LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ALTERNATYVIŲJŲ DEGALŲ ĮSTATYMO NR. XIV- 196 2, 17, IR 18 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2023-11-10 Nr. XIVP-3245

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.         Kaip matyti iš projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamo Alternatyviųjų degalų įstatymo  (toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnio 5 dalies nuostatos, projektu yra siekiama išplėsti degalų iš atsinaujinančių  energijos išteklių (toliau – DAEI) apskaitos vienetų sistemos dalyvių ratą, į jį įtraukiant keleivių ir (arba) krovinių vežėjus, kurie paslaugas teikia elektrinėmis transporto priemonėmis. Projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 201 dalyje keleivių ir (arba) krovinių vežėjas elektrinėmis transporto priemonėmis apibrėžiamas kaip „viešojo transporto arba krovinių vežimo paslaugas geležinkeliu, keliais ar vidaus vandenų transportu teikiantis juridinis asmuo, veiklą vykdantis elektrinėmis transporto priemonėmis, energiją gaunančiomis per įkrovimo prieigas, pantografus, induktyviuosius įrenginius ar kitais būdais“. Taigi, pagal teikiamą projektą DAEI apskaitos vienetų sistemos dalyviu būtų ne tik tiekiantys alternatyvius degalus (šiuo atveju – elektrą) vidaus rinkai asmenys, bet ir šiuos degalus gaunantys (naudojantys) asmenys, t. y. vartotojai.

Šiame kontekste atkreiptinas dėmesys į keičiamo įstatymo nuostatas, kuriose yra reglamentuojami DAEI apskaitos vienetai, DAEI apskaitos vienetų sistema, DAEI apskaitos vienetų sistemos dalyvių pareigos ir pan.  Keičiamo įstatymo 2 straipsnio 8 dalyje DAEI apskaitos vienetas yra apibrėžiamas kaip „apskaitos vienetas, kuris DAEI apskaitos vienetų sistemoje skiriamas už vidaus rinkoje parduotus degalus iš atsinaujinančių energijos išteklių ir naudojamas degalų ir transporto sektoriaus gamtinių dujų tiekėjų įpareigojimų įvykdymui vertinti“. Pagal keičiamo įstatymo 17 straipsnio 1 dalį „DAEI apskaitos vienetų sistemos dalyviams už kiekvieną kalendoriniais metais vidaus rinkai patiektą degalų iš atsinaujinančių energijos išteklių megadžaulį (MJ) šio įstatymo 18 straipsnyje nustatyta tvarka skiriami DAEI apskaitos vienetai“. Visos keičiamo įstatymo 18 straipsnio 2 dalyje nustatytos DAEI apskaitos vienetų sistemos dalyvių pareigos yra siejamos su degalų tiekimu į vidaus rinką. Pagal keičiamo įstatymo 18 straipsnio 4 dalį „DAEI apskaitos vienetai sugeneruojami DAEI apskaitos vienetų sistemoje deklaruojant vidaus rinkai patiektus degalus“. Pagal keičiamo įstatymo 18 straipsnio 10 dalį DAEI apskaitos vienetų sistemos sukūrimas ir administravimas yra finansuojamas DAEI apskaitos vienetų sistemos dalyvių įmokomis, kurias nustatant „atsižvelgiama į DAEI apskaitos vienetų sistemos dalyvių veiklos mastą, kuris vertinamas pagal DAEI apskaitos vienetų sistemos dalyvių patiektus degalų kiekius, už kuriuos buvo sugeneruotas atitinkamas DAEI apskaitos vienetų skaičius“.

Taigi, įvertinus aptartas keičiamo įstatymo nuostatas, manytina, kad projektu siūlomas teisinis reguliavimas, pagal kurį DAEI apskaitos vienetai galėtų būti skiriami ne tik degalų tiekėjams, bet ir jų naudotojams – keleivių ir (arba) krovinių vežėjams – sistemiškai nedera su galiojančiomis keičiamo įstatymo nuostatomis. Siekiant nustatyti projektu siūlomą teisinį reguliavimą, keičiamas įstatymas turėtų būti pakeistas iš esmės.

Be to, atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad pagal keičiamą įstatymą DAEI apskaitos vienetų sistemos dalyviai yra ir viešosios elektromobilių įkrovimo prieigos operatoriai, kuriems už patiektą vidaus rinkai energiją yra skiriami DAEI apskaitos vienetai. Pažymėtina, kad projektu nustačius, kad DAEI apskaitos vienetai būtų skiriami ir keleivių ir (arba) krovinių vežėjams, gaunantiems energiją „per įkrovimo prieigas“, susidarytų situacija, kai už tą pačią patiektą ir suvartotą energiją DAEI apskaitos vienetai būtų skiriami du kartus. Šiame kontekste pažymėtina, jog keičiamo įstatymo 24 straipsnio 21 dalyje yra nustatyta: „Elektros energija iš atsinaujinančių energijos išteklių, patiekta į transporto priemones per viešųjų elektromobilių įkrovimo prieigų operatorių valdomas įkrovimo prieigas, energetikos ministro nustatyta tvarka įskaičiuojama į atsinaujinančių energijos išteklių dalies transporto sektoriuje tikslą, užtikrinant, kad į suvartotą energiją iš atsinaujinančių energijos išteklių būtų atsižvelgiama tik vieną kartą“.

2.         Pagal projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 201 dalyje pateiktą keleivių ir (arba) krovinių vežėjo elektrinėmis transporto priemonėmis apibrėžtį, keleivių ir (arba) krovinių vežėju elektrinėmis transporto priemonėmis būtų laikomas „viešojo transporto arba krovinių vežimo paslaugas geležinkeliu, keliais ar vidaus vandenų transportu teikiantis juridinis asmuo <...>“. Pažymėtina, kad viešojo transporto sąvoka yra apibrėžta Transporto veiklos pagrindų įstatymo 2 straipsnio 18 dalyje: „Viešasis transportas – keleivių, bagažo ir (arba) krovinių vežimo nustatytais maršrutais, nustatytu laiku paslauga, teikiama visiems, kurie kreipiasi“. Taigi, sąvoka „viešasis transportas“ apima ne tik keleivius, bet ir bagažą ir krovinius. Projektu nesiūloma viešojo transporto apibrėžti kitaip, todėl iš aptariamos projekto nuostatos nėra aišku, koks konkretus vežėjų ratas turimas mintyje.

3.         Projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 201 dalyje apibrėžiant keleivių ir (arba) krovinių vežėją elektrinėmis transporto priemonėmis, be kita ko nurodoma, kad jis yra atitinkamas paslaugas teikiantis juridinis asmuo. Pažymėtina, kad toks teisinis reguliavimas, kuriuo įtvirtinama paslaugos teikėjo prievolė pasirinkti tam tikrą teisinę formą vertintinas kaip neatitinkantis Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 49 ir 56 straipsnių, pagal kuriuos įsisteigti ir teikti paslaugas gali tiek fiziniai asmenys, tiek ir įmonės (tiek turinčios juridinio asmens statusą, tiek ir jo neturinčios).

Be to, nėra aiškus aptariamos projekto nuostatos santykis su keičiamo įstatymo 28 straipsnio 1 dalimi, iš kurios matyti, kad prie viešojo keleivių vežimo keliais transporto yra priskiriamos ir fizinių asmenų – taksi ir pavėžėjimo paslaugas teikiančių asmenų – transporto priemonės, t. y. ir fiziniai asmenys laikomi viešojo keleivių vežimo keliais transporto paslaugų teikėjais.

4.         Pabrėžtina, kad projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 201 dalyje pateiktoje keleivių ir (arba) krovinių vežėjo elektrinėmis transporto priemonėmis sąvokos apibrėžtyje naudojamos kituose įstatymuose neapibrėžtos sąvokos – elektrinės transporto priemonės, įkrovimo prieiga, pantografai ir induktyvieji įrenginiai – turėtų būti apibrėžtos teikiamame projekte.

5.         Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 17 straipsnio 10 dalyje siūloma nustatyti DAEI apskaitos vienetų teikimo (skyrimo) viešųjų įkrovos stotelių operatoriams ir keleivių ir (arba) krovinių vežėjams elektrinėmis transporto priemonėmis sąlygąjei elektros energijos, sunaudotos elektrinėse transporto priemonėse, kiekį jie apskaičiuoja energetikos ministro nustatyta tvarka, o naudojamos įkrovimo prieigos atitinka tvarkoje nustatytus reikalavimus. Manytina, kad tokia nuostata pagal savo turinį turėtų būti laikoma ne DAEI apskaitos vienetų skyrimo sąlyga, bet  viešųjų įkrovos stotelių operatorių ir keleivių ir (arba) krovinių vežėjų elektrinėmis transporto priemonėmis pareiga sunaudotos elektros energijos kiekį skaičiuoti tam tikra energetikos ministro nustatyta tvarka. Jei vis tik projektu siekiama nustatyti DAEI apskaitos vienetų suteikimo sąlygą, ji turėtų būti nustatyta ne ministro įsakyme, bet įstatyme.

6.         Pagal projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 17 straipsnio 10 dalį DAEI apskaitos vienetai būtų suteikiami ir viešųjų įkrovos stotelių operatoriams. Pažymėtina, kad pagal keičiamo įstatymo 2 straipsnio 5 dalį, kurios šiuo požiūriu nesiūloma keisti ir projektu, DAEI apskaitos vienetų sistemos dalyviu yra viešosios elektromobilių įkrovimo prieigos operatorius, bet ne viešųjų įkrovos stotelių operatorius. Nėra aiškus šių nuostatų tarpusavio santykis. Kita vertus, nėra aišku ir tai, kodėl  projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 17 straipsnio 10 dalyje yra įvardijami tik viešųjų įkrovos stotelių operatoriai, nors pagal projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 201 dalį keleivių ir (arba) krovinių vežėjai energiją transporto priemonėms gauna ne tik per įkrovimo prieigas, bet ir per pantografus, induktyviuosius įrenginius ir pan.

7.         Nėra aišku, kaip keleivių ir (arba) krovinių vežėjai elektrinėmis transporto priemonėmis galėtų įvykdyti projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 18 straipsnio 4 dalies 6 punkte jiems nustatytą pareigą – pateikti atsinaujinančių išteklių energijos kilmės garantijos, įrodančios degalų iš atsinaujinančių energijos išteklių patiekimą galutiniam vartotojui, kopiją, nes iš projekto nuostatų seka, jog jie patys ir yra galutiniai vartotojai.

8.         Projekto 4 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad šis įstatymas įsigalioja 2024 m. sausio 1 d., o šio straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad įstatymo įgyvendinamieji teisės aktai turi būti priimti iki 2023 m. gruodžio 31 d. Atsižvelgus į tai, kad projektu teikiamu siūlymų įgyvendinimas reikalautų ne tik priimti įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus, tačiau pasirengti ir įgyvendinamųjų teisės aktų taikymui, įskaitant, tačiau neapsiribojant reikalingų pokyčių informacinėse sistemose pagal įgyvendinamųjų teisės aktų reikalavimus atlikimą, teigtina, jog projekto 4 straipsnio 1 dalyje nustatytas įstatymo įsigaliojimo terminas yra neįgyvendinamas. Pažymėtina, jog projekto 4 straipsnio 2 dalyje nustatytas terminas, iki kurio turi būti priimti įstatymo įgyvendinamieji teisės aktai, turėtų būti nustatytas taip, kad būtų pakankamas laikotarpis nuo įgyvendinamųjų teisės aktų priėmimo iki įstatymo įsigaliojimo pasirengti ir įgyvendinamųjų teisės aktų taikymui.

9.         Projekto 4 straipsnis pildytinas nuostatomis dėl jo taikymo. Projekto 4 straipsnyje turėtų būti nustatyta konkreti data, iki kurios nauji DAEI apskaitos vienetų sistemos dalyviai privalėtų užsiregistruoti šioje sistemoje.

10.     Atsižvelgus į Vyriausybės ir ministerijų kompetenciją, nustatytą keičiamo įstatymo 3 straipsnyje, dėl šio projekto siūlytina gauti Vyriausybės išvadą.

11.     Atsižvelgus į tai, kad teikiamu įstatymo projektu siūloma išplėsti DAEI apskaitos vienetų sistemos dalyvių ratą, bei į Korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 16 punkto bei 5 dalies nuostatas, turėtų būti atliktas teikiamo įstatymo projekto antikorupcinis vertinimas.

12.     Projektas taisytinas vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“.

12.1.         Projekto 1 straipsnio 2 dalies ir 2 straipsnio pakeitimų esmėje brauktini žodžiai „nauja“.

12.2.         Projekto 4 straipsnio pavadinime įrašytini žodžiai „ir įgyvendinimas“, o šio straipsnio 1 dalyje po žodžio „įstatymas“ įrašytina išimtis „išskyrus šio straipsnio 2 dalį“.

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

N. Azguridienė, tel. +370 5 209 6546, el. p. neringa.azguridiene@lrs.lt

A. Dulevičiūtė-Akimovienė, tel. +370 5 209 6164, el. p. [email protected]

L. Schulte-Ebbert, tel.  +370 5 209 6055, el. p. [email protected]