LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Kultūros KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOSLIETUVOS NACIONALINIO RADIJO IR TELEVIZIJOS ĮSTATYMO NR. I-1571 PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
NR. XIIIP-3010(3)
2020-05-06 Nr. 102-P-15
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Ramūnas Karbauskis, komiteto nariai: Mantas Adomėnas, Vytautas Kernagis, Raminta Popovienė, Robertas Šarknickas, Stasys Tumėnas, Ona Valiukevičiūtė.
Komiteto biuro vedėja Agnė Jonaitienė, patarėjos: Milda Gureckienė, Deimantė Pukytė, Deimantė Žegunė.
Kviestieji asmenys: Seimo narė Agnė Širinskienė, Seimo narė Rasa Budbergytė, Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos tarybos pirmininkas Liudvikas Gadeikis, VšĮ „Lietuvos nacionalinis radijas ir televizija“ generalinė direktorė Monika Garbačiauskaitė – Budrienė, VšĮ „Lietuvos nacionalinis radijas ir televizija“ Teisės ir vindikacijos skyriaus konsultantas Armen Airapetian, Lietuvos Respublikos Prezidento Švietimo, mokslo ir kultūros grupės vyriausioji patarėja Sonata Šulcė, Lietuvos Respublikos kultūros ministerijos Visuomenės informavimo ir autorių teisių politikos grupės vadovas Deividas Velkas.
2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:
3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo nariai: R. Karbauskis, R. Popovienė, M. Adomėnas, V. Kernagis, R. Šarknickas, S. Tumėnas, O. Valiukevičiūtė
|
14 |
1 |
|
|
Argumentai: Registruotame Lietuvos Respublikos nacionalinio radijo ir televizijos įstatymo Nr.I-1571 pakeitimo įstatymo projekte Nr. XIIIP-3010(3)( toliau- Įstatymo projektas) nenumatytas Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos (toliau –LRT) struktūros tvirtinimas nei prie LRT tarybos, nei LRT generalinio direktoriaus funkcijų. Atsižvelgiant į 2019 d. spalio 29 d. LRT tarybos nutarimu patvirtintą Viešosios įstaigos Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos valdysenos modelio reformos aprašą, manytina, kad ne LRT taryba, o LRT generalinis direktorius turėtų tvirtinti LRT struktūrą. Atsižvelgiant į tai, siūlome Įstatymo projekto 14 straipsnio 1 dalies papildymą.
Pasiūlymas:
Papildyti 14 straipsnio 1 dalies 1punktą ir ją išdėstyti taip:
„1. Generalinis direktorius: 1) vadovauja LRT veiklai, atstovauja LRT šalyje, užsienyje ir tarptautinėse organizacijose, taip pat teisme, nustato ir tvirtina LRT struktūrą, sudaro sutartis, leidžia įsakymus ir kontroliuoja, kaip jie įgyvendinami; 2) įgyvendina LRT tikslus, uždavinius ir Tarybos nustatytą strategiją; 3) organizuoja Tarybos nutarimų įgyvendinimą; 4) Tarybos prašymu informuoja Tarybą apie įstatymuose numatytų LRT funkcijų, Tarybos nutarimų vykdymą; 5) sprendžia kitus LRT įstatuose generalinio direktoriaus kompetencijai priskirtus klausimus. |
Pritarti |
Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.
|
2. |
Seimo narė Agnė Širinskienė 2020-05-05 |
5 |
6
|
|
|
Argumentai: Šiuo metu galiojančio Lietuvos Respublikos Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos įstatymo 5 straipsnio pakeitimo įstatymo (toliau – LRT įstatymo pakeitimo įstatymas) 2 straipsnio 4 dalimi, AB Lietuvos radijo ir televizijos centrui, kaip Lietuvos nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbiai įmonei, išimtine teise yra pavesta retransliuoti LRT radijo ir televizijos programas visuomenei, taip pat diegti, teikti ir eksploatuoti šių paslaugų teikimui reikalingus nacionalinės aprėpties radijo ir televizijos tinklus. Ši paslaugų teikimo tvarka nustatyta 2015 m. liepos 1 d. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu Nr. 686 patvirtintame Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos radijo ir televizijos programų signalų elektroninių ryšių tinklais perdavimo visuomenei paslaugų ir paslaugų, kurių reikia Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos radijo ir televizijos tinklams teikti ir eksploatuoti, teikimo ir kompensavimo už šių paslaugų teikimą tvarkos ir sąlygų apraše. Pažymėtina, kad LRT radijo ir televizijos programų retransliavimas yra reikšmingas nacionalinio saugumo aspektu, taip pat įvertinant tai, kad praeityje jau buvo susiklosčiusios aplinkybės, kuomet kilo reali grėsmė nutraukti LRT radijo ir televizijos programų transliavimą visuomenei, todėl siekiant, kad ši situacija nepasikartotų, Susisiekimo ministerija siūlo įtraukti LRT įstatymo pakeitimo įstatymo 2 straipsnio 4 dalies nuostatą į LRT įstatymo projektą, papildant šio projekto 5 straipsnį nauja, 6 dalimi,
Pasiūlymas:
Papildyti 5 straipsnį 6 dalimi, o 6-12 dalis atitinkamai laikyti 7-13 dalimis ir 6 dalį išdėstyti taip:
„5 straipsnis. LRT teisės ir pareigos 1. LRT yra Lietuvos Respublikos Seimo įsteigto Lietuvos radijo ir televizijos teisių ir pareigų perėmėja. Negali būti jokių kitų LRT dalininkų. LRT visuotinio susirinkimo funkcijos pavedamos Tarybai. 2. LRT turi leidybos teisę, taip pat turi teisę nemokamai įrašyti ir transliuoti Seimo ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės posėdžius, iškilmingus valstybės aktus ir disponuoti įrašais savo nuožiūra. 3. LRT turi teisę teikti teleteksto paslaugas, laisvai rengti ir rodyti trumpus (ne ilgesnius kaip 90 sekundžių) naujienų pranešimus apie visuomenei reikšmingus Lietuvos ir kitų valstybių politikos ar kitokius įvykius, kultūros, sporto ar kitus renginius, apie kuriuos teikti informaciją visuomenei kiti televizijos transliuotojai yra įsigiję išimtinę teisę. 4. LRT turi teisę rengti konkursus, festivalius, konferencijas, seminarus, įkurti meno kolektyvus, nustatyti tiesioginius ryšius su užsienio organizacijomis ir kompanijomis, dalyvauti tarptautinių organizacijų veikloje, organizuoti radijo ir televizijos programas ar atskiras programas užsieniui, susitarimų pagrindu retransliuoti užsienio radijo ir televizijos programas ar atskiras programas, steigti filialus, korespondentų punktus, leisti informacinius leidinius apie savo veiklą. 5. LRT turi teisę radijo dažnių skyrimo radijo ir televizijos programoms transliuoti ir siųsti plane numatytais antžeminiais analoginiais radijo dažniais (kanalais) transliuoti dvi televizijos ir keturias radijo programas. LRT parengtų televizijos programų transliavimui užtikrinti LRT taip pat turi būti skirti radijo dažniai (kanalai), reikalingi vienam nacionalinės aprėpties antžeminiam skaitmeninės televizijos tinklui. Per šį tinklą turi būti transliuojamos tik LRT parengtos radijo ir televizijos programos ir šį tinklą draudžiama naudoti kitai ūkinei komercinei veiklai ar kitoms radijo ir televizijos programoms retransliuoti. Jeigu programoms transliuoti ir (ar) retransliuoti nenaudojami radijo dažnių skyrimo radijo ir televizijos programoms transliuoti ir siųsti plane numatyti elektroninių ryšių ištekliai, LRT transliuojamų ir (ar) retransliuojamų radijo ir televizijos programų skaičius neribojamas. LRT turi teisę radijo dažnių skyrimo radijo ir televizijos programoms transliuoti ir siųsti plane numatytais antžeminiais skaitmeniniais radijo dažniais (kanalais) transliuoti radijo ir televizijos programas, kurių skaičių nustato Lietuvos radijo ir televizijos komisija, gavusi Tarybos siūlymą, priimtą atsižvelgus į Lietuvos Respublikos atitinkamų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatyme LRT skirtas lėšas. Šioms nuostatoms įgyvendinti reikalingas teises pirmumo tvarka LRT suteikia Lietuvos radijo ir televizijos komisija ir Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnyba Visuomenės informavimo įstatymo ir Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo nustatyta tvarka. 6. Paslaugas, kurių riekia LRT radijo ir televizijos tinklams teikti ir eksploatuoti, ir paslaugas, skirtas radijo ir televizijos programų signalams elektroninių ryšių tinklais perduoti visuomenei, teikia AB „Lietuvos Radijo ir televizijos centras“. Šių paslaugų teikimo, kompensavimo už jas tvarką ir sąlygas nustato Vyriausybė ar jos įgaliota institucija.
1) programos su lietuviškais subtitrais – ne mažiau kaip 50 procentų viso mėnesio transliavimo laiko; 2) programos, verčiamos į lietuvių gestų kalbą, – ne mažiau kaip 20 procentų viso mėnesio transliavimo laiko; 3) programos, pritaikytos regos negalią turintiems asmenims, – ne mažiau kaip 10 procentų viso mėnesio transliavimo laiko.
|
Pritarti |
Balsavimo rezultatai: už -4; prieš -3; susilaikė-0. |
3. |
Seimo narė Agnė Širinskienė 2020-05-05 |
11 |
1 |
|
|
Argumentai: Siekiant teisinio aiškumo ir tikslumo bei įvertinus tai, kad LRT įstatymo kituose punktuose numatoma LRT interneto svetainės veikla, būtų tikslinga koreguoti 11 straipsnio 1 dalies nuostatas, suteikiant atitinkamus įgaliojimus ir LRT tarybai.
Pasiūlymas: Papildyti 11 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti 1) formuoja LRT radijo ir televizijos programų bei LRT interneto svetainės valstybinę strategiją; 2) nustato LRT radijo ir televizijos programų bei LRT interneto svetainės mastą ir struktūrą, LRT radijo ir televizijos programų transliavimo trukmę; kiekvienais metais tvirtina LRT radijo ir televizijos programų bei LRT interneto svetainės sudėtį ir jos pakeitimus; 3) nustato radijo ir televizijos programų skaičių ir paskirtį; 5) prižiūri, kaip įgyvendinami LRT uždaviniai, įskaitant šio įstatymo 3 ir 4 straipsniuose nustatytų reikalavimų priežiūrą, ir kaip laikomasi teisės aktuose viešosios informacijos rengėjui ir (ar) skleidėjui keliamų reikalavimų; 6) svarsto ir tvirtina LRT veiklos kasmetinius planus; 7) tvirtina LRT administracijos teikiamas LRT metines pajamų ir išlaidų sąmatas bei jų vykdymo ataskaitas; 8) svarsto ir tvirtina metines LRT veiklos ataskaitas; 9) tvirtina LRT nuosavybės teise priklausančio turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo tvarkos aprašą; 10) tvirtina LRT kūrybinių darbuotojų, dirbančių pagal terminuotas darbo sutartis, taip pat darbuotojų, priimamų konkurso tvarka, pareigybių skaičių; 11) tvirtina konkursų LRT programoms rengti rezultatus; 12) tvirtina kultūrinės, socialinės ir šviečiamosios informacijos skleidimo tvarkos aprašą; 13) steigia nuolatinius Audito ir rizikos valdymo, Pirkimų ir investicijų politikos bei Turinio komitetus, skiria šių komitetų pirmininkus ir tvirtina komitetų narius, komitetų darbo reglamentus; 14) steigia kitus nuolatinius ir (ar) laikinus Tarybos komitetus ir darbo grupes, skiria šių komitetų ir darbo grupių pirmininkus, tvirtina komitetų ir darbo grupių narius, komitetų darbo reglamentus; 15) viešo konkurso būdu skiria ir atleidžia LRT etikos pareigūną, nustato jam atlyginimą; 16) tvirtina LRT etikos pareigūno veiklos nuostatus; 17) LRT etikos pareigūno teikimu tvirtina LRT etikos kodeksą; 18) viešo konkurso būdu skiria ir atleidžia LRT vidaus audito tarnybos vadovą, nustato jam atlyginimą; 19) tvirtina LRT vidaus audito tarnybos veiklos nuostatus; 20) tvirtina LRT administracijos parengtas viešojo konkurso finansinių ataskaitų auditui atlikti sąlygas; 21) nustato konkurso LRT generalinio direktoriaus, LRT etikos pareigūno, LRT vidaus audito tarnybos vadovo pareigoms tvarką; 22) viešo konkurso būdu skiria ir atleidžia LRT generalinį direktorių, nustato jam atlyginimą; 23) nustato LRT generalinio direktoriaus pavaduotojų skaičių; 24) skiria ir atleidžia LRT generalinio direktoriaus pavaduotojus LRT generalinio direktoriaus teikimu; 25) sprendžia kitus LRT įstatuose Tarybos kompetencijai priskirtus klausimus.“ |
Pritarti iš dalies |
Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu. Komitetas pritarė Seimo narės A. Širinskienės 11 straipsnio 1 dalies 1 punktui, bet nepritarė 11 straipsnio 1 dalies 2 punktui, nes nustatinėti portalo kitos dalies (ne programų transliacijų) mastą ir struktūrą nėra logiška, kadangi nėra įmanoma atsižvelgiant į taip, kad internetas pagal savo esmę yra beribis.
Papildyti 11 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti „1. Taryba: 1) formuoja LRT radijo ir televizijos programų bei LRT interneto svetainės valstybinę strategiją; 2) nustato LRT radijo ir televizijos
programų
|
4. |
Seimo narė Agnė Širinskienė 2020-05-05 |
13 |
8 |
|
|
Argumentai: Generalinio direktoriaus įgaliojimų pasibaigimas neturėtų būti siejamas su jo pavaduotojo mirtimi.
Pasiūlymas: Pakeisti 13 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip: „8. Generalinio direktoriaus, iki nebus paskirtas kitas, įgaliojimai nutrūksta: 2) generaliniam direktoriui 3) generalinis direktorius, jo pavaduotojas netenka Lietuvos Respublikos pilietybės; 4) generaliniam direktoriui atsistatydinus; 5) generalinį direktorių atšaukus iš pareigų.“
|
Pritarti iš dalies |
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu. Komiteto siūlo pritarti Seimo narės A. Širinskienės siūlymui ir papildomai išbraukti analogišką nuostatą 13 straipsnio 8 dalies 3 punkte. Pasiūlymas : Pakeisti 13 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip: „8. Generalinio direktoriaus, iki nebus paskirtas kitas, įgaliojimai nutrūksta: 1) pasibaigus jo kadencijai; 2) generaliniam direktoriui 3) generalinis direktorius, 4) generaliniam direktoriui atsistatydinus; 5) generalinį direktorių atšaukus iš pareigų.“ |
5. |
Seimo narė Rasa Budbergytė 2020-05-05 |
19 |
6 |
|
|
Argumentai: Remiantis Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo (toliau – Biudžeto sandaros įstatymas) 4 str. 3 d. 5 p., Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos vadovas yra valstybės biudžeto asignavimų valdytojas. Asignavimų valdytojai, remiantis Biudžeto įstatymo 32 str. 1 d., per finansinius metus nepanaudotas biudžeto lėšas finansiniams metams pasibaigus turi grąžinti atgal į biudžetą. Kitaip tariant, LRT, pasibaigus finansiniams metams, privalo grąžinti asignavimus, nepanaudotus per praėjusius finansinius metus.
Vis dėlto, specialus LRT statusas ir ypatinga jo vykdoma konstitucinė misija sudaro pagrindą manyti, kad LRT gautų asignavimų, nepanaudotų per praėjusius finansinius metus, grąžinti nereikia, nes tokia teisė Biudžeto sandaros įstatyme jau yra numatyta.
Kadangi šiuo metu Įstatyme įtvirtintas iš anksto apspręstas kasmetinis LRT biudžetinis finansavimas skirtas tiek einamosioms LRT išlaidoms, tiek ir ilgalaikiams investiciniams projektams finansuoti, siekiant skatinti LRT efektyviai naudoti biudžeto lėšas, manytina, kad Įstatyme turėtų būti įtvirtinta speciali taisyklė, pagal kurią, nepriklausomai nuo LRT veiklai skirto finansavimo dydžio, iš valstybės biudžeto LRT paskirtų ir atitinkamais metais nepanaudotų asignavimų dalis turėtų būti paliekama LRT, perkeliant tą asignavimų dalį į kitus biudžetinius metus ir tuo pačiu nemažinant tiems kitiems metams pagal Įstatymą numatyto biudžetinio finansavimo. Tokia nuostata suteiktų galimybes LRT efektyviai valdyti paskirtas valstybės biudžeto lėšas bei pasirengti planuojamiems investiciniams projektams.
Tokios teisės įtvirtinimas iš esmės atitiktų Biudžeto sandaros įstatymo 14 straipsnio 2 ir 3 dalyse įtvirtintus atvejus, kai asignavimų valdytojams nereikia grąžinti į valstybės biudžetą nepanaudotų biudžeto asignavimų lėšų, o nepanaudota asignavimų dalis yra paliekama asignavimų valdytojams kitiems finansiniams metams, tuo pačiu nemažinant tiems kitiems metams skiriamos asignavimų dalies. Tokia taisyklė, be kita ko, yra taikoma strateginio ir (arba) metinio veiklos plano, parengto pagal Vyriausybės patvirtintą Strateginio planavimo metodiką, daliai, skirtai asignavimų valdytojo strateginiam tikslui įgyvendinti, kurios asignavimai gali būti planuojami iš konkrečios valstybės biudžeto arba savivaldybės biudžeto pajamų dalies, kurios panaudojimo apimtis ir paskirtis nurodyta įstatyme, Vyriausybės nutarime ar savivaldybės tarybos sprendime. Pabrėžtina, kad būtent LRT skiriama valstybės biudžeto asignavimų dalis yra numatyta Įstatyme ir skirta LRT strateginiam tikslui įgyvendinti, todėl siūlomos specialiosios nuostatos įtraukimas visiškai atitinka Biudžeto sandaros įstatyme numatytas išimtis.
Be to, teisės negrąžinti į biudžetą kiekvienais biudžetiniais metais skirtų asignavimų įtvirtinimas taip pat susijęs su konstitucine įstatymų leidėjo pareiga užtikrinti tinkamą LRT finansavimą.
Pažymėtina, kad planuojamos strateginės investicijos, atsižvelgiant į tai, kad esamas LRT pastatas jau nėra tinkamas LRT veiklos vykdymui ir per artimiausius metus bus didelis poreikis LRT techninės infrastruktūros atnaujinimui, yra būtina sąlyga tolesnei LRT veiklai, bei, tuo pačiu, tolesniam LRT konstitucinės misijos vykdymui.
Pasiūlymas: Įtraukti į Projektą 19 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:
„6. Iš valstybės biudžeto LRT paskirtų ir atitinkamais biudžetiniais metais nepanaudotų asignavimų dalis neturi būti grąžinama į valstybės biudžetą, jeigu ji Tarybos nustatyta tvarka kaupiama LRT ilgalaikiams investiciniams projektams finansuoti.”
|
pritarti |
Balsavimo rezultatai: už - 2; prieš- 1; susilaikė -3. (Seimo narės R. Budbergytės pasiūlymui nepritarta). Šis pasiūlymas keičia LRT finansavimo struktūrą. Klausimas, ar konkretaus asignavimo dydžio įtvirtinimas specialiame įstatyme neprieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijai, šiuo metu yra nagrinėjamas Konstituciniame Teisme. Atsižvelgiant į Konstitucinio Tesimo vertinimą sistemiškai bus peržiūrima LRT finansavimo struktūra. |
4. Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – nėra, susilaikė – 1.
Komiteto pirmininkas (Parašas) Ramūnas Karbauskis
Kultūros komiteto biuro vedėja Agnė Jonaitienė