LIETUVOS RESPUBLIKOS GYVŪNŲ GEROVĖS IR APSAUGOS ĮSTATYMO NR. VIII-500 2, 4, 10 IR 12 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 127 IR 346 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO IR LIETUVOS RESPUBLIKOS BAUDŽIAMOJO KODEKSO 310 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO

PROJEKTŲ

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

1. Įstatymo projektų rengimą paskatinusios priežastys, parengtų projektų tikslai ir uždaviniai

 

Lietuvoje per pastarąją savaitę nuaidėjo gausybė pranešimų apie siaubingas sąlygas įvairiausiose veisyklose. Nuaidėjus žiniai apie Kretingos rajone įrengtą nelegalų veislyną netrukus socialinius tinklus užplūdo vaizdo įrašai ir nuotraukos iš kitų vietovių. Verslininkai užregistruoja oficialų veislyną, kuriame laikomasi visų reikalavimų, o visai šalia įrengia veisyklą, kurios vaizdas gali priversti sapnuoti ir košmarus.

Reaguodama į susidariusią situaciją ir matydama įstatymų spragas, inicijavau Lietuvos Respublikos gyvūnų gerovės ir apsaugos įstatymo (toliau – GGĮ) Nr. VIII-500 2, 4, 10 ir 12 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą, Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 127 ir 346 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą ir Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso (toliau – BK) 310 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą.

Pagrindinis Įstatymų projektų tikslas – užtikrinti ne tik teorinį, bet ir praktinį normų, draudžiančių žiaurų elgesį su gyvūnais, įgyvendinimą; griežtinti bausmes ir išplėsti atsakingų asmenų sąrašą bei sukurti sklandžiai veikiančią sistemą, padėsiančią ne tik laiku reaguoti į visus kitus žiauraus elgesio su gyvūnais atvejus, bet ir užkirsti kelią nelegalioms veisykloms kurtis ateityje.

 

2. Įstatymų projektų iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai;

 

Įstatymų projektų iniciatorius ir rengėjas – Lietuvos Respublikos Seimo narė Virginija Vingrienė.

 

3. Kaip šiuo metu yra teisiškai reglamentuojami Įstatymų projektuose aptarti teisiniai santykiai

 

Šiuo metu GGĮ verslinių gyvūnų augintinių sąvoka neapima patinų naudojimo patelių apvaisinimui. Veiksmai, laikomi žiauriu elgesiu su gyvūnais, neapima veterinarijos paslaugų teikėjo nepranešimo VMVT ar teisėsaugos institucijoms apie asmenis, piktybiškai pažeidžiančius gyvūnų gerovės reikalavimus ir ignoruojančius privačių veterinarijos gydytojų rekomendacijas dėl gyvūno gerovės pagerinimo; gyvūnų veisimo nesilaikant teisės aktuose nustatytų reikalavimų; informacijos apie gyvūnų gerovę, sveikatingumą, gyvūno buvimo vietą ar kitos reikalingos informacijos nesuteikimo įstatymo vykdymą kontroliuojančių institucijų pareigūnams. Taip pat šiuo metu nėra nustatytas reikalavimas veisimo veiklai naudojamus gyvūnus paženklinti mikroschema ir kartu su teisės aktų nustatyta tvarka išduota veterinarijos gydytojo sveikatingumo pažyma užregistruoti Gyvūnų augintinių registro duomenų bazėje bei Gyvūnų augintinių veisėjus registruoti savo veiklą Gyvūnų augintinių registro duomenų bazėj ir kas pusmetį teikti informaciją apie visus veisimui naudojamus bei išveistus gyvūnus.

 

Šiuo metu ANK nenumato galimybės konfiskuoti veisimui naudojamų gyvūnų ir jų jauniklių. Taip pat šiuo metu galiojančioje redakcijoje numatytas įspėjimas, kaip administracinė nuobauda. 127 straipsnis, numatantis neteisėtą vertimąsi komercine, ūkine, finansine, ar profesine veikla“, nors teoriškai ir apima neteisėtą gyvūnų veisimą, tačiau praktikoje juo nesivadovaujama.

 

Šiuo metu galiojanti BK redakcija už žiaurų elgesį su gyvūnais neapima atsakomybės ir asmeniui, kuris nuslėpė tokį elgesį.

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

 

GGĮ siūlomi pakeitimai:

 

1. Siūloma išplėsti 2 straipsnyje įtvirtintą verslinių gyvūnų augintinių veisimo sąvoką, papildant ją patinų naudojimu patelių apvaisinimui.

2. Siūloma papildyti 4 straipsnio 2 dalį, reglamentuojančia veiksmus, kurie laikomi žiauriu elgesiu su gyvūnais, 25, 26 ir 27 punktais:

„25) veterinarijos paslaugų teikėjo nepranešimas VMVT ar teisėsaugos institucijoms apie asmenis, piktybiškai pažeidžiančius gyvūnų gerovės reikalavimus ir ignoruojančius privačių veterinarijos gydytojų rekomendacijas dėl gyvūno gerovės pagerinimo;

26) gyvūnų veisimas nesilaikant teisės aktuose nustatytų reikalavimų;

27) informacijos apie gyvūnų gerovę, sveikatingumą, gyvūno buvimo vietą ar kitos reikalingos informacijos nesuteikimas įstatymo vykdymą kontroliuojančių institucijų pareigūnams.“

3. Siūloma papildyti 10 straipsnį, reglamentuojantį gyvūnų veisimą: ,,Visi veisimo veiklai naudojami gyvūnai augintiniai privalo būti paženklinti mikroschema ir kartu su teisės aktų nustatyta tvarka išduota veterinarijos gydytojo sveikatingumo pažyma užregistruoti Gyvūnų augintinių registro duomenų bazėje. Gyvūnų augintinių veisėjai teisės aktų nustatyta tvarka registruoja savo veiklą Gyvūnų augintinių registro duomenų bazėje ir kas pusmetį teikia informaciją apie visus veisimui naudojamus bei išveistus gyvūnus.“

4. Siūloma papildyti 12 straipsnį 5 dalimi, uždraudžiant lauko prekybą ir prekybą turgavietėse gyvūnais augintiniais.

 

ANK siūlomi pakeitimai:

 

1. Siūloma papildyti 127 straipsnį ,,Neteisėtas vertimasis komercine, ūkine, finansine, ar profesine veikla“, įtraukiant neteisėt gyvūnų veisimą.

2. Siūloma papildyti 127 straipsnio 4 dalį, už šio straipsnio 1, 2, 3 dalyse numatytus administracinius nusižengimus skiriant ir priemonių bei veisimui naudojamų gyvūnų, jų jauniklių konfiskavimą.

3. Siūloma pakeisti 346 straipsnį ,,Lietuvos Respublikos gyvūnų gerovės ir apsaugos įstatymo ir kitų gyvūnų gerovės ir apsaugos, atskirų rūšių gyvūnų ženklinimo ir registravimo reikalavimus reglamentuojančių teisės aktų pažeidimas“, atsisakant įspėjimo, kaip administracinės nuobaudos formos.

 

BK siūlomi pakeitimai:

 

Siūloma papildyti 310 straipsnį, reglamentuojantį žiaurų elgesį su gyvūnais, numatant atsakomybę ir asmeniui, kuris nuslėpė tokį elgesį ir aplaidžiai vykdantiems kontrolę.

 

Priėmus įstatymų projektus, tikimasi užtikrinti ne tik teorinį, bet ir praktinį normų, draudžiančių žiaurų elgesį su gyvūnais, įgyvendinimą bei sukurti sklandžiai veikiančią sistemą, padėsiančią ne tik laiku reaguoti į visus kitus žiauraus elgesio su gyvūnais atvejus, bet ir užkirsti kelią nelegalioms veisykloms kurtis ateityje.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymų projektus toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimtų įstatymų pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

 

Priėmus įstatymų projektus neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6. Kokią įtaką priimti įstatymai turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

 

Kriminogeninė situacija turėtų gerėti, o korupcijos atvejų turėtų ženkliai mažėti – bus užkirstas kelias nesąžiningam verslui neteisėtai pelnytis veisiant gyvūnus nelegaliose veisyklose.

 

7. Kaip įstatymų įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

 

Verslo sąlygoms ir jo plėtrai priimti įstatymai įtakos neturės.

 

8. Įstatymų inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

 

Teisės aktų keisti nereikės.

 

9. Ar įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymų projektų sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

 

Įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo ir Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimų. Įstatymų projektuose nepateikiama sąvokų ir nėra sąvokas įvardijančių terminų, todėl įstatymų projektai nevertintini Lietuvos Respublikos terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.

 

10. Ar įstatymų projektai atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus

 

Įstatymų projektai atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas, Europos Sąjungos dokumentus.

 

11. Jeigu įstatymams įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti

 

Pavesti Lietuvos Respublikos Vyriausybei arba jos įgaliota institucija iki 2020 m. gruodžio 31 d. priima šių įstatymų įgyvendinamuosius teisės aktus

 

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymams įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)

 

Papildomų lėšų įstatymams įgyvendinti nereikės.

 

13. Įstatymų projektų rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

 

Įstatymų projektų rengimo metu specialistų vertinimų ir išvadų negauta.

 

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiems projektams įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis

 

„Gyvūnų apsauga“, ,,žiaurus elgesys su gyvūnais“, „nelegalus gyvūnų veisimas“.

 

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

 

Nėra.

 

 

Teikia

Seimo narė                                                                                                  Virginija Vingrienė