LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
TEISĖS DEPARTAMENTAS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIETOS SAVIVALDOS ĮSTATYMO NR. I-533 3, 15, 22, 35, 36, 39, 41 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR 40 STRAIPSNIO NETEKUSIU GALIOS ĮSTATYMO PROJEKTO
2023-10-11 Nr. XIVP-2996(2)
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Projekto pavadinime prieš žodžius „netekusiu galios“ įrašytinas žodis „pripažinimo“.
2. Diskutuotina, ar sąvoka „Seniūnijos taryba“ neturėtų būti apibrėžta keičiamo Vietos savivaldos įstatymo (toliau – ir keičiamas įstatymas) 3 straipsnyje „Pagrindinės šio įstatymo sąvokos“.
3. Kai kurie projekto 4 straipsnio 2 dalyje siūlomi keičiamo įstatymo 35 straipsnio 5 dalies pakeitimai neatspindėti projekto lyginamajame variante, t. y. lyginamasis variantas parengtas ne galiojančios keičiamo įstatymo redakcijos pagrindu. Galiojančios redakcijos Vietos savivaldos įstatymo 35 straipsnio 5 dalyje nustatyta: „Seniūnijos – savivaldybės administracijos filialo – veiklą nustato savivaldybės administracijos direktoriaus tvirtinami seniūnijos nuostatai. Seniūnijos – biudžetinės įstaigos – veiklą nustato savivaldybės tarybos tvirtinami seniūnijos nuostatai.“ Projektu teikiamame šios dalies tekste vietoj žodžių „nustato“ ir „tvirtinami“ atitinkamai vartojami žodžiai „reglamentuoja“ ir „patvirtinti“, tačiau lyginamajame variante šie pakeitimai nepažymėti, todėl neaišku, ar projektu jie iš tiesų siūlomi (tokiu atveju būtų neaiški jų prasmė), ar rengiant projektą ir jo lyginamąjį variantą padaryta techninė klaida.
4. Neaišku, koks yra santykis tarp projekto 5 straipsnio 1 dalyje išdėstytame keičiamo įstatymo 36 straipsnio 3 punkte numatytų seniūno įgaliojimų teikti seniūnijos tarybai svarstyti seniūnijos metinio veiklos plano įgyvendinimo ataskaitą ir projekto 5 straipsnio 3 dalyje išdėstytame keičiamo įstatymo 36 straipsnio 6 punkte numatytų seniūno įgaliojimų teikti seniūnijos tarybai svarstyti seniūnijos metinio veiklos plano įgyvendinimo ataskaitos projektą.
5. Projekto 5 straipsniu keičiamame Vietos savivaldos įstatymo 36 straipsnyje stokojama nuostatų, kuriomis būtų įtvirtintos seniūno pareigos pasirašyti seniūnijos tarybos priimtus sprendimus ir juos paskelbti savivaldybės interneto svetainėje.
6. Atkreipiame dėmesį į tai, kad pagal galiojančio Vietos savivaldos įstatymo 15 straipsnio 2 dalies 11 punktą savivaldybės taryba priima sprendimus, be kita ko, dėl seniūnijų steigimo ir panaikinimo. Vietos savivaldos įstatymo 38 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad jeigu seniūnijos nesteigiamos, seniūnaitijos gali būti sudaromos savivaldybės tarybos sprendimu. Pagal projektą, seniūnijos taryba (numatyta vietoj seniūnaičių sueigos ir išplėstinės seniūnaičių sueigos) būtų sudaroma nepriklausomai nuo to, ar seniūnija būtų įsteigta (žr. projekto 8 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 41 straipsnio 1 dalį). Jeigu seniūnija būtų įsteigta, seniūnijos tarybos veiklą organizuotų seniūnas (žr. projekto 5 straipsnyje išdėstytuose keičiamo įstatymo 36 straipsnio 3, 4 ir 6 punktuose numatytus seniūno įgaliojimus), tačiau projekte nenumatyta, kaip seniūnijos tarybos veikla būtų organizuojama tuo atveju, jeigu seniūnija nebūtų įsteigta (taigi nebūtų ir seniūno).
7. Projekto 9 straipsnio 4 dalyje siūloma pavesti Vyriausybei iki 2024 m. spalio 1 d. pateikti Seimui Vietos savivaldos įstatymo „straipsnių pakeitimo įstatymo projektą, kuriame būtų siūloma nustatyti seniūnijų tarybų, renkamų iš seniūnaitijų gyventojų tiesioginiuose rinkimuose, kurie vyktų savivaldybių tarybų eilinių rinkimų dieną, ir seniūnijų administracijų, kurioms vadovautų seniūnai, turintys karjeros valstybės tarnautojų statusą, organizavimo ir veiklos tvarką“. Dėl šio pavedimo kyla toliau išdėstytos abejonės.
7.1. Neaišku, kaip būtent pagal projekto autoriaus sumanymą Vyriausybė turėtų pasiūlyti pertvarkyti seniūnijų tarybų sudarymą ir veiklą. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad pagal galiojantį Vietos savivaldos įstatymą sprendimų dėl seniūnijų steigimo, panaikinimo, teritorijų priskyrimo seniūnijoms, seniūnijų aptarnaujamų teritorijų ribų nustatymo ir keitimo priėmimas yra išimtinė savivaldybės tarybos kompetencija (15 straipsnio 2 dalies 11 punktas), o seniūnaitijos sudaromos, jeigu yra įsteigtos seniūnijos, arba, jeigu seniūnijos nesteigiamos, seniūnaitijos gali būti sudaromos savivaldybės tarybos sprendimu (38 straipsnio 1 dalis). Taigi, atsižvelgiant į tai, kad naujai išrinktos savivaldybių tarybos gali priimti nurodytus sprendimus dėl seniūnaitijų, seniūnijų tarybų narių rinkimai objektyviai negalėtų vykti kartu su savivaldybių tarybų rinkimais, kaip siūloma projekte. Būtent todėl galiojančio Vietos savivaldos įstatymo 38 straipsnio 4 dalyje nustatyta, kad seniūnaičių rinkimai organizuojami ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo tos dienos, kai į pirmąjį savivaldybės tarybos posėdį susirenka ir prisiekia išrinktos savivaldybės tarybos nariai.
7.2. Neaišku ir tai, kokiu tikslu reikėtų pavesti Vyriausybei teikti Seimui nustatyti seniūnijų administracijų organizavimo ir veiklos tvarką, turint mintyje tai, kad pagal Vietos savivaldos įstatymo 35 dalies 5 dalį seniūnijos – savivaldybės administracijos filialo – veiklą nustato savivaldybės administracijos direktoriaus tvirtinami seniūnijos nuostatai, o seniūnijos – biudžetinės įstaigos – veiklą nustato savivaldybės tarybos tvirtinami seniūnijos nuostatai. Šiame kontekste primintina, kad Seimo priimamais įstatymais turėtų būti reguliuojami tik svarbiausi visuomeniniai santykiai, o Konstitucijos 120 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad savivaldybės pagal Konstitucijos bei įstatymų apibrėžtą kompetenciją veikia laisvai ir savarankiškai.
7.3. Kadangi projektu siūloma nustatyti pavedimą Vyriausybei, dėl kurio turinio esama tam tikrų neaiškumų, manome, kad dėl šio projekto turėtų būti gauta Vyriausybės, kuriai šį pavedimą tektų vykdyti, nuomonė.
8. Atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad, pagal Vietos savivaldos įstatymo 72 straipsnio 8 dalį, rengiami ar svarstomi su savivaldybių veikla susiję įstatymų ir kitų teisės aktų projektai aptariami su atskiromis savivaldybėmis arba Lietuvos savivaldybių asociacija Seimo statuto nustatyta tvarka.
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
O. Buišienė, tel. +370 5 209 6160, el. p. [email protected]
V. Staugaitytė, tel. +370 5 209 6898, el. p. [email protected]