|
|
|
|
Argumentai: Lietuvos Respublikos
Seime 2017-12- užregistruotas Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo
Nr. VIII-787 pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIIIP-1462 (2) (toliau –
Įstatymo projektas).
Atkreiptinas dėmesys,
kad Įstatymo projektą siūloma svarstyti
ir priimti ypatingos skubos tvarka. Tačiau, 2017-12-12 ir 2017-12-20 gautose
Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos teisės departamento išvadoje nurodyta,
kad į projekto 5 straipsniu pildomo
įstatymo 131 straipsnyje nustatomo teisinio reguliavimo ydingumą
(tame tarpe dėl keičiamo įstatymo 131 straipsnio 1 ir 2 dalių –
pakartotinai). Viena vertus keičiamo įstatymo 131 straipsnio 1
dalyje nustatoma pareiga atlikti įstatyme nustatytas procedūras, naudojantis
Vieninga gaminių, pakuočių ir atliekų apskaitos informacine sistema, kita
vertus keičiamo įstatymo 131 straipsnio 2 dalyje nustatoma, kad
atitinkamas procedūras galima vykdyti ir naudojantis alternatyvia
Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos (atkreiptinas dėmesys, kad su
teikiamu projektu susijusiame ir kartu teikiamame projekte (Reg. Nr.
XIIIP-1462(2)) nurodoma ne Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta
tvarka, bet aplinkos ministro nustatyta tvarka (keičiamo įstatymo 351
straipsnio 2 dalyje)), jei nėra techninių galimybių naudotis Vieninga
gaminių, pakuočių ir atliekų apskaitos informacine sistema. Pastaroji
projekto nuostata yra formuluojama kaip pastovi nuostata, kurios galiojimo laiko
projekte nesiūloma nustatyti. Projekto lyginamojo varianto 5 straipsniu
keičiamo įstatymo 131 straipsnio 3 dalimi (pažymėtina, kad pačiame
projekte ši nuostata nėra įrašyta), pagal kurią „aplinkos ministras
nustato pereinamąjį laikotarpį, jo sąlygas ir ūkio subjektus, kuriems jis
taikomas <...>“ ne tik neišsprendžiama keičiamo įstatymo 131 straipsnio
1 ir 2 dalių tarpusavio santykio problema, t. y., kada būtų taikoma Vieninga
gaminių, pakuočių ir atliekų apskaitos informacinė sistema, o kada - aplinkos
ministro nustatyta tvarka, bet ir sukuriamas naujas ydingas teisinis
reguliavimas, kai santykius, kurie pagal Konstituciją turi būti
reglamentuojami įstatymu (esminių ūkinės veiklos sąlygų nustatymas), siūloma
reglamentuoti poįstatyminiu teisės aktu. Pažymėtina, kad Konstitucinis
Teismas ne kartą yra konstatavęs, kad poįstatyminiu teisės aktu negalima
pakeisti įstatymo ir sukurti naujų bendro pobūdžio teisės normų, kurios
konkuruotų su įstatymo normomis, nes taip būtų pažeista Konstitucijoje
įtvirtinta įstatymų viršenybė poįstatyminių teisės aktų atžvilgiu
(Konstitucinio Teismo 2002 m. rugpjūčio 21 d., 2004 m. gruodžio 13 d., 2011
rugsėjo 28 d. nutarimai).
Taip pat Teisės
departamento išvadoje akcentuojama, jog kad Įstatymo projektu siūlomas teisinis reguliavimas, kai ūkio subjektams nenustatomas joks
pereinamasis laikotarpis pasirengti naujų pareigų vykdymui, vertintinas kaip
neatitinkantis teisinio tikrumo principo ir prieštaraujantis Teisėkūros
pagrindų įstatymo 20 straipsnio 4 daliai, pagal kurią teisės aktai,
keičiantys ūkio subjektų veiklos teisinį reguliavimą, paprastai įsigalioja
gegužės 1 dieną arba lapkričio 1 d., tačiau visais atvejais ne anksčiau
kaip po trijų mėnesių nuo oficialaus paskelbimo dienos.
Taip pat, atsižvelgiant
į tai, kad atliekų tvarkymo srityje
ataskaitinis laikotarpis bei mokesčių už aplinkos teršimą apmokestinamaisiais
gaminiais ir pakuočių atliekomis mokestinis laikotarpis yra kalendoriniai
metai, bei atsiskaidydami už įstatymuose nustatytų pareigų vykdymą gamintojai
ir importuotojai kasmet teikia ataskaitas, pildo mokesčio už aplinkos teršimą
deklaracijas, o už netinkamą pareigų vykdymą ir klaidingų duomenų pateikimą
šiems subjektams taikoma įstatymuose numatyta atsakomybė (atitinkamai –
licencijos galiojimo sustabdymas ar panaikinimas, administracinė bauda),
todėl yra pagrįsta ir tikslinga, kad Įstatymo projektas įsigaliotu ne
anksčiau kaip 2019 metų sausio 1 dieną.
Pasiūlymai:
1. Pakeisti projekto 18
straipsnį jį išdėstyti taip:
„1. Šis įstatymas, išskyrus
šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2018 2019 m. sausio 1 d.
2. Lietuvos
Respublikos Vyriausybė ir Lietuvos Respublikos aplinkos ministras iki 2017
2018 m. gruodžio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius
teisės aktus.
3. „2017
2018 metų ataskaitos, nurodytos Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo
įstatymo 351 straipsnio 1 dalyje, teikiamos iki šio įstatymo
įsigaliojimo nustatyta tvarka.
|