PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS GERIAMOJO VANDENS TIEKIMO IR NUOTEKŲ TVARKYMO ĮSTATYMO NR. X-764 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP-1805

 

2022-10-24

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

Str. d.

p.

 

 

 

 

Argumentai:

Seimui pateiktas Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo Nr. X-764 pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-1805 (toliau – Įstatymo projektas) parengtas vadovaujantis Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos rekomendacijomis dėl reformos būtinybės, siekiant užtikrinti veikiančių įmonių efektyvumą, kad jos teiktų nepertraukiamas, kokybiškas ir už prieinamą kainą geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugas. Pažymėtina, kad šiuo metu galiojančiame Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatyme įtvirtintas viešojo geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo regionas siejamas su teritorijos administraciniu vienetu, kuris paremtas regioninės plėtros tarybos veikimo principu, užtikrinant efektyvų finansavimo paskirstymą  bei  siejamas su savivaldybių savarankiškųjų funkcijų įgyvendinimu.

Atkreiptinas dėmesys, kad Įstatymo projekte buvo įtvirtintas nuoseklus garantinio vandens tiekėjo parinkimo mechanizmas ir praktikoje realiai įgyvendinamas garantinių geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugų teikimas. Minėtas garantinio mechanizmo modelis buvo išdiskutuotas ir suderintas su suinteresuotomis institucijomis, Lietuvos savivaldybių asociacija bei sektoriuje veikiančiomis vandentvarkos įmonėmis.

Įstatymo projekto svarstymo metu priėmus Seimo nario įregistruotus pasiūlymus, minėtas modelis buvo sugriautas, svarstymo metu priimtų nuostatų įgyvendinimas - neaiškus, neįvertintos visos galimos tokio reguliavimo pasekmės.

Atkreiptinas dėmesys, kad įmonių metinė apyvarta yra kintantis dydis, todėl galėtų susidaryti situacija, kad vienais metais būtų vienas garantinis vandens tiekėjas, o kitais metais kitas, jei garantiniam vandens tiekėjui administruoti priskiriamo vandens tiekėjo apyvarta viršytų 10 procentų paskirtojo garantinio vandens tiekėjo metinės apyvartos. Tokiu būdu nebūtų užtikrintas nuoseklus garantinės įmokos rinkimas, nes šios įmokos rinkimas skirtas garantiniam vandens tiekėjui už pasirengimą vykdyti veiklą, kai jo paslaugų prireiks.

Papildomai atkreiptinas dėmesys, kad 10 proc. apyvartos ribojimas sudarytų sąlygas, kad 10 didžiausių vandentvarkos įmonių negalėtų būti priskirtos jokiam kitam garantiniam vandens tiekėjui, todėl šios vandentvarkos įmonės de facto taptų garantiniais vandens tiekėjais.

Atsisakius teritorinio suskirstymo (įvedus naują/neaiškią regiono sąvoką), galėtų susidaryti situacijos, kai garantiniam vandens tiekėjui tektų vykdyti garantines geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugas visai kitame Lietuvos regione (pvz. UAB „Utenos vandenys“, kaip finansiškai labai pajėgi įmonė ir vykdydama garantinio tiekėjo funkciją, galėtų gauti kitą įmonę iš kito regiono, pvz. „Simno komunalininkas“), o tai tik padidintų garantinių paslaugų teikimo kainas (nutolusios infrastruktūros eksploatavimas ir priežiūra), neužtikrintų operatyvaus reagavimo į iškilusias problemas (pvz. infrastruktūros avarijos).

Taip pat, susidarytų tokia situacija, kad jei nors vienas iš garantinių vandens tiekėjų susidurtų su finansiniais nesklandumais ir nebegalėtų tęsti veiklos (būtų panaikintas licencijos galiojimas), nebūtų jokio kito garantinio vandens tiekėjo, kuris galėtų užtikrinti geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugų tęstinumą.

Viso to pasėkoje nukentėtų tik vartotojai, nes nebūtų užtikrintas nepertraukiamų ir kokybės reikalavimus atitinkančių geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugų teikimas.

Atsižvelgiant į tai, teikiami šie pasiūlymai.

1.

3

56

 

 

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 3 straipsnio 56 dalį ir ją išdėstyti taip:

,,56. Viešojo geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo regionas (toliau – viešojo vandens tiekimo regionas) – teritorija,  atitinkanti Lietuvos Respublikos teritorijos administracinių vienetų ir jų ribų įstatyme nustatytą Lietuvos Respublikos teritorijos aukštesnįjį administracinį vienetą ir jo ribas, kurioje savivaldybių institucijos privalo organizuoti ir užtikrinti viešąjį geriamojo vandens tiekimą ir (arba) nuotekų tvarkymą.“

2.

15

10

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 15 straipsnio 10 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

„10. Valstybinė energetikos reguliavimo taryba išrenka geriausius šio straipsnio 11 dalyje nustatytus kriterijus turintį viešąjį vandens tiekėją regione ir motyvuotu sprendimu paskiria jį garantiniu vandens tiekėju, ir įpareigoja jį vykdyti garantinį geriamojo vandens tiekimą ir nuotekų tvarkymą to regiono savivaldybių viešųjų vandens tiekėjų aptarnaujamose teritorijose.“

 

3.

15

11

1-4

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 15 straipsnio 11 dalies 1 punktą ir papildyti nauju 4 punktu, punktus išdėstant taip:

„11. Garantinis vandens tiekėjas turi atitikti šiuos kriterijus:

1) turi būti paskirtas viešuoju vandens tiekėju vienoje iš regiono savivaldybių;

2) turi turėti pakankamą finansinį pajėgumą, kuris vertinamas šio įstatymo 27 straipsnio 2 dalies 4 punkto d papunktyje nustatyta tvarka;

3) įsiskolinimo lygis turi būti ne didesnis kaip 5;

4) didžiausias geriamojo vandens tiekimo paslaugų pardavimas regione (m3).“

 

4.

15

12

 

Pasiūlymas:

Išbraukti Įstatymo projekto 15 straipsnio 12 dalį, o buvusias 15 straipsnio 13-19 dalis atitinkamai laikyti 12-18 dalimis.

„12. Garantiniam vandens tiekėjui administruoti priskiriamo savivaldybės viešojo vandens tiekėjo metinė apyvarta negali viršyti 10 procentų garantinio vandens tiekėjo metinės apyvartos.“

 

Teikia:

Seimo nariai                                               

 

Ingrida Šimonytė

Simonas Gentvilas

Kasparas Adomaitis

Eugenijus Sabutis