LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Ekonomikos komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS AKCINIŲ BENDROVIŲ ĮSTATYMO NR. VIII-1835 PAPILDYMO 371 STRAIPSNIU
ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIIIP-296(3)
2017-04-26 Nr. 108-P- 17
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto nariai: V.Sinkevičius, D.Kreivys, M.Bastys, Z.Jedinskij, G.Landsbergis, T.Langaitis, R.Martinėlis, B.Matelis, V.Poderys, J.Razma, A.Skardžius. Komiteto biuro: vedėja R.Zabarauskienė; patarėjai: D.Šaltmeris, R.Duburaitė, I.Jurkšuvienė, L.Jasiukėnienė, R.Danė; padėjėjos Z.Jodkonienė ir G.Mickienė. Kviestieji asmenys: Seimo narys A.Dumbrava, Respublikos Prezidentės patarėja G.Grigaitė Daugirdė.
2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2017-04-21 |
1 |
|
|
|
1. Įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo Akcinių bendrovių įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 371 straipsnio 3 dalyje brauktinas žodis ,,įmonės“. |
Pritarti. |
|
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2017-04-21 |
2 |
7 |
|
|
2. Projekto 2 straipsnio 7 dalyje siūloma nustatyti, kad ,,iki įstatymo įsigaliojimo bendrovės savininko teises įgyvendinanti institucija pakeičia bendrovės įstatus numatant juose vadovo kompetenciją, jo skyrimo, atšaukimo ir atsistatydinimo tvarką“. Vertinamoji projekto nuostata tobulintina šiais aspektais. Pirma, atkreipiame dėmesį, kad pagal keičiamo įstatymo 20 straipsnio 1 dalies 1 punktą, išimtinę teisę keisti bendrovės įstatus turi visuotinis akcininkų susirinkimas. Savininko teises įgyvendinanti institucija sprendimą pakeisti bendrovės įstatus galėtų priimti tik tuo atveju, kai valstybei (savivaldybei) nuosavybės teise priklausytų visos bendrovės akcijos, nes savininko teises įgyvendinančios institucijos raštiški sprendimai, atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 29 straipsnio 6 dalį, būtų prilyginami visuotinio akcininkų susirinkimo sprendimams. Visais kitais atvejais bendrovės įstatams pakeisti turėtų būti šaukiamas visuotinis bendrovės akcininkų susirinkimas, t.y. bendrovės savininko teises įgyvendinanti institucija vienasmeniškai priimti sprendimą pakeisti bendrovės įstatus neturėtų teisės. Antra, atsižvelgiant į įstatymo svarstymo ir priėmimo procedūras Seime bei įvertinus keičiamame įstatyme numatytą bendrovės visuotinio akcininkų susirinkimo sušaukimo tvarką, svarstytina, ar įstatymo projekto 2 straipsnio 7 dalyje numatytas siūlymas pakeisti įstatus iki šio įstatymo įsigaliojimo, t.y. iki 2017 m. liepos 1 d. yra realus. Trečia, svarstytina, ar siūlymas savininko teises įgyvendinančiai institucijai bendrovės įstatuose nustatyti vadovo kompetenciją nėra perteklinis, nes projektu nėra siūloma nustatyti naują bendrovės vadovo kompetenciją ar keisti įstatyme jau nustatytos kompetencijos apimtį, o galiojančio keičiamo įstatymo 4 straipsnio 2 dalies 8 punkte jau yra įtvirtinta, kad visų bendrovių įstatuose turi būti nurodyta bendrovės organų (tame tarpe bendrovės vadovo – paaiškinimas mūsų) kompetencija. Be to, atkreipiame dėmesį, kad bendrovės vadovo atsistatydinimo tvarka yra nustatyta keičiamo įstatymo 37 straipsnyje, todėl svarstytina, ar siūlymas savininko teises įgyvendinančiai institucijai bendrovės įstatuose nustatyti bendrovės vadovo atsistatydinimo tvarką nėra perteklinis. Pastebėtina, ir tai, kad vertinamoji projekto nuostata galėtų būti aiškinama taip, jog bendrovės vadovo atsistatydinimo tvarka būtų nustatyta tik tų bendrovių, kuriose valstybei (savivaldybei) nuosavybės teise priklausytų visos ar dalis akcijų, suteikiančių daugiau kaip ½ visų balsų bendrovės visuotiniame akcininkų susirinkime. Todėl tuo atveju, jeigu siūlymo nebūtų atsisakyta kaip perteklinio, svarstytina, ar neturėtų būti papildoma keičiamo įstatymo 4 straipsnio 2 dalis nustatant, kad bendrovės vadovo atsistatydinimo tvarka turi būti nustatyta visų bendrovių įstatuose. Apibendrinus šioje pastabos pastraipoje išdėstytus argumentus, svarstytina, ar bendrovių įstatai neturėtų būti keičiami juose įtvirtinant tik projektu siūlomą naują bendrovės vadovo skyrimo ir atšaukimo tvarką. |
Pritarti. |
Įstatymo projekto 2 straipsnio 7 dalį išdėstyti taip: „7.
Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba jos įgaliota institucija ir savivaldybės
taryba iki šio įstatymo įsigaliojimo priima šio įstatymo įgyvendinamuosius
teisės aktus. Iki šio įstatymo įsigaliojimo
|
3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo narys V.Poderys, 2017-04-21 |
1 |
|
|
|
Argumentai: Svarstomo įstatymo projekte nustatyta, kad bendrovės, kurios akcijos ar dalis akcijų, suteikiančių daugiau kaip ½ visų balsų šios bendrovės visuotiniame akcininkų susirinkime, priklauso valstybei ar savivaldybei nuosavybės teise, vadovas priimamas į darbą 5 metų kadencijai. Tas pats asmuo tos pačios bendrovės vadovu gali būti renkamas ne daugiau kaip dvi kadencijas iš eilės. Siūlau, kad tokia pati tvarka būtų taikoma ir tokių bendrovių dukterinių įmonių vadovams. Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnį ir išdėstyti jį taip: „1 straipsnis. Įstatymo papildymas 371 straipsniu Papildyti Įstatymą 371 straipsniu: „371 straipsnis. Bendrovės, kurios akcijos ar dalis akcijų, suteikiančių daugiau kaip ½ visų balsų šios bendrovės visuotiniame akcininkų susirinkime, priklauso valstybei ar savivaldybei nuosavybės teise, ir jos dukterinės įmonės vadovo priėmimo į darbą ypatumai 1. Bendrovės, taip pat jos
dukterinės bendrovės (toliau – grupė) vadovas priimamas į darbą
5 metų kadencijai. Tas pats asmuo tos pačios 2. Pasibaigus pirmajai kadencijai, 3. Jeigu |
Pritarti. |
Siūlymas pateiktas įvertinus ir komitetui svarstymo metu pritarus Seimo nario V.Poderio žodžiu išsakytoms įžvalgoms. |
|
Seimo narys V.Poderys, 2017-04-21 |
2 |
|
|
|
Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnį ir išdėstyti jį taip: 2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas 1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 7 dalį, įsigalioja 2017 m. liepos 1 d. 2.
Iki šio įstatymo įsigaliojimo į 3.
Įsigaliojus šiam įstatymui, per 3 darbo dienas 4.
5.
6.
7. Lietuvos
Respublikos Vyriausybė arba jos įgaliota institucija ir savivaldybės taryba iki
šio įstatymo įsigaliojimo priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.
Iki šio įstatymo įsigaliojimo
|
Pritarti. |
Pasiūlymas susijęs su aukščiau išdėstytu siūlymu. Taip pat, siekiant suderinti įstatymo projekto įsigaliojimo datą su įstatymo projektu XIIIP-295(4) – įsigaliojimo datą nustatyti 2018-01-01 ir 2 straipsnio 1 dalį išdėstyti taip: „1.
Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 7 dalį, įsigalioja
|
2. |
Seimo narys A.Dumbrava, 2017-04-20 |
2 |
4 |
|
|
Argumentai: pagal Darbo kodekso nuostatas su kiekvienu akcinės bendrovės vadovu yra sudaryta neterminuota darbo sutartis. Todėl manytina, kad bendrovės vadovai turi teisėtą lūkestį, kad šias pareigas eis neribotą laiką. Pasiūlymas: pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip: „4. Iki šio įstatymo įsigaliojimo neterminuotai priimtam bendrovės vadovui penkerių metų kadencija nustatoma nuo 2017 m. liepos 1 dienos. Bendrovės vadovui Lietuvos Respublikos darbo kodekso nustatyta tvarka ir terminais pranešama apie darbo sutarties sąlygų (darbo sutarties termino) pasikeitimą ir, gavus bendrovės vadovo rašytinį sutikimą, keičiamos jo darbo sutarties sąlygos (darbo sutarties terminas). Jeigu bendrovės vadovas nesutinka dirbti pakeistomis darbo sutarties sąlygomis, jis atleidžiamas iš pareigų vadovaujantis Lietuvos Respublikos darbo kodekso nuostatomis dėl darbo sutarties nutraukimo darbdavio iniciatyva be darbuotojo kaltės.“ |
Nepritarti. |
Pritarti komiteto svarstytam ir patobulintam įstatymo projektui. Be to, pritarus siūlymui, Teisės departamento pastaba, pateikta įstatymo projektui XIIIP-295(4), taptų aktuali ir šiam įstatymo projektui. Kadangi siūloma pritarti Seimo nario V.Sinkevičiaus 2017-04-21 pasiūlymui įstatymo projektui XIIIP-295(4) – tai ir šio, kartu svarstomo ir susijusio įstatymo projekto nuostatos turėtų būti atitinkamai suderintos, neprieštarauti įstatymo projekto XIIIP-295(4) nuostatoms. Taip pat, siekiant abiejų įstatymų projektų suderinamumo, šio įstatymo projekto įsigaliojimo datą nustatyti 2018-01-01 (kaip ir įstatymo projekte XIIIP-295(4). |
|
Seimo narys A.Dumbrava, 2017-04-20 |
2 |
5 |
|
|
Pasiūlymas: išbraukti įstatymo projekto 2 straipsnio 5 dalį:
|
Nepritarti. |
Pasiūlymas tiesiogiai susijęs su aukščiau išdėstytu siūlymu. Pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui. |
|
Seimo narys A.Dumbrava, 2017-04-20 |
2 |
6 |
|
|
Pasiūlymas: išbraukti įstatymo projekto 2 straipsnio 6 dalį:
|
Nepritarti. |
Pasiūlymas tiesiogiai susijęs su aukščiau išdėstytu siūlymu. Pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui.
|
|
Seimo narys A.Dumbrava, 2017-04-20 |
2 |
7 |
|
|
Pasiūlymas: įstatymo projekto 2 straipsnio 7 dalį laikyti 5 dalimi: „ |
Nepritarti. |
Pasiūlymas tiesiogiai susijęs su aukščiau išdėstytu siūlymu. Pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui.
|
4. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.
Komiteto pirmininkas Virginijus Sinkevičius
Komiteto biuro patarėjas Darius Šaltmeris