LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Ekonomikos komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS AKCINIŲ BENDROVIŲ ĮSTATYMO NR. VIII-1835 PAPILDYMO 371 STRAIPSNIU

ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIIIP-296(3)

 

2017-04-26  Nr. 108-P- 17

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto nariai: V.Sinkevičius, D.Kreivys, M.Bastys, Z.Jedinskij, G.Landsbergis, T.Langaitis, R.Martinėlis, B.Matelis, V.Poderys, J.Razma, A.Skardžius. Komiteto biuro: vedėja R.Zabarauskienė; patarėjai: D.Šaltmeris, R.Duburaitė, I.Jurkšuvienė, L.Jasiukėnienė, R.Danė; padėjėjos Z.Jodkonienė ir G.Mickienė. Kviestieji asmenys: Seimo narys A.Dumbrava, Respublikos Prezidentės patarėja G.Grigaitė Daugirdė.

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2017-04-21

1

 

 

 

1. Įstatymo projekto 1 straipsniu  keičiamo Akcinių bendrovių įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 371 straipsnio 3 dalyje brauktinas žodis ,,įmonės“.

Pritarti.

 

 

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2017-04-21

2

7

 

 

2. Projekto 2 straipsnio 7 dalyje siūloma nustatyti, kad ,,iki įstatymo įsigaliojimo bendrovės savininko teises įgyvendinanti institucija pakeičia bendrovės įstatus numatant juose vadovo kompetenciją, jo skyrimo, atšaukimo ir atsistatydinimo tvarką“.

Vertinamoji projekto nuostata tobulintina šiais aspektais.

Pirma, atkreipiame dėmesį, kad pagal keičiamo įstatymo 20 straipsnio 1 dalies 1 punktą, išimtinę teisę keisti bendrovės įstatus turi visuotinis akcininkų susirinkimas. Savininko teises įgyvendinanti institucija sprendimą pakeisti bendrovės įstatus galėtų priimti tik tuo atveju, kai valstybei (savivaldybei) nuosavybės teise priklausytų visos bendrovės akcijos, nes savininko teises įgyvendinančios institucijos raštiški sprendimai, atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 29 straipsnio 6 dalį, būtų prilyginami visuotinio akcininkų susirinkimo sprendimams. Visais kitais atvejais bendrovės įstatams pakeisti turėtų būti šaukiamas visuotinis bendrovės akcininkų susirinkimas, t.y. bendrovės savininko teises įgyvendinanti institucija vienasmeniškai priimti sprendimą pakeisti bendrovės įstatus neturėtų teisės.

Antra, atsižvelgiant į įstatymo svarstymo ir priėmimo procedūras Seime bei įvertinus keičiamame įstatyme numatytą bendrovės visuotinio akcininkų susirinkimo sušaukimo tvarką,  svarstytina, ar įstatymo projekto 2 straipsnio 7 dalyje numatytas siūlymas pakeisti įstatus iki šio įstatymo įsigaliojimo, t.y. iki 2017 m. liepos 1 d. yra realus.

Trečia, svarstytina, ar siūlymas savininko teises įgyvendinančiai institucijai bendrovės įstatuose nustatyti vadovo kompetenciją nėra perteklinis, nes projektu nėra siūloma nustatyti naują bendrovės vadovo kompetenciją ar keisti įstatyme jau nustatytos kompetencijos apimtį, o galiojančio keičiamo įstatymo 4 straipsnio 2 dalies 8 punkte jau yra įtvirtinta, kad visų bendrovių įstatuose turi būti nurodyta bendrovės organų (tame tarpe bendrovės vadovo – paaiškinimas mūsų) kompetencija.

Be to, atkreipiame dėmesį, kad bendrovės vadovo atsistatydinimo tvarka yra nustatyta keičiamo įstatymo 37 straipsnyje, todėl svarstytina, ar siūlymas savininko teises įgyvendinančiai institucijai bendrovės įstatuose nustatyti bendrovės vadovo atsistatydinimo tvarką nėra perteklinis. Pastebėtina, ir tai, kad vertinamoji projekto nuostata galėtų būti aiškinama taip, jog bendrovės vadovo atsistatydinimo tvarka būtų nustatyta tik tų bendrovių, kuriose valstybei (savivaldybei) nuosavybės teise priklausytų visos ar dalis akcijų, suteikiančių daugiau kaip ½ visų balsų bendrovės visuotiniame akcininkų susirinkime. Todėl tuo atveju, jeigu siūlymo nebūtų atsisakyta kaip perteklinio, svarstytina, ar neturėtų būti papildoma keičiamo įstatymo 4 straipsnio 2 dalis nustatant, kad bendrovės vadovo atsistatydinimo tvarka turi būti nustatyta visų bendrovių įstatuose.

Apibendrinus šioje pastabos pastraipoje išdėstytus argumentus, svarstytina, ar bendrovių įstatai neturėtų būti keičiami juose įtvirtinant tik projektu siūlomą naują bendrovės vadovo skyrimo ir atšaukimo tvarką.

Pritarti.

Įstatymo projekto 2 straipsnio 7 dalį išdėstyti taip:

„7. Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba jos įgaliota institucija ir savivaldybės taryba iki šio įstatymo įsigaliojimo priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus. Iki šio įstatymo įsigaliojimo bendrovės savininko teises įgyvendinanti institucija pakeičia bendrovės įstatus ir juose nustato vadovo kompetenciją, jo skyrimo, atšaukimo ir atsistatydinimo tvarką. pakeičiami bendrovės įstatai ir nustatoma vadovo skyrimo ir atšaukimo tvarka“.

 

 

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narys V.Poderys, 2017-04-21

1

 

 

 

Argumentai:

Svarstomo įstatymo projekte nustatyta, kad bendrovės, kurios akcijos ar dalis akcijų, suteikiančių daugiau kaip ½ visų balsų šios bendrovės visuotiniame akcininkų susirinkime, priklauso valstybei ar savivaldybei nuosavybės teise, vadovas priimamas į darbą 5 metų kadencijai. Tas pats asmuo tos pačios bendrovės vadovu gali būti renkamas ne daugiau kaip dvi kadencijas iš eilės. Siūlau, kad tokia pati tvarka būtų taikoma ir tokių bendrovių dukterinių įmonių vadovams.

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnį ir išdėstyti jį taip:

„1   straipsnis. Įstatymo papildymas 371 straipsniu

Papildyti Įstatymą 371 straipsniu:

371 straipsnis. Bendrovės, kurios akcijos ar dalis akcijų, suteikiančių daugiau kaip ½ visų balsų šios bendrovės visuotiniame akcininkų susirinkime, priklauso valstybei ar savivaldybei nuosavybės teise, ir jos dukterinės įmonės vadovo priėmimo į darbą ypatumai

1. Bendrovės, taip pat jos dukterinės bendrovės (toliau – grupė)    vadovas priimamas į darbą 5 metų kadencijai. Tas pats asmuo tos pačios bendrovės grupės vadovu gali būti renkamas ne daugiau kaip dvi kadencijas iš eilės.

2. Pasibaigus pirmajai kadencijai, bendrovės grupės vadovas gali būti renkamas antrajai 5 metų kadencijai,  atsižvelgiant į tai, ar  bendrovės grupės vadovo pirmosios kadencijos laikotarpiu bendrovė grupė pasiekė visus jai nustatytus veiklos tikslus. Bendrovės Grupės pasiektų veiklos tikslų atitiktis jai nustatytiems veiklos tikslams vertinama Vyriausybės ar savivaldybės tarybos nustatyta tvarka. Pasibaigus antrajai kadencijai, bendrovės grupės vadovas yra atšaukiamas iš pareigų.

3. Jeigu bendrovės grupės vadovas buvo išrinktas bendrovės  grupės valdybos nariu, atšaukus jį iš pareigų, jis atšaukiamas ir iš bendrovės grupės valdybos narių.

Pritarti.

Siūlymas pateiktas įvertinus ir komitetui svarstymo metu pritarus Seimo nario V.Poderio žodžiu išsakytoms įžvalgoms.

 

Seimo narys V.Poderys, 2017-04-21

2

 

 

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnį ir išdėstyti jį taip:

2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 7 dalį, įsigalioja 2017 m. liepos 1 d.

2. Iki šio įstatymo įsigaliojimo į bendrovės grupės vadovo pareigas tam tikram terminui priimtas asmuo toliau eina bendrovės grupės vadovo pareigas iki šio termino pabaigos. Pasibaigus terminui, bendrovės grupės vadovas atšaukiamas iš pareigų. Darbo pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo sudarytą terminuotą darbo sutartį laikotarpis prilyginamas pirmajai kadencijai einant bendrovės grupės vadovo pareigas mažiau negu 5 metus, antrajai kadencijai prilyginamas laikotarpis einant pareigas daugiau negu 5, bet mažiau negu 10 metų. Kai bendrovės grupės vadovas į šias pareigas buvo paskirtas terminuotai ir iki šio įstatymo įsigaliojimo eina pareigas daugiau negu 10 metų, bendrovės grupės vadovas eina pareigas iki terminuotos darbo sutarties pabaigos, o šiam terminui suėjus, bendrovės grupės vadovas atšaukiamas iš pareigų.

3. Įsigaliojus šiam įstatymui, per 3 darbo dienas bendrovės grupės valdyba (jeigu valdyba nesudaroma, – stebėtojų taryba, o jeigu nesudaroma ir stebėtojų taryba, – visuotinis akcininkų susirinkimas) pasirašytinai praneša bendrovės grupės vadovui apie neterminuotos darbo sutarties pakeitimą į terminuotą darbo sutartį. Terminuota darbo sutartis su bendrovės grupės vadovu pasirašoma, jeigu bendrovės grupės vadovas pateikia bendrovės grupės valdybai (jeigu valdyba nesudaroma, – stebėtojų tarybai, o jeigu nesudaroma ir stebėtojų taryba, – visuotiniam akcininkų susirinkimui) rašytinį sutikimą keisti darbo sutarties su juo rūšį. Tokio sutikimo negavus per 20 darbo dienų nuo pranešimo jam pateikimo, bendrovės grupės vadovas atšaukiamas iš pareigų.

4.    Bendrovės Grupės vadovas, kuris į šias pareigas buvo išrinktas neterminuotai ir iki šio įstatymo įsigaliojimo eina pareigas mažiau negu 5 metus, toliau eina bendrovės grupės vadovo pareigas 5 metus nuo šio įstatymo įsigaliojimo dienos. Šis 5 metų laikotarpis prilyginamas pirmajai kadencijai einant tos pačios bendrovės grupės vadovo pareigas.

5.    Bendrovės Grupės vadovas, kuris į šias pareigas buvo išrinktas neterminuotai ir iki šio įstatymo įsigaliojimo eina pareigas daugiau negu 5 metus, bet mažiau negu 10 metų, toliau eina bendrovės grupės vadovo pareigas 5 metus nuo šio įstatymo įsigaliojimo dienos. Šis 5 metų laikotarpis prilyginamas antrajai kadencijai einant tos pačios bendrovės grupės vadovo pareigas. Pasibaigus šiam terminui, bendrovės grupės vadovas atšaukiamas iš pareigų.

6. Bendrovės Grupės vadovas,  kuris į šias pareigas buvo išrinktas neterminuotai ir iki šio įstatymo įsigaliojimo eina pareigas daugiau negu 10 metų, toliau eina tos pačios bendrovės grupės vadovo pareigas vienus metus nuo šio įstatymo įsigaliojimo dienos. Pasibaigus šiam terminui, bendrovės grupės vadovas atšaukiamas iš pareigų.

7. Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba jos įgaliota institucija ir savivaldybės taryba iki šio įstatymo įsigaliojimo priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus. Iki šio įstatymo įsigaliojimo bendrovės grupės savininko teises įgyvendinanti institucija pakeičia bendrovės grupės įstatus ir juose nustato vadovo kompetenciją, jo skyrimo, atšaukimo ir atsistatydinimo tvarką.“

 

Pritarti.

Pasiūlymas susijęs su aukščiau išdėstytu siūlymu.

Taip pat, siekiant suderinti įstatymo projekto įsigaliojimo datą su įstatymo projektu XIIIP-295(4) – įsigaliojimo datą nustatyti 2018-01-01 ir 2 straipsnio 1 dalį išdėstyti taip:

„1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 7 dalį, įsigalioja 2017 m. liepos 1 d. 2018m. sausio 1 d.

 

 

2.

Seimo narys A.Dumbrava, 2017-04-20

2

4

 

 

Argumentai: pagal Darbo kodekso nuostatas su kiekvienu akcinės bendrovės vadovu yra sudaryta neterminuota darbo sutartis. Todėl manytina, kad bendrovės vadovai turi teisėtą lūkestį, kad šias pareigas eis neribotą laiką.

 Pasiūlymas: pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

„4. Iki šio įstatymo įsigaliojimo neterminuotai priimtam bendrovės vadovui penkerių metų kadencija nustatoma nuo 2017 m. liepos 1 dienos. Bendrovės vadovui Lietuvos Respublikos darbo kodekso nustatyta tvarka ir terminais pranešama apie darbo sutarties sąlygų (darbo sutarties termino) pasikeitimą ir, gavus bendrovės vadovo rašytinį sutikimą, keičiamos jo darbo sutarties sąlygos (darbo sutarties terminas). Jeigu bendrovės vadovas nesutinka dirbti pakeistomis darbo sutarties sąlygomis, jis atleidžiamas iš pareigų vadovaujantis Lietuvos Respublikos darbo kodekso nuostatomis dėl darbo sutarties nutraukimo darbdavio iniciatyva be darbuotojo kaltės.

Nepritarti.

Pritarti komiteto svarstytam ir patobulintam įstatymo projektui.

Be to, pritarus siūlymui, Teisės departamento pastaba, pateikta įstatymo projektui XIIIP-295(4), taptų aktuali ir šiam įstatymo projektui.

Kadangi siūloma pritarti Seimo nario V.Sinkevičiaus 2017-04-21 pasiūlymui įstatymo projektui XIIIP-295(4) – tai ir šio, kartu svarstomo ir susijusio įstatymo projekto nuostatos turėtų būti atitinkamai suderintos, neprieštarauti  įstatymo projekto XIIIP-295(4) nuostatoms.

Taip pat, siekiant abiejų įstatymų projektų suderinamumo, šio įstatymo projekto  įsigaliojimo datą  nustatyti 2018-01-01 (kaip ir įstatymo projekte XIIIP-295(4).

 

Seimo narys A.Dumbrava, 2017-04-20

2

5

 

 

Pasiūlymas: išbraukti įstatymo projekto 2 straipsnio 5 dalį:

„5. Bendrovės vadovas, kuris į šias pareigas buvo išrinktas neterminuotai ir iki šio įstatymo įsigaliojimo eina pareigas daugiau negu 5 metus, bet mažiau negu 10 metų, toliau eina bendrovės vadovo pareigas 5 metus nuo šio įstatymo įsigaliojimo dienos. Šis 5 metų laikotarpis prilyginamas antrajai kadencijai einant tos pačios bendrovės vadovo pareigas. Pasibaigus šiam terminui, bendrovės vadovas atšaukiamas iš pareigų.“

Nepritarti.

Pasiūlymas tiesiogiai susijęs su aukščiau išdėstytu siūlymu.

Pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui.

 

Seimo narys A.Dumbrava, 2017-04-20

2

6

 

 

Pasiūlymas: išbraukti įstatymo projekto 2 straipsnio 6 dalį:

„6. Bendrovės vadovas,  kuris į šias pareigas buvo išrinktas neterminuotai ir iki šio įstatymo įsigaliojimo eina pareigas daugiau negu 10 metų, toliau eina tos pačios bendrovės vadovo pareigas vienus metus nuo šio įstatymo įsigaliojimo dienos. Pasibaigus šiam terminui, bendrovės vadovas atšaukiamas iš pareigų.“

Nepritarti.

Pasiūlymas tiesiogiai susijęs su aukščiau išdėstytu siūlymu.

Pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui.

 

 

Seimo narys A.Dumbrava, 2017-04-20

2

7

 

 

Pasiūlymas: įstatymo projekto 2 straipsnio 7 dalį laikyti 5 dalimi:

7. 5. Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba jos įgaliota institucija ir savivaldybės taryba iki šio įstatymo įsigaliojimo priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus. Iki šio įstatymo įsigaliojimo bendrovės savininko teises įgyvendinanti institucija pakeičia bendrovės įstatus ir juose nustato vadovo kompetenciją, jo skyrimo, atšaukimo ir atsistatydinimo tvarką.“

Nepritarti.

Pasiūlymas tiesiogiai susijęs su aukščiau išdėstytu siūlymu.

Pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui.

 

 

4. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                 Virginijus Sinkevičius

 

 

Komiteto biuro patarėjas Darius Šaltmeris