LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS APSAUGOS ĮSTATYMO NR. I-2223 PAPILDYMO 1083 IR 1084 STRAIPSNIAIS

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2023-04-12 Nr. XIVP-2603

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projekto 1 straipsniu keičiamo Aplinkos apsaugos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 1083 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad juridiniai asmenys atsakomybėn, be kita ko, būtų traukiami „už neatlygintinos daugkartinės gėrimų pakuotės, kaip alternatyvos vienkartinėms gėrimų pakuotėms nepateikimą“. Atkreiptinas dėmesys, kad kartu su teikiamu projektu susijusio Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo Nr. IX-517 papildymo 83 straipsniu įstatymo projekto (reg. Nr. XIVP-2601) (toliau – projektas Nr. XIVP-2601) 1 straipsniu keičiamo Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 83 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad neatlygintinos gėrimų daugkartinės pakuotės, kaip alternatyvos gėrimų vienkartinėms pakuotėms turi būti teikiamos viešojo maitinimo vietose vartojimui vietoje (pabraukta – mūsų). Siekiant teisinio aiškumo ir įstatymų nuostatų suderinamumo, atitinkamai turėtų būti tikslinamos projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 1083 straipsnio 1 dalies nuostatos.

Atsižvelgiant į projekto Nr. XIVP-2601 1 straipsniu keičiamo Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 83 straipsnio 4 dalį, analogiško turinio pastaba teiktina ir dėl projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 1084 straipsnio 1 dalies.

2.    Atkreiptinas dėmesys, kad kartu su projektu teikiamame projekte Nr. XIVP-2601 siūloma nustatyti, kad viešojo maitinimo vietose, vartojimui vietoje, vietoj gėrimų ir maisto vienkartinės pakuotės kaip alternatyva privalo būti neatlygintinai teikiama gėrimų ir maisto daugkartinė pakuotė, t. y. nustatoma tik vienintelė alternatyva - privaloma daugkartinė pakuotė. Atkreiptinas dėmesys, kad viešojo maitinimo vietose vartojimui vietoje gėrimai ir maistas paprastai pateikiami stalo induose, kurie, abejotina, ar pagal Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo (toliau - PPAT įstatymas) 2 straipsnio 21 dalyje apibrėžtos sąvokos turinį suprantami kaip daugkartinė pakuotė. Atsižvelgiant į tai svarstytina, ar toks projekto 1 ir 2 straipsniais keičiamo įstatymo 1083 ir 1084 straipsniuose siūlomas nustatyti teisinis reguliavimas, kai juridiniai asmenys būtų traukiami atsakomybėn už neatlygintinos gėrimų ir maisto daugkartinės pakuotės, kaip alternatyvos gėrimų ir maisto vienkartinėms pakuotėms nepateikimą, atitinka Teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnio 2 dalyje nustatytus tikslingumo, proporcingumo ir aiškumo teisėkūros principus, nes, manytina, kad šie asmenys vartojimui vietoje gėrimus ir maistą neatlygintinai galėtų teikti ne tik gėrimų ir maisto daugkartinėse pakuotėse, kaip alternatyvą gėrimų ir maisto vienkartinėms pakuotėms, bet ir stalo induose.

3.    Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 1083 straipsnio 1 dalyje vartojama formuluotė „daugkartinės gėrimų pakuotės“ turėtų būti suderinta su PPAT įstatymo 2 straipsnio 21  dalyje pateiktu daugkartinės pakuotės apibrėžimu. Pagal PPAT įstatyme pateiktą apibrėžimą, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 1083 straipsnio 1 dalyje turėtų būti pateikta formuluotė „gėrimų daugkartinės pakuotės“. Analogiško turinio pastaba teiktina ir dėl projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 1084 straipsnio 1 dalies, kurioje vartojama formuluotė „daugkartinės maisto pakuotės“.

4.    Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 1083 straipsnio 1 dalyje formuluotė „vienkartinėms gėrimų pakuotėms“ derintina su PPAT įstatymo 2 straipsnio 29  dalyje pateiktu vienkartinės pakuotės apibrėžimu. Atsižvelgiant į tai, keičiamo įstatymo 1083 straipsnio 1 dalyje turėtų būti pateikta formuluotė „gėrimų vienkartinėms pakuotėms“. Analogiško turinio pastaba teiktina ir dėl keičiamo įstatymo 1084 straipsnio 1 dalies, kurioje vartojama formuluotė „vienkartinėms maisto pakuotėms“.

5.    Projekto 1 ir 2 straipsniais keičiamo įstatymo 1083 straipsnio 1 dalyje ir 1084 straipsnio 1 dalyje tam tikros nuostatos yra išdėstytos skliaustuose. Pažymėtina, kad norminio pobūdžio teisės aktų nuostatos turėtų būti dėstomos formuluojant jas kaip aiškias ir tikslias taisykles, o ne pateikiant skliaustuose pavyzdžius, paaiškinimus, sąlygas ar pan.; atsižvelgus į tai, projekto nuostatų formuluotės taisytinos, atsisakant skliaustų.

6.    Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 1083 straipsnio 2 dalis, nustatant sankcijas už pakartotinius pažeidimus, tikslintina lingvistiškai, vietoj formuluotės „Šiame straipsnyje“ nurodant formuluotę „Šio straipsnio 1 dalyje“. Analogiško turinio pastaba teiktina ir dėl keičiamo įstatymo 1084 straipsnio 2 dalies.

7.    Vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 (2021 m. lapkričio 18 d. įsakymo Nr. 1R-388 redakcija), sunumeruotinos projekto 3 straipsnio dvi struktūrinės dalys.

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

N. Azguridienė, tel. (8 5) 239 6546, el. p. [email protected]

E. Drėgvaitė, tel. (8 5) 239 6891, el. p. [email protected]

M. Masteikienė, tel. (8 5) 239 6843, el. p. [email protected]