LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

ETIKOS IR PROCEDŪRŲ KOMISIJA

 

IŠVADA

DĖL SPECIALIOSIOS TYRIMO KOMISIJOS SUDARYMO IR KLAUSIMO ĮTRAUKIMO Į SEIMO PLENARINIO POSĖDŽIO DARBOTVARKĘ

 

2020-09-30   Nr. 101-I-21

Vilnius

 

 

Seimo Etikos ir procedūrų komisija (toliau – Komisija): Antanas Matulas, Aušrinė Norkienė, Petras Čimbaras, Viktorija Čmilytė-Nielsen, Kazys Starkevičius, Dovilė Šakalienė, Ona Valiukevičiūtė, gavusi Seimo Pirmininko žodinį ir Seimo nario Vytauto Bako raštišką kreipimąsi dėl to, jog nuo 2019 metų į Seimo plenarinių posėdžių darbotvarkes nėra įtraukiamas Seimo nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo specialiosios tyrimo komisijos pagal Lietuvos Respublikos Seimo narių grupės teikimą pradėti apkaltos procesą Lietuvos Aukščiausiojo Teismo teisėjui Egidijui Laužikui, Lietuvos Apeliacinio Teismo teisėjams Konstantinui Gurinui, Viktorui Kažiui, Valdimarui Bavėjanui pagrįstumui ištirti ir išvados dėl pagrindo pradėti apkaltos procesą pateikimo sudarymo“ projektas Nr. XIIIP-3764, ir vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (toliau – Seimo statutas) 78 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostata, teikia šią išvadą.

 

Etikos ir procedūrų komisija nustatė:

 

2019 m. rugpjūčio 13 d. buvo registruotas Seimo nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo specialiosios tyrimo komisijos pagal Lietuvos Respublikos Seimo narių grupės teikimą pradėti apkaltos procesą Lietuvos Aukščiausiojo Teismo teisėjui Egidijui Laužikui, Lietuvos Apeliacinio Teismo teisėjams Konstantinui Gurinui, Viktorui Kažiui, Valdimarui Bavėjanui pagrįstumui ištirti ir išvados dėl pagrindo pradėti apkaltos procesą pateikimo sudarymo“ projektas Nr. XIIIP-3764 (toliau – Projektas).

Iki šios dienos Projektas nebuvo pateiktas Seimui, Seimas dėl šio Projekto ir dėl specialiosios tyrimo komisijos nebalsavo.

2020 d. rugsėjo 22 d. tvirtinant Seimo plenarinio posėdžio darbotvarkę Seimo narys V. Bakas paprašė įtraukti Projektą. Posėdžiui pirmininkavęs Seimo Pirmininkas Viktoras Pranckietis pareiškė, kad Projekte siūloma rengti apkaltą teisėjams, kurie yra jau atleisti iš užimamų pareigų, todėl Projektas balsavimui nebus teikiamas.

 

Projektas nebuvo įtrauktas nei į Seimo VII rudens, nei į Seimo VIII pavasario, nei į IX rudens sesijos darbų programas, nei į jų projektus.

 

Posėdžių darbotvarkių sudarymo klausimus reglamentuoja Seimo statuto penkioliktasis skirsnis.

Pagal Seimo statuto 90 straipsnio  1dalis nustato, kad pagal patvirtintą sesijos darbų programą Seimo Pirmininkas kartu su Seimo Pirmininko pavaduotojais sudaro detalų savaitės posėdžių darbotvarkės projektą ir pateikia jį svarstyti Seniūnų sueigai. Pasiūlymus teikia Seimo valdybos nariai, Seniūnų sueigos nariai, komitetai, kiti Seimo nariai ir Vyriausybė. pagal savaitės posėdžių darbotvarkę sudaromos ir konkrečių dienų posėdžių darbotvarkės.

Pagal Seimo statuto 94 straipsnio 2 dalį pasiūlymas papildomus klausimus įrašyti į darbotvarkę gali būti priimtas, jeigu už jį balsuoja dauguma posėdyje dalyvaujančių Seimo narių.

 

Seimo statuto 73 straipsnis nustato, jog tuo atveju, kai ne mažesnė nei ¼ Seimo narių grupė pareikalauja sudaryti laikinąją kontrolės ar tyrimo komisiją, tokią komisiją Seimas turi sudaryti artimiausio posėdžio metu.

 

2006 m. balandžio 4 d. Konstitucinis Teismas savo sprendime konstatavo, kad „Vienas iš sprendimų priėmimo demokratinių principų yra daugumos principas. Seimo sprendimuose atsispindi Seimo narių daugumos politinė valia. Seimo valia negali būti pareikšta kitaip, kaip tik Seimo nariams balsuojant Seimo posėdyje. ...Iš Konstitucijoje įtvirtinto Seimo nario laisvo mandato principo kyla Seimo nario teisė savo nuožiūra balsuoti priimant bet kurį Seimo sprendimą – kiekvienu klausimu balsuoti pagal savo sąžinę. ...Vien pažodinis aiškinimas, esą Seimo narių grupei raštu pareikalavus Seimas neturi kito pasirinkimo, reikštų, kad nepaisoma Seimo nario laisvo mandato, suponuojančio inter alia Seimo nario teisę savo nuožiūra balsuoti priimant bet kurį Seimo sprendimą; toks aiškinimas taip pat reikštų, kad Seimo narių grupė gali primesti savo valią visam Seimui – Tautos atstovybei, net jeigu didesnė Seimo narių dalis minėtos iniciatyvos nepalaiko.“

 

2019 m. rugsėjo 24 d. Seimo nutarimu Nr. XIII – 2436 Seimas pritarė Lietuvos Aukščiausiojo Teismo teisėjo Egidijaus Laužiko atleidimui iš užimamų pareigų.

2019 m. rugsėjo 12 d. Seimo nutarimu Nr. XIII – 2424 Seimas pritarė Lietuvos apeliacinio teismo teisėjo Konstantino Gurino atleidimui iš užimamų pareigų.

 2019 m. rugsėjo 24 d. Seimo nutarimu Nr. XIII – 2437 Seimas pritarė Lietuvos apeliacinio teismo teisėjo Valdimaro Bavėjano atleidimui iš užimamų pareigų.

Lietuvos apeliacinio teismo teisėjo Viktoro Kažio įgaliojimai buvo sustabdyti Lietuvos Respublikos Prezidento 2019 m. vasario 19 d. dekretu Nr. 1K – 1557.

 

Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:

1. Projektas Nr. XIIIP-3764 buvo registruotas 2019 m. rugpjūčio 13 d. Į VII, VIII ir IX Seimo sesijos darbų programas jis įtrauktas nebuvo.

2. Pagal Seimo statuto 73 straipsnį, kai ne mažesnė nei ¼ Seimo narių grupė pareikalauja sudaryti laikinąją kontrolės ar tyrimo komisiją, tokią komisiją Seimas turi sudaryti artimiausio posėdžio metu. Dėl komisijos sudarymo nebuvo balsuojama, Projektas nebuvo pateiktas Seimui.

3. Pagal Seimo statuto 94 straipsnio 2 dalį pasiūlymas papildomus klausimus įrašyti į darbotvarkę gali būti priimtas, jeigu už jį balsuoja dauguma posėdyje dalyvaujančių Seimo narių. Seimo statutas nenumato galimybės neteikti balsavimui tokių pasiūlymų dėl prašomo įtraukti į Seimo posėdžio darbotvarkę projekto turinio. Dėl to, ar klausimas turi būti svarstomas Seime, sprendžia visas Seimas balsuodamas ir tokiu būdu įgyvendindamas demokratinį daugumos principą.

 

Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:

1. Nepateikus Seimo nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo specialiosios tyrimo komisijos pagal Lietuvos Respublikos Seimo narių grupės teikimą pradėti apkaltos procesą Lietuvos Aukščiausiojo Teismo teisėjui Egidijui Laužikui, Lietuvos Apeliacinio Teismo teisėjams Konstantinui Gurinui, Viktorui Kažiui, Valdimarui Bavėjanui pagrįstumui ištirti ir išvados dėl pagrindo pradėti apkaltos procesą pateikimo sudarymo“ projektas Nr. XIIIP-3764 Seimui, buvo nesilaikoma Seimo statuto 73 straipsnio nuostatų.

2. 2020 m. rugsėjo 22 d. Seimo nario Vytauto Bako pasiūlymas įtraukti Projektą Nr. XIIIP-3764 į dienos posėdžio darbotvarkę turėjo būti teikiamas Seimui balsuoti, kad tokiu būdu būtų įgyvendintas demokratinis daugumos principas.

 

 

 

Pritarta bendru sutarimu.

 

 

Komisijos pirmininkas                                                                                     Antanas Matulas