LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KONTROLIERIŲ ĮSTATYMO NR. VIII-950 7, 9, 19, 22, 25 IR 28 STRAIPSNIŲ, V SKIRSNIO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 91 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2023-05-15 Nr. XIVP-2078(4)

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.   Projekto 1 straipsniu keičiamo Seimo kontrolierių įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 7 straipsnio 4 dalyje vietoj žodžių ,,įgaliojimų pabaigos dienos“ įrašytini žodžiai ,,įgaliojimų pasibaigimo dienos“, kadangi keičiamo įstatymo 9 straipsnyje numatytas įgaliojimų pasibaigimas.

2.   Siūlytume projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 4 punkte vietoj žodžių ,,nedirba dėl laikinojo nedarbingumo ilgiau kaip 120 kalendorinių dienų iš eilės arba ilgiau kaip 140 dienų per paskutinius 12 mėnesių, jei įstatymų nenustatyta, kad dėl tam tikros ligos pareigos paliekamos ilgesnį laiką, arba kai Seimo kontrolierius pagal medicininę išvadą ar negalią ir dalyvumo lygį nustatančios institucijos išvadą negali eiti pareigų“ įrašyti žodžius ,,dėl sveikatos būklės nebegali eiti pareigų“, kadangi šiuo metu galiojantys teisės aktai Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnybai prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (nuo 2024 m. sausio 1 d. Asmenų su negalia teisių apsaugos agentūrai) nesuteikia teisės kaip neįgalumą ir darbingumo lygį (nuo 2024 m. negalią ir dalyvumo lygį) nustatančiai institucijai teikti tokias išvadas.  Be to, pagal keičiamo įstatymo 9 straipsnio 3 dalį, norint atleisti Seimo kontrolierių dėl sveikatos būklės, turėtų būti pateikiama ne bet kokia medicininė išvada, bet sveikatos apsaugos ministro sudarytos gydytojų komisijos išvada. Kartu atkeiptinas dėmesys ir į tai, kad kituose įstatymuose, kuriuose yra reguliuojami valstybės pareigūnų atleidimo pagrindai (pvz. Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės įstatymas), nurodomas atleidimo pagrindas – dėl sveikatos būklės nebegali eiti pareigų.

3.   Projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 28 straipsnio 3 dalies 2 punkte brauktini žodžiai ,,struktūrinių padalinių ir įstaigos darbuotojų funkcijas“, kadangi struktūrinių padalinių funkcijos turi būti numatytos padalinių nuostatuose, o darbuotojų funkcijos – pareigybių aprašymuose. Todėl siūlytume atskirame šio straipsnio 3 dalies punkte numatyti, kad Seimo kontrolierius tvirtina Seimo kontrolieriaus įstaigos padalinių nuostatus ir valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis pareigybių aprašymus.

4.   Tikslintinas projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 28 straipsnio 3 dalies 4 punktas, kadangi pagal keičiamo įstatymo 25 straipsnio 1 dalį, Seimo kontrolierių įstaigą sudaro ir Seimo kontrolieriai, o  jiems darbo užmokestis yra nustatomas atskiru įstatymu. Atsižvelgiant į tai, Seimo kontrolierių įstaigos vadovas turėtų nustatyti ne visos Seimo kontrolierių įstaigos darbo apmokėjimo sistemą, bet tik šios įstaigos valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartį darbo apmokėjimo sistemą.

5.   Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 29 straipsnis dėstomas nauja redakcija ir įvertinus tai, kad skirtinguose įstatymuose valstybės pareigūnams nustatyta skirtinga išeitinių išmokų išmokėjimo tvarka (pvz. Valstybės kontrolės įstatymo 20 straipsnio 11 dalyje numatyta, ,,kad valstybės kontrolieriui išeitinė išmoka pradedama mokėti praėjus mėnesiui nuo valstybės kontrolieriaus kadencijos pabaigos arba jo atsistatydinimo dienos ir mokama kas mėnesį lygiomis dalimis. Šios išmokos mokėjimas nutraukiamas, jeigu asmuo pradeda eiti valstybės politiko, valstybės pareigūno arba valstybės tarnautojo pareigas arba priimamas į darbą valstybės ar savivaldybės įstaigoje, išlaikomoje iš valstybės ar savivaldybės biudžeto, Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto ar iš kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų, valstybės ar savivaldybės įmonėje, viešojoje įstaigoje, kurių savininkė yra valstybė arba savivaldybė, ar Lietuvos banke“; kartu su šiuo įstatymo projektu teikiamo Savivaldybių administracinės priežiūros įstatymo Nr. VIII-730 2, 7, 8, 9, 11, 13, 14 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 8(1) straipsniu įstatymo (projektas Nr. XIVP-2103(4) 11 straipsnio 5 dalyje numatyta analogiška kaip Valstybės kontrolieriui išeitinės išmokos išmokėjimo tvarka Vyriausybės atstovui, tuo tarpu Seimo kontrolieriui tokių išeitinės išmokos išmokėjimo sąlygų nėra numatyta), todėl siekiant vienodų socialinių garantijų visiems valstybės pareigūnams nustatymo, siūlytume tiek Seimo kontrolieriui, tiek kitiems valstybės pareigūnams nustatyti vienodą išeitinės išmokos išmokėjimo tvarką.

6.   Atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos valstybės pareigūnų darbo užmokesčio įstatymo (projektas Nr. XIVP-2099(4)) 1 ir 3 straipsnio nuostatas, pagal kurias Seimo kontrolieriui yra mokamas darbo užmokestis, bet ne atlyginimas, tikslintina projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 29 straipsnio 1 dalis, t.y. vietoj žodžių ,,atlyginimo dydžio“ įrašytini žodžiai ,,darbo užmokesčio dydžio“. Kartu atitinkamai turėtų būti pakeičiamas keičiamo įstatymo 10 straipsnis.

7.   Atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 9 straipsnio 1 dalyje nustatytus kontrolieriaus įgaliojimų nutrūkimo pagrindus (galiojančiame įstatyme nėra tokių įgaliojimų nutrūkimo pagrindų kaip dėl sveikatos būklės ar atleidimas paties prašymu), siūlytume patikslinti projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 29 straipsnio 1 dalį ir jame pateikti konkrečias nuorodas į keičiamo įstatymo 9 straipsnio 1 dalyje nustatytus kontrolieriaus įgaliojimų nutrūkimo pagrindus, kuriems esant išmokama išeitinė išmoka.

8.   Atsižvelgiant į Valstybės tarnybos įstatymo (projektas Nr. XIVP-2066(5)) 33 straipsnio nuostatas, kuriose reglamentuojamas valstybės tarnautojo statuso atkūrimas, ir siekiant įstatymų suderinamumo, siūlytume projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 29 straipsnio 1 dalyje vietoj žodžių ,,grįžti į ankstesnes pareigas arba, jeigu tokios galimybės nėra, į kitas lygiavertes ar žemesnes pareigas“ įrašyti žodžius ,,atkurti valstybės tarnautojo statusą“.

9.   Atsižvelgiant į teisės technikos taisyklių reikalavimus, projekto 8 straipsnyje po straipsnio pavadinimu įrašytina pakeitimo esmė: „Pakeisti V skirsnį ir jį išdėstyti taip:“.

 

 

           

 

 

Departamento direktorius                                                                                              Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A. Ožiūnienė, tel. (8 5) 239 6168, el. p. [email protected]

I. Šambaraitė, tel. (8 5) 239 6850, el. p. [email protected]