2017-06-30

 

PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

ŽEMĖS ĮSTATYMO NR. I-446 9 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIP-4688

 

 

 

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Straipsnis

Straipsnio dalis

Punktas

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

    Argumentai:

Valstybės kontrolė ne vienoje išvadoje yra pastebėjusi, kad valstybė ne visada efektyviai valdo savo turtą  - žemę, kai ją be aukciono išnuomoja statinių eksploatacijai už minimalų žemės nuomos mokestį.  Nuo šio mokesčio kai kuriais atvejais savivaldybių sprendimu asmenys apskritai atleidžiami. Tokiu atveju valstybė negauna naudos, kurią galėtų gauti verslo plėtrai tinkamus sklypus išnuomojusi aukcione ar žemės sklypus pardavusi už tikrąją rinkos vertę. Atsižvelgiant į tai įstatymo projektą siūloma papildyti nuostatomis, draudžiančiomis statybą ar paskirties keitimą išnuomotose valstybinės žemės sklypuose, ir tuo pačiu skatinančiose norintiems plėtoti verslą asmenims įsigyti sklypus už rinkos kainą nustatytą atlikus individualų vertinimą (kainos apskaičiavimo tvarka nustatyta Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu Nr. 205 „Dėl žemės įvertinimo tvarkos“. Atsižvelgiant į Seimo Teisės departamento bei Vyriausybės išvadoje nurodytus argumentus dėl reguliavimo aiškumo, nuostatas dėl paskirties keitimo siūloma perkelti į 9 straipsnio 14 dalį.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 1 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

        „ 1. Pakeisti 9 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

Valstybinė žemė išnuomojama be aukciono, jeigu:

1) ji užstatyta fiziniams ir juridiniams asmenims nuosavybės teise priklausančiais ar jų nuomojamais statiniais ar įrenginiais (išskyrus laikinuosius statinius, inžinerinius tinklus bei neturinčius aiškios funkcinės priklausomybės ar apibrėžto naudojimo arba ūkinės veiklos pobūdžio statinius, kurie tarnauja pagrindiniam statiniui ar įrenginiui arba jo priklausiniui). Žemės sklypai, užstatyti fizinių ar juridinių asmenų nuomojamais statiniais ar įrenginiais, išnuomojami tik šių statinių ar įrenginių nuomos terminui. Žemės sklypai išnuomojami teritorijų planavimo dokumentuose ar žemės valdos projektuose nustatyto dydžio, kuris būtinas statiniams ar įrenginiams eksploatuoti pagal Nekilnojamojo turto kadastre įrašytą jų tiesioginę paskirtį. Išnuomotuose valstybinės žemės sklypuose draudžiama statyti naujus statinius (išskyrus esamų statinių priklausinius) ar įrenginius ir rekonstruoti esamus statinius ar įrenginius, didinant jų užimamą žemės plotą ar keičiant jų naudojimo paskirtį, išskyrus atvejį, kai rekonstrukcija atliekama šio straipsnio 14 dalyje nustatytu atveju pakeitus žemės sklypo pagrindinę žemės naudojimo paskirtį ir (ar) būdą nuomojamo žemės sklypo paskirtis negali būti keičiama;

2) Žemės gelmių įstatymo nustatyta tvarka gautas leidimas naudoti žemės gelmių išteklius ir ertmes;

3) jos reikia įgyvendinti valstybei svarbiems ekonominiams ar kultūriniams projektams, kurių valstybinę svarbą savo sprendimu pripažįsta Seimas arba Vyriausybė, taip pat regiono socialinės, ekonominės plėtros ir (arba) infrastruktūros projektams, kuriuos regiono plėtros taryba Vyriausybės nustatyta tvarka pripažįsta regioninės svarbos projektais;

4) Vyriausybės nustatyto dydžio neviršijantys žemės sklypai yra įsiterpę tarp valstybinės žemės išnuomotų žemės sklypų – šių sklypų valstybinės žemės nuomininkams;

5) ji reikalinga koncesijos projektui įgyvendinti – Koncesijų įstatymo nustatytais atvejais;

6) ji reikalinga valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutarčiai įgyvendinti – Lietuvos Respublikos investicijų įstatymo nustatytais atvejais;

7) ji yra su įrengtais akvakultūros tvenkiniais (įskaitant užtvankos įrenginių užimtą žemę) – šioje žemėje esančių akvakultūrai naudojamų statinių ar įrenginių savininkams.

 

Pakeisti projekto 1 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2. Pakeisti 9 straipsnio 11 14 dalį ir ją išdėstyti taip:

11. Be aukciono išnuomotos valstybinės žemės nuomos sutartis nutraukiama prieš terminą nuomotojo reikalavimu, kai į šią žemę atkuriamos nuosavybės teisės, išskyrus įstatymų, reglamentuojančių piliečių nuosavybės teisių į išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimą, nustatytus atvejus arba kai pagal šio straipsnio 6 dalies 1 punktą pastatai naudojami pagal Nekilnojamojo turto kadastre įrašytą paskirtį.

14. Valstybinės žemės nuomos sutartis turi būti nutraukiama prieš terminą nuomotojo reikalavimu, jeigu žemės nuomininkas naudoja žemę ne pagal sutartyje numatytą pagrindinę žemės naudojimo paskirtį ir (ar) būdą arba yra keičiama pagrindinė žemės naudojimo paskirtis ir (ar) būdas, išskyrus atvejus, kai Vyriausybės nustatytais atvejais ir tvarka valstybinės žemės nuomos sutartyje arba jos pakeitime numatyta galimybė keisti pagrindinę žemės naudojimo paskirtį ir (ar) būdą. Galimybė keisti pagrindinę žemės naudojimo paskirtį ir (ar) būdą valstybinės žemės nuomos sutartyje arba jos pakeitime negali būti numatyta, kai valstybinė žemė išnuomojama pagal šio straipsnio 6 dalies 1 punktą, išskyrus atvejus, kai pagal galiojančius teritorijų planavimo dokumentus išnuomotame žemės sklype nenumatyta galimybė plėtoti jame esančio statinio ar įrenginio paskirtį atitinkančią veiklą, ir žemės sklypas yra neprivatizuojamoje žemėje.

 

Argumentai:  

          Atsižvelgiant į tai, kad iki siūlomo reguliavimo priėmimo jau yra sudaryta nuomos sutarčių, investuota į išnuomotų sklypų įrengimą ir pan., siekiant nepažeisti teisėtų nuomininkų (kai sutartyse buvo numatyta statybos ar paskirties keitimo galimybė) lūkesčių, bet kartu apginti valstybės finansinius interesus, siūloma nustatyti galimybę statyti naujus statinius į valstybės biudžetą sumokėjus nuomos mokesčio priedą. Galiojančiais Vyriausybės nutarimais patvirtintose tipinėse valstybinės žemės nuomos sutarčių formose yra įrašyta sąlyga, kad nuomos mokesčio skaičiavimo tvarka įstatymais ir nutarimais gali būti keičiama, todėl pasiūlymas dėl nuomos mokesčio priedo nepažeidžia nuomininkų lūkesčių ir laikytinas geriausiai suderinančiu nuomininkų veiklos tęstinumo ir valstybės finansinius lūkesčius. Generalinei prokuratūrai išreiškus abejonę dėl viešai aptariamo 5 procentų nuomos mokesčio dydžio pakankamumo valstybės interesams užtikrinti, siūloma nustatyti 20 procentų dydį. Bendrojo plano sprendiniai, numatantys paskirties keitimo galimybę, žemės sklypų pardavimo kainą padidina apie 20 proc. Be to, žemės rinkoje, ypatingai didžiuosiuose miestuose, žemės sklypai, kurių paskirtis „Kita“, naudojimo būdas „Daugiabučių gyvenamųjų pastatų ir bendrabučių teritorijos“, parduodami daug  didesnėmis (daugiau nei 40 proc.) kainomis negu paskirties „Kita“, naudojimo būdas „Vienbučių ir dvibučių gyvenamųjų  pastatų teritorijos“.

 

          

Pakeisti projekto 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas

1.    Šis įstatymas, išskyrus šios straipsnio 2 dalį,  įsigalioja 2017 m. sausio lapkričio 1 d.

2.    Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir žemės ūkio ministras iki šio įstatymo įsigaliojimo priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

3. Jeigu iki šio įstatymo įsigaliojimo esamiems statiniams ar įrenginiams eksploatuoti išnuomoto valstybinės žemės sklypo nuomos sutartyje yra nustatyta nuomininko teisė statyti naujus ar rekonstruoti esamus statinius, nuomininkas statyti naują statinį arba rekonstruoti esamą (išskyrus atvejus, kai statomi esamų statinių priklausiniai arba kai, rekonstravus statinį, jo užimamas valstybinės žemės plotas nepadidėja) gali tik sumokėjęs į valstybės biudžetą vienkartinį žemės nuomos mokesčio priedą, lygų 20 procentų išnuomoto žemės sklypo, kuriame numatoma statyti naują arba rekonstruoti esamą statinį, vidutinės rinkos vertės.

4. Jeigu iki šio nutarimo įsigaliojimo sudarytoje valstybinės žemės nuomos sutartyje yra numatyta galimybė keisti išnuomoto žemės sklypo pagrindinę žemės naudojimo paskirtį ir (ar) naudojimo būdą, išnuomoto žemės sklypo pagrindinė žemės naudojimo paskirtis ir (ar) būdas gali būti keičiami.

 

 

 

 

Teikia Seimo nariai:                                                                             Andrius Palionis

                                                                                                            Ramūnas Karbauskis

                                                                                                            Virginijus Sinkevičius