LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ALKOHOLIO KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. I-857

2, 16,161, 17, 18, 22, 28, 29 IR 34 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2017-05-30 Nr. XIIP-4096(3)

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.    Teikiamo projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 161 straipsnio antrajame sakinyje prieš žodį „renginių“ nelieka žodžio „masinių“. Tačiau atkreiptinas dėmesys, kad projekto lyginamajame variante ši pataisa neatsispindi.

2.    Teikiamo projekto 4 straipsniu keičiamo 17 straipsnio 4 dalis papildoma nauju penktuoju sakiniu – „Draudžiama fiziniams asmenims išnešti iš viešojo maitinimo vietų jose įsigytus alkoholinius gėrimus pirmadieniais – šeštadieniais iki 10 valandos ir nuo 20 valandos, o sekmadieniais – iki 10 valandos ir nuo 15 valandos iki pirmadienio 10 valandos.“ Ši pataisa diskutuotina dėl šių priežasčių:

Visų pirma, nėra aišku, kaip atitinkamas pasiūlymas dera su keičiamo įstatymo paskirtimi ir tikslu. Vadovaujantis Alkoholio kontrolės įstatymo 1 straipsnio 1 dalimi: „Šio Įstatymo tikslas – mažinti bendrąjį alkoholio suvartojimą, jo prieinamumą, ypač nepilnamečiams, piktnaudžiavimą alkoholiu, jo daromą žalą sveikatai ir ūkiui, nustatyti teisės gaminti, parduoti, įvežti, importuoti ir eksportuoti šiame Įstatyme reglamentuojamus alkoholio produktus suteikimo ūkio subjektams teisinius pagrindus.“ Tačiau pastebėtina, kad projektu siūlomas draudimas tiesiogiai neriboja alkoholinių gėrimų pardavimo ar prieinamumo, be to, tiesiogiai nėra nukreiptas į jo vartojimo mažinimą (nes nupirktą gėrimą vartoti bus leidžiama, tik nebus leidžiama jo išnešti nustatytomis valandomis). Antra vertus, draudimas „išnešti“ teisėtai įsigytą produktą riboja asmens privačios nuosavybės teisę. Atsižvelgiant į tai, kad šio draudimo kaip priemonės pasiekti išsikeltą tikslą pagrįstumas yra diskutuotinas, keltina abejonė ir dėl jo atitikimo proporcingumo principui.

Be to, tikslintini šioje pataisoje nurodyti laiko tarpai. Pavyzdžiui, laiko tarpas iki pirmadienio 10 valandos siūlomoje pataisoje minimas antrą kartą ir yra perteklinis. Atsižvelgiant į tai, projekte atsisakytina pildomo sakinio pabaigos – „<...> iki pirmadienio 10 valandos“. Atitinkama pastaba teiktina ir dėl projekto 5 straipsnio 5 (keičiamas įstatymo 18 straipsnio 3 dalies 11 punktas) ir 6 (keičiamas įstatymo 18 straipsnio 3 dalies 13 punktas) dalių.

3.    Atkreiptinas dėmesys, kad projektu siūlomos alkoholio kontrolės priemonės nėra sistemiškai sureguliuotos, atsižvelgiant į alkoholio prekybos vietą – mugę, masinį renginį ar parodą. Vadovaujantis projekto 5 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 18 straipsnio 3 dalies 3 punktu, Lietuvos Respublikoje prekiauti alkoholiniais gėrimais draudžiama ,,mugėse ir masiniuose renginiuose, į kuriuos patekimas yra mokamas ir ribojamas, mugių ir masinių renginių, į kuriuos patekimas yra nemokamas ir nėra ribojamas, zonose, į kurias patekimas yra ribojamas ir kuriose mugės ar renginio organizatorius užtikrina, kad į šias zonas nepatektų asmenys, jaunesni kaip 20 metų (išskyrus natūralios fermentacijos alkoholinius gėrimus, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 7,5 procento), parodose (išskyrus natūralios fermentacijos alkoholinius gėrimus, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 13 procentų)“. Pastebėtina, kad šioje nuostatoje paroda atribojama nuo mugių ir masinių renginių, nes ji nėra siejama su patekimo apmokestinimo ar apribojimo sąlygomis, be to, joje yra leidžiama prekiauti didesnės koncentracijos (13 vietoje 7,5 procentų) natūralios fermentacijos alkoholiniais gėrimais.

Kita vertus, projekto 5 straipsnio 9 ir 10 dalimis keičiamo įstatymo 18 straipsnio 4 dalies 1 punkte (kuriame įtvirtintas draudimas parduoti pilstomus alkoholinius gėrimus ir šio draudimo išimtys) parodos suvienodinamos su mugėmis ir masiniais renginiais, nes yra susietos su leidimu parduoti mažesnės alkoholio koncentracijos alkoholinius gėrimus (7,5 procento), taip pat su patekimo apmokestinimo ar apribojimo sąlygomis: „<...> pilstomiems alui, alaus mišiniams su nealkoholiniais gėrimais ir natūralios fermentacijos sidrui (kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 7,5 procento), parduodamiems parodose, mugėse ir masiniuose renginiuose, į kuriuos patekimas yra mokamas ir ribojamas, mugių ir masinių renginių, į kuriuos patekimas yra nemokamas ir nėra ribojamas, zonose, į kurias patekimas yra ribojamas ir kuriose mugės ar renginio organizatorius užtikrina, kad į šias zonas nepatektų asmenys, jaunesni kaip 20 metų“.

4.    Teikiamo projekto 5 straipsnio 4 dalimi keičiamas įstatymo 18 straipsnio 3 dalies 9 punktas, nustatantis draudimą prekiauti alkoholiniais gėrimais sporto varžybų metu. Siūlomu pakeitimu daroma minėto draudimo netaikymo („draudimas netaikomas alkoholiniams gėrimams, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 7,5 procento“) išimtis – „jeigu nepriimtas savivaldybės tarybos sprendimas, numatytas šio straipsnio 8 dalyje“. Teigtina, kad atitinkama nuostata yra perteklinė, nes įstatymas turi būti taikomas sistemiškai.

Kita vertus, pastebėtina, kad visame įstatyme nėra apibrėžtos sporto varžybų sąvokos. Ji nėra minima ir įstatymo 18 straipsnio 8 dalyje, į kurią nukreipia projekto 5 straipsnio 4 dalies sąvoka.

5.    Dėl teikiamo projekto 5 straipsnio 12 dalimi keičiamos įstatymo 18 straipsnio 5 dalies kartotina išvadoje dėl įstatymo projekto Reg. Nr. XIIP-4437 pateikta pastaba: sistemiškai nėra pagrįsta, kodėl draudimas įsigyti ir (ar) vartoti alkoholinius gėrimus yra siejamas su 20 metų amžiaus riba, o pardavėjo pareiga paprašyti pirkėjo asmens dokumento siejama su abejone, kad pastarasis nėra sulaukęs 25 metų. Manytina, kad asmens amžiaus riba, siejama su pardavėjo abejone, turėtų sutapti su projekte nustatyto draudimo parduoti alkoholinius gėrimus amžiaus riba (t. y. 20 metų).

6.    Be to, atkreiptinas dėmesys, kad nors teikiamo projekto nuostatomis siekiama uždrausti parduoti alkoholinius gėrimus jaunesniesiems kaip 20 metų asmenims, kai kuriose projektu nekeičiamose įstatymo nuostatose išlieka nepilnamečių terminas. Pabrėžtina, kad keičiamo įstatymo paskirtis (įstatymo 1 straipsnio 1 dalis) tebesiejama su alkoholio prieinamumo mažinimu nepilnamečiams, bet ne asmenims iki 20 metų. Antra vertus, įstatymo 18 straipsnio 3 dalies 12 punkte, kuris teikiamu projektu taip pat nėra keičiamas, nustatyta, kad Lietuvos Respublikoje prekiauti alkoholiniais gėrimais draudžiama švenčių, masinių renginių, parodų, koncertų, teatro spektaklių, cirko ir kitų renginių, skirtų nepilnamečiams, metu.

7.    Dėl teikiamo projekto 8 straipsnio, keičiančio įstatymo 29 straipsnį, ir nustatančio alkoholio reklamos draudimą, kartotina išvadoje dėl įstatymo projekto Reg. Nr. XIIP-4437 iškelta abejonė dėl atitinkamos nuostatos proporcingumo.

8.    Teikiamo projekto 8 straipsniu įstatymo 29 straipsnis papildomas nauja 5 dalimi. Šioje dalyje vartojami terminai – „3 dienas“ ir „7 dienas“ – detalizuotini, nurodant, ar šie terminai siejami su kalendorinėmis, ar darbo dienomis.

 

 

Departamento direktorius                                                                                        Andrius Kabišaitis

 

 

 

R. Rutkauskaitė, tel. (8 5) 239 6545, el. p. [email protected]

P. Veršekys, tel. (8 5) 239 6353, el. p. [email protected]