LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS LOBISTINĖS VEIKLOS ĮSTATYMO NR. VIII-1749 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

Nr. XIIIP-3051(2)

 

 

2019-11-13  Nr. 113-P-36

Vilnius

 

 

1.      Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto pirmininkė Guoda Burokienė, komiteto pirmininko pavaduotojas Algis Strelčiūnas, komiteto nariai: Ričardas Juška, Vytautas Kamblevičius, Gintautas Kindurys, Vanda Kravčionok, Zenonas Streikus, Povilas Urbšys.

Komiteto biuras: vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Algirdas Astrauskas, Eglė Jonevičienė, Ieva Lavišienė, Rasa Mačiulytė, Kristina Šimkutė,  padėjėja Genovaitė Jasaitienė.

Kviestieji asmenys: Seimo narys Valerijus Simulik, Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos atstovės Evelina Matulaitienė ir Edita Kavoliūnienė, Lietuvos prekybos, pramonės ir amatų rūmų asociacijos patarėjas Gediminas Rainys, Investors‘ Forum vykdomoji direktorė Rūta Skyrienė, UAB „Vento Nuovo“ partneris, lobistas Arnas Marcinkus, Lietuvos pramoninkų konfederacijos vykdantysis direktorius Ričardas Sartatavičius, Lietuvos verslo konfederacijos vyr. projektų vadovė Ineta Rizgelė.

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai: negauta.

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narė Guoda Burokienė,

2019-10-16

5

3

 

N

Argumentai:

Lobistinės veiklos įstatymo projekte atsisakyta kryžminio deklaravimo pareigos, tačiau siekiant didesnio skaidrumo kaip alternatyva kryžminiam deklaravimui galėtų būti politikų ir aukštas pareigas užimančių politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojų darbotvarkių (susitikimų) viešas skelbimas.

 

Pasiūlymas:

Papildyti projekto 5 straipsnį 3 dalimi:

3. Respublikos Prezidentas, Lietuvos Respublikos Seimo, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nariai, viceministrai, Vyriausybės, ministerijų kancleriai, politinių partijų vadovai, merai, savivaldybių tarybų nariai, savivaldybių administracijų direktoriai ir jų pavaduotojai viešai skelbia savo darbotvarkes.

Pritarti iš dalies

Argumentai:

Siekiant atsižvelgti į asmenų vykdomas funkcijas ir išvengti neproporcingos administracinės naštos, siūloma darbotvarkes skelbti tik vadovaujančias pareigas einantiems asmenims.

Pasiūlymas:

Papildyti projekto 5 straipsnį 3 dalimi:

„3. Respublikos Prezidentas, Lietuvos Respublikos Seimo Pirmininkas, Lietuvos Respublikos Seimo Pirmininko pavaduotojai, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nariai, viceministrai, Vyriausybės, ministerijų kancleriai, politinių partijų vadovai, merai, vicemerai, savivaldybių tarybų nariai, savivaldybių administracijų direktoriai ir jų pavaduotojai viešai skelbia savo darbotvarkes.“

2.

Seimo narys Ramūnas Karbauskis,

2019-10-30

5

3

 

N

Argumentai:

Kryžminis lobistinės veiklos deklaravimas, kai vykdytą lobistinę veiklą deklaruoja tiek lobistas, tiek ir lobistinės veiklos adresatas, pvz. politikas, politinio pasitikėjimo valstybės tarnautojas, yra reikšmingas siekiant užtikrinti teisėkūros procesų skaidrumą.

 

Pasiūlymas:

Papildyti projekto 5 straipsnį 3 dalimi ir ją išdėstyti taip:

 „ 3. Respublikos Prezidentas, Seimo, Vyriausybės nariai, viceministrai, Vyriausybės, ministerijų kancleriai, politinių partijų vadovai, merai, savivaldybių tarybų nariai, savivaldybių administracijų direktoriai ir jų pavaduotojai privalo deklaruoti jų atžvilgiu vykdytą lobistinę veiklą dėl kiekvieno teisės akto projekto Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai ne vėliau kaip per septynias dienas nuo lobistinės veiklos dėl konkretaus teisės akto projekto pradžios (žodinio ar rašytinio (taip pat ir elektroninėmis priemonėmis) teisės akto projekto nuostatų aptarimo su lobistu) elektroninėmis priemonėmis Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos nustatyta tvarka Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos skaidrių teisėkūros procesų informacinėje sistemoje (toliau – Skaidrių teisėkūros procesų informacinė sistema).“

Nepritarti

Pasiūlymas alternatyvus G. Burokienės 2019-10-16 pasiūlymui.

Balsavimo rezultatai: už – 3, prieš – 3, susilaikė – 2.

Neproporcingai didelė administracinė našta; taip pat gali būti panaudota kaip susidorojimo su neįtikusiais politikais įrankis, jeigu lobistas paskelbs apie kokį nors susitikimą (nebūtinai realiai įvykusį) su politiku, o politikas jo nedeklaruos. Tokiu atveju politikas turės aiškintis, kodėl nedeklaravo.

3.

Seimo narys Ramūnas Karbauskis,

2019-10-30

5

4

 

N

Argumentai:

Kryžminis lobistinės veiklos deklaravimas, kai vykdytą lobistinę veiklą deklaruoja tiek lobistas, tiek ir lobistinės veiklos adresatas, pvz. politikas, politinio pasitikėjimo valstybės tarnautojas, yra reikšmingas siekiant užtikrinti teisėkūros procesų skaidrumą.

 

Pasiūlymas:

Papildyti projekto 5 straipsnį 4 dalimi ir ją išdėstyti taip:

„4. Valstybės pareigūnai, kiti valstybės tarnautojai ir kiti asmenys, kurie pagal teisės aktų nustatyta tvarka jiems suteiktas pareigines funkcijas dalyvauja rengiant, svarstant ir priimant teisės aktus, privalo deklaruoti jų atžvilgiu vykdytą lobistinę veiklą dėl kiekvieno teisės akto projekto institucijų, kuriose šie asmenys dirba, vadovams ar jų įgaliotiems atstovams ne vėliau kaip per septynias dienas nuo lobistinės veiklos dėl konkretaus teisės akto projekto pradžios (žodinio ar rašytinio (taip pat ir elektroninėmis priemonėmis) teisės akto projekto nuostatų aptarimo su lobistu) atitinkamų institucijų vadovų nustatyta tvarka.“

Nepritarti

Pasiūlymas susijęs su kitais R. Karbauskio 2019-10-30 pasiūlymais.

 

4.

Seimo narys Valerijus Simulik,

2019-11-05

7

 

7

 

Argumentai:

Visų Lietuvoje veikiančias asociacijų steigimą, veiklą ir valdymą reguliuoja Lietuvos Respublikos asociacijų įstatymas, todėl savo veiklos pagrindais, veikimo būdais ir tikslais asociacijos tarpusavyje iš esmės nesiskiria.

Todėl Įstatymo projektu siūloma Lobistinės veiklos įstatymo nuostatų taikymo išimtis viešiesiems juridiniams asmenims, tiesiogiai nurodytiems specialiuose įstatymuose, pažeistų Konstitucinį asmenų lygybės prieš įstatymo principą, kadangi Lietuvoje veikiančios asociacijos, neturinčios specialiųjų įstatymų, ir asociacijos, tiesiogiai nurodytos specialiuose įstatymuose, būtų skirtingai reguliuojamos, nors jų veikla niekuo nesiskiria.

Atsižvelgus į tai, kas išdėstyta, siūloma atsisakyti Lobistinės veiklos įstatymo nuostatų taikymo išimties viešiesiems juridiniams asmenims, tiesiogiai nurodytiems specialiuose įstatymuose.

 

Pasiūlymas:

Išbraukti įstatymo projekto 7 straipsnio 7 punktą:

,,7) viešųjų juridinių asmenų, tiesiogiai nurodytų specialiuose įstatymuose, veikla, tenkinanti viešąjį interesą;“

Nepritarti

1. Išimtis keičiamo Lobistinės veiklos įstatymo 7 straipsnio 7 punkte apima tik konkrečius viešuosius juridinius asmenis, kurie tiesiogiai nurodyti specialiuose įstatymuose ir kurių veiklos sritis tiesiogiai išviešinta specialiuose įstatymuose. Tokie viešieji juridiniai asmenys objektyviai skiriasi nuo kitų viešųjų juridinių asmenų (nuo kitų asociacijų), kadangi jų veiklos tikslai, funkcijos, įgaliojimai yra tiesiogiai nurodyti įstatymuose ir taip iš anksto (įstatymo lygiu) išviešinama, kokioje srityje ar srityse viešasis juridinis asmuo gali daryti įtaką teisėkūrai,

2. Tai atitiktų EBPO teikiamas rekomendacijas Lietuvai dėl lobistinės veiklos teisinio reguliavimo.

3. Sumažėtų galimybės asociacijoms, atstovaujančioms verslo ar kitiems privatiems interesams, išvengti įtakos priimamiems politiniams sprendimams viešinimo.

Balsavimo rezultatai: už – 0, prieš – 0, susilaikė – 8.

5.

Seimo narys Valerijus Simulik,

2019-11-05

7

 

11

 

Argumentai:

Atsižvelgus į tai, jog Įstatymo projektu siūloma nevyriausybinių organizacijų veiklą priskirti veikloms, kurios nelaikomos lobistine veikla, siūlytina tokią pat išimtį taikyti ir asociacijoms.

Asociacijų įstatymo 2 str. numatyta, kad asociacijos tikslas – koordinuoti asociacijos narių veiklą, atstovauti asociacijos narių interesams ir juos ginti ar tenkinti kitus viešuosius interesus. Remiantis Asociacijų įstatymo 2 str. asociacijos veikla yra išimtinai susijusi su viešo intereso tenkinimu, nes Asociacijų įstatymas asociacijos veiklą, t.y. asociacijos narių veiklos koordinavimą, asociacijos narių interesų atstovavimą prilygina viešajam interesui.

Pažymėtina, kad viešasis interesas nėra ir negali būti laikomas lobistinės veiklos objektu, nes šiuo atveju nėra veikiama konkretaus juridinio asmens interesams, tačiau siekiama tenkinti ir/ar apginti viešąjį interesą (t.y. tenkinti ar apginti visuomenės ar jos dalies, socialinės grupės gėrovę).

Lobistinės veiklos įstatyme nenumatant išimties dėl įstatymo nuostatų netaikymo asociacijų atstovams, Lobistinės veiklos įstatymas prieštaraus Asociacijų įstatymui, taip pat bus sudarytos nepagrįstos teisinės kliūtys asociacijoms tinkamai įgyvendinti įstatyme įtvirtintus veiklos tikslus, t.y. tenkinti viešąjį interesą ir tinkamai, pilna apimtimi atstovauti savo asociacijos narių interesus.

Remiantis Asociacijų įstatyme įtvirtintu asociacijos apibrėžimu, asociacijos, kaip ir nevyriausybinės organizacijos, yra viešieji juridiniai asmenys, išimtinai veikiantys visuomenės ar jos grupės naudai. Todėl Lobistinės veiklos įstatyme numatyta jo taikymo išimtis nevyriausybinėms organizacijoms diskriminuos asociacijas nevyriausybinių organizacijų atžvilgiu, kadangi asociacijų pelno nesiekianti veikla bus žymiai labiau suvaržyta lyginant su nevyriausybinėmis organizacijomis.

 

Pasiūlymas:

Papildyti įstatymo projekto 7 straipsnio 11 punktą:

„11) viešosios naudos nevyriausybinių organizacijų, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatyme, ir asociacijų, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos asociacijų įstatyme, veikla.“

Nepritarti

Jei būtų nustatyta išimtis dėl asociacijų veiklos nelaikymo lobistine veikla, būtų:

1) ženkliai susiaurinta Lobistinės veiklos įstatymo taikymo sritis,

2) didelė įtakos teisėkūrai dalis liktų neišviešinta ir

3) nebūtų pasiekti projekto tikslai –užtikrinti lobistinės veiklos skaidrumą ir išviešinti poveikio darymą teisėkūrai.

Balsavimo rezultatai: už – 0, prieš – 0, susilaikė – 8.

6.

Seimo narys Ramūnas Karbauskis,

2019-10-30

11

2

4

 

Argumentai:

Kryžminis lobistinės veiklos deklaravimas, kai vykdytą lobistinę veiklą deklaruoja tiek lobistas, tiek ir lobistinės veiklos adresatas, pvz. politikas, politinio pasitikėjimo valstybės tarnautojas, yra reikšmingas siekiant užtikrinti teisėkūros procesų skaidrumą.

 

Pasiūlymas:

Papildyti projekto 11 straipsnio 2 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip:

 

„4) šio įstatymo nustatyta tvarka viešina skaidrių teisėkūros procesų deklaracijas ir informaciją apie Respublikos Prezidento, Seimo, Vyriausybės narių, viceministrų, Vyriausybės, ministerijų kanclerių, politinių partijų vadovų, merų, savivaldybių tarybų narių, savivaldybių administracijų direktorių ir jų pavaduotojų deklaruotą jų atžvilgiu vykdytą lobistinę veiklą.“

Nepritarti

Pasiūlymas susijęs su kitais R. Karbauskio 2019-10-30 pasiūlymais.

 

7.

Seimo narys Ramūnas Karbauskis,

2019-10-30

11

3

4

N

Argumentai:

Kryžminis lobistinės veiklos deklaravimas, kai vykdytą lobistinę veiklą deklaruoja tiek lobistas, tiek ir lobistinės veiklos adresatas, pvz. politikas, politinio pasitikėjimo valstybės tarnautojas, yra reikšmingas siekiant užtikrinti teisėkūros procesų skaidrumą.

 

Pasiūlymas:

Papildyti projekto 11 straipsnio 3 dalį 4 punktu ir jį išdėstyti taip:

4) gauti ir tikrinti informaciją apie valstybės pareigūnų, kitų nei šio straipsnio 2 dalies 4  punkte nurodytų valstybės tarnautojų ir kitų asmenų, kurie pagal teisės aktų nustatyta tvarka jiems suteiktas pareigines funkcijas dalyvauja rengiant, svarstant ir priimant teisės aktus, deklaruotą jų atžvilgiu vykdytą lobistinę veiklą iš institucijų, kuriose šie asmenys dirba.“

Nepritarti

Pasiūlymas susijęs su kitais R. Karbauskio 2019-10-30 pasiūlymais.

 

8.

Seimo narys Ramūnas Karbauskis,

2019-10-30

11

5

 

N

Argumentai:

Kryžminis lobistinės veiklos deklaravimas, kai vykdytą lobistinę veiklą deklaruoja tiek lobistas, tiek ir lobistinės veiklos adresatas, pvz. politikas, politinio pasitikėjimo valstybės tarnautojas, yra reikšmingas siekiant užtikrinti teisėkūros procesų skaidrumą.

 

Pasiūlymas:

Papildyti projekto 11 straipsnio 5 dalimi ir  ją išdėstyti taip:

„5. Vyriausioji tarnybinės etikos komisija privalo sudaryti sąlygas Respublikos Prezidentui, Seimo, Vyriausybės nariams, viceministrams, Vyriausybės, ministerijų kancleriams, politinių partijų vadovams, merams, savivaldybių tarybų nariams, savivaldybių administracijų direktoriams ir jų pavaduotojams elektroninėmis priemonėmis deklaruoti jų atžvilgiu vykdytą lobistinę veiklą.“

Nepritarti

Pasiūlymas susijęs su kitais R. Karbauskio 2019-10-30 pasiūlymais.

 

9.

Seimo narys Ramūnas Karbauskis,

2019-10-30

11

6

 

N

Argumentai:

Kryžminis lobistinės veiklos deklaravimas, kai vykdytą lobistinę veiklą deklaruoja tiek lobistas, tiek ir lobistinės veiklos adresatas, pvz. politikas, politinio pasitikėjimo valstybės tarnautojas, yra reikšmingas siekiant užtikrinti teisėkūros procesų skaidrumą.

 

Pasiūlymas:

Papildyti projekto 11 straipsnio 6 dalimi ir  ją išdėstyti taip:

6. Valstybės pareigūnų, kitų nei šio straipsnio 2 dalies 4  punkte nurodytų valstybės tarnautojų ir kitų asmenų, kurie pagal teisės aktų nustatyta tvarka jiems suteiktas pareigines funkcijas dalyvauja rengiant, svarstant ir priimant teisės aktus, atžvilgiu vykdomą lobistinę veiklą prižiūri institucijų, kuriose šie asmenys dirba, vadovai ar jų įgalioti atstovai atitinkamų institucijų vadovų nustatyta tvarka.“

Nepritarti

Pasiūlymas susijęs su kitais R. Karbauskio 2019-10-30 pasiūlymais.

 

10.

Seimo narys Ramūnas Karbauskis,

2019-10-30

12

1

3

N

Argumentai:

Kryžminis lobistinės veiklos deklaravimas, kai vykdytą lobistinę veiklą deklaruoja tiek lobistas, tiek ir lobistinės veiklos adresatas, pvz. politikas, politinio pasitikėjimo valstybės tarnautojas, yra reikšmingas siekiant užtikrinti teisėkūros procesų skaidrumą.

 

Pasiūlymas:

1. Papildyti 12 straipsnio 1 dalį 3 punktu:

            „3) Respublikos Prezidento, Seimo, Vyriausybės narių, viceministrų, Vyriausybės, ministerijų kanclerių, politinių partijų vadovų, merų, savivaldybių tarybų narių, savivaldybių administracijų direktorių ir jų pavaduotojų deklaruota jų atžvilgiu vykdyta lobistinė veikla, nurodant šio įstatymo 5 straipsnio 5 dalyje nurodytą informaciją.“

<...>

Nepritarti

Pasiūlymas susijęs su kitais R. Karbauskio 2019-10-30 pasiūlymais.

 

11.

Seimo narys Ramūnas Karbauskis,

2019-10-30

12

3

 

 

Argumentai:

Kryžminis lobistinės veiklos deklaravimas, kai vykdytą lobistinę veiklą deklaruoja tiek lobistas, tiek ir lobistinės veiklos adresatas, pvz. politikas, politinio pasitikėjimo valstybės tarnautojas, yra reikšmingas siekiant užtikrinti teisėkūros procesų skaidrumą.

 

Pasiūlymas:

<...>

2. Papildyti 12 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Šio straipsnio 1 dalies 2 ir 3 punktuose nurodyti duomenys Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos interneto svetainėje viešinami trejus metus nuo skaidrių teisėkūros procesų deklaracijų paskelbimo.“

Nepritarti

Pasiūlymas susijęs su kitais R. Karbauskio 2019-10-30 pasiūlymais.

 

12.

Seimo narys Valerijus Simulik,

2019-11-05

14

1

 

 

Argumentai:

Įstatymo projektu siūloma juridiniams asmenims už įstatymo pažeidimus nustatyti neproporcingai dideles baudas (nuo 1000 eurų iki 4500 eurų), lyginant su baudų dydžiais už savo esme panašius nusižengimus, kuriuos numato Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodeksas.

Atsižvelgus į tai, jog Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 126 straipsnis už neteisėtą lobistinę veiklą numato baudas nuo 140 eurų iki 560 eurų, o Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 127 straipsnis už neteisėtą vertimąsi komercine, ūkine, finansine ar profesine veikla neturint licencijos (leidimo) veiklai, kuriai reikalinga licencija (leidimas), numato baudas nuo 390 eurų iki 2400 eurų, siūloma sumažinti Įstatymo projekte numatytas baudas juridiniams asmenims už įstatymo pažeidimus.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti 14 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti sekančiai:

„1. Vyriausioji tarnybinės etikos komisija, nustačiusi, kad juridinis asmuo vykdo neteisėtą lobistinę veiklą, vadovaudamasi objektyvumo ir proporcingumo principais skiria baudas:

1) kai juridinis asmuo šio įstatymo nustatyta tvarka nedeklaruoja lobistinės veiklos, – nuo 1000 500 eurų iki 2500 1000 eurų;

2) kai šios dalies 1 punkte nurodytą pažeidimą juridinis asmuo padaro pakartotinai per vienus metus nuo Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos nutarimo įsiteisėjimo dienos, – nuo 2500 1000 eurų iki 4000 2500 eurų;

3) kai lobistinę veiklą vykdo į lobistų sąrašą neįrašytas juridinis asmuo, – nuo 1500 550 eurų iki 3000 1100 eurų;

4) kai šios dalies 3 punkte nurodytą pažeidimą juridinis asmuo padaro pakartotinai per vienus metus nuo Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos nutarimo įsiteisėjimo dienos, – nuo 3000 1100 eurų iki 4500 2750 eurų.“

Nepritarti

Projekte nustatant juridinio asmens atsakomybę už Lobistinės veiklos įstatymo pažeidimus siekiama įtvirtinti tokio dydžio baudas, kurios atgrasytų nuo pažeidimų darymo ir skatintų vykdyti įstatymo reikalavimus, t. y., kad juridiniai asmenys įstatymo nustatyta tvarka deklaruotų lobistinę veiklą ir kad lobistinę veiklą vykdytų tik į lobistų sąrašą įrašyti juridiniai asmenys. Be to, projekte siūloma įtvirtinti, koks pažeidimas laikytinas mažareikšmiu, kas akivaizdžiai sudaro sąlygas juridiniam asmeniui laiku nutraukti daromą pažeidimą, pasitaisyti, ateityje nepažeisti įstatymo reikalavimų.

 

Balsavimo rezultatai: už – 1, prieš – 3, susilaikė – 4.

4. Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 1, susilaikė – 2.

 

 

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                   Guoda Burokienė

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Eglė Jonevičienė