LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas
PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBINĖS KULTŪROS PAVELDO KOMISIJOS ĮSTATYMO NR. IX-2453 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO (XIIP-4589(2)
2017-05-24 Nr. 113-P-22
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo:
Komiteto pirmininko pavaduotojas Algis Strelčiūnas, komiteto nariai: Valentinas Bukauskas, Guoda Burokienė, Ričardas Juška, Gintautas Kindurys, Vanda Kravčionok, Kęstutis Masiulis, Zenonas Streikus, Irena Šiaulienė.
Komiteto biuro darbuotojai: biuro vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Algirdas Astrauskas, Rasa Mačiulytė, Monika Urmonienė, konsultantas Bronius Kleponis, padėjėja Genovaitė Jasaitienė.
Kviestieji asmenys: Valstybinės kultūros paveldo komisijos narys Juozas Algirdas Pilipavičius, Valstybinės kultūros paveldo komisijos Paveldosaugos ir strateginio planavimo skyriaus vedėja Viktorija Gadeikienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2017-03-28) |
1 (1) |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Projektu nauja redakcija dėstomo įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 1 straipsnyje redaguotina gramatinė klaida – vietoje „teisinę statusą“ įrašytini žodžiai „teisinį statusą“. |
Pritarti |
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2017-03-28) |
1 (2) |
(1) |
|
2. Keičiamo įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje formuluotė „Respublikos Prezidento“ keistina į „Lietuvos Respublikos Prezidento“. |
Pritarti |
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2017-03-28) |
1 (4) |
(1) |
|
3. Keičiamo įstatymo 4 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad komisijos nariu gali būti skiriamas nepriekaištingos reputacijos asmuo - kultūros paveldo apsaugos specialistas arba šioje srityje ne mažiau kaip 5 metus dirbęs visuomenės veikėjas. Šios projekto nuostatos nėra aiškios ir yra diskutuotinos keliais aspektais. Pirma, nepriekaištingos reputacijos reikalavimo įtvirtinimas, pats savaime, yra deklaratyvus, nes nėra universalių nepriekaištingos reputacijos kriterijų, kuriais remiantis sprendžiama, ar asmuo atitinka tokį reikalavimą. Šiuo metu galiojančiuose kituose įstatymuose nustatant nepriekaištingos reputacijos reikalavimą, kiekvienu atskiru atveju yra nustatomi konkretūs tokio reikalavimo kriterijai. Atsižvelgiant į tai, siekiant teisinio aiškumo, manytina, kad projektu keičiamame įstatyme turėtų būti nustatyti konkretūs nepriekaištingos reputacijos reikalavimo kriterijai. Antra, nei iš projekto aiškinamojo rašto, nei iš paties projekto nėra aišku, kas būtų laikoma visuomenės veikėju ir kokiais kriterijais remiantis būtų nusprendžiama, kad kandidatas į komisijos narius atitinka visuomenės veikėjo apibrėžimą. Atsižvelgiant į tai, siūlytina projekto nuostatas tikslinti. |
Spręsti pagrindiniame komitete |
|
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2017-03-28) |
1 (4) |
(4) |
|
4. Keičiamo įstatymo 4 straipsnio 4 dalyje siūlomos nuostatos nėra aiškios ir yra diskutuotinos keliais aspektais. Pirma, siūloma nustatyti, kad komisijos pirmininką Seimo Kultūros komiteto teikimu iš komisijos narių skirtų ir atleistų Seimas. Komisijos pirmininko kandidatūrą Seimo Kultūros komitetui teikia komisija likus ne mažiau kaip 2 mėnesiams iki komisijos pirmininko kadencijos pabaigos. Atkreiptinas dėmesys, kad vadovaujantis keičiamo įstatymo 4 straipsnio 2 ir 4 dalimis, komisijos narių ir komisijos pirmininko kadencijos laikotarpiai sutampa – 4 metai. Atsižvelgiant į tai, šios projekto nuostatos suponuoja prielaidą, jog naujai išrinktos komisijos pirmininku galėtų būti tik ankstesnės kadencijos komisijos narys, kadangi komisija privalėtų teikti komisijos pirmininko kandidatūrą Seimo Kultūros komitetui nepasibaigus ankstesnės komisijos kadencijai ir tik iš ankstesnės kadencijos komisijos narių. Taip pat pažymėtina, kad iš projekto nuostatų nėra aiškus komisijos pirmininko statusas, teisės ir pareigos tuo atveju, jeigu išrinkus naują komisiją, komisijos pirmininkas netaptų jos nariu antrai kadencijai. Antra, atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 4 straipsnio 1 dalyje įvestą trumpinį, keičiamo įstatymo 4 straipsnio 4 dalies antrame ir trečiame sakiniuose prieš žodį „Kultūros“ brauktinas žodis „Seimo“. |
Spręsti pagrindiniame komitete |
|
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2017-03-28) |
1 (4) |
(6) |
|
5. Keičiamo įstatymo 4 straipsnio 6 dalyje siūloma nustatyti, kad komisijos pirmininkas ir (ar) jo pavaduotojas gali būti atšaukti iš pareigų, jei jie atsisako jas eiti arba komisijos narių motyvuotu sprendimu, už kurį balsavo dauguma komisijos narių. Atkreiptinas dėmesys, kad komisijos pirmininką skiria ir atleidžia Seimas. Atsižvelgiant į tai, kad komisijos nariai neturi įgaliojimų priimti sprendimų, kurie priskirtini Seimo kompetencijai, projekto nuostatos tikslintinos. |
Pritarti |
|
6. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2017-03-28) |
1 (5) |
(1) |
(2) |
6. Keičiamo įstatymo 5 straipsnio 1 dalies 2 punkte siūloma nustatyti, kad komisija teikia išvadas Seimui, Respublikos Prezidentui, Vyriausybei, Lietuvos Respublikos kultūros ministerijai, Kultūros paveldo departamentui prie Kultūros ministerijos, savivaldybių institucijoms, kitoms institucijoms dėl kultūros paveldo apsaugos ir būklės. Atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje numatyta, jog komisija yra Seimo, Respublikos Prezidento ir Vyriausybės ekspertė ir patarėja valstybinės nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos politikos, jos įgyvendinimo, vertinimo ir tobulinimo klausimais. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos tikslintinos. Analogiška pastaba taikytina ir keičiamo įstatymo 5 straipsnio 2 dalies 1, 2, 4 punktams. |
Spręsti pagrindiniame komitete |
|
7. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2017-03-28) |
2 |
|
|
7. Atsižvelgiant į tai, kad priėmus projektą reikės keisti kitus teisės aktus, taisytinas projekto 2 straipsnis, kurio pavadinimas keistinas į „Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas“ ir kuriame turėtų būti ne tik įstatymo įsigaliojimo data, bet ir pasiūlymas Lietuvos Respublikos Vyriausybei priimti šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus. |
Pritarti |
Siūloma pagrindiniam komitetui tobulinant įstatymo projektą numatyti vėlesnę įstatymo projekto įsigaliojimo datą. |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Valstybinė kultūros paveldo komisija (2017-04-25) |
|
|
|
Valstybinė kultūros paveldo komisija (toliau - Paveldo komisija) susipažinusi su Lietuvos Respublikos valstybinės kultūros paveldo komisijos įstatymo Nr. IX-2453 pakeitimo įstatymo projektu (toliau - Projektas) teikia šiuos siūlymus: 1. Valstybinės kultūros paveldo komisijos veikloje naudojamas institucijos sutrumpintas pavadinimas “Paveldo komisija”, todėl siūlome visame Projekte institucijos sutrumpintą pavadinimą rašyti ne “Komisija”, o “Paveldo Komisija”. |
Spręsti pagrindiniame komitete |
|
2. |
Valstybinė kultūros paveldo komisija (2017-04-25) |
|
|
|
2. Atsižvelgiant į tai, jog pagal Nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos įstatymo 231 straipsnio 6 dalies 2 punktą, paveldosaugos (specialiąją) ekspertizę atliekantis specialistas privalo turėti 7 metų profesinę patirtį kultūros paveldo apsaugos srityje, manome, jog ir Paveldo komisijos - ekspertinės institucijos - narys privalo turėti ne 5, o ne mažesnę kaip 7 metų patirtį paveldo apsaugos srityje. |
Spręsti pagrindiniame komitete |
|
3. |
Valstybinė kultūros paveldo komisija (2017-04-25) |
1 (4) |
(1) |
|
3. Manome, kad Paveldo komisijoje turi būti proporcingas įvairių kultūros paveldo apsaugos sričių specialistų skaičius, todėl siūlome papildyti Projekto 4 straipsnio 1 dalį nuostata, jog Paveldo komisijos narius reikėtų skirti atsižvelgiant į kultūros paveldo apsaugos specialistų poreikį (“1. Komisiją sudaro 12 narių: 2 narius skiria ir atleidžia Respublikos Prezidentas, 4 narius - Seimas Seimo Kultūros komiteto (toliau - Kultūros komitetas) teikimu, 4 narius - Ministras Pirmininkas kultūros ministro teikimu, 2 narius renka ir atšaukia įstatymų nustatyta tvarka įregistruotos asociacijos, kurių veikla susijusi su kultūros paveldo paieška, saugojimu ir propagavimu. Skiriant komisijos narius turi būti atsižvelgiama j skirtingų kultūros paveldo apsaugos specialistų poreikį Paveldo komisijoje. Komisijos nariu gali būti skiriamas nepriekaištingos reputacijos asmuo - kultūros paveldo apsaugos specialistas arba šioje srityje ne mažiau kaip 5- 7 metus dirbęs visuomenės veikėjas.”). |
Spręsti pagrindiniame komitete |
Jeigu bus pritarta pasiūlymui, tikslinga apibrėžti kultūros paveldo apsaugos specialistų poreikio Komisijoje nustatymo kriterijus. |
4. |
Valstybinė kultūros paveldo komisija (2017-04-25) |
1 (5) |
(2) |
(5) |
4. Siūlome Projekto 5 straipsnio 2 dalies 5 punktą papildyti, jog
Paveldo komisija teikia siūlymus ne tik Respublikos Prezidentui ir Seimui dėl
Lietuvos Respublikos tarptautinių sutarčių, susijusių su kultūros paveldo
apsauga, pasirašymo, ratifikavimo ir denonsavimo, bet ir Vyriausybei, kadangi
pagal Tarptautinių sutarčių įstatymo 3 straipsnį Vyriausybė turi iniciatyvos
teisę dėl tarptautinių sutarčių sudarymo (“5) teikia siūlymus Respublikos
Prezidentui, |
Pritarti |
|
5. |
Valstybinė kultūros paveldo komisija (2017-04-25) |
1 (5) |
(2) |
(8) |
5. Atsižvelgiant į tai, kad Paveldo komisija vertina kultūros paveldo apsaugos politiką ir strategiją įgyvendininčias programas ir biudžeto lėšų, skirtų kultūros paveldo apsaugai, panaudojimą savivaldybėse, siūlome papildyti ir Projekto 5 straipsnio 2 dalies 8 punktą, kad Paveldo komisija vertina savivaldybių institucijų, įstaigų veiklą kultūros paveldo apsaugos požiūriu (“8) vertina kultūros paveldo apsaugos valstybinio administravimo funkcijas atliekančios institucijos metines veiklos ataskaitas ir savivaldybių institucijų, įstaigų veiklą kultūros paveldo apsaugos požiūriu;“). |
Pritarti |
Siūloma nuostata yra galiojančioje įstatymo redakcijoje. |
6. |
Valstybinė kultūros paveldo komisija (2017-04-25) |
1 (6) |
(2) |
|
6. Siūlome Projekto 6 straipsnio 2 dalį papildyti nuostata, jog Paveldo komisija gali priimti sprendimą kreiptis į Paveldo komisijos narį rinkusią ar skyrusią instituciją dėl šio nario atšaukimo, jei Paveldo komisijos narys praleido daugiau nei pusę vykusių Paveldo komisijos posėdžių per metus (“2. Jeigu Komisijos narys be pateisinamos priežasties nedalyvavo trijuose posėdžiuose iš eilės arba praleido daugiau nei pusę vykusių posėdžių per metus, Komisija gali priimti sprendimą kreiptis į jį rinkusią ar skyrusią instituciją dėl šio nario atšaukimo.“). |
Pritarti |
|
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
6.1. Sprendimas: iš esmės pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui Nr. XIIP-4589(2) ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir Valstybinės kultūros paveldo komisijos pasiūlymus, kuriems komitetas pritarė.
6.2. Pasiūlymai: nėra.
7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
8. Komiteto paskirti pranešėjai: Valentinas Bukauskas.
Komiteto pirmininko pavaduotojas (Parašas) Algis Strelčiūnas
Komiteto biuro patarėja Monika Urmonienė