1
|
2
|
|
|
Argumentai:
Aplinkos apsaugos įstatymo Nr. I-2223 15, 19, 19(1),
19(2), 47, 55, 126, 127 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 55(1)
straipsniu įstatymo projekto Nr. XIIIP-3708(3) 2 straipsniu keičiamo 19 straipsnio
antrąja dalimi siūloma riboti kietųjų medžiagų patekimą už teritorijos, kurioje vykdoma leidime nurodyta
ūkinė veikla, ribų. 2020 m. sausio 1
d. įsigaliojo Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymas, kuriuo
sanitarinės apsaugos zonos yra įvertinamos ir nustatomos būtent atsižvelgiant
į taršaus objekto poveikį triukšmu, kvapams, teršalams. Specialiųjų žemės
naudojimo sąlygų įstatymo 51 str. 3 d. numato, kad nustatant sanitarinės apsaugos zonas,
ūkinės veiklos išmetamų (išleidžiamų, paskleidžiamų) aplinkos oro teršalų,
kvapų, triukšmo ir kitų fizikinių veiksnių sukeliama žmogaus sveikatai
kenksminga aplinkos tarša už sanitarinės apsaugos zonų ribų neturi
viršyti ribinių užterštumo (ar kitokių) verčių, nustatytų gyvenamosios
paskirties pastatų (namų), viešbučių, mokslo, poilsio, gydymo paskirties
pastatų, su apgyvendinimu susijusių specialiosios paskirties pastatų,
rekreacijai skirtų objektų aplinkai.
Todėl siekiant įstatymų tarpusavio suderinamumo ir aiškumo, nuostata,
ribojanti kietųjų medžiagų patekimą iš taršos objekto turėtų būti apibrėžiama
taršos objektui nustatytomis sanitarinės apsaugos zonos ribomis (kai jos yra
nustatytos). Taip pat atsižvelgiant į aplinkos apsaugos tikslus riboti
aplinkai kenksmingų, taršių medžiagų patekimą į aplinką, turi būti
draudžiamas tik neigiamą poveikį aplinkai ar sveikatai turinčių kietųjų
medžiagų patekimas į aplinką. Tokiai
punkto formuluotei pritarė Kaimo reikalų komitetas 2019-11-13 išvadoje Nr. 110-P-30 „Dėl Lietuvos
Respublikos aplinkos apsaugos įstatymo Nr. I-2223 15, 19, 191, 192,
47, 55 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 551 straipsniu
įstatymo projekto (Nr. XIIIP-3708)“.
Pasiūlymo tikslas – nustatyti, kad kietosios medžiagos negali patekti už taršos
objektui nustatytos sanitarinės apsaugos zonos ribų ir riboti tik neigiamą
poveikį aplinkai ar sveikatai turinčių medžiagų patekimą į aplinką.
Pasiūlymas:
2. Pakeisti 19 straipsnio antrąją dalį ir ją
išdėstyti taip:
„Fizinis ar juridinis asmuo, eksploatuojantis ūkinės
veiklos objektą ar vykdantis ūkinę veiklą, kai reikalingas leidimas, privalo laikytis leidime nustatytų sąlygų
ir tokiems objektams eksploatuoti ir (ar) ūkinei veiklai vykdyti nustatytų aplinkos apsaugos normatyvų ir aplinkos apsaugos standartų. Vykdant leidime nurodytą ūkinę veiklą, kietosios
medžiagos, turinčios neigiamą poveikį aplinkai ar sveikatai (šalutiniai
produktai, nurodyti Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatyme, atliekos,
žaliavos ir produktai) už teritorijos, kurioje vykdoma leidime nurodyta ūkinė
veikla, ir jos sanitarinės apsaugos zonos ribų gali patekti tik
tokiais atvejais, kiekiais ir būdais, kaip tai numatyta leidimo sąlygose ir
(ar) aplinkos apsaugos normatyvuose bei aplinkos apsaugos standartuose.“
|
2
|
3, 4
|
|
|
Argumentai:
Keičiamame
įstatyme vienas iš leidimo naikinimo pagrindų – kai aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės įstatyme nustatyta
tvarka 3 kartus per metus nustatoma, kad TIPK ar taršos leidime nustatyti
leistinos taršos (kiekio ir (ar) koncentracijos), atliekų susidarymo, laikymo
normatyvai viršijami, arba jeigu toks TIPK ar taršos leidimo sąlygų
pažeidimas nenutraukiamas ilgiau kaip 6 mėnesius nuo pažeidimo užfiksavimo
dienos. Norma sieja TIPK ar taršos leidimo panaikinimą su pažeidimo
nustatymu, tačiau nėra aišku, ar šio straipsnio taikymo prasme pažeidimas bus
laikomas nustatytu tuo atveju, jei jis bus ginčijamas teisme, todėl kai
pažeidimo padarymas bus ginčijamas teisme, jo nustatymo momentas turi būti
siejamas su galutinio neskundžiamo teismo sprendimo, konstatuojančio
pažeidimą, įsiteisėjimu. Tokiai punkto formuluotei (su nežymiomis
redakcinėmis korekcijomis) pritarė Kaimo reikalų komitetas 2019-11-13 išvadoje Nr. 110-P-30 „Dėl Lietuvos
Respublikos aplinkos apsaugos įstatymo Nr. I-2223 15, 19, 191, 192,
47, 55 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 551 straipsniu
įstatymo projekto (Nr. XIIIP-3708)“.
Pasiūlymo tikslas – apibrėžti, kada pažeidimas laikomas nustatytu, užtikrinant aiškų
normos taikymo pagrindų atsiradimo momentą.
Pasiūlymas:
1. Pakeisti 191 straipsnio keturioliktosios dalies 9 punktą ir jį
išdėstyti taip:
„9) Aplinkos
apsaugos valstybinės kontrolės įstatyme nustatyta tvarka 3 kartus per metus
nustatoma, kad TIPK leidime nustatyti leistinos taršos (kiekio ir (ar)
koncentracijos), atliekų susidarymo, laikymo normatyvai viršijami, išskyrus
atvejus, kurie laikytini mažareikšmiais teisės aktų reikalavimų pažeidimais
pagal Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymą, arba jeigu toks
TIPK leidimo sąlygų pažeidimas nenutraukiamas ilgiau kaip 6 mėnesius nuo
pažeidimo užfiksavimo dienos, išskyrus atvejus, kai privalomuoju nurodymu
pažeidimui pašalinti nustatytas ilgesnis negu šiame punkte nurodytas terminas
arba NVS centras, vykdydamas Visuomenės sveikatos priežiūros įstatymo ir
Triukšmo valdymo įstatymo jam priskirtas funkcijas triukšmo ir kvapų valdymo
srityje, 3 kartus per metus nustato TIPK leidimo sąlygų pažeidimus, susijusius
su triukšmo arba kvapų normų viršijimu, išskyrus atvejus, kai toks TIPK
leidimo galiojimo panaikinimas galėtų sukelti visuomenės interesams didesnę
žalą (sutrikdyti viešąjį vandens tiekimą, nuotekų tvarkymą, centralizuotą
šilumos ar elektros energijos tiekimą, mišrių komunalinių atliekų tvarkymą)
negu tęsiamos ūkinės veiklos daromas poveikis. Kai
šiame punkte nurodytas pažeidimas ginčijamas teisme, jis laikomas nustatytu
nuo tai patvirtinančio galutinio neskundžiamo teismo sprendimo įsiteisėjimo
dienos.“
2. Pakeisti projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 192
straipsnio vienuoliktosios dalies 9 punktą ir jį išdėstyti taip:
„9) Aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės įstatyme nustatyta tvarka
3 kartus per metus nustatoma, kad taršos leidime nustatyti leistinos taršos
(kiekio ir (ar) koncentracijos), atliekų susidarymo, laikymo normatyvai
viršijami, išskyrus atvejus, kurie laikytini mažareikšmiais teisės aktų
reikalavimų pažeidimais pagal Viešojo administravimo įstatymą, arba jeigu
toks taršos leidimo sąlygų pažeidimas nenutraukiamas ilgiau kaip 6 mėnesius
nuo pažeidimo užfiksavimo dienos, išskyrus atvejus, kai privalomuoju nurodymu
pažeidimui pašalinti nustatytas ilgesnis negu šiame punkte nurodytas terminas
arba NVS centras, vykdydamas Visuomenės sveikatos priežiūros įstatymo jam
priskirtas funkcijas kvapų valdymo srityje, 3 kartus per metus nustato taršos
leidimo sąlygų pažeidimus, susijusius su kvapų normų viršijimu, išskyrus
atvejus, kai toks taršos leidimo galiojimo panaikinimas galėtų sukelti
visuomenės interesams didesnę žalą (sutrikdyti viešąjį vandens tiekimą,
nuotekų tvarkymą, centralizuotą šilumos ar elektros energijos tiekimą, mišrių
komunalinių atliekų tvarkymą) negu tęsiamos ūkinės veiklos daromas poveikis. Kai šiame punkte nurodytas pažeidimas ginčijamas
teisme, jis laikomas nustatytu nuo tai patvirtinančio galutinio neskundžiamo
teismo sprendimo įsiteisėjimo dienos.“
|