LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ATSINAUJINANČIŲ IŠTEKLIŲ ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. XI-1375 201 STRAIPSNIO PAKEITIMO
įstATYMO PROJEKTO
2024-05-30 Nr. XIVP-3805
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Projektu siūloma pakeisti Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 201 straipsnį ir jį papildyti 12 dalimi, kurioje būtų nustatyta, kad „gaminantys vartotojai ir asmenys, siekiantys tapti gaminančiais vartotojais, atsižvelgdami į leidžiamą generuoti galią, bei pagaminamos elektros kiekį, turi teisę dalį, viršijančią suvartotą kiekį, paskirti artimiesiems giminaičiams, kaip jie apibrėžti Civiliniame kodekse“. Teikiamas siūlymas svarstytinas.
Pirma, iš projekto nuostatų ir aiškinamojo rašto nėra aišku, kaip projektu teikiamas siūlymas sistemiškai dera su kitomis keičiamo įstatymo nuostatomis. Keičiamo įstatymo 201 straipsnio 2 dalyje reglamentuojama gaminančių vartotojų pagaminto elektros energijos kiekio apskaita, kurią tvarkant taikomas elektros energijos kiekio kaupimo principas – jeigu per einamąjį kalendorinį mėnesį į elektros tinklus patiekiama daugiau elektros energijos, negu suvartojama, tas kiekis yra kaupiamas; jeigu suvartojama daugiau negu patiekiama – tas kiekis atimamas iš sukaupto per kaupiamąjį 2 metų laikotarpį; taip pat nustatomos ir kitos įvairios taisyklės, kaip vykdoma apskaita. Atsižvelgus į tai, projektas tobulintinas aiškiai nustatant naujai siūlomo „paskyrimo“ instituto vietą šiuo metu veikiančioje gaminančių vartotojų pagaminto elektros energijos kiekio apskaitos sistemoje.
Antra, atkreiptinas dėmesys, jog projektu teikiamo siūlymo turinys neatitinka keičiamo įstatymo 201 straipsnio pavadinimo „Gaminančių vartotojų veiklos plėtra ir jos kainodara“, kadangi projektu siūloma reglamentuoti ne gaminančių vartotojų veiklos plėtrą, o jau vykdomos elektros energijos gamybos ribose nustatyti galimybę „paskirti“ elektros energijos kiekį.
Trečia, iš teikiamo siūlymo nėra aišku, kaip šis siūlymas būtų įgyvendinamas praktikoje, t. y. nei projekte, nei projekto aiškinamajame rašte nėra nustatomas ar aprašomas teikiamo siūlymo įgyvendinimo mechanizmas. Pavyzdžiui, projekte nenustatoma, kaip viršijantis suvartojamą kiekį elektros energijos kiekis būtų „paskiriamas“, ar toks „paskyrimas“ kokia nors forma turėtų būti patvirtinamas artimųjų giminaičių, kuriems jis buvo „paskirtas“, koks yra žodžio „paskirti“ turinys šiuo konkrečiu atveju, kaip būtų vykdoma tokio „paskyrimo“ apskaita, įskaitant tuos atvejus, kai giminaičių ir gaminančių vartotojų elektros energijos tiekėjas nesutaptų, kas būtų tuo atveju, jeigu artimieji giminaičiai taip pat nesuvartotų „paskirto“ elektros energijos kiekio ir kt.
Ketvirta, atkreiptinas dėmesys, jog asmenys, siekiantys tapti gaminančiais vartotojais, dar nėra pagaminę elektros energijos, todėl formuluotė „ir asmenys, siekiantys tapti gaminančiais vartotojais“ išbrauktina kaip perteklinė.
Penkta, atkreiptinas dėmesys, jog gaminantys vartotojai gali būti ne tik fiziniai, bet ir juridiniai asmenys. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar projektu siūlomos nuostatos neturėtų būti patobulintos suformuluojant atitinkamas taisykles, kai gaminantis vartotojas yra ne fizinis asmuo.
Šešta, projekte vartojamos sąvokos derintinos su keičiamame įstatyme vartojamomis sąvokomis – vietoj žodžio „elektra“ vartotina formuluotė „elektros energija“.
Septinta, iš projekto nuostatų nėra aiški projekto formuluotės „atsižvelgdami į leidžiamą generuoti galią, bei pagaminamos elektros kiekį“ paskirtis – ar šia formuluote siekiama nustatyti sąlygas, pavyzdžiui, kad negali būti viršijama leidžiama generuoti galia, ar šia formuluote siekiama kokių nors kitų tikslų.
Aštunta, pastebėtina, jog tam tikrą kiekį viršijančios elektros energijos kiekis galėtų būti „paskiriamas“ ne bet kuriems gaminančio vartotojo artimiesiems giminaičiams, o elektros energijos vartotojams, kurie yra gaminančio vartotojo artimieji giminaičiai, todėl projektu teikiamas siūlymas atitinkamai koreguotinas.
2. Atsižvelgus į Vyriausybės, Energetikos ministerijos ir Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos kompetenciją, nustatytą Elektros energetikos ir keičiamame įstatyme, manytina, kad dėl projekto turėtų būti gauta Vyriausybės ir Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos išvada.
3. Projekto 1 straipsnio pakeitimo esmė taisytina vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, – žodžius „nauja“ ir „ir ją išdėstyti taip“ išbraukiant kaip perteklinius.
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
A. Dulevičiūtė-Akimovienė, tel. (0 5) 209 6164, el. p. [email protected]
L. Schulte-Ebbert, tel. (0 5) 209 6055, el. p. [email protected]