AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

MOKSLO IR STUDIJŲ ĮSTATYMO NR. XI-242  54 IR 77 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, įstatymo projekto tikslas ir uždaviniai.

Šio įstatymo projekto tikslas - sunorminti mokslo ir meno doktorantūros procesą, kad doktorantūros ir meno studijos vyktų pagal mokslo (meno ) sritis ir kryptis.  Šiuo metu Meno doktorantūros studijos vyksta pagal studijų kryptis. Šiuo metu yra rengiamas naujas Nacionalinis klasifikatorius, derinant jį su  Tarptautinės ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos (EBPO) klasifikatoriumi. Ši dermė yra su EBPO klasifikatoriumi Lietuvai yra svarbi, siekiant tapti šios tarptautinės organizacijos nare  bei efektyviai rinkti statistiką, kuri būtų palyginama su kitomis valstybėmis. Šiame Klasifikatoriuje yra siūloma suformuoti savarankišką menų sritį, todėl planuojamos ne 6, o 7 sritys. Todėl šiomis pataisomis siekiama  įteisinti Meno klasifikatorių pavesti Lietuvos Respublikos Vyriausybei tvirtinti ne mokslo sričių klasifikaciją, o mokslo ir meno sričių klasifikaciją, o Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijai – mokslo ir meno krypčių klasifikaciją (dabar ministerijai pavesta tvirtinti tik mokslo krypčių klasifikaciją).

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai.

Seimo nariai.

3. Kaip šiuo metu reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai.

Šiuo metu Meno doktorantūros studijos vyksta pagal studijų sritis ir kryptis, o ne pagal mokslo (meno ) sritis ir kryptis.

 Pagal dabartinį teisinį reglamentavimą yra dviejų tipų doktorantūros – mokslo ir meno. Mokslo doktorantūros teisės suteikiama mokslo ir studijų institucijai mokslo kryptyje, o meno doktorantūros teisė – ne meno kryptyje, bet meno studijų kryptyje.

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama.

 Šiuo metu yra rengiamas naujas Nacionalinis klasifikatorius, derinant jį su  Tarptautinės ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos (EBPO) klasifikatoriumi. Ši dermė yra su EBPO klasifikatoriumi Lietuvai yra svarbi, siekiant tapti šios tarptautinės organizacijos nare  bei efektyviai rinkti statistiką, kuri būtų palyginama su kitomis valstybėmis. Šiame Klasifikatoriuje yra siūloma suformuoti savarankišką menų sritį, todėl planuojamos ne 6, o 7 sritys. Todėl šiomis pataisomis siekiama  įteisinti Meno klasifikatorių pavesti Lietuvos Respublikos Vyriausybei tvirtinti ne mokslo sričių klasifikaciją, o mokslo ir meno sričių klasifikaciją, o Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijai – mokslo ir meno krypčių klasifikaciją (dabar ministerijai pavesta tvirtinti tik mokslo krypčių klasifikaciją). Be to bus sunorminti mokslo ir meno doktorantūros procesai.

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta.

Neigiamų priimto įstatymo projekto pasekmių nenumatoma.

6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai.

Įstatymo projektas įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai neturės.

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai.

Įstatymo įgyvendinimas neturės neigiamos įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai.

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios.

Priėmus įstatymo projektą, reikėtų pakeisti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. gruodžio 29 d. nutarimą Nr. 1840 „Dėl mokslo sričių, krypčių ir šakų klasifikacijos“, taip pat pakeisti Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2012 m. spalio 16 d. įsakymą Nr. V-1457 „Dėl mokslo krypčių patvirtinimo“.

9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.

Įstatymo projektas parengtas, laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos ir Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas. Įstatymo projekte naujos sąvokos ir jas įvardijantys terminai nenustatomi.

10. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus.

Įstatymo projektas neprieštarauja Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos dokumentams.

11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, - kas ir kada juos turėtų priimti.

Lietuvos Respublikos Vyriausybei turėtų patvirtinti mokslo ir meno sričių klasifikatorių, o Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerija – mokslo ir meno krypčių klasifikatorių.

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais).

Įstatymo projekto nuostatoms įgyvendinti papildomas valstybės biudžeto lėšų poreikis nenumatomas.

13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados.

Su visuomene konsultuojamasi, įstatymo projektą skelbiant Lietuvos Respublikos Seimo Teisės aktų informacinėje sistemoje.

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis.

Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos žodyną „Eurovoc“: „mokslo ir meno  sritys ir kryptys“, „klasifikatorius“.

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai.
Nėra.

 

Teikia Seimo nariai                                                                             Eugenijus Jovaiša