LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Kultūros KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA  

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOSLIETUVOS NACIONALINIO RADIJO IR TELEVIZIJOS ĮSTATYMO NR. I-1571 PAKEITIMO 

ĮSTATYMO PROJEKTO

 NR. XIIIP-3010(3)

 

2020-05-06 Nr. 102-P-15

Vilnius

 

1.      Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Ramūnas Karbauskis, komiteto nariai: Mantas Adomėnas, Vytautas Kernagis, Raminta Popovienė, Robertas Šarknickas,  Stasys Tumėnas, Ona Valiukevičiūtė.

Komiteto biuro vedėja Agnė Jonaitienė, patarėjos: Milda Gureckienė, Deimantė Pukytė, Deimantė Žegunė.

Kviestieji asmenys: Seimo narė Agnė Širinskienė, Seimo narė Rasa Budbergytė, Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos tarybos pirmininkas Liudvikas Gadeikis, VšĮ „Lietuvos nacionalinis radijas ir televizija“ generalinė direktorė Monika Garbačiauskaitė – Budrienė, VšĮ „Lietuvos nacionalinis radijas ir televizija“ Teisės ir vindikacijos skyriaus konsultantas Armen Airapetian, Lietuvos Respublikos Prezidento Švietimo, mokslo ir kultūros grupės vyriausioji patarėja Sonata Šulcė, Lietuvos Respublikos kultūros ministerijos Visuomenės informavimo ir autorių teisių politikos grupės vadovas Deividas Velkas.

 

 

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-05-05

 

 

 

 

Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijos, įstatymų ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas:

    Projekto 1 straipsniu keičiamo Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnio 1 dalis tikslintina, nes vienintelis viešosios įstaigos dalininkas yra vadinamas savininku. Taip pat reikėtų atskleisti kokiose veiklos sferose ir nuo ko LRT yra nepriklausoma, nes pats formuluotės „nepriklausoma viešoji įstaiga“ to visiškai neatskleidžia. Galbūt turima omenyje, kad LRT, rengdama ir (ar) skleisdama informaciją, yra nepriklausoma, o valstybės politikams, pareigūnams, politinėms partijoms, valstybės tarnautojams, kitiems juridiniams ar fiziniams asmenims draudžiama kištis į LRT vykdomą visuomenės informavimo veiklą.

 

Pritarti iš dalies

LRT yra nepriklausoma viešoji įstaiga, kurios vienintelis savininkas dalininkė yra valstybė.

 

LRT nepriklausomumo sąvoka yra atkleistas ir išplėtota  Konstitucinio Teismo jurisprudencijoje.

Visuomeninio transliuotojo misija suponuoja šiai misijai vykdyti būtiną jo nepriklausomumą. Konstitucinė visuomeninio transliuotojo misija suponuoja ir tai, kad turi būti sudarytos materialiosios, organizacinės, finansinės sąlygos visuomeniniam transliuotojui veiksmingai ją vykdyti, taip pat, kad įstatymu nustatytu teisiniu reguliavimu turi būti užtikrintas visuomeninio transliuotojo nepriklausomumas nuo valdžios institucijų, pareigūnų, taip pat kitų asmenų kišimosi į jo veiklą; kad visuomeninis transliuotojas vykdytų savo misiją, tai yra conditio sine qua non  (lot. būtina sąlyga, be kurios neįmanomas veiksmas – aut.).

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-05-05

 

2

 

2

 

 

 

    Keičiamo įstatymo 2 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad „LRT yra juridinis asmuo.“ Tokia nuostata laikytina pertekline ir neturinčia jokio teisinio krūvio, nes šio straipsnio 1 dalyje yra nustatyta, kad LRT yra viešoji įstaiga. Atsižvelgiant į tai, kad pagal Lietuvos Respublikos teisinę sistemą, viešoji įstaiga yra juridinio asmens teisinė forma, todėl ir be straipsnio 2 dalies yra aišku, jog LRT negali būti nei fiziniu asmeniu, nei asmeniu, neturinčiu juridinio asmens teisinio statuso. Siūlytina atsisakyti perteklinės straipsnio dalies.

Pritarti

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-05-05

3

2

 

 

 Siekiant teisinio aiškumo, keičiamo įstatymo 3 straipsnio 2 dalyje siūlome atskleisti santrumpos „LRT programa“ turinį, t.y. vietoj žodžių „LRT programose“ siūlome įrašyti žodžius „Rengiamose ir (ar) skleidžiamose (arba transliuojamose) LRT radijo ir televizijos programose (toliau – LRT programos)“. Derinant projekto terminiją tarpusavyje, įvesta santrumpa atitinkamai turi būti vartojama ir keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 dalyje, 4 straipsnio 2 dalyje, 6 ir 7 straipsniuose.

 

Pritarti

 

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-05-05

8

1

 

 

     Siekiant teisinio aiškumo, keičiamo įstatymo 8 straipsnio 1 dalyje vietoje žodžių “radijuje, televizijoje” įrašytini žodžiai „LRT programose“.

Pritarti

 

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-05-05

10

(9)

1

 

 

Atsižvelgiant į tai, kad LRT Taryba pati yra LRT organas (keičiamo įstatymo 9 straipsnis), o ne subjektas, vykdantis organų funkcijas, keičiamo įstatymo 10 straipsnio 1 dalyje  vietoj žodžių „atliekantis valdymo ir priežiūros organų funkcijas” įrašytini žodžiai “vykdantis LRT valdymo ir priežiūros funkcijas“. Atitinkamai antrasis šios dalies sakinys, numatantis visų LRT organų sudarymo, kompetencijos, funkcijų ir veiklos pagrindus, turi būti perkeltas į keičiamo įstatymo 9 straipsnį.

Pritarti

 

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-05-05

10

1

 

 

  Keičiamo įstatymo 10 straipsnio 1 dalyje vietoj žodžių „laikytis įstatymų, kitų teisės aktų ir LRT įstatų“ įrašytini žodžiai „laikytis įstatymų, LRT įstatų ir kitų teisės aktų“, taip pat po žodžių „ne daugiau“ įrašytinas žodis „kaip“.

Pritarti

 

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-05-05

10

2

 

 

7.         Keičiamo įstatymo 10 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad „Tarybą sudaro: keturi Respublikos Prezidento paskirti asmenys; keturi Seimo paskirti asmenys (du skiriami iš opozicinių frakcijų pasiūlytų kandidatų); keturis narius (po vieną) skiria šios organizacijos: Lietuvos mokslo taryba, Lietuvos švietimo taryba, Lietuvos meno kūrėjų asociacija, Lietuvos vyskupų konferencija.“ Taigi, vienas subjektų, skiriančių LRT Tarybos narį yra Lietuvos Vyskupų konferencija. Analogiška nuostata yra ir šiuo metu galiojančiame įstatyme. Nepaisant to, svarstytina, ar dėstant įstatymą nauja redakcija, nuostata, įgalinanti Lietuvos Vyskupų konferenciją skirti vieną LRT Tarybos narį, turėtų išlikti. 

Pažymėtina, kad konstitucinėje doktrinoje (Konstitucinio Teismo 2000 m. birželio 13 d. ir 2011 m. gruodžio 22 d. nutarimai) konstatuota, jog „Konstitucijos 43 straipsnio 7 dalyje įtvirtintas valstybinės religijos nebuvimo Lietuvoje principas. Ši Konstitucijos norma ir norma, numatanti, kad yra tradicinės Lietuvoje bažnyčios bei religinės organizacijos, reiškia, jog religijos tradiciškumas netapatintinas su jos valstybiškumu: bažnyčios bei religinės organizacijos nesikiša į valstybės, jos institucijų ir pareigūnų veiklą, neformuoja valstybinės politikos, o valstybė nesikiša į bažnyčių bei religinių organizacijų vidaus reikalus; jos laisvai tvarkosi pagal savo kanonus ir statutus (Konstitucijos 43 straipsnio 4 dalis).“

Be to, atkreiptinas dėmesys, jog Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetas 2016-12-07 išvadoje Nr. 102-P-44(5) Dėl Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos įstatymo Nr. X-1666 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto atitikties Konstitucijai, svarstydamas analogiško pobūdžio siūlomą įstatyminę nuostatą, preliminariai įvertino, kad projekto Nr. XIIP-4266(2) nuostatos ta apimtimi, kiek čia numatyti įgaliojimai suteiktini Lietuvos Vyskupų konferencijai, prieštarauja Konstitucijos 43 straipsnio 7 daliai, Konstitucijoje įtvirtintam valstybės ir bažnyčios atskirumo principui.

Nepritarti

Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas (2006 m. gruodžio 21 d. ir 2019 m. gegužės 16 d. Konstitucinio Teismo  nutarimai) ne kartą yra konstatavęs, kad tokia aukščiausioji nacionalinio visuomeninio transliuotojo institucija turi susidėti ne iš valstybės pareigūnų, tarnautojų, verslo korporacijų atstovų (ar jų atrinktų) bet iš asmenų, kuriuos pagrįstai galima vadinti visuomenės, o ne kokių nors interesų grupių atstovais.  Europos transliuotojų sąjungos rekomendacijos dėl nacionalinių transliuotojų valdysenos modelių pabrėžia, kad būtina taikyti kompleksą priemonių, užtikrinančių nepriklausomumą ir priežiūros institucijų pliuralizmą: priežiūros institutų nariai turi atstovauti skirtingoms socialinėms grupėms, turi būti užtikrintas jų politinis balansas ir taikomos depolitizavimo priemonės.

Komitete vykusių  darbo grupės posėdžių metu nutarta išlaikyti šiuo metu galiojančiame įstatyme numatytą Tarybos sudarymo tvarką.

 

8.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-05-05

10

2

 

 

Pažymėtina tai, kad LRT Tarybos narių 6 metų kadencija prasideda ne tuo pačiu metu, todėl jos Tarybos pirmininko ir jo pavaduotojo skyrimas į pareigas 3 metų kadencijai gali ir nesutapti su jų likusios kadencijos trukme. Atsižvelgiant į tai, siūlome keičiamo įstatymo 10 straipsnio 2 dalyje nurodyti, kad tuo atveju, kai išrinkto ir paskirto Tarybos pirmininko ar jo pavaduotojo likęs kadencijos laikotarpis yra mažiau nei trys metai, jie atitinkamas pareigas užima iki savo kaip Tarybos nario kadencijos pabaigos, o tuo atveju, kai jie, nesibaigus Tarybos pirmininko ar jo pavaduotojo 3 metų kadencijai, paskiriami į Tarybos nario pareigas antrajai kadencijai, jie Tarybos pirmininko ar jo pavaduotojo pareigas nenutrūkstamai eina visą 3 metų kadenciją.

Pritarti

 

9.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-05-05

10

13

15

3

2;3

3

 

 

9.        Atsižvelgiant į Mokslo ir studijų įstatymo nuostatas dėl aukštojo mokslo kvalifikacijų įgijimo, keičiamo įstatymo 10 straipsnio 3 dalyje vietoj žodžių „arba baigę vientisąsias studijas“ siūlome įrašyti žodžius „arba jam prilygintą aukštojo mokslo kvalifikaciją“, kas, savo ruožtu, apimtų ne tik vientisąsias studijas, tačiau ir kitas universitetines studijas, kurių turinys, apimtis bei įgyta kvalifikacija  atitinka magistro kvalifikacinį laipsnį.

Analogiškos pastabos taikytinos ir keičiamo įstatymo 13 straipsnio 2 ir dalims, 15 straipsnio 3 daliai.

Pritarti

 

10.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-05-05

10

5

 

 

10.     Svarstytina, ar keičiamo įstatymo 10 straipsnio 5 dalyje neturėtų likti šiuo metu galiojančiame įstatyme numatytas pagrindas, kuriam esant Tarybos narys, kuriam įsiteisėja apkaltinamasis teismo nuosprendis, gali būti atšauktas iš pareigų, tačiau jį susiaurinant ir patikslinant (pvz., numatant, kad nuosprendis už sunkų ar apysunkį nusikaltimą, arba nuosprendyje numatytas laisvės atėmimas), nes pagal šiuo metu galiojantį reguliavimą, pavyzdžiui, iš pareigų gali būti atšauktas Tarybos narys net ir už baudžiamąjį nusižengimą.

Analogiško turinio pastaba taikytina ir keičiamo įstatymo nuostatoms, kuriose numatyti LRT generalinio direktoriaus, LRT etikos pareigūno bei LRT vidaus audito tarnybos vadovo įgaliojimų pasibaigimo pagrindai.

Nepritarti

Komiteto darbo grupės metu šios nuostatos atsisakyta, nes ši nuostata kai „Tarybos nariui yra įsiteisėjęs apkaltinamasis teismo nuosprendis“ nėra visiškai tikslinga, kadangi įsiteisėjęs apkaltinamasis teismo nuosprendis reiškia, kad asmuo netenka nepriekaištingos reputacijos, o tai yra vienas iš reikalavimų, siekiant tapti Tarybos nariu.

11.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-05-05

10

4

 

 

  Keičiamo įstatymo 10 straipsnio 4 dalyje reikėtų, derinant su kitomis projekto nuostatomis, vietoj žodžio „patvirtintas“ įrašytinas žodis „paskirtas“.

 

Pritarti

 

12.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-05-05

10

5

4

 

  Keičiamo įstatymo 10 straipsnio 5 dalies 4 punkte numatyta, kad Tarybos narys gali būti atšauktas iš pareigų, kai Vyriausioji tarnybinės etikos komisija priima sprendimą dėl interesų konflikto šiurkštaus pažeidimo, susijusio su Tarybos nario funkcijų vykdymu. Vertinant šią nuostatą, nėra aišku, kokiu pagrindu Vyriausioji tarnybinės etikos komisija priimtų tokį sprendimą, nes naujos redakcijos Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymas, įsigaliojęs šių metų sausio 1 d., LRT Tarybos nariams netaikomas ir jie neturi prievolės pateikti privačių interesų deklaracijas. Be to, pažymime, kad Vyriausioji tarnybinės etikos komisija, atlikusi tyrimą, gali priimti sprendimą, kad asmuo pažeidė Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo nuostatas, o ne sprendimą dėl interesų konflikto šiurkštaus pažeidimo.

Pritarti iš dalies

4) Vyriausioji tarnybinė etikos komisija priima sprendimą dėl Tarybos nario viešųjų privačiųjų interesų derinimo įstatymo nuostatų šiurkštaus pažeidimo interesų konflikto šiurkštaus pažeidimo, susijusio su Tarybos nario funkcijų vykdymu.

 

13.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-05-05

10

5

 

 

 Siekiant teisinio aiškumo, keičiamo įstatymo 10 straipsnio 5 dalies pirmąją pastraipą siūlome dėstyti taip: „Tarybos narys negali būti atšauktas iš pareigų nepasibaigus jo įgaliojimų laikui, išskyrus atvejus, jeigu Tarybos narys atšaukiamas jį paskyrusios institucijos sprendimu, kai:“, nes tada bus aišku, koks sprendimas turėtų būti priimamas Tarybos nario atšaukimo atveju.

Pritarti

 

14.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-05-05

10

6

4

 

  Keičiamo įstatymo 10 straipsnio 6 dalies 4 punktas dėstytinas taip: „priimamas sprendimas dėl Tarybos nario atšaukimo šios straipsnio 5 dalyje numatytu pagrindu“.

 

Pritarti

 

15.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-05-05

10

7

 

 

  Svarstytinas keičiamo įstatymo 10 straipsnio 7 dalies, numatančios, kad naujas Tarybos narys skiriamas iki kadencijos, kuriai buvo paskirtas atsistatydinęs ar atšauktas Tarybos narys, pabaigos, tikslingumas, nes Taryba skiriama ir veikia ne in corpore principu, todėl nėra jokio pagrindo naujo nario neskirti visai įstatyme nustatytai nario kadencijai. Pažymėtina, kad ir skiriamas asmuo būtų labiau suinteresuotas pareigų užėmimu, jeigu būtų numatyta galimybė jį skirti visai normalios trukmės kadencijai. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siūlome keičiamo įstatymo 10 straipsnio 7 dalyje išbraukti žodžius „iki kadencijos, kuriai buvo paskirtas atsistatydinęs ar atšauktas Tarybos narys, pabaigos“. Jeigu būtų neatsižvelgta į šią pastabą, vietoj žodžių „atsistatydinęs ar atšauktas Tarybos narys“ įrašytini žodžiai „Tarybos narys, kurio įgaliojimai nutrūko nesibaigus kadencijai“.

Nepritarti

Komitetas siūlo koreguoti 10 straipsnio 7 dalį taip:

„Kai Taryboje atsiranda laisva vieta, Tarybos pirmininkas kreipiasi į instituciją, paskyrusią trūkstamą Tarybos narį, prašydamas paskirti naują Tarybos narį iki kadencijos, kuriai buvo paskirtas atsistatydinęs ar atšauktas Tarybos narys Tarybos narys, kurio įgaliojimai nutrūko nesibaigus kadencijai, pabaigos.

16.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-05-05

10

8

 

 

  Keičiamo įstatymo 10 straipsnio 8 dalies pirmajame sakinyje po žodžio „nesibaigus“ įrašytini žodžiai „Tarybos narių“, o antrajame brauktini žodžiai „Tarybos ir“.

 

Pritarti

 

17.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-05-05

10

12

8

3

 

 

   Keičiamo įstatymo 10 straipsnio 8 dalyje siūloma nustatyti, kad Taryba turi teisę atsistatydinti in corpore nepasibaigus Tarybos narių kadencijai. Svarstytina, ar atsižvelgiant į šio veiksmo teisinę reikšmę ir į būtinybę užtikrinti, kad mažuma negalėtų primesti savo sprendimo daugumai, neturėtų būti nustatyta atskira tvarka, pagal kurią Tarybos sprendimas atsistatydinti in corpore būtų priimamas, pavyzdžiui, nustatant visų Tarybos narių kvalifikuotos daugumos, t. y. ne mažiau kaip 2/3 Tarybos narių, reikalavimą tokiam sprendimui priimti. Atitinkamai turėtų būti papildyta ir keičiamo įstatymo 12 straipsnio 3 dalis.

 

Nepritarti

Taryba yra kolegialus aukščiausias LRT organas, vykdantis valdymo ir priežiūros organų bei visuotinio susirinkimo funkcijas. Atsižvelgiant į tai, jos atsistatydinimo klausimas in corpore turi būti sprendžiamas vieningai.

18.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-05-05

10

9

 

 

 Keičiamo įstatymo 10 straipsnio 9 dalyje reikėtų išbraukti žodžius „ar delegavusias“ bei „ar deleguoti“, nes visi šio straipsnio 2 dalyje nurodyti subjektai skiria, o ne deleguoja Tarybos narius.

Pritarti

 

19.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-05-05

10

9

 

 

  Keičiamo įstatymo 10 straipsnio 9 dalyje vietoj žodžių „kuriame Tarybos nariai išsirenka ir daugiau kaip pusės visų Tarybos narių balsų dauguma skiria 3 metams Tarybos pirmininką. Tarybos pirmininko pavaduotojas skiriamas tokia pačia tvarka Tarybos pirmininko teikimu” įrašytini žodžiai „kuriame Tarybos nariai išsirenka Tarybos pirmininką ir jo pavaduotoją“, nes visa šių asmenų skyrimo procedūra jau numatyta šio straipsnio 2 dalyje. Tačiau pažymime, kad šio straipsnio 2 dalyje nėra numatyta, kad Tarybos pirmininko pavaduotojas skiriamas išrinkto Tarybos pirmininko teikimu.

Be to, atkreipiame dėmesį, kad nėra aišku, kokių tikslų siekiama šioje straipsnio dalyje siūlant nustatyti, kad Tarybos nariai „išsirenka“ ir „skiria“ Tarybos pirmininką. Teigtina, jog atsižvelgiant į reguliuojamo teisinio proceso prigimtį, nuostatoje neturėtų būti vartojami šie du terminai, suponuojantys atskirus veiksmus. Manytina, kad vadovaujantis teisinio aiškumo principu ir siekiant išvengti nereikalingų diskusijų dėl nuostatos taikymo, nuostatoje turi būti atsisakyta žodžio „skiria“, nes išrinkimas yra vykdomas balsuojant ir neturi suponuoti jokio pakartotinio ar šalutinio veiksmo, kuris galėtų būti apibūdinamas kaip „skyrimas“.  Priešingu atveju, jei būtų palikti du veiksmai, projekte turi būti aiškiai nurodyta kokius teisinius veiksmus apima „išsirinkimas“ ir kokius – „skyrimas“.

Pritarti

 

20.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-05-05

10

12

 

 

Keičiamo įstatymo 10 straipsnio 12 dalyje brauktini žodžiai „kaip LRT organo“. Be to, siūlome nurodyti analizės ir įsivertinimo tikslą bei pasekmes, t. y. ar analizės ir įsivertinimo duomenys skelbiami viešai, ar perduodami kokiam nors subjektui, ar atliekami kiti žingsniai.

Nepritarti

Pagal Konstituciją Seimui atliekant visuomeninio transliuotojo parlamentinę kontrolę negali būti pažeidžiamas nacionalinio visuomeninio transliuotojo nepriklausomumas informacijos laisvės požiūriu (redakcinis nepriklausomumas), taip pat negali būti pažeidžiamas visuomeninio transliuotojo institucinis nepriklausomumas, inter alia kišantis į įstatyme nustatytų šio transliuotojo institucijų įgaliojimų vykdymą organizuojant jo veiklą ir taip sudarant prielaidas daryti politinę įtaką programų ir laidų turiniui.

21.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-05-05

11

1

5

 

Keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 5 punkte siūloma nustatyti, kad Taryba „prižiūri, kaip įgyvendinami LRT uždaviniai, įskaitant šio įstatymo 3 ir 4 straipsniuose nustatytų reikalavimų priežiūrą“. Atkreipiame dėmesį, kad įstatymo 3 straipsnyje nustatomi ne reikalavimai, o LRT veiklos principai. Todėl nuostata turėtų būti atitinkamai patikslinta, pavyzdžiui, nurodant, kad Taryba „prižiūri, kaip įgyvendinami LRT uždaviniai, kaip laikomasi LRT veiklos principų ir reikalavimų LRT programų ir interneto svetainės turiniui bei teisės aktuose viešosios informacijos rengėjui ir (ar) skleidėjui keliamų reikalavimų“.

Pritarti

 

22.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-05-05

11

1

6

 

22.    Keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 6 punkte siūloma nustatyti, kad Taryba „svarsto ir tvirtina LRT veiklos kasmetinius planus“. Pastebėtina, kad iš įstatymo projekto turinio nėra aišku, koks subjektas turėtų tokius kasmetinius veiklos planus parengti. Tikėtina, jog tokius kasmetinius veiklos planus turėtų parengti ir pateikti Tarybai svarstymui bei tvirtinimui LRT generalinis direktorius. Taip pat pastebėtina, kad nėra aišku ir tai, iki kokios datos kiekvienais metais tokie kasmetiniai planai turėtų būti parengti ir patvirtinti.

Analogiško turinio pastaba išsakytina ir dėl kitų Tarybos funkcijų, nustatytų keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 dalies punktuose, kurios pagal savo esmę turėtų būti susietos su LRT generalinio direktoriaus parengtų dokumentų projektų ir teikimu Tarybai. Todėl manytina, kad keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 dalis turėtų būti išskaidyta į dvi atskiras straipsnio dalis. Vienoje iš jų turėtų būti išdėstytos visiškai savarankiškos Tarybos funkcijos, t. y. tokios, kurioms nereikia jokių trečiųjų asmenų parengtų dokumentų ir pateiktų duomenų, pavyzdžiui, kurios nurodytos 1 dalies 1, 5, 13, 14, 15, 16, 18, 21, 22 punktuose (galimai ir kitos). Kitoje dalyje - turėtų būti nurodyta kokias funkcijas ir veiksmus, atsižvelgiant į LRT generalinio direktoriaus kompetenciją, nustatytą keičiamo įstatymo 13 ir kituose straipsniuose, Taryba vykdo / atlieka LRT Generalinio direktoriaus teikimu, galimai nustatant ir terminus iki kurių tokie veiksmai turėtų būti atlikti.

Kitu atveju, projekte turėtų atsirasti nuostatos susijusios su kiekviena Tarybos funkcija, nustatančios, koks asmuo atlieka tam tikrą veiksmą, parengia dokumentus ar duomenis ir teikia juos Tarybai. Priešingu atveju, gali kilti nesusipratimų įstatymą taikant praktiškai. Be to, teigtina, jog prielaida, kad tam tikras, įstatyme nenustatytas funkcijas, tam tikri asmenys / organai gali ar privalo atlikti pagal nutylėjimą, neatitinka teisinio aiškumo principo.

Pritarti iš dalies

Kasmetinių veiklos planų terminus LRT nusimato vidiniuose dokumentuose.

Komitetas pritaria kad keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 dalis turėtų būti išskaidyta į dvi atskiras straipsnio dalis. Vienoje iš jų turėtų būti išdėstytos visiškai savarankiškos Tarybos funkcijos, o kitoje dalyje - turėtų būti nurodyta kokias funkcijas ir veiksmus, atsižvelgiant į LRT generalinio direktoriaus kompetenciją, nustatytą keičiamo įstatymo 13 ir kituose straipsniuose, Taryba vykdo / atlieka LRT Generalinio direktoriaus teikimu, galimai nustatant ir terminus iki kurių tokie veiksmai turėtų būti atlikti.

 

23.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-05-05

11

1

7

 

23.    Keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 7 punkte ir kitose įstatymo nuostatose minima „LRT administracija“, tačiau šios formuluotės turinys nėra atskleistas. Projekto 16 straipsnio 1 dalies 3 punktas, nustatantis, kad LRT etikos pareigūnas nagrinėja Tarybos, generalinio direktoriaus, administracijos ar darbuotojų kreipimusis, suponuoja, kad administracija nėra suprantama nei kaip generalinio direktoriaus bei jo pavaduotojų (t. y. vadovaujančiųjų LRT subjektų), nei kaip kitų LRT darbuotojų visuma. Atsižvelgiant į tai, kad keičiamas įstatymas nustato tam tikras LRT administracijos teises ir pareigas, įskaitant net teisę organizuoti administracijos posėdžius, įstatyme reikėtų aiškiai apibrėžti LRT administracijos sudarymo tvarką bei jos statusą ir santykį su kitais LRT darbuotojais.

 

Pritarti

Komitetas siūlo papildyti:

„LRT įstatuose nustatyta tvarka sudaromas struktūrinis padalinys, kurio paskirtis užtikrinti LRT ir jo valdymo organų veiklą“.

24.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-05-05

11

1

13

 

24.    Keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 13 punkte numatyta, kad Taryba steigia nuolatinius Audito ir rizikos valdymo, Pirkimų ir investicijų politikos bei Turinio komitetus, skiria šių komitetų pirmininkus ir tvirtina komitetų narius. Siekiant teisinio aiškumo, reikėtų nurodyti, kad tai yra nuolatiniai Tarybos komitetai, o šių komitetų pirmininkai skiriami  iš Tarybos narių tarpo.

 

Pritarti iš dalies

 

Projekto 11 straipsnio 1 dalies 3 punktas numato, kad Taryba steigia nuolatinius Audito ir rizikos valdymo, Pirkimų ir investicijų politikos bei Turinio komitetus, skiria šių komitetų pirmininkus. Komitetas siūlo patikslinti formuluotę, kad šių komitetų pirmininkai skiriami  iš Tarybos narių tarpo

25.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-05-05

11

1

21

 

25.    Keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 21 punktas dėstytinas taip: „nustato viešo konkurso LRT generalinio direktoriaus, LRT etikos pareigūno, LRT vidaus audito tarnybos vadovo pareigoms užimti organizavimo tvarkos aprašus ir viešai skelbia juos LRT interneto svetainėje“.

 

Pritarti

 

26.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-05-05

11

1

 

 

26.    Keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 dalyje siūlytina nuosekliau reglamentuoti Tarybos funkcijas, t. y., šios dalies 21 punktą, kaip bendresnį, dėstyti prieš šios dalies 15, 16, 17, 18 punktus, reglamentuojančius atskirų pareigūnų skyrimą.

 

Pritarti

 

27.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-05-05

11

1

15

18

22

 

27.    Keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 15, 18, 22 punktuose vietoj žodžio „atlyginimą“ įrašytini žodžiai „darbo užmokestį“.

 

Pritarti

 

28.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-05-05

11

2

 

 

28.    Keičiamo įstatymo 11 straipsnio 2 dalies pirmąjį sakinį reikėtų dėstyti taip: „Tarybos nutarimai jos kompetencijos klausimais kitiems LRT organams ir LRT darbuotojams yra privalomi“.

Pritarti

 

29.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-05-05

11

2

 

 

29.    Keičiamo įstatymo 11 straipsnio 2 dalies tikslintina atsižvelgiant į tai, kad:

-            Taryba komitetus ir darbo grupes sudaro ne taip organizuodama savo veiklą (į komitetus ir darbo grupes gali būti skiriami ir ne Tarybos nariai), o tiesiog siekdama gauti tam tikras ekspertines rekomendacijas;

-            Taryba gali sudaryti ne tik nuolatinius komitetus, tačiau ir laikinus (keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 14 punktas);

-            pagal savo esmę ir funkcijų laikinumą, darbo grupės nebūna nuolatinės, jos visada yra laikinos, skirtos atlikti tam tikrą konkrečią užduotį;

-            turėtų būti numatyta ne tik nuolatinių komitetų, tačiau ir laikinųjų komitetų bei darbo grupių sudarymo tvarka;

-       Taryba ne priima nutarimus, įvertinusi komitetų ir darbo grupių pateiktas išvadas ir rekomendacijas (nes tai suponuoja Tarybos sprendimų dėl gautų rekomendacijų ir išvadų privalomumą), o priimdama nutarimus, atsižvelgia į komitetų ir darbo grupių pateiktas išvadas ir rekomendacijas.

Iš dalies pritarti

Komiteto nuomone detalus reglamentavimus dėl laikinųjų komitetų ir darbo grupių sudarymo turi būti numatytas vidiniuose LRT dokumentuose.

 

30.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-05-05

11

5

 

 

Keičiamo įstatymo 11 straipsnio 5 dalyje nėra aiškus sąvokos „įmonė“ vartojimas.

 

Pritarti

sąvoką „įmonė“ pakeisti į savoką „įstaiga“.

31.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-05-05

12

3

 

 

   Keičiamo įstatymo 12 straipsnio 3 dalyje siūlytina nustatyti, kad balsams pasiskirsčius po lygiai, lemia Tarybos posėdžio pirmininko balsas (atsižvelgiant į atvejus, kai Tarybos pirmininkas neina savo pareigų ir posėdžiui pirmininkauja Tarybos pirmininko pavaduotojas).

Pritarti

 

32.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-05-05

13

1

 

 

 Keičiamo įstatymo 13 straipsnio 1 dalies nuostata, nustatanti, kad generalinio direktoriaus pavaduotojai skiriami į pareigas generalinio direktoriaus kadencijos laikotarpiui, dėstytina šios straipsnio 3 dalyje.

Pritarti

 

33.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-05-05

13

2

4

 

 

Keičiamo įstatymo 13 straipsnio 2 dalyje vietoj žodžio „renka“ įrašytini žodžiai „skiria ir atleidžia iš pareigų“, o vietoj žodžio „renkamas“ - žodis „skiriamas“. Atitinkamai tikslintina ir šio straipsnio 4 dalis (nes generalinis direktorius skiriamas į pareigas Tarybos sprendimu, o ne renkamas). Taip pat svarstytina, ar nereikėtų plačiau atskleisti Tarybos narių balsavimo dėl kelių kandidatų į generalinius direktorius procedūros, nes pagal siūlomą formuluotę, tuo atveju, jeigu dalyvautų, pvz., trys kandidatai, ir jie gautų atitinkamai 6, 5 ir 1 balsus, konkursas būtų laikomas neįvykusiu, nes nei vienas nebūtų gavęs būtinųjų 7 balsų.

Iš dalies pritarti

Komiteto nuomone, Tarybos narių balsavimo dėl kelių kandidatų į generalinius direktorius procedūros reglamentavimas numatomas vidiniuose LRT dokumentuose.

34.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-05-05

13

5

7

 

 

   Keičiamo įstatymo 13 straipsnio 5 dalyje vietoj žodžio „atšauktas“ įrašytinas žodis „atleistas“, o 7 dalyje brauktini žodžiai „atšaukiamas ir“.

Pritarti

 

35.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-05-05

13

5

 

 

  Derinant keičiamo įstatymo nuostatas tarpusavyje, bei atsižvelgiant į tai, kad generalinio direktoriaus pavaduotojai į pareigas skiriami būtent direktoriaus teikimu, keičiamo įstatymo 13 straipsnio 5 dalį reikėtų papildyti nuostatą, kad atsistatydinus generaliniam direktoriui, iš pareigų atleidžiami ir jo pavaduotojai. Jeigu būtų neatsižvelgta į šią pastabą, reikėtų atsisakyti keičiamo įstatymo 13 straipsnio 1 dalies nuostatos, nustatančios, kad generalinio direktoriaus pavaduotojai skiriami į pareigas generalinio direktoriaus kadencijos laikotarpiui.

Pritarti

 

36.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-05-05

13

7

 

 

Derinant keičiamo įstatymo nuostatas tarpusavyje, keičiamo įstatymo 13 straipsnio 7 dalyje po žodžių „Tarybai arba generaliniam direktoriui atsistatydinus“ įrašytini žodžiai „ar pasibaigus generalinio direktoriaus kadencijai, jam mirus ar netekus Lietuvos Respublikos pilietybės“.

Pritarti

 

37.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-05-05

13

8

 

 

 Keičiamo įstatymo 13 straipsnio 8 dalies:

-            pirmojoje pastraipoje brauktini žodžiai „iki nebus paskirtas kitas”;

-            1 punktas dėstytinas taip: „kai pasibaigus jo kadencijai jis atleidžiamas iš pareigų“;

-            2 ir 3 punktai derintini su pirmąja pastraipa (nes ten neminimi direktoriaus pavaduotojai);

-            4 punktas dėstytinas taip: “kai generalinis direktorius atleidžiamas iš pareigų jam atsistatydinus“;

-            5 punktas dėstytinas taip: “kai generalinis direktorius atleidžiamas iš pareigų dėl pareikšto jam nepasitikėjimo“.

Pritarti

 

38.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-05-05

15

 

 

 

  Keičiamo įstatymo 15 straipsnyje siūloma numatyti LRT etikos pareigūno pareigybę. Atsižvelgiant į tai, kad Lietuvos tesės sistemoje pareigūnu laikomas valstybės politikas, valstybės tarnautojas ar kitas asmuo, atliekantys viešojo administravimo funkcijas ir pagal įstatymus turintys įgaliojimus duoti nepavaldiems asmenims teisės aktų nustatytus privalomus vykdyti nurodymus, taip pat į tai, kad valstybės pareigūnams nustatomi tam tikri skyrimo į pareigas, jų veiklos bei jų darbo apmokėjimo ypatumai (kurie negali būti taikomi LRT etikos pareigūnui), siūlytume šios pareigybės pavadinime nenaudoti termino „pareigūnas“. Galbūt tikslinga vartoti sąvoką „LRT žurnalistikos etikos kontrolierius“. Pažymėtina, kad keičiamo įstatymo 16 straipsnio 3 ir 4 dalyse jau vartojama “LRT etikos kontrolieriaus“ sąvoka.

pritarti

Komitetas siūlo vartoti sąvoką „LRT etikos kontrolierius“.

39.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-05-05

15

1

 

 

   Keičiamo įstatymo 15 straipsnio 1 dalyje vartojama sąvoka „LRT žurnalistų etikos kodeksas” derintina su keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 17 punkto nuostata, numatančia, kad Taryba LRT etikos pareigūno teikimu tvirtina LRT etikos kodeksą.

Pritarti

 

40.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-05-05

15

 

 

17

2;5;6

 

2;5;6

 

 

  Atsižvelgiant į tai, kad LRT etikos pareigūnas, kaip ir kiti LRT darbuotojai į pareigas skiriamas ir iš jų atleidžiamas, keičiamo įstatymo 15 straipsnio 2 dalyje vietoj žodžio „atšaukia“ įrašytinas žodis „atleidžia“, o šio straipsnio 5 ir 6 dalyse vietoj žodžio „atšauktas“ – žodis „atleistas“. Analogiško turinio pastaba taikytina ir keičiamo įstatymo 17 straipsnio 2, 5 ir 6 dalių nuostatoms.

Pritarti

 

41.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-05-05

15

17

2

2

 

 

  Keičiamo įstatymo 15 straipsnio 2 dalyje žodžiai „LRT etikos pareigūno skyrimo viešo konkurso būdu tvarkos aprašą tvirtina LRT taryba. Šis aprašas yra viešai skelbiamas LRT interneto svetainėje” brauktini kaip pertekliniai, nes analogiška nuostata jau įtvirtinta keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 21 punkte. Analogiško turinio pastaba taikytina ir keičiamo įstatymo 17 straipsnio 2 daliai.

Pritarti

 

42.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-05-05

15

6

1

 

42.     Keičiamo įstatymo 15 straipsnio 6 dalies 1 punktas brauktinas kaip perteklinis, nes šios nuostatos yra to paties 15 straipsnio 7 dalies 1 punkte.

Pritarti

 

43.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-05-05

15

17

7

7

 

 

43.    Keičiamo įstatymo 15 straipsnio 7 dalies:

-            2 punktas dėstytinas taip: „kai pasibaigus jo kadencijai jis atleidžiamas iš pareigų“;

-            4 punktas dėstytinas taip: „jis atleidžiamas iš pareigų šio straipsnio 6 dalyje numatytu pagrindu“.

Analogiško turinio pastaba taikytina ir keičiamo įstatymo 17 straipsnio 7 daliai.

Pritarti

 

44.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-05-05

17

2

 

 

44.    Keičiamo įstatymo 17 straipsnio 2 dalyje prieš žodį „konkurso“ įrašytinas žodis „viešo“.

 

Pritarti

 

45.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-05-05

17

3

 

 

45.     Keičiamo įstatymo 17 straipsnio 3 dalyje po žodžių „taikytinų reikalavimų“ įrašytini žodžiai „kurie skelbiami viešo konkurso sąlygose“.

 

Pritarti

 

46.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-05-05

17

6

1

 

46.     Keičiamo įstatymo 17 straipsnio 6 dalies 1 punkto nuostatos perkeltinos į to paties 17 straipsnio 7 dalį.

Pritarti

 

47.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-05-05

18

2

8

 

47.     Keičiamo įstatymo 18 straipsnio 2 dalies 8 punkte nustatyta, kad turtas, kurį LRT valdo, naudoja ir kuriuo ji disponuoja nuosavybės teise, yra turtinės ir neturtinės teisės, atsirandančios iš intelektinės veiklos rezultatų. Tačiau pažymime, kad autorių, kuriais yra laikomi kūrinį sukūrę fiziniai asmenys,  asmeninės neturtinės teisės neperduodamos kitiems asmenims. Atsižvelgiant į tai, žodžiai „ir neturtinės“ šiame punkte brauktini.

Pritarti

 

48.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-05-05

2

2

 

 

48.     Projekto 2 straipsnio 2 dalyje vietoj žodžio „išrinktas“ įrašytinas žodis „paskirtas“.

 

Pritarti

 

49.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-05-05

2

3

 

 

49.     Projekto 2 straipsnio 3 dalies pirmojoje pastraipoje vietoj žodžių „šio įstatymo“ įrašytini žodžiai „šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos radijo ir televizijos įstatymo“.

Pritarti

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo nariai:

R. Karbauskis,                                                                                                                              R. Popovienė,                                                                                                                              M. Adomėnas,                                                                                                                             V. Kernagis,                                                                                                                         R. Šarknickas,

 S.   Tumėnas, 

O. Valiukevičiūtė                                                                                                          

                                                                                                                     

                                               

 

14

1

 

 

Argumentai:

Registruotame Lietuvos Respublikos nacionalinio radijo ir televizijos įstatymo Nr.I-1571 pakeitimo įstatymo projekte Nr. XIIIP-3010(3)( toliau- Įstatymo projektas) nenumatytas Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos (toliau –LRT) struktūros tvirtinimas nei prie LRT tarybos, nei LRT generalinio direktoriaus funkcijų. Atsižvelgiant į 2019 d. spalio 29 d. LRT tarybos nutarimu patvirtintą Viešosios įstaigos Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos valdysenos modelio reformos aprašą, manytina, kad ne LRT taryba, o LRT generalinis direktorius turėtų tvirtinti LRT struktūrą. Atsižvelgiant į tai, siūlome Įstatymo projekto 14 straipsnio 1 dalies papildymą.

 

Pasiūlymas:

 

Papildyti 14 straipsnio 1 dalies 1punktą ir ją išdėstyti taip:

 

1. Generalinis direktorius:

1) vadovauja LRT veiklai, atstovauja LRT šalyje, užsienyje ir tarptautinėse organizacijose, taip pat teisme, nustato ir tvirtina LRT struktūrą, sudaro sutartis, leidžia įsakymus ir kontroliuoja, kaip jie įgyvendinami;

2) įgyvendina LRT tikslus, uždavinius ir Tarybos nustatytą strategiją;

3) organizuoja Tarybos nutarimų įgyvendinimą;

4) Tarybos prašymu informuoja Tarybą apie įstatymuose numatytų LRT funkcijų, Tarybos nutarimų vykdymą;

5) sprendžia kitus LRT įstatuose generalinio direktoriaus kompetencijai priskirtus klausimus.

Pritarti

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

 

 

2.

Seimo narė

Agnė Širinskienė

2020-05-05

 

5

 

6

 

 

 

Argumentai:

Šiuo metu galiojančio Lietuvos Respublikos Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos įstatymo 5 straipsnio pakeitimo įstatymo (toliau – LRT įstatymo pakeitimo įstatymas) 2 straipsnio 4 dalimi, AB Lietuvos radijo ir televizijos centrui, kaip Lietuvos nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbiai įmonei, išimtine teise yra pavesta retransliuoti LRT radijo ir televizijos programas visuomenei, taip pat diegti, teikti ir eksploatuoti šių paslaugų teikimui reikalingus nacionalinės aprėpties radijo ir televizijos tinklus. Ši paslaugų teikimo tvarka nustatyta 2015 m. liepos 1 d. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu Nr. 686 patvirtintame Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos radijo ir televizijos programų signalų elektroninių ryšių tinklais perdavimo visuomenei paslaugų ir paslaugų, kurių reikia Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos radijo ir televizijos tinklams teikti ir eksploatuoti, teikimo ir kompensavimo už šių paslaugų teikimą tvarkos ir sąlygų apraše.

Pažymėtina, kad LRT radijo ir televizijos programų retransliavimas yra reikšmingas nacionalinio saugumo aspektu, taip pat įvertinant tai, kad praeityje jau buvo susiklosčiusios aplinkybės, kuomet kilo reali grėsmė nutraukti LRT radijo ir televizijos programų transliavimą visuomenei, todėl siekiant, kad ši situacija nepasikartotų, Susisiekimo ministerija siūlo įtraukti LRT įstatymo pakeitimo įstatymo 2 straipsnio 4 dalies nuostatą į LRT įstatymo projektą, papildant šio projekto 5 straipsnį nauja, 6 dalimi,

 

 

Pasiūlymas:

 

Papildyti 5 straipsnį 6 dalimi, o 6-12 dalis atitinkamai laikyti 7-13 dalimis ir 6 dalį išdėstyti taip:

 

5 straipsnis. LRT teisės ir pareigos

1. LRT yra Lietuvos Respublikos Seimo įsteigto Lietuvos radijo ir televizijos teisių ir pareigų perėmėja. Negali būti jokių kitų LRT dalininkų. LRT visuotinio susirinkimo funkcijos pavedamos Tarybai.

2. LRT turi leidybos teisę, taip pat turi teisę nemokamai įrašyti ir transliuoti Seimo ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės posėdžius, iškilmingus valstybės aktus ir disponuoti įrašais savo nuožiūra.

3. LRT turi teisę teikti teleteksto paslaugas, laisvai rengti ir rodyti trumpus (ne ilgesnius kaip 90 sekundžių) naujienų pranešimus apie visuomenei reikšmingus Lietuvos ir kitų valstybių politikos ar kitokius įvykius, kultūros, sporto ar kitus renginius, apie kuriuos teikti informaciją visuomenei kiti televizijos transliuotojai yra įsigiję išimtinę teisę.

4. LRT turi teisę rengti konkursus, festivalius, konferencijas, seminarus, įkurti meno kolektyvus, nustatyti tiesioginius ryšius su užsienio organizacijomis ir kompanijomis, dalyvauti tarptautinių organizacijų veikloje, organizuoti radijo ir televizijos programas ar atskiras programas užsieniui, susitarimų pagrindu retransliuoti užsienio radijo ir televizijos programas ar atskiras programas, steigti filialus, korespondentų punktus, leisti informacinius leidinius apie savo veiklą.

5. LRT turi teisę radijo dažnių skyrimo radijo ir televizijos programoms transliuoti ir siųsti plane numatytais antžeminiais analoginiais radijo dažniais (kanalais) transliuoti dvi televizijos ir keturias radijo programas. LRT parengtų televizijos programų transliavimui užtikrinti LRT taip pat turi būti skirti radijo dažniai (kanalai), reikalingi vienam nacionalinės aprėpties antžeminiam skaitmeninės televizijos tinklui. Per šį tinklą turi būti transliuojamos tik LRT parengtos radijo ir televizijos programos ir šį tinklą draudžiama naudoti kitai ūkinei komercinei veiklai ar kitoms radijo ir televizijos programoms retransliuoti. Jeigu programoms transliuoti ir (ar) retransliuoti nenaudojami radijo dažnių skyrimo radijo ir televizijos programoms transliuoti ir siųsti plane numatyti elektroninių ryšių ištekliai, LRT transliuojamų ir (ar) retransliuojamų radijo ir televizijos programų skaičius neribojamas. LRT turi teisę radijo dažnių skyrimo radijo ir televizijos programoms transliuoti ir siųsti plane numatytais antžeminiais skaitmeniniais radijo dažniais (kanalais) transliuoti radijo ir televizijos programas, kurių skaičių nustato Lietuvos radijo ir televizijos komisija, gavusi Tarybos siūlymą, priimtą atsižvelgus į Lietuvos Respublikos atitinkamų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatyme LRT skirtas lėšas. Šioms nuostatoms įgyvendinti reikalingas teises pirmumo tvarka LRT suteikia Lietuvos radijo ir televizijos komisija ir Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnyba Visuomenės informavimo įstatymo ir Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo nustatyta tvarka.

6. Paslaugas, kurių riekia LRT radijo ir televizijos tinklams teikti ir eksploatuoti, ir paslaugas, skirtas radijo ir televizijos programų signalams elektroninių ryšių tinklais perduoti visuomenei, teikia AB „Lietuvos Radijo ir televizijos centras“. Šių paslaugų teikimo, kompensavimo už jas tvarką ir sąlygas nustato Vyriausybė ar jos įgaliota institucija.

6. 7. LRT suteikia laiką Respublikos Prezidentui kalbėti šalies vidaus ir užsienio politikos klausimais Lietuvos Respublikos Prezidento įstatymo nustatyta tvarka. Seimo, Vyriausybės ar Seimo opozicijos lyderio prašymu LRT pagal galimybes kuo greičiau suteikia laiką oficialiems Seimo, Vyriausybės ar Seimo opozicijos pranešimams.

7. 8. LRT suteikia laiką Lietuvos tradicinėms ir valstybės pripažintoms religinėms bendruomenėms religinėms apeigoms transliuoti dvišaliuose susitarimuose nustatytomis sąlygomis ir tvarka.

89. LRT rengia tautinėms mažumoms skirtas programas ir LRT interneto svetainės turinį, suteikdama galimybę skleisti tautinių mažumų kultūrą.

9. 10. LRT televizijos programas pritaiko klausos ir regos negalią turintiems asmenims. Tokių televizijos programų transliacijų, kurių kartojimas neįskaičiuojamas į šioje dalyje nustatytą minimalų klausos ir regos negalią turintiems asmenims pritaikytų programų transliavimo laiką, trukmė per mėnesį turi sudaryti:

1) programos su lietuviškais subtitrais – ne mažiau kaip 50 procentų viso mėnesio transliavimo laiko;

2) programos, verčiamos į lietuvių gestų kalbą, – ne mažiau kaip 20 procentų viso mėnesio transliavimo laiko;

3) programos, pritaikytos regos negalią turintiems asmenims, – ne mažiau kaip 10 procentų viso mėnesio transliavimo laiko.

10. 11. LRT suteikia laiką rinkimų politinės kampanijos metu kandidatams į Respublikos Prezidentus, politinėms partijoms, visuomeniniams rinkimų komitetams ir jų keliamiems kandidatams į Seimo arba savivaldybių tarybų narius ar savivaldybių tarybų narius – merus, Lietuvos Respublikos Prezidento rinkimų įstatymo, Lietuvos Respublikos Seimo rinkimų įstatymo ir Lietuvos Respublikos savivaldybių tarybų rinkimų įstatymo nustatytomis sąlygomis ir tvarka. LRT suteikia laiką referendumų iniciatyvinėms grupėms, jų oponentams, taip pat rinkimuose į Europos Parlamentą dalyvaujantiems kandidatams ir kandidatų sąrašams (kandidatų sąrašų deleguotiems atstovams) Lietuvos Respublikos referendumo įstatymo, Lietuvos Respublikos rinkimų į Europos Parlamentą įstatymo nustatytomis sąlygomis ir tvarka.

11. 12. LRT naudojamuose kanaluose be Tarybos leidimo neleidžiama veikti kitoms radijo ir televizijos stotims.

12. 13. LRT gali transliuoti savo programas į užsienio valstybes.“

Pritarti

Balsavimo rezultatai:  už -4; prieš -3; susilaikė-0.

3.

Seimo narė

Agnė Širinskienė

2020-05-05

11

1

 

 

Argumentai:

Siekiant teisinio aiškumo ir tikslumo bei įvertinus tai, kad LRT įstatymo kituose punktuose numatoma LRT interneto svetainės veikla, būtų tikslinga koreguoti 11 straipsnio 1 dalies nuostatas, suteikiant atitinkamus įgaliojimus ir LRT tarybai.

 

Pasiūlymas:

Papildyti 11 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti

1. Taryba:

1) formuoja LRT radijo ir televizijos programų bei LRT interneto svetainės valstybinę strategiją;

2) nustato LRT radijo ir televizijos programų bei LRT interneto svetainės mastą ir struktūrą, LRT radijo ir televizijos programų transliavimo trukmę; kiekvienais metais tvirtina LRT radijo ir televizijos programų bei LRT interneto svetainės sudėtį ir jos pakeitimus;

3) nustato radijo ir televizijos programų skaičių ir paskirtį;

4) tvirtina LRT įstatus;

5) prižiūri, kaip įgyvendinami LRT uždaviniai, įskaitant šio įstatymo 3 ir 4 straipsniuose nustatytų reikalavimų priežiūrą, ir kaip laikomasi teisės aktuose viešosios informacijos rengėjui ir (ar) skleidėjui keliamų reikalavimų;

6) svarsto ir tvirtina LRT veiklos kasmetinius planus;

7) tvirtina LRT administracijos teikiamas LRT metines pajamų ir išlaidų sąmatas bei jų vykdymo ataskaitas;

8) svarsto ir tvirtina metines LRT veiklos ataskaitas;

9) tvirtina LRT nuosavybės teise priklausančio turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo tvarkos aprašą;

10) tvirtina LRT kūrybinių darbuotojų, dirbančių pagal terminuotas darbo sutartis, taip pat darbuotojų, priimamų konkurso tvarka, pareigybių skaičių;

11) tvirtina konkursų LRT programoms rengti rezultatus;

12) tvirtina kultūrinės, socialinės ir šviečiamosios informacijos skleidimo tvarkos aprašą;

13) steigia nuolatinius Audito ir rizikos valdymo, Pirkimų ir investicijų politikos bei Turinio komitetus, skiria šių komitetų pirmininkus ir tvirtina komitetų narius, komitetų darbo reglamentus;

14) steigia kitus nuolatinius ir (ar) laikinus Tarybos komitetus ir darbo grupes, skiria šių komitetų ir darbo grupių pirmininkus, tvirtina komitetų ir darbo grupių narius, komitetų darbo reglamentus;

15) viešo konkurso būdu skiria ir atleidžia LRT etikos pareigūną, nustato jam atlyginimą;

16) tvirtina LRT etikos pareigūno veiklos nuostatus;

17) LRT etikos pareigūno teikimu tvirtina LRT etikos kodeksą;

18) viešo konkurso būdu skiria ir atleidžia LRT vidaus audito tarnybos vadovą, nustato jam atlyginimą;

19) tvirtina LRT vidaus audito tarnybos veiklos nuostatus;

20) tvirtina LRT administracijos parengtas viešojo konkurso finansinių ataskaitų auditui atlikti sąlygas;

21) nustato konkurso LRT generalinio direktoriaus, LRT etikos pareigūno, LRT vidaus audito tarnybos vadovo pareigoms tvarką;

22) viešo konkurso būdu skiria ir atleidžia LRT generalinį direktorių, nustato jam atlyginimą;

23) nustato LRT generalinio direktoriaus pavaduotojų skaičių;

24) skiria ir atleidžia LRT generalinio direktoriaus pavaduotojus LRT generalinio direktoriaus teikimu;

25) sprendžia kitus LRT įstatuose Tarybos kompetencijai priskirtus klausimus.“

Pritarti iš dalies

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

Komitetas pritarė Seimo narės A. Širinskienės 11 straipsnio  1 dalies 1 punktui, bet nepritarė 11 straipsnio 1 dalies 2 punktui, nes nustatinėti portalo kitos dalies (ne programų transliacijų) mastą ir struktūrą nėra logiška, kadangi nėra įmanoma atsižvelgiant į taip, kad internetas pagal savo esmę yra beribis.

 

Papildyti 11 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti

1. Taryba:

1) formuoja LRT radijo ir televizijos programų bei LRT interneto svetainės valstybinę strategiją;

2) nustato LRT radijo ir televizijos programų bei LRT interneto svetainės mastą ir struktūrą, LRT radijo ir televizijos programų transliavimo trukmę; kiekvienais metais tvirtina LRT radijo ir televizijos programų bei LRT interneto svetainės sudėtį ir jos pakeitimus;

 

 

 

4.

Seimo narė

Agnė Širinskienė

2020-05-05

13

8

 

 

Argumentai:

Generalinio direktoriaus įgaliojimų pasibaigimas neturėtų būti siejamas su jo pavaduotojo mirtimi.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti 13 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip:

„8. Generalinio direktoriaus, iki nebus paskirtas kitas, įgaliojimai nutrūksta:

1) pasibaigus jo kadencijai;

2) generaliniam direktoriui, jo pavaduotojui mirus;

3) generalinis direktorius, jo pavaduotojas netenka Lietuvos Respublikos pilietybės;

4) generaliniam direktoriui atsistatydinus;

5) generalinį direktorių atšaukus iš pareigų.“

 

Pritarti iš dalies

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu. Komiteto siūlo pritarti Seimo narės A. Širinskienės siūlymui ir papildomai išbraukti analogišką nuostatą 13 straipsnio 8 dalies 3 punkte. Pasiūlymas :

Pakeisti 13 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip:

„8. Generalinio direktoriaus, iki nebus paskirtas kitas, įgaliojimai nutrūksta:

1) pasibaigus jo kadencijai;

2) generaliniam direktoriui, jo pavaduotojui mirus;

3) generalinis direktorius, jo pavaduotojas netenka Lietuvos Respublikos pilietybės;

4) generaliniam direktoriui atsistatydinus;

5) generalinį direktorių atšaukus iš pareigų.“

5.

Seimo narė Rasa Budbergytė

2020-05-05

19

6

 

 

Argumentai:

Remiantis Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo (toliau – Biudžeto sandaros įstatymas) 4 str. 3 d. 5 p., Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos vadovas yra valstybės biudžeto asignavimų valdytojas. Asignavimų valdytojai, remiantis Biudžeto įstatymo 32 str. 1 d., per finansinius metus nepanaudotas biudžeto lėšas finansiniams metams pasibaigus turi grąžinti atgal į biudžetą. Kitaip tariant, LRT, pasibaigus finansiniams metams, privalo grąžinti asignavimus, nepanaudotus per praėjusius finansinius metus.

 

Vis dėlto, specialus LRT statusas ir ypatinga jo vykdoma konstitucinė misija sudaro pagrindą manyti, kad LRT gautų asignavimų, nepanaudotų per praėjusius finansinius metus, grąžinti nereikia, nes tokia teisė Biudžeto sandaros įstatyme jau yra numatyta.

 

Kadangi šiuo metu Įstatyme įtvirtintas iš anksto apspręstas kasmetinis LRT biudžetinis finansavimas skirtas tiek einamosioms LRT išlaidoms, tiek ir ilgalaikiams investiciniams projektams finansuoti, siekiant skatinti LRT efektyviai naudoti biudžeto lėšas, manytina, kad Įstatyme turėtų būti įtvirtinta speciali taisyklė, pagal kurią, nepriklausomai nuo LRT veiklai skirto finansavimo dydžio, iš valstybės biudžeto LRT paskirtų ir atitinkamais metais nepanaudotų asignavimų dalis turėtų būti paliekama LRT, perkeliant tą asignavimų dalį į kitus biudžetinius metus ir tuo pačiu nemažinant tiems kitiems metams pagal Įstatymą numatyto biudžetinio finansavimo. Tokia nuostata suteiktų galimybes LRT efektyviai valdyti paskirtas valstybės biudžeto lėšas bei pasirengti planuojamiems investiciniams projektams.

 

Tokios teisės įtvirtinimas iš esmės atitiktų Biudžeto sandaros įstatymo 14 straipsnio 2 ir 3 dalyse įtvirtintus atvejus, kai asignavimų valdytojams nereikia grąžinti į valstybės biudžetą nepanaudotų biudžeto asignavimų lėšų, o nepanaudota asignavimų dalis yra paliekama asignavimų valdytojams kitiems finansiniams metams, tuo pačiu nemažinant tiems kitiems metams skiriamos asignavimų dalies. Tokia taisyklė, be kita ko, yra taikoma strateginio ir (arba) metinio veiklos plano, parengto pagal Vyriausybės patvirtintą Strateginio planavimo metodiką, daliai, skirtai asignavimų valdytojo strateginiam tikslui įgyvendinti, kurios asignavimai gali būti planuojami iš konkrečios valstybės biudžeto arba savivaldybės biudžeto pajamų dalies, kurios panaudojimo apimtis ir paskirtis nurodyta įstatyme, Vyriausybės nutarime ar savivaldybės tarybos sprendime. Pabrėžtina, kad būtent LRT skiriama valstybės biudžeto asignavimų dalis yra numatyta Įstatyme ir skirta LRT strateginiam tikslui įgyvendinti, todėl siūlomos specialiosios nuostatos įtraukimas visiškai atitinka Biudžeto sandaros įstatyme numatytas išimtis.

 

Be to, teisės negrąžinti į biudžetą kiekvienais biudžetiniais metais skirtų asignavimų įtvirtinimas taip pat susijęs su konstitucine įstatymų leidėjo pareiga užtikrinti tinkamą LRT finansavimą.

 

Pažymėtina, kad planuojamos strateginės investicijos, atsižvelgiant į tai, kad esamas LRT pastatas jau nėra tinkamas LRT veiklos vykdymui ir per artimiausius metus bus didelis poreikis LRT techninės infrastruktūros atnaujinimui, yra būtina sąlyga tolesnei LRT veiklai, bei, tuo pačiu, tolesniam LRT konstitucinės misijos vykdymui.

 

Pasiūlymas:

Įtraukti į Projektą 19 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

„6. Iš valstybės biudžeto LRT paskirtų ir atitinkamais biudžetiniais metais nepanaudotų asignavimų dalis neturi būti grąžinama į valstybės biudžetą, jeigu ji Tarybos nustatyta tvarka kaupiama LRT ilgalaikiams investiciniams projektams finansuoti.”

 

pritarti

Balsavimo rezultatai: už - 2; prieš- 1; susilaikė -3. (Seimo narės R. Budbergytės pasiūlymui nepritarta).

Šis pasiūlymas keičia LRT finansavimo struktūrą. Klausimas, ar konkretaus asignavimo dydžio įtvirtinimas specialiame įstatyme neprieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijai, šiuo metu yra nagrinėjamas Konstituciniame

Teisme. Atsižvelgiant į Konstitucinio Tesimo vertinimą sistemiškai bus peržiūrima LRT finansavimo struktūra.

 

4. Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – nėra, susilaikė – 1.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                             Ramūnas Karbauskis                                      

 

 

 

 

Kultūros komiteto biuro vedėja Agnė Jonaitienė