LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
ŠVIETIMO IR MOKSLO KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MOKSLO IR STUDIJŲ ĮSTATYMO NR. XI-242 10 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP-4021
2024-09-18 Nr. 106-P-42
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Artūras Žukauskas, Komiteto pirmininko pavaduotoja Ieva Kačinskaitė-Urbonienė, Komiteto nariai: Dalia Asanavičiūtė Eugenijus Jovaiša, Laima Nagienė, Aušrinė Norkienė, Beata Pietkiewicz, Edmundas Pupinis, Edita Rudelienė, Jurgita Šiugždinienė, Vilija Targamadzė, Švietimo ir mokslo komiteto biuro vedėja Lina Vingrytė, patarėjos Rūta Steponėnienė, Deimantė Žegunė, padėjėja Girmantė Petrauskaitė.
Kviestieji asmenys: Švietimo, mokslo ir sporto viceministras Justas Nugaras.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
|
|||||||
str. |
str. d. |
p. |
|
||||||||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-07-03 |
1 (10) |
(4) |
|
Projektu keičiamo Mokslo ir studijų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 10 straipsnio 4 dalyje formuluotėje „perima visas reorganizuojamos valstybinės kolegijos teises ir pareigas“ siūlytina braukti žodį „visas“, nes reorganizavime dalyvaujantis universitetas gali perimti ir ne visas reorganizuojamos kolegijos teises ir pareigas (pavyzdžiui, tuo atveju, kai reorganizavime dalyvauja daugiau negu viena valstybinė aukštoji mokykla). |
Pritarti |
|
||||||
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-07-03 |
1 (10) |
(4) |
|
Atsižvelgiant į tai, kad tinkamam koleginių studijų programų užbaigimui būtų būtina reorganizuojamos kolegijos materialinė bazė bei jos kvalifikuotas personalas (nes reorganizavime dalyvaujantis universitetas tiesiog gali neturėti koleginių studijų programų organizavimui reikalingos bazės ir personalo), svarstytina, ar keičiamo įstatymo 10 straipsnio 4 dalies nuostatos nereikėtų papildyti, nurodant, kad reorganizuojamos valstybinės kolegijos studentams užbaigti pradėtas jų studijas pagal koleginių studijų programas gali būtent tas universitetas, kuris perima reorganizuojamos kolegijos materialinę bazę ir personalą. |
Pritarti |
|
||||||
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-07-03 |
1 (10) |
(4) |
|
Atsižvelgiant į tai, kad įstatyminės reguliacinio pobūdžio teisės normos neturėtų būti dėstomos skliaustuose, tikslintinas keičiamo įstatymo 10 straipsnio 4 dalies pildomos nuostatos dėstymas. Be to, pažymėtina, kad iš siūlomo reguliavimo nėra aišku, būtent kuri 10 straipsnio 4 dalies nuostata nebūtų taikoma valstybinės kolegijos reorganizavimo atveju. Svarstytina, ar apskritai nebūtų aiškiau, jeigu keičiamo įstatymo 10 straipsnio 4 dalis būtų išskaidyta į dvi dalis, iš kurių pirmoji (t. y. keičiama 4 dalis) nustatytų, kad universitete teikiamas aukštasis universitetinis išsilavinimas ir kad universitete turi vyrauti universitetinės studijos, o antroji (t. y. pildoma 5 dalis) –bendrąjį draudimą vykdyti kolegines studijas ir teikti aukštąjį koleginį išsilavinimą, tačiau trijuose punktuose įtvirtintų tris šio draudimo netaikymo išlygas: 1) šio įstatymo 53 straipsnio 18 dalyje nustatytais atvejais; 2) tuo atveju, jeigu Vyriausybės nustatyta tvarka ir sąlygomis, įvertinus atliktų išorinio studijų vertinimo ir išorinio mokslo ir studijų institucijų vertinimo rezultatus, mokslo ir studijų institucijų mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros bei meno veiklos vertinimo rezultatus, specialistų poreikį, valstybės ūkinės, socialinės, kultūrinės plėtros poreikius ir ateities perspektyvas, universiteto statute yra numatytas koleginių studijų vykdymas pagal Vyriausybės nustatytos studijų krypties (krypčių, krypčių grupės) trumposios, pirmosios, antrosios pakopų koleginių studijų programas; ir 3) tuo atveju, kai universitetas dalyvauja Vyriausybei reorganizuojant valstybinę kolegiją, perima reorganizuojamos valstybinės kolegijos teises ir pareigas (įskaitant materialinę bazę ir kvalifikuotą personalą, būtiną koleginių studijų programų vykdymui) ir sudaro galimybes reorganizuojamos valstybinės kolegijos studentams užbaigti pradėtas jų studijas pagal koleginių studijų programas, kurios studentams pabaigus studijas išregistruojamos). |
Pritarti |
|
||||||
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-07-03 |
1 (10) |
(4) |
|
Svarstytina, ar keičiamo įstatymo 10 straipsnio 4 dalyje neturėtų būti išbrauktas žodis „antrosios“, nes Mokslo ir studijų įstatymo 52 straipsnyje, reglamentuojančiame studijų sistemos sandarą ir aukštojo mokslo kvalifikacijas, nėra numatytos antrosios pakopos koleginės studijos. |
Pritarti |
|
||||||
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-07-03 |
|
|
|
Atsižvelgiant į Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos kompetenciją formuojant valstybės politiką formaliojo ir neformaliojo švietimo srityje, organizuojant, koordinuojant ir kontroliuojant jos įgyvendinimą, dėl projekto siūlytina gauti Lietuvos Respublikos Vyriausybės išvadą. |
Nepritarti |
Atsižvelgiant į Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos pateiktą nuomonę, Vyriausybės išvados Komitetas neprašo. |
||||||
6. |
Teisingumo ministerijos Europos sąjungos teisės grupė, 2024-07-22
|
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo Nr. XI-242 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-4021 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime. |
Pritarti |
|
||||||
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Švietimo, mokslo ir sporto ministrė R. Morkūnaitė-Mikulėnienė, 2024-09-12 |
|
|
|
Iš esmės pritardami Lietuvos Respublikos Seimo Teisės departamento išvadai (toliau – Išvada), pateikiame Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerijos nuomonę dėl Išvados 5 punkto. Išvados 5 punktu siūloma „5. Atsižvelgiant į Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos kompetenciją formuojant valstybės politiką formaliojo ir neformaliojo švietimo srityje, organizuojant, koordinuojant ir kontroliuojant jos įgyvendinimą, dėl projekto siūlytina gauti Lietuvos Respublikos Vyriausybės išvadą“. Šiuo metu Mokslo ir studijų įstatymo (toliau – Įstatymas) 10 straipsnio 4 dalyje nustatyta, kad universitete teikiamas aukštasis universitetinis išsilavinimas. Universitetas negali vykdyti koleginių studijų ir teikti aukštojo koleginio išsilavinimo, išskyrus šio įstatymo 53 straipsnio 18 dalyje nustatytus atvejus, tuo atveju, jeigu Vyriausybės nustatyta tvarka ir sąlygomis, įvertinus atliktų išorinio studijų vertinimo ir išorinio mokslo ir studijų institucijų vertinimo rezultatus, mokslo ir studijų institucijų mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros bei meno veiklos vertinimo rezultatus, specialistų poreikį, valstybės ūkinės, socialinės, kultūrinės plėtros poreikius ir ateities perspektyvas, universiteto statute yra numatytas koleginių studijų vykdymas pagal Vyriausybės nustatytos studijų krypties (krypčių, krypčių grupės) trumposios, pirmosios, antrosios pakopų koleginių studijų programas. Universitete turi vyrauti universitetinės studijos. Pagal Trumposios pakopos ir koleginių studijų programų vykdymo universitete tvarkos aprašą, patvirtintą Vyriausybės 2017 m. kovo 1 d. nutarimu Nr. 149 „Dėl Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo įgyvendinimo“ (toliau – Aprašas), universiteto pasirengimą vykdyti tam tikros studijų krypties (krypčių, krypčių grupės) trumposios pakopos, koleginių studijų programas vertina Studijų kokybės vertinimo centras ir Lietuvos mokslo taryba pagal apraše nustatytus kriterijus. Teigiamai įvertinus universiteto galimybes, Švietimo, mokslo ir sporto ministerija teikia Vyriausybei nutarimo dėl leidimo universitetui vykdyti tam tikros studijų krypties (krypčių, krypčių grupės) trumposios, pirmosios, antrosios pakopų koleginių studijų programas projektą. Siekiant teisinio aiškumo, siūloma patikslinti Įstatymo 10 straipsnio 4 dalies nuostatas, panaikinant papildomą nepagrįstai daug pastangų reikalaujančią biurokratinę naštą, tenkančią universitetui, dalyvaujančiam valstybei reorganizuojant valstybinę kolegiją, Studijų kokybės vertinimo centrui, atliekančiam vertinimo procedūras, ir Švietimo, mokslo ir sporto ministerijai, teikiančiai Vyriausybei teisės akto projektą, dėl tų koleginių studijų programų, kurios, įvykus reorganizavimui, universitete nebus plėtojamos, o tik užbaigiamos ir išregistruojamos iš Studijų, mokymo programų ir kvalifikacijų registro. Paprastai valstybinės kolegijos reorganizavimas yra susijęs su siekiu optimizuoti studijų veiklą, peržiūrint ir atsisakant nerentabilių, perteklinių ar žemus vertinimo balus turinčių studijų programų, jas tik užbaigiant ir išregistruojant iš Studijų, mokymo programų ir kvalifikacijų registro. Įstatymo projektu siūloma nustatyti, kad tais atvejais, kai universitetas dalyvauja Vyriausybei reorganizuojant valstybinę kolegiją, perima visas reorganizuojamos valstybinės kolegijos teises ir pareigas ir sudaro galimybes reorganizuojamos valstybinės kolegijos studentams užbaigti pradėtas jų studijas pagal koleginių studijų programas, kurios studentams pabaigus studijas išregistruojamos, Apraše nurodytos įvertinimo procedūros neatliekamos. Šios procedūros būtų atliekamos tik tuo atveju, kai universitetas, perimdamas reorganizuojamos valstybinės kolegijos teises ir pareigas, siekia stiprinti ir plėtoti tam tikras (pavyzdžiui, regionui ar šalies ūkiui reikalingas) koleginių studijų programas. Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos nuomone, siūlomas Įstatymo pakeitimas nesukuria esminio naujo teisinio reglamentavimo ir nėra susijęs su papildomu Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų poreikiu, todėl Vyriausybės išvada nėra būtina. Taip pat atkreipiame dėmesį, kad gali susiklostyti neigiamos pasekmės, iki 2024 m. spalio 1 d. palikus teisinį neaiškumą dėl koleginių studijų vykdymo universitete. Marijampolės kolegijos, kuri reorganizuojama prijungiant ją prie Mykolo Romerio universiteto 2024 m. spalio 1 d., studentams universitetas negalėtų užtikrinti studijų tęsimo pagal tas studijų programas, kurios užbaigiamos ir vėliau išregistruojamos (analogiškai – Lietuvos jūreivystės aukštosios mokyklos reorganizavimo prijungiant ją prie Vilniaus Gedimino technikos universiteto atveju). Švietimo, mokslo ir sporto ministerija siūlo Mokslo ir studijų įstatymo Nr. XI-242 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-4021 svarstyti skubos tvarka. |
Pritarti |
|
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nėra.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas pritarti iniciatoriaus pateiktam ir Komiteto patobulintam Mokslo ir studijų įstatymo Nr. XI-242 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-4021, ir komiteto išvadoms. Siūlyti projektą svarstyti skubos tvarka.
7.2. Pasiūlymai:
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Jurgita Šiugždinienė
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepareikšta.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas Mokslo ir studijų įstatymo Nr. XI-242 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-4021(2), jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas (Parašas) Artūras Žukauskas
Komiteto biuro patarėja Rūta Steponėnienė