LIETUVOS RESPUBLIKOS
NEĮGALIŲJŲ SOCIALINĖS INTEGRACIJOS ĮSTATYMO NR. I-2044
15 STRAIPSNIO PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO
AIŠKINAMASIS RAŠTAS
1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai
Lietuvoje nuo 2021 m. liepos 1 d. pradėta teikti individuali asmeninio asistento pagalba, kuria siekiama užtikrinti žmonių su negalia teisę kartu su visais savarankiškai gyventi ir dalyvauti bendruomenėje - mokytis, dirbti, pramogauti ir kt.
Naudodamiesi asmeninio asistento pagalba žmonės, turintys negalią, gali aktyviau dalyvauti kultūros, pramogų, sporto ir kituose (pvz. konferencijas, diskusijas, susitikimus su įdomiais žmonėmis ir pan.) renginiuose (toliau – Renginiai), tačiau praktikoje juos riboja finansinės galimybės, nes šiuo metu nėra reglamentuojama asmeninio asistento, lydinčio žmogų su negalia, patekimo Renginius tvarka.
Todėl, nors į Renginį vyksta vykdydamas savo pareigas, asmeninis asistentas turi susimokėti už Renginio bilietą iš savo asmeninių lėšų arba papildomą bilietą turi nupirkti žmogus su negalia.
Siekiant išspręsti šią problemą
teikiamas Neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo
Nr. I-2044 15 straipsnio papildymo įstatymo projektas.
2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:
Įstatymo projektą parengė Lietuvos Respublikos Seimo narė, Seimo Neįgaliųjų teisių komisijos pirmininkė Monika Ošmianskienė.
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai:
Šiuo metu galiojančiuose teisės aktuose asmeninio asistento, lydinčio neįgalų žmogų, patekimo į kultūros, pramogų ir sporto renginius tvarka nėra reglamentuojama.
4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:
Projektu siūloma papildyti Neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo Nr. I-2044 15 straipsnį ir nustatyti, kad asmeninis asistentas, lydintis negalią turintį žmogų, į kino teatrų, muziejų, bibliotekų, profesionaliojo scenos meno įstaigų ir kitų subjektų organizuojamus kultūros, pramogų ir sporto renginius įleidžiamas nemokamai.
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:
Neigiamų pasekmių nenumatoma.
6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:
Priimtas įstatymas neigiamos įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijos rizikai neturės.
7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:
Įstatymo įgyvendinimas neigiamos įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai neturės.
8. Ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams:
Neprieštarauja. Įstatymo projektu siekiama Jungtinių Tautų neįgaliųjų teisių konvencijos, Europos Komisijos 2021–2030 m. neįgaliųjų teisių strategijos ir kitų teisės aktų, reglamentuojančių neįgaliųjų teisių ir teisėtų interesų užtikrinimą, sklandesnio ir efektyvesnio įgyvendinimo.
9. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:
Lietuvos Respublikos Kultūros ministerija, Švietimo, mokslo ir sporto ministerijai ir savivaldybių administracijoms reikės parengti įstatymo projekto įgyvendinamuosius teisės aktus, reglamentuojančius asmeninio asistento, lydinčio negalią turintį žmogų, patekimo į kultūros, pramogų ir sporto renginius, tvarką.
10. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:
Įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas. Įstatymo projekte nėra vartojama naujai apibrėžtų sąvokų.
11. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus:
Įstatymo projektas neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos dokumentams ir prisideda prie jų įgyvendinimo.
12. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti:
Priėmus Įstatymo projektą, Lietuvos Respublikos Kultūros ministerija, Švietimo, mokslo ir sporto ministerijai ir savivaldybių administracijoms reikės parengti įstatymo projekto įgyvendinamuosius teisės aktus, reglamentuojančius asmeninio asistento, lydinčio negalią turintį žmogų, patekimo į kultūros, pramogų ir sporto renginius, tvarką iki įstatymo pakeitimų įsigaliojimo dienos.
13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):
Įstatymo projektui įgyvendinti papildomų lėšų nereikės.
14. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:
Išvadų ir vertinimų negauta.
15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:
Asmeninis asistentas, kultūros, pramogų ir sporto renginys.
16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:
Nėra.
Teikia
Lietuvos Respublikos Seimo narė Parašas Monika Ošmianskienė