LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Socialinių reikalų ir darbo komitetas

Pagrindinio komiteto IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS DARBO KODEKSO 47 IR 49 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-4617

 

2020-03-17  Nr. 103-P-7

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo:  R. Šalaševičiūtė, R. Baškienė, R. J. Dagys, A. Dumbrava, P. Kuzmickienė, M. Navickienė, V. Rastenis, J. Rimkus, A. Sysas,                        T. Tomilinas, J. Varkalys; Komiteto biuras: E. Bulotaitė – biuro vedėja, patarėjos D. Aleksejūnienė, A. Dolmantienė, D. Jonėnienė, padėjėja I. Žukauskaitė; kviestieji asmenys: L. Kukuraitis – socialinės apsaugos ir darbo ministras, E. Radišauskienė – socialinės apsaugos ir darbo viceministrė, V. Kalinauskas – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Socialinio draudimo skyriaus vedėjas, V. Baliukevičienė – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Darbo teisės skyriaus vedėja, K. Maksvytienė – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Darbo rinkos skyriaus vedėja.

 

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-03-13

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

Išvada dėl <...> įstatymo projekto Nr. XIIIP-4617:

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo Darbo kodekso 47 straipsnio 1 dalies 2 punkte siūloma nustatyti papildomą atvejį, kada darbdavys gali skelbti prastovą, t. y. kai ,,Lietuvos Respublikos Vyriausybė paskelbia valstybės lygio ekstremaliąją situaciją ir, siekiant užtikrinti darbuotojo ir trečiųjų asmenų sveikatos apsaugą, darbuotojas dėl objektyvių priežasčių ne dėl jo kaltės neturi galimybės dirbti nuotoliniu būdu ir (ar) nesutinka dirbti kito jam pasiūlyto darbo“. Svarstytina, ar siekiant  užtikrinti darbuotojų ir trečiųjų asmenų sveikatos apsaugą, neturėtų būti tikslinamos kitos Darbo kodekso 47 straipsnio nuostatos, kuriose numatyta pareiga paskelbus prastovą (visais atvejais) darbuotojui atvykti į darbovietę.

Pritarti.

 

 

2.

LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2020-03-13

2

 

 

2. Svarstytinas įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo Darbo kodekso 49 straipsnio 31 dalyje siūlomas reguliavimas, kadangi neaišku, ar jis nesukels praktinio taikymo problemų. Pažymėtina, kad net ir esant paskelbtai valstybės lygio ekstremaliajai situacijai, faktas, jog darbuotojo sveikatos būklė kelia grėsmę kitų darbuotojų sveikatos saugumui, turės būti patvirtintas sveikatos priežiūros specialistų. Be to, svarstytina, ar imperatyvių nuostatų įtvirtinimas dėl darbuotojo nušalinimo ir darbo užmokesčio jam nemokėjimo tik dėl to, kad jis nepareiškia sutikimo dirbti nuotoliniu būdu, nenumatant išimčių, yra proporcinga priemonė.

Nepritarti.

Darbuotojo nušalinimu nuo darbo siekiama apsaugoti kitų darbuotojų sveikatą. Įstatymo projektu siūloma darbuotoją, kurio sveikatos būklė kelia grėsmę kitų darbuotojų sveikatos saugumui, nušalinti  nuo darbo, neleidžiant jam dirbti ir nemokant jam darbo užmokesčio tik tuomet, kai jis nesutinka dirbti nuotoliniu būdu ar nepateikia darbdaviui atsakymo į darbdavio pasiūlymą dirbti nuotoliniu būdu. Dirbant nuotoliniu būdu, darbuotojui mokamas visas jo darbo užmokestis. Tuo atveju, kai galimybės dirbti nuotoliniu būdu nėra, ir darbdavys negali suteikti darbuotojui darbo sutartyje sulygto darbo, darbdavys darbuotojui skelbia prastovą ir moka ne mažesnį kaip minimaliosios mėnesinės algos darbo užmokestį.

3.

LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2020-03-13

3

 

 

3. Atsižvelgiant į įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodytas įstatymo projekto rengimą paskatinusias priežastis bei į tai, kad valstybės lygio ekstremalioji situacija visoje šalyje dėl naujojo koronaviruso (COVID-19) plitimo grėsmės paskelbta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. vasario 26 d. nutarimu Nr. 152 ,,Dėl Valstybės lygio ekstremalios situacijos paskelbimo“, svarstytina, ar tikslinga įstatymo projekto 3 straipsnyje nustatyti vėlesnę įstatymo įsigaliojimo datą. Manytina, kad įstatymas galėtų įsigalioti nuo jo paskelbimo.

Pritarti.

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijos pasiūlymai: nepaskirta.

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

 

7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr. XIIIP-4617 ir jį sujungti su komiteto patobulintu įstatymo projektu Nr. XIIIP-4626 (prie įstatymo projekto Nr. XIIIP-4617 prijungti įstatymo projektą Nr. XIIIP-4626).

 

7.2. Pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

LR Seimo Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2020-03-17

1

 

 

 

Argumentai ir pasiūlymas: Pritarę LR Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados 1 pastabai ir sujungdami įstatymo projektą Nr. XIIIP-4617 su įstatymo projektu Nr. XIIIP-4626 (prie įstatymo projekto Nr. XIIIP-4617 prijungdami įstatymo projektą Nr. 4626), siūlome pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

1 straipsnis. 47 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 47 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

Pakeisti 47 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

47 straipsnis. Prastova

1. Darbdavys darbuotojui ar darbuotojų grupei gali skelbti prastovą, kai:

1) darbdavys negali suteikti darbuotojui darbo sutartyje sulygto darbo dėl objektyvių priežasčių ne dėl darbuotojo kaltės ir darbuotojas nesutinka dirbti kito jam pasiūlyto darbo;

2)    Lietuvos Respublikos Vyriausybė paskelbia valstybės lygio ekstremaliąją situaciją ir, siekiant užtikrinti darbuotojo ir trečiųjų asmenų sveikatos apsaugą, darbuotojas dėl objektyvių priežasčių ne dėl jo kaltės neturi galimybės dirbti nuotoliniu būdu ir (ar) nesutinka dirbti kito jam pasiūlyto darbo.

2) Lietuvos Respublikos Vyriausybė paskelbia ekstremaliąją situaciją  ar karantiną ir dėl to darbdavys negali suteikti darbuotojui darbo sutartyje sulygto darbo.

2. Šio straipsnio 1 dalies 1 punkte nustatytu atveju:

1) kai darbdavys paskelbia prastovą, trunkančią iki vienos darbo dienos, darbuotojui mokamas vidutinis jo darbo užmokestis ir darbdavys turi teisę reikalauti darbuotojo būti darbovietėje;

2) kai darbdavys paskelbia prastovą ilgesniam laikotarpiui negu viena darbo diena, bet ne ilgiau kaip trims darbo dienoms, negali būti reikalaujama, kad darbuotojas atvyktų į darbovietę kasdien ilgesniam negu viena valanda laikui. Buvimo darbovietėje per prastovą laiku jam mokamas vidutinis jo darbo užmokestis, o kitu prastovos laikotarpiu, kai darbuotojas neprivalo būti darbe, jam mokama du trečdaliai vidutinio jo darbo užmokesčio;

3) kai darbdavys paskelbia prastovą neterminuotai arba ilgesniam negu trijų darbo dienų laikotarpiui, darbuotojas neprivalo atvykti į darbovietę, tačiau turi būti pasirengęs atvykti į darbovietę kitą darbo dieną po darbdavio pranešimo. Už prastovos laiką iki trijų darbo dienų mokama šios dalies 1 ir 2 punktuose nustatyta tvarka, o už kitą prastovos laikotarpį jam paliekama keturiasdešimt procentų vidutinio jo darbo užmokesčio;

4) kalendorinį mėnesį, kurį darbuotojui buvo paskelbta prastova, darbuotojo gaunamas darbo užmokestis už tą mėnesį negali būti mažesnis negu Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtinta minimalioji mėnesinė alga, kai jo darbo sutartyje sulygta visa darbo laiko norma

5) darbdavys gali paskelbti darbuotojui dalinę prastovą, kai tam tikram laikotarpiui sumažinamas darbo dienų per savaitę skaičius (ne mažiau kaip dviem darbo dienomis) ar darbo valandų per dieną skaičius (ne mažiau kaip trimis darbo valandomis). Dalinės prastovos laikotarpiais, kai darbuotojas neprivalo būti darbe, jam mokamas darbo užmokestis šios dalies 2 ir 3 punktuose nustatyta tvarka

3. Paskelbus prastovą šio straipsnio 1 dalies 2 punkte nustatytu atveju:

1) iš darbuotojo negali būti reikalaujama, kad jis atvyktų į darbovietę;

2) prastovos laikotarpiu darbdavys darbuotojui moka ne mažesnį kaip Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintos minimaliosios mėnesinės algos darbo užmokestį, kai jo darbo sutartyje sulygta visa darbo laiko norma. Darbdaviui, išskyrus valstybės ir savivaldybės institucijas ar įstaigas, profesines sąjungas, religines bendruomenes (bendrijas) ar asociacijas, patirtų darbo užmokesčio už prastovą išlaidų dalis kompensuojama Lietuvos Respublikos užimtumo įstatyme nustatytu dydžiu ir nustatyta tvarka;

3) darbdavys gali paskelbti darbuotojui dalinę prastovą, kai tam tikram laikotarpiui sumažinamas darbo dienų per savaitę skaičius (ne mažiau kaip dviem darbo dienomis) ar darbo valandų per dieną skaičius (ne mažiau kaip trimis darbo valandomis). Tokiu atveju už darbo laiką mokamas darbo užmokestis, o už prastovos laiką mokama šios dalies 2 punkte nustatyta tvarka proporcingai.

Pritarti.

 

2.

LR Seimo Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2020-03-17

2

 

 

 

Argumentai ir pasiūlymas: Siekdami suvienodinti ekstremalios situacijos terminą su vartojamu įstatymo projekte Nr. XIIIP-4626, siūlome pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

2 straipsnis. 49 straipsnio pakeitimas

Papildyti 49 straipsnį 31 dalimi:

„31. Lietuvos Respublikos Vyriausybei paskelbus valstybės lygio ekstremaliąją situaciją ar karantiną, siekiant užtikrinti darbuotojų ir trečiųjų asmenų sveikatos apsaugą, darbdavys privalo darbuotojui, kurio sveikatos būklė kelia grėsmę kitų darbuotojų sveikatos saugumui, motyvuotu raštu pasiūlyti dirbti nuotoliniu būdu. Darbdavio pasiūlyme darbuotojui dirbti nuotoliniu būdu turi būti nurodyta siūlymo dirbti nuotoliniu būdu priežastis, terminas ir teisinis pagrindas. Darbuotojas per vieną darbo dieną privalo raštu informuoti darbdavį apie sutikimą dirbti nuotoliniu būdu. Darbuotojui nesutikus dirbti nuotoliniu būdu ar nepateikus darbdaviui atsakymo į darbdavio pasiūlymą dirbti nuotoliniu būdu, darbdavys ne vėliau kaip per vieną darbo dieną nuo termino darbuotojo atsakymui į darbdavio pasiūlymą pateikti dienos raštu nušalina darbuotoją nuo darbo, neleisdamas jam dirbti ir nemokėdamas darbo užmokesčio. Darbdavio sprendime nušalinti darbuotoją nuo darbo turi būti nurodyta, kuriam laikui darbuotojas nušalinamas, nušalinimo priežastis ir teisinis pagrindas.“

Pritarti.

 

3.

LR Seimo Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2020-03-17

3

 

 

 

Argumentai ir pasiūlymas: Pritarę LR Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados 3 pastabai ir siūlydami, kad įstatymas įsigaliotų nuo jo paskelbimo, siūlome išbraukti įstatymo projekto 3 straipsnį:

3 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas

Šis įstatymas įsigalioja 2020 m. balandžio 1 d.“.

Pritarti.

 

 

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

            9. Komiteto paskirtas pranešėjas: Rimantė Šalaševičiūtė.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepareikšta.

            PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas sujungtas patobulintas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                                                       Rimantė Šalaševičiūtė

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Dalia Aleksejūnienė