LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Teisės ir teisėtvarkos komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO STATUTO

„DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO STATUTO NR. I-399

201 IR 202 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO“ PROJEKTO NR. XIvp-198

 

2021-05-26  Nr. 102-P-15

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Stasys Šedbaras, pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, komiteto nariai: Aušrinės Armonaitės pavaduotoja  Morgana Danielė,  Gabrieliaus Landsbergio pavaduotojas Andrius Navickas, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Algirdas Stončaitis.

            Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjai: Martyna Civilkienė, Jurga Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, padėjėjos Aidena Bacevičienė,  Meilė Čeputienė, Rivena Zegerienė.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-02-17

1,

2,

3

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.   Projekto 2 straipsniu siūloma nuo 10 iki 30 dienų ilginti Seimo statuto 202 straipsnio 1 dalyje nustatytą terminą, skaičiuojamą nuo kandidatūros pristatymo Seimo posėdyje, per kurį kandidatūra turi būti apsvarstyta Seimo posėdyje bei balsuota dėl kandidato paskyrimo ar pritarimo kandidatūrai. Atkreiptinas dėmesys, kad Seimo statuto 204 straipsnyje nustatytas maksimalus vieno mėnesio terminas „nuo laisvos vietos atsiradimo“ ar nuo Seimo sesijos pradžios į pareigas paskirti kandidatą ar pritarti dėl jo skyrimo jeigu „valstybės pareigūnas ar teismo teisėjas atšaukiamas, atsistatydina ar dėl kurių nors kitų priežasčių toliau negali eiti pareigų“. Seimo statuto 204 straipsnyje nurodytais atvejais valstybės pareigūnas ar teisėjas į laisvas pareigas būtų skiriamas laikantis Seimo statuto 199-2031 straipsniuose nustatytų taisyklių, todėl projekto 2 straipsniu teikiamas siūlymas dėl Seimo statuto 202 straipsnio 1 dalyje nustatyto termino ilginimo vertintinas kaip nederantis su Seimo statuto 204 straipsnyje nustatytu terminu. 

Pritarti

Pažymėtina, kad valstybės pareigūnų ar teisėjų kandidatūrų pateikimas tam tikrais atvejais yra ne Seimo, o kitų subjektų prerogatyva (pavyzdžiui, Aukščiausiojo Teismo teisėjus, o iš jų – pirmininką, skiria ir atleidžia Seimas Respublikos Prezidento teikimu (Konstitucijos 112 str. 2 d.)), bei tai, kad Seimo statuto 204 straipsnyje nurodytas vieno mėnesio terminas, pareigūno ar teisėjo paskyrimui ar pritarimui į atsiradusią laisvą vietą, vertintinas kaip pernelyg trumpas ir nederantis su kituose teisės aktuose reglamentuojamais kandidatų atrankos procesais. Todėl Projektas papildytas nauju 3 straipsniu, pripažįstančiu Seimo statuto 204 straipsnį netekusiu galios.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-02-17

3

 

 

Taip pat šios pastabos kontekste atkreipiame dėmesį, kad Seimo statuto 200 straipsnio 5 dalyje nustatyta, kad „Konstitucinio Teismo teisėjų kandidatūros pateikiamos Seimui prieš tris mėnesius iki Konstitucinio Teismo teisėjų skyrimo procedūros“, o jau minėtame 204 straipsnyje tam tikrais atvejais nustatomas maksimalus vieno mėnesio teisėjo skyrimo terminas. Nors projektu nei vienos iš šių nuostatų keisti nesiūloma, svarstant projektą Seimo statuto trisdešimt antrajame skirsnyje  nustatyti bei projektu siūlomi pareigūnų ir teisėjų skyrimo terminai turėtų būti įvertinti kompleksiškai ir suderinti tarpusavyje.

Pritarti

Pastaba nebeaktuali Projektą papildžius nauju 3 straipsniu, pripažįstančiu Seimo statuto 204 straipsnį netekusiu galios.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-02-17

 

 

 

2.   Projektu siūloma keisti Seimo statute nustatytus valstybės pareigūnų ir teismo teisėjų skyrimo procedūros terminus juos ilginant – nustatant daugiau nei du kartus ilgesnį terminą Seimo narių frakcijoms bei komitetams pateikti išvadas dėl kandidatūrų bei nustatant tris kartus ilgesnį terminą nuo kandidatūrų pristatymo iki svarstymo. Atkreipiame dėmesį, kad pavyzdžiui pagal Seimo statuto 200 straipsnio 1 dalį ir 202 straipsnio 4 dalį kai kurių institucijų sudėtis pristatoma ir tvirtinama in corpore. Taip pat pagal Konstitucijos 103 straipsnio 1 dalį bei Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo įstatymo 4 straipsnio 2 dalį kas treji metai Konstitucinio Teismo sudėtis atnaujinama vienu trečdaliu. Gali susidaryti situacija, kai priėmus vertinamo projekto nuostatas ir joms įsigaliojus dalis tos pačios institucijos tos pačios kadencijos narių ar to paties Teismo sudėties trečdalio teisėjų asmens pasikeitimo kadencijos metu arba vėlesnio tvirtinimo atveju gali būti skiriami ar tvirtinami pagal skirtingas taisykles. Įvertinus galimą šios situacijos įtaką tokių savo statusu vienodų asmenų tarpusavio lygiateisiškumui, svarstytina, ar projekte nederėtų numatyti jo įgyvendinimo ir taikymo nuostatų, dėl vienodų skyrimo ir tvirtinimo taisyklių tos pačios in corpore tvirtinamos institucijos ar tos pačios atnaujinamos institucijos ar teismo dalies atžvilgiu.

Neatsižvelgti

 

 

Pritarti pastabai netikslinga, atsižvelgiant į tai, kad Projektas patobulintas siūlant pripažinti Seimo statuto 204 straipsnį netekusiu galios, bei tai, kad šiuo metu yra paskirti visi Konstitucinio Teismo teisėjai.

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: nėra.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: nėra.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: nėra.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nėra.

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: Pritarti komiteto patobulintam Lietuvos Respublikos Seimo statuto „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo statuto Nr. I-399 201, 202 straipsnių pakeitimo ir 204 straipsnio pripažinimo netekusiu galios“ projektui Nr. XIVP-198(2) ir komiteto išvadoms.

 

8. Balsavimo rezultatai: už – 7, prieš – nėra, susilaikė – nėra.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Stasys Šedbaras, Agnė Širinskienė.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas Seimo statuto projektas, jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                      Stasys Šedbaras

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Teisės ir teisėtvarkos komiteto biuro patarėja Martyna Civilkienė