AIŠKINAMASIS RAŠTAS

Dėl LIETUVOS RESPUBLIKOS AKCIZŲ ĮSTATYMO NR. IX-569 30, 31 ir 37 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR 53 STRAIPSNIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS ĮSTATYMO PROJEKTO

 

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai

Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo Nr. IX-569 30, 31 ir 37 straipsnių pakeitimo ir 53 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo projektas (toliau – Įstatymo projektas) parengtas atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos įgyvendinimo plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2017 m. kovo 13 d. nutarimu Nr. 167 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos įgyvendinimo plano patvirtinimo“, nuostatas dėl mokesčių sistemos struktūros tobulinimo ekonomikos augimui palankia kryptimi ir mokesčių bazės optimizavimo. Atsižvelgiant į nurodytas nuostatas, Įstatymo projektu siūloma:

- panaikinti neefektyvią akcizų lengvatą aplinkai žalingiems akmens anglims, koksui ir lignitui;

- padidinti akcizų tarifą gazoliams, naudojamiems žemės ūkio veikloje (įskaitant gazolius, naudojamus akvakultūros ar verslinės žvejybos vidaus vandenyse veikloje);

- padidinti standartinį akcizų tarifą gazoliams;

- padidinti akcizų tarifą cigaretėms. Kartu, siekiant  išvengti galimo cigarečių pakeičiamumo efekto, siūloma didinti akcizų tarifą ir cigarams bei cigarilėms. Šių akcizų tarifų didinimas taip pat prisidėtų prie sveikatingumo didinimo tikslų.

Įstatymo projektu siūlomas akcizų tarifų didinimas atitiktų ir Europos Komisijos  rekomendacijas Lietuvai plėsti ekonomikos augimui mažiau žalingų mokesčių bazę kartu mokestinėmis priemonėmis labiau prisidedant prie aplinkosauginių tikslų įgyvendinimo.

 

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai

Įstatymo projektą rengė Finansų ministerijos Mokesčių politikos departamento (direktorė Audronė Misiūnaitė, tel. 239 0291, el. p. [email protected]) Mokesčių teisės skyriaus (departamento vyresnioji patarėja, laikinai atliekanti Mokesčių teisės skyriaus vedėjo funkcijas, Jūratė Laurikėnaitė, tel. 239 0151 el. p. Jurate.Laurikenaite@finmin.lt) vyriausioji specialistė Gintarė Meškėnaitė, tel. 219 4498, el. p. [email protected].

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai

Šiuo metu pagal Akcizų įstatymo 53 straipsnį nuo akcizų yra atleidžiami akmens anglys, koksas ir lignitas, kai jie parduodami ar kitaip perduodami nuosavybėn gyventojams, taip pat asmenims, kurie pagal Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymą turi paramos gavėjo statusą.

Pagal Akcizų įstatymo 37 straipsnio 1 dalies nuostatas gazoliams taikomas 330,17 euro už 1000 litrų produkto akcizų tarifas.

Taip pat, vadovaujantis Akcizų įstatymo 37 straipsnio 3 dalies nuostatomis, sumažintas 21 euro už 1000 litrų produkto akcizų tarifas, taikomas gazoliams, skirtiems naudoti žemės ūkio veiklos (įskaitant akvakultūros ar verslinės žvejybos vidaus vandenyse veiklą) subjektams žemės ūkio produktų gamybai.

Šiuo metu pagal Akcizų įstatymo nuostatas cigaretėms taikomas akcizų tarifas susideda iš 56 eurų už 1000 cigarečių specifinio elemento ir 25 procentų vertybinio (procentais nuo didžiausios mažmeninės kainos) elemento. Minimalus kombinuotasis akcizų tarifas turi būti ne mažesnis 90 eurai už 1000 cigarečių. Cigarams ir cigarilėms yra nustatytas 33 eurų už kilogramą produkto akcizų tarifas.

 

4. Įstatymo projekte siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Įstatymo projektu siūloma panaikinti akcizų lengvatą akmens anglims, koksui ir lignitui, kurie parduodami ar kitaip perduodami nuosavybėn gyventojams, taip pat asmenims, kurie pagal Labdaros ir paramos įstatymą turi paramos gavėjo statusą, ir šiems produktams nustatyti standartinį akcizų tarifą: akmens anglims – 7,53 euro už toną, o koksui ir lignitui – 8,98 euro už toną šių produktų. Tokiu būdu būtų prisidėta prie teisingesnio tokių produktų apmokestinimo, o kartu paspartintas švaresnės energijos gamybos rūšių plėtojimas, įskaitant ir atsinaujinančius energijos išteklius (t. y. mažiau taršų kurą deginančių katilų diegimą namų ūkiuose arba elektros, saulės, geoterminės energijos naudojimą). Dėl siūlomų pakeitimų akmens anglių vienos tonos kaina galėtų padidėti apie 9,11 euro.

Įstatymo projektu, atsižvelgiant į tai, kad šiuo metu žemės ūkio sektoriui taikomos ir kitų mokesčių (žemės, nekilnojamojo turto) lengvatos, siūloma žemės ūkio veikloje naudojamiems gazoliams akcizų tarifą padidinti nuo 21 iki 56 eurų už 1000 litrų produkto (tokiu būdu sumažinant žemės ūkio ir kitos ekonominės veiklos, savo veikloje naudojančios gazolius, apmokestinimo skirtumą). Dėl mokestinių veiksnių vienas litras šio produkto galėtų pabrangti apie 0,04 euro.

Įstatymo projektu siūloma standartinį akcizų tarifą gazoliams padidinti nuo 330,17 iki 347 eurų už 1000 litrų produkto. Dėl mokestinių veiksnių šio produkto kaina galėtų padidėti apie 0,02 euro už litrą produkto.

Taip pat Įstatymo projektu nuo 2018 m. kovo 1 d. akcizų už cigaretes specifinį elementą padidinti iki 59 eurų už 1000 cigarečių kartu nustatant, kad minimalus kombinuotasis akcizų tarifas už 1000 cigarečių būtų ne mažesnis kaip 96 eurai. Atitinkamai siūloma didinti akcizų tarifą ir cigarams bei cigarilėms iki 37 eurų už kilogramą produkto, atsižvelgiant į adekvatų mokestinį poveikį kainai.

Įstatymo projektu siūlomas akcizų tarifų didinimas atitiktų ir Europos Komisijos rekomendacijas Lietuvai plėsti ekonomikos augimui mažiau žalingų mokesčių bazę kartu mokestinėmis priemonėmis labiau prisidedant prie aplinkosauginių tikslų įgyvendinimo (gazoliai yra taršesni nei kitos transporto degalų rūšys).

Be to, laikantis nuoseklios mokestinės politikos, planuojama laikotarpiu iki 2020 m. akcizų tarifus cigaretėms, cigarams ir cigarilėms (laikantis nuostatos, kad visos kitos tabako gaminių rinką įtakojančios sąlygos nekinta) didinti preliminariai taip:

 

Tabako produktai

 

Dabartinis tarifas

2018 03 01

2019 03 01

2020 03 01

Cigaretės

Minimalus tarifas, EUR/1000 vnt.

90 

96 

102 

108,5 

Specifinis elementas, EUR/1000 vnt.

              56  

             59  

             62,25  

              65,7  

Vertybinis elementas, proc.

25%

25%

25%

25%

Cigarai ir cigarilės

EUR/kg

             33  

             37  

              41  

              45 

 

Padidinus cigarečių specifinį  akcizų tarifą iki 59 eurų už 1000 cigarečių kartu nustatant, kad minimalus kombinuotasis akcizų tarifas už 1000 cigarečių būtų ne mažesnis nei 96 eurai, šių produktų pakelis (kuriame yra 20 vnt.) dėl mokestinių veiksnių vidutiniškai galėtų pabrangti apie 0,10 euro. Padidinus cigarų ir cigarilių akcizų tarifą iki 37 eurų už kilogramą produkto, šių produktų pakelis (kuriame yra 17 vnt.) dėl mokestinių veiksnių vidutiniškai galėtų pabrangti apie 0,17 euro.

 

5. Galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir priemonės, kurių reikia imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Nenumatoma.

 

6. Įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai

Siūlomas akcizų tarifų padidinimas gazoliams, cigaretėms, cigarams ir cigarilėms galėtų turėti įtakos asmenų paskatoms bandyti šiuos produktus įvežti nelegaliai iš trečiųjų šalių, kuriose jų kainos yra mažesnės nei Lietuvoje. Tačiau yra ir toliau bus aktyviai taikomos bendros koordinuotos kontroliuojančiųjų valstybės institucijų priemonės, skirtos kovai su nelegaliu prekių įvežimu bei nelegalia prekių apyvarta.

 

7. Įtaka verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Priimto Įstatymo projekto įgyvendinimas galėtų padidinti ūkio subjektų, savo veikloje naudojančių gazolius, veiklos kaštus. 

 

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

Įstatymo projekto nuostatoms įgyvendinti pakeisti ar priimti naujų teisės aktų nereikės.

 

9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų ir kitų norminių teisės aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas. Įstatymo projekte nėra naujai apibrėžiamos sąvokos.

 

10. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus

Įstatymo projekto nuostatos neprieštarauja Europos Sąjungos dokumentams ir Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijai.

 

11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, kas ir kada juos turėtų priimti

Įstatymo projektui įgyvendinti priimti teisės aktų nereikės.

 

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti

Įstatymo projekto priėmimas papildomų biudžeto lėšų nepareikalaus. Dėl padidintų akcizų tarifų valstybės biudžetas 2018 m. papildomai galėtų gauti apie 34,1 mln. eurų pajamų, iš kurių:

-          apie 14 mln. eurų pajamų dėl akcizų padidinimo gazoliams;

-          apie 9 mln. eurų pajamų dėl akcizų padidinimo žemės ūkio veikloje naudojamiems gazoliams;

-          apie 10,4 mln. eurų pajamų dėl akcizų padidinimo cigaretėms, cigarams ir cigarilėms;

-          apie 0,7 mln. eurų pajamų dėl akcizų lengvatos panaikinimo akmens anglims, koksui, lignitui.

13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Įgyvendinant Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos įgyvendinimo plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2017 m. kovo 13 d. nutarimu Nr. 164, nuostatas planuojami akcizų, taikomų gazoliams, akmens angliai, koksui ir lignitui,  apmokestinimo pakeitimai 2017 m. birželio mėn. buvo pateikti visuomenei vertinti parengtu konsultaciniu dokumentu. Gautos pastabos ir pasiūlymai buvo apsvarstyti ir įvertinti rengiant Įstatymo projektą.

Vėliau parengtas Įstatymo projektas buvo teiktas derinti  Lietuvos bankui, Investors‘ Forum, Lietuvos darbdavių konfederacijai, Lietuvos verslo darbdavių konfederacijai, Lietuvos pramoninkų konfederacijai, Lietuvos verslo konfederacijai, Žemės ūkio rūmams, Lietuvos prekybos, pramonės ir amatų rūmų asociacijai, Lietuvos prekybos įmonių asociacijai, Lietuvos smulkiųjų verslininkų ir prekybininkų asociacijai, Lietuvos Respublikos smulkiojo ir vidutinio verslo tarybai, Lietuvos savivaldybių asociacijai, Lietuvos bankų asociacijai, Lietuvos tarpusavio skolinimo ir sutelktinio finansavimo asociacijai, Lietuvos Respublikos valstybiniam patentų biurui, Lietuvos statybininkų asociacijai, Lietuvos autoverslininkų asociacijai, Lietuvos ūkininkų sąjungai, Lietuvos kaimo turizmo asociacijai, Lietuvos gyvybės draudimo įmonių asociacijai, Lietuvos žemės ūkio bendrovių asociacijai, Lietuvos rizikos ir privataus kapitalo asociacijai, Lietuvos investicinių ir pensijų fondų asociacijai, Lietuvos viešbučių ir restoranų asociacijai, Lietuvos turizmo rūmams, Legalaus verslo aljansui, Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijai, Lietuviškų degalinių asociacijai, Lietuvos nacionalinei vežėjų automobiliais asociacijai „Linava“, Nacionalinei viešojo transporto keleivių asociacijai, Lietuvos buhalterių ir auditorių asociacijai, Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūrai.

Gautos pastabos ir pasiūlymai buvo apsvarstyti ir įvertinti.

 

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia įstatymo projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno ,,Eurovoc“ terminus, temas bei sritis

Reikšminiai Įstatymo projekto žodžiai (pagal Europos žodyną Eurovoc) yra šie: akcizai, akmens anglys, koksas, lignitas, gazoliai, cigaretės, cigarai, cigarilės.

 

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

Nėra.

 

 

__________________________