LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

ekonomikos komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ ĮSTATYMO NR. I-1491 2, 17, 37, 47 IR 87 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP–3822

 

 

2024-06-19 Nr. 108-P-39

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje (nuotoliniu būdu) dalyvavo: Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius, Komiteto pirmininko pavaduotojas Gintautas Paluckas, Komiteto nariai: Viktoras Fiodorovas, Andrius Kupčinskas, Deividas Labanavičius, Laima Mogenienė, Ieva Pakarklytė, Jonas Pinskus, Lukas Savickas, Mindaugas Skritulskas.

Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė, patarėjai: Raimonda Danė,  Rasa Ona Duburaitė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė, Darius Šaltmeris, padėjėja Zita Jodkonienė.

Kviestieji asmenys: Ekonomikos ir inovacijų ministerijos Skaitmeninės darbotvarkės departamento direktorė Diana Seredokaitė; Krašto apsaugos viceministrė Greta Monika Tučkutė, Kibernetinio saugumo ir informacinių technologijų politikos grupės vadovė Inga Sūnelaitienė, Sigita Laurinčiukaitė, patarėja Gabija Tamulevičienė, patarėjas mjr. Miroslavas Tribockis, Teisės departamento patarėjas mrj. Mantas Keliotis, Lietuvos prekybos įmonių asociacijos vadovė Rūta Vainienė; Lietuvos verslo konfederacijos atstovai: Andrius Romanovskis, Vilius Kriaučiūnas.

 

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos:

Eil. Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-03

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1. Projekto pavadinime esantis žodelis „ir“ rašytinas didžiosiomis raidėmis.

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-03

2,

3,

 

4

 

1,

2

2

 

2. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina projekto 2 straipsniu keičiamo Viešųjų pirkimų įstatymo (toliau - keičiamas įstatymas) 17 straipsnio 5 dalyje vietoje formuluotės „veikianti gynybos srityje, veikianti srityse“ įrašyti formuluotę „veikianti gynybos srityje ar srityse“. Analogiška pastaba taikytina ir projekto 3 straipsnio 1 ir 2 dalimis keičiamo įstatymo 37 straipsnio 8 ir 9 dalims bei projekto 4 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 47 straipsnio 9 daliai.

Pritarti

Pasiūlymas 1:

Projekto 2 straipsniu keičiamo VPĮ 17 straipsnio 5 dalį išdėstyti taip:

5. Perkančioji organizacija, veikianti gynybos srityje ar srityse, veikianti srityse, kurios laikomos nacionaliniam saugumui užtikrinti strategiškai svarbių ūkio sektorių dalimi, įrašyta į Saugiojo valstybinio duomenų perdavimo tinklo naudotojų sąrašą (toliau – Saugiojo tinklo naudotojų sąrašas), ar laikoma esminiu kibernetinio saugumo subjektu, nurodytu Kibernetinio saugumo įstatyme, (toliau – esminis subjektas), atlikdama su nacionaliniu saugumu susijusių prekių, paslaugų ar darbų pirkimus, įvertina

visus galinčius kelti grėsmę nacionalinio saugumo interesams rizikos veiksnius ir sprendžia, ar šiuose pirkimuose gali dalyvauti tiekėjai, jų subtiekėjai ir ūkio subjektai, kurių pajėgumais remiamasi, kurie nėra registruoti (jeigu tiekėjas, jų subtiekėjas ar ūkio subjektas, kurio pajėgumais remiamasi, yra fizinis asmuo – nuolat gyvenantis ar turintis pilietybę) Europos Sąjungos valstybėje narėje, Šiaurės Atlanto sutarties organizacijos valstybėje narėje ar trečiojoje šalyje, pasirašiusioje šio straipsnio 4 dalyje nurodytus tarptautinius susitarimus.

 

Pasiūlymas 2:

Projekto 3 straipsniu keičiamo VPĮ 37 straipsnio 8 ir 9 dalis išdėstyti taip:

8. Perkančioji organizacija, veikianti gynybos srityje ar srityse, veikianti srityse, kurios laikomos nacionaliniam saugumui užtikrinti strategiškai svarbių ūkio sektorių dalimi, ar laikoma esminiu subjektu, rengdama su nacionaliniu saugumu susijusių pirkimų technines specifikacijas, reikalauja, kad tiekėjo siūlomos prekės (įskaitant jų gamintojus), paslaugos ar darbai nekeltų grėsmės nacionaliniam saugumui. Perkančioji organizacija, veikianti gynybos srityje, sprendžia, ar tiekėjo siūlomos prekės (įskaitant jų gamintojus), paslaugos ar darbai kelia grėsmę nacionaliniam saugumui, įvertinusi kompetentingų institucijų pateiktą informaciją. Perkančioji organizacija, veikianti srityse, kurios laikomos nacionaliniam saugumui užtikrinti strategiškai svarbių ūkio sektorių dalimi, ar laikoma esminiu subjektu esminis subjektas, kelia reikalavimą, kad tiekėjo siūlomos prekės (įskaitant jų gamintojus), paslaugos ar darbai nekeltų grėsmės nacionaliniam saugumui, kai sandorio pagrindu susidarytų aplinkybės, nurodytos Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos įstatymo 13 straipsnio 4 dalies 1 punkte. Perkančioji organizacija, veikianti srityse, kurios laikomos nacionaliniam saugumui užtikrinti strategiškai svarbių ūkio sektorių dalimi, ar laikoma esminiu subjektu esminis subjektas, laiko, kad tiekėjo siūlomos prekės (įskaitant jų gamintojus), paslaugos ar darbai kelia grėsmę nacionaliniam saugumui, kai Lietuvos Respublikos Vyriausybė yra priėmusi sprendimą, patvirtinantį, kad ketinamas sudaryti sandoris neatitinka nacionalinio saugumo interesų vadovaujantis Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos įstatymu.

„9. Perkančioji organizacija, veikianti gynybos srityje ar srityse, veikianti srityse, kurios laikomos nacionaliniam saugumui užtikrinti strategiškai svarbių ūkio sektorių dalimi, įrašyta į Saugiojo tinklo naudotojų sąrašą, ar laikoma esminiu subjektu, atlikdama pirkimus, kurių objektas apima šio įstatymo 92 straipsnio 13 dalyje numatytame sąraše nurodytų BVPŽ kodų prekes ar paslaugas, laiko, kad prekės ar paslaugos kelia grėsmę nacionaliniam saugumui, kai:

 

Pasiūlymas 3:

Projekto 3 straipsniu keičiamo VPĮ 47 straipsnio 9 dalį išdėstyti taip:

9. Perkančioji organizacija, veikianti gynybos srityje ar srityse, veikianti srityse, kurios laikomos nacionaliniam saugumui užtikrinti strategiškai svarbių ūkio sektorių dalimi, įrašyta į Saugiojo tinklo naudotojų sąrašą, ar laikoma esminiu subjektu, atlikdama pirkimus, kurių objektas apima šio įstatymo 92 straipsnio 13 dalyje numatytame sąraše nurodytų BVPŽ kodų prekes ar paslaugas, <...>.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-03

2

 

 

3. Pastebėtina, kad projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 17 straipsnio 5 dalyje įvardinto „esminio kibernetinio saugumo subjekto“ sąvoka nėra apibrėžta kartu su teikiamu projektu teikiamo Kibernetinio saugumo įstatymo Nr. XII-1428 pakeitimo įstatymo projekto (reg. Nr. XIVP-3815) 1 straipsnyje išdėstytame Kibernetinio saugumo įstatyme (jame apibrėžiama tik „kibernetinio saugumo subjekto“ sąvoka, nurodoma, kad kibernetinio saugumo subjektai skirstomi į esminius kibernetinio saugumo subjektus ir svarbius kibernetinio saugumo subjektus bei įvardijami bendrieji esminių kibernetinio saugumo subjektų identifikavimo kriterijai). Atsižvelgiant į tai, manome, kad projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 49 dalies nuostata, kad „kitos šiame įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžiamos <...> Lietuvos Respublikos kibernetinio saugumo įstatyme“, nėra pakankama, todėl siūlytume projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 17 straipsnio 5 dalyje po žodžių „ar laikoma esminiu kibernetinio saugumo subjektu“ įrašyti žodžius „nurodytu Lietuvos Respublikos kibernetinio saugumo įstatyme“.

Pritarti

Žr. Pasiūlymas 1 prie TD 2 pastabos.

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-03

3,

4

1

1

 

4. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina projekto 3 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 37 straipsnio 8 dalyje vietoje formuluotės „esminis subjektas“ vartoti formuluotę „laikoma esminiu subjektu“. Analogiška pastaba taikytina ir projekto 4 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 47 straipsnio 8 daliai.

Pritarti

Žr. Pasiūlymas 2 prie TD 2 pastabos.

 

Pasiūlymas:

Projekto 4 straipsniu keičiamo VPĮ 47 straipsnio 8 dalį išdėstyti taip:

8. Perkančioji organizacija, veikianti gynybos srityje, atlikdama pirkimą, susijusį su nacionaliniu saugumu, laiko, kad tiekėjas turi interesų konfliktą, galintį neigiamai paveikti pirkimo sutarties vykdymą, jeigu ji turi kompetentingų institucijų informacijos, kad tiekėjas, jo subtiekėjai ar ūkio subjektai, kurių pajėgumais remiamasi, ar juos kontroliuojantys asmenys turi interesų, galinčių kelti grėsmę nacionaliniam saugumui. Perkančioji organizacija, veikianti srityse, kurios laikomos nacionaliniam saugumui užtikrinti strategiškai svarbių ūkio sektorių dalimi, ar laikoma esminiu subjektu esminis subjektas, kelia reikalavimą, kad tiekėjas negali kelti grėsmės nacionaliniam saugumui, kai sandorio pagrindu susidarytų aplinkybės, nurodytos Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos įstatymo 13 straipsnio 4 dalies 1 punkte. Perkančioji organizacija, veikianti srityse, kurios laikomos nacionaliniam saugumui užtikrinti strategiškai svarbių ūkio sektorių dalimi, ar laikoma esminiu subjektu esminis subjektas, laiko, kad tiekėjas turi interesų konfliktą ir kad tai gali neigiamai paveikti pirkimo sutarties vykdymą, kai Lietuvos Respublikos Vyriausybė yra priėmusi sprendimą, patvirtinantį, kad ketinamas sudaryti sandoris neatitinka nacionalinio saugumo interesų vadovaujantis Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos įstatymu.

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta..

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta..

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų, komisijų pasiūlymai: nepaskirta.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: pritarti Komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr. XIVP-3822(2) ir Komiteto išvadoms.

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu (dalyvavo 10 Komiteto narių).

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Andrius Kupčinskas, Deividas Labanavičius.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas Nr. XIVP-3822(2) ir jo lyginamasis variantas.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                         Kazys Starkevičius

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Irina Jurkšuvienė