LIETUVOS RESPUBLIKOS PAPILDOMOSIOS IR ALTERNATYVIOSIOS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS ĮSTATYMO NR. XIII-2771 10 STRAIPSNIO PAKEITIMO
PROJEKTO
AIŠKINAMASIS RAŠTAS
1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai.
Lietuvos Respublikos papildomosios ir alternatyviosios sveikatos priežiūros įstatymo Nr. XIII-2771 10 straipsnio pakeitimo įstatymo rengimą paskatinusios priežastis – siekis praplėsti asmenų, norinčių praktikuoti papildomosios ir alterntyviosios sveikatos priežiūros (toliau – PASP) paslaugas ir gauti PASP psichosocialinio poveikio paslaugų grupės paslaugų, kurias teikiant naudojami gyvūnai, pogrupio PASP specialisto licenciją, grupę ir papildyti ją naujomis studijų programomis.
Atsižvelgiant į kitų šalių mokslo įstaigose taikoma praktiką bei studijų programas (pvz.: Italija: https://www.perform.unige.it/master/master-educazione-assistita-con-animali) galima konstatuoti, kad Gyvūno ir žmogaus sąveikos bei Gyvūnų mokslo studijų programas pabaigusieji ir reikiamą išsilavinimą turintys specialistai turi pakankamas žinias, gebėjimus ir nuostatas, apie žmogaus ir gyvūno sveikatą, fiziologiją bei sutrikimus, kurie po papildomo specialaus pasirengimo – kursų, galėtų panaudoti jas pacientų reabilitacijai, rekreacijai, gyvūno ir žmogaus sąveikos psichologinių ir gydomųjų aspektų efektyvesnio panaudojimo, bei gyvūnų gerovės ir poreikių užtikrinimą tiek auginimo, tiek įvairių sveikatinimo veiklų metu.
Šiuo metu Įstatymo 10 str. 1 d. 5 p. reglamentuojama kokią aukštojo mokslo kvalifikaciją įgijus galima praktikuoti PASP sveikatos priežiūros natūraliosios ir liaudies medicinos srities psichosocialinio poveikio paslaugų grupės paslaugų, kurias teikiant naudojami gyvūnai, pogrupio paslaugų teikimo licencija paslaugų grupes. Tačiau ten nėra numatyti Gyvūno ir žmogaus sąveikos bei Gyvūnų mokslo studijų programas pabaigusieji ir reikiamą išsilavinimą turintys specialistai.
Todėl siūloma papildyti Lietuvos Respublikos papildomosios ir alternatyviosios sveikatos priežiūros įstatymo 10 straipsnio “Fizinio asmens, siekiančio verstis PA sveikatos priežiūra, profesinė kvalifikacija“ penktą punktą, kuriame apibrėžiami reikalavimai PA sveikatos priežiūros natūraliosios ir liaudies medicinos srities psichosocialinio poveikio paslaugų grupės paslaugų, kurias teikiant naudojami gyvūnai, pogrupio specialistams įtraukiant ir Gyvūno ir žmogaus sąveikos bei Gyvūnų mokslo studijų programas pabaigusius ir reikiamą išsilavinimą turinčius specialistus. Išdėstant šį punktą sekančiai: „5) fizinis asmuo, siekiantis gauti šio įstatymo 9 straipsnio 2 dalies 5 punkte nurodytą PA sveikatos priežiūros specialisto licenciją, turi turėti aukštąjį išsilavinimą arba jam lygiavertę aukštojo mokslo kvalifikaciją, įgytą baigus medicinos arba reabilitacijos, arba socialinio darbo, arba psichologijos, arba pedagogikos, arba edukologijos, arba gyvulininkystės (Gyvūno ir žmogaus sąveikos, arba Gyvūnų mokslo) studijų krypties studijas, ir sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka būti baigęs mokymus;“
Pagrindinis įstatymo projekto tikslas – sveikatos priežiūros natūraliosios ir liaudies medicinos srities psichosocialinio poveikio paslaugų grupės paslaugų, kurias teikiant naudojami gyvūnai galinčių teikti specialistų grupę papildyti specialistais, kurie yra baigę Gyvūno ir žmogaus sąveikos bei Gyvūnų mokslo studijų programas.
2. Įstatymų projektų iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai.
Projektą parengė Seimo narys Aurelijus Veryga, bendradarbiaujant su Lietuvos sveikatos mokslų universitetu.
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymų projektuose aptarti teisiniai santykiai.
Lietuvos Respublikos papildomosios ir alternatyviosios sveikatos priežiūros įstatymo Nr. XIII-2771 10 straipsnyje šiuo metu nustatyta, kad fizinis asmuo, siekiantis gauti sveikatos priežiūros natūraliosios ir liaudies medicinos srities psichosocialinio poveikio paslaugų grupės paslaugų, kurias teikiant naudojami gyvūnai, pogrupio paslaugų teikimo licenciją, turi turėti aukštąjį išsilavinimą arba jam lygiavertę aukštojo mokslo kvalifikaciją, įgytą baigus medicinos arba reabilitacijos, arba socialinio darbo, arba psichologijos, arba pedagogikos, arba edukologijos studijų krypties studijas, ir sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka būti baigęs mokymus.
4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama.
Papildyti Įstatymo 10 str. 1 dalies 5 punktą gyvulininkystės (Gyvūno ir žmogaus sąveikos, arba Gyvūnų mokslo) studijų krypties studijomis.
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymų projektus toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimtų įstatymų pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta.
Priėmus Įstatymo projektą bus sudarytos sąlygos asmenims, baigusiems gyvulininkystės (Gyvūno ir žmogaus sąveikos, arba Gyvūnų mokslo) studijų krypties studijas, praktikuoti PASP sveikatos priežiūros natūraliosios ir liaudies medicinos srities psichosocialinio poveikio paslaugų grupės paslaugų, kurias teikiant naudojami gyvūnai, taip pat bus suteikiama galimybė pacientams gauti profesionalias, kokybiškas PASP paslaugas, turint didesnę pasiūlą PASP specialistų.
6. Kokią įtaką įstatymai turės kriminogeninei situacijai, korupcijai.
Priimtas Įstatymo projektas neigiamos įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai neturės.
7. Kaip įstatymų įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai.
Įstatymų nuostatų įgyvendinimas įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai neturės.
8. Ar įstatymų projektai neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams
Įstatymų projektų nuostatos neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams.
9. Įstatymų inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios.
Papildomų įstatymų priimti ar pakeisti nereikės.
10. Ar įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymų projektų sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.
Įstatymų projektai parengti laikantis Valstybinės kalbos įstatymo, Teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas. Įstatymų projektų sąvokos ir jas įvardijantys terminai suderinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.
11. Ar Įstatymų projektai atitinka Europos žmogaus teisių ir
pagrindinių laisvių
apsaugos konvencijos nuostatas bei Europos Sąjungos dokumentus.
Įstatymų projektuose reglamentuojami klausimai atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvenciją ir Europos Sąjungos teisės nuostatas.
12. Jeigu įstatymams įgyvendinti reikia įstatymų lydimųjų aktų, – kas ir kada juos turėtų parengti, šių aktų metmenys.
Įstatymui įgyvendinti reikės pakeisti papildomosios ir alternatyviosios sveikatos priežiūros natūraliosios ir liaudies medicinos srities psichosocialinio poveikio paslaugų grupės paslaugų, kurias teikiant naudojami gyvūnai teikimo pavyzdinį protokolą
13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymams įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais).
Įstatymams įgyvendinti papildomų valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų neprireiks.
14. Įstatymų projektų rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados.
Negauta.
15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiems projektams įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis.
Papildomoji ir alternatyvioji sveikatos priežiūra, gyvūnai.
16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai
-
Teikia:
Seimo nariai:
Aurelijus Veryga
Rimantė Šalaševičiūtė