2017-12-21

 

PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

ATLIEKŲ TVARKYMO ĮSTATYMO NR. VIII-787 PAKEITIMO

ĮSTATYMO projekto

Nr. XIIIP-1462 (2)

 

Eil.

Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

    str.

str.

d.

p.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Argumentai: Lietuvos Respublikos Seime 2017-12- užregistruotas Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo Nr. VIII-787 pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIIIP-1462 (2) (toliau – Įstatymo projektas).

Atkreiptinas dėmesys, kad Įstatymo projektą siūloma svarstyti ir priimti ypatingos skubos tvarka. Tačiau, 2017-12-12 ir 2017-12-20 gautose Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos teisės departamento išvadoje nurodyta, kad į projekto 5 straipsniu pildomo įstatymo 131 straipsnyje nustatomo teisinio reguliavimo ydingumą (tame tarpe dėl keičiamo įstatymo 131 straipsnio 1 ir 2 dalių – pakartotinai). Viena vertus keičiamo įstatymo 131 straipsnio 1 dalyje nustatoma pareiga atlikti įstatyme nustatytas procedūras, naudojantis Vieninga gaminių, pakuočių ir atliekų apskaitos informacine sistema, kita vertus keičiamo įstatymo 131 straipsnio 2 dalyje nustatoma, kad atitinkamas procedūras galima vykdyti ir naudojantis alternatyvia Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos (atkreiptinas dėmesys, kad su teikiamu projektu susijusiame ir kartu teikiamame projekte (Reg. Nr. XIIIP-1462(2)) nurodoma ne Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka, bet aplinkos ministro nustatyta tvarka (keičiamo įstatymo 351 straipsnio 2 dalyje)), jei nėra techninių galimybių naudotis Vieninga gaminių, pakuočių ir atliekų apskaitos informacine sistema. Pastaroji projekto nuostata yra formuluojama kaip pastovi nuostata, kurios galiojimo laiko projekte nesiūloma nustatyti. Projekto lyginamojo varianto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 131 straipsnio 3 dalimi (pažymėtina, kad pačiame projekte ši nuostata nėra įrašyta), pagal kurią „aplinkos ministras nustato pereinamąjį laikotarpį, jo sąlygas ir ūkio subjektus, kuriems jis taikomas <...>“ ne tik neišsprendžiama keičiamo įstatymo 131 straipsnio 1 ir 2 dalių tarpusavio santykio problema, t. y., kada būtų taikoma Vieninga gaminių, pakuočių ir atliekų apskaitos informacinė sistema, o kada - aplinkos ministro nustatyta tvarka, bet ir sukuriamas naujas ydingas teisinis reguliavimas, kai santykius, kurie pagal Konstituciją turi būti reglamentuojami įstatymu (esminių ūkinės veiklos sąlygų nustatymas), siūloma reglamentuoti poįstatyminiu teisės aktu. Pažymėtina, kad Konstitucinis Teismas ne kartą yra konstatavęs, kad poįstatyminiu teisės aktu negalima pakeisti įstatymo ir sukurti naujų bendro pobūdžio teisės normų, kurios konkuruotų su įstatymo normomis, nes taip būtų pažeista Konstitucijoje įtvirtinta įstatymų viršenybė poįstatyminių teisės aktų atžvilgiu (Konstitucinio Teismo 2002 m. rugpjūčio 21 d., 2004 m. gruodžio 13 d., 2011 rugsėjo 28 d. nutarimai).

Taip pat Teisės departamento išvadoje akcentuojama, jog kad Įstatymo projektu siūlomas teisinis reguliavimas, kai ūkio subjektams nenustatomas joks pereinamasis laikotarpis pasirengti naujų pareigų vykdymui, vertintinas kaip neatitinkantis teisinio tikrumo principo ir prieštaraujantis Teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 4 daliai, pagal kurią teisės aktai, keičiantys ūkio subjektų veiklos teisinį reguliavimą, paprastai įsigalioja gegužės 1 dieną arba lapkričio 1 d., tačiau visais atvejais ne anksčiau kaip po trijų mėnesių nuo oficialaus paskelbimo dienos.

Taip pat, atsižvelgiant į tai, kad atliekų tvarkymo srityje ataskaitinis laikotarpis bei mokesčių už aplinkos teršimą apmokestinamaisiais gaminiais ir pakuočių atliekomis mokestinis laikotarpis yra kalendoriniai metai, bei atsiskaidydami už įstatymuose nustatytų pareigų vykdymą gamintojai ir importuotojai kasmet teikia ataskaitas, pildo mokesčio už aplinkos teršimą deklaracijas, o už netinkamą pareigų vykdymą ir klaidingų duomenų pateikimą šiems subjektams taikoma įstatymuose numatyta atsakomybė (atitinkamai – licencijos galiojimo sustabdymas ar panaikinimas, administracinė bauda), todėl yra pagrįsta ir tikslinga, kad Įstatymo projektas įsigaliotu ne anksčiau kaip 2019 metų sausio 1 dieną.     

 

Pasiūlymai:

 

1. Pakeisti projekto 18 straipsnį jį išdėstyti taip:

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2018 2019 m. sausio 1 d.

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir Lietuvos Respublikos aplinkos ministras iki 2017 2018 m.  gruodžio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

3. „2017 2018 metų ataskaitos, nurodytos Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo 351 straipsnio 1 dalyje, teikiamos iki šio įstatymo įsigaliojimo nustatyta tvarka.

 

 

Teikia

Seimo nariai                                                                                                                          Simonas Gentvilas

                                                                                                                                   

   Kęstutis Glaveckas