EUROPOS TEISĖS DEPARTAMENTAS

PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTERIJOS

 

Biudžetinė įstaiga, Vilniaus g. 23-7A, LT-01402 Vilnius, tel. 8 706 63 687, faks. 8 706 63 679,

el. p. [email protected]. Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188600362

 

 

2019-02-

Nr.

Į

2019-02-15

Nr. S-2019-931

Lietuvos Respublikos Seimui             

 

 

 

 

 

dėl Lietuvos Respublikos Psichologų praktinės veiklos įstatymo projekto Nr. XIIIP­3234 derinimo

 

Išnagrinėję Lietuvos Respublikos Seimo pateiktą derinti Lietuvos Respublikos psichologų praktinės veiklos įstatymo projektą Nr. XIIIP­3234 (toliau – Projektas), teikiame šias pastabas ir pasiūlymus.

1. Projekto 4 straipsnio 5 dalies 2 punkto nuostatos turinys nėra aiškus: „<...> skelbiami tokie aktualūs psichologų registro duomenys <...> diplome“. Svarstytina, ar neturėtų būti taisytina į „diplomo duomenys“ arba „diplome esantys duomenys“.

2. Pažymėtina, kad asmens duomenų tvarkymas nuo 2018 m. gegužės 25 d. turi atitikti 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas) (toliau – Reglamentas) nuostatas. Reglamento 5 straipsnio 1 dalies b punkte nustatyta, kad asmens duomenys turi būti renkami nustatytais, aiškiai apibrėžtais bei teisėtais tikslais ir toliau netvarkomi su tais tikslais nesuderinamu būdu (tikslo apribojimo principas), tinkami ir tik tokie, kurių reikia siekiant tikslų (duomenų kiekio mažinimo principas), laikomi tokia forma, kad duomenų subjektų tapatybę būtų galima nustatyti ne ilgiau, nei tai būtina tais tikslais, kuriais asmens duomenys tvarkomi (saugojimo trukmės apribojimo principas)

Projekto 4 straipsnio 5 dalies 2 punkte įtvirtinamas siekis viešai skelbti psichologo diplomo duomenis. Pažymėtina, kad Projekte ir jo aiškinamajame rašte nėra nurodoma ir pagrindžiama, kokiu tikslu, kokia apimtimi ir kiek laiko tokie duomenys bus tvarkomi (skelbiami, saugomi). Todėl Projektas ir jo aiškinamasis raštas turėtų būti tikslinami.

Siekiant užtikrinti Projekto nuostatų atitiktį Reglamento nuostatoms, vadovaujantis Reglamento 36 straipsnio 4 dalimi, kurioje numatyta, kad rengiant pasiūlymą dėl teisėkūros priemonės, kurią turi priimti nacionalinis parlamentas, susijusios su duomenų tvarkymu, turi būti konsultuojamasi su priežiūros institucija, bei Reglamento  57 straipsnio 1 dalies c punktu, pagal kurį priežiūros institucija pataria nacionaliniam parlamentui teisėkūros ir administracinių priemonių, susijusių su fizinių asmenų teisių ir laisvių apsauga tvarkant duomenis, klausimais, siūlytina Projektą suderinti su Valstybine duomenų apsaugos inspekcija.

3. Svarstytina, ar registracija Psichologų registre neturėtų būti panaikinama, jei psichologas per tam tikrą laiką nepateikia dokumentų, įrodančių, kad išnyko registracijos galiojimo sustabdymo pagrindai, kaip tai yra nustatoma Projekto 5 straipsnio 7 dalyje.

4. Projekto 8 straipsnio 1 dalies 1 punkte įtvirtinama, kad registruotas psichologas turi laikytis, be kita ko, psichologo praktinės veiklos sąlygų. Atkreiptinas dėmesys, kad iš Projekto nėra aišku, kokios yra registruoto psichologo praktinės veiklos sąlygos, kurių jis turi laikytis savo veiklos vykdymo metu.

5. Projekto 8 straipsnio 1 dalies 4 punkto antrame sakinyje vartojamas žodis „taiso“, taisytinas į „tais“.

6. Projekto 9 straipsnio 2 dalyje nustatoma, kad ES valstybių narių piliečiai „turi teisę teikti psichologines paslaugas Lietuvos Respublikoje laikinai užsiregistravę Psichologų registre“ (išskirta mūsų). Nurodomoje nuostatoje vartojamo žodžio „laikinai“ reikšmė nėra aiški, t. y. ar turima omeny laikiną paslaugų teikimą, ar laikiną registraciją. Atsižvelgiant į tai, kad Projekto 4 straipsnio 7 dalyje yra nustatoma, kad registracija Psichologų registre yra neterminuota (ir kitoks reguliavimas ES valstybių narių piliečiams nėra nustatomas), manytina, kad šioje nuostatoje žodžio „laikinai“ reikšmė sietina su paslaugų teikimu. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina nuostatą tikslinti.

7. Pažymėtina, kad nėra aiškus teisės teikti laikinai ir kartais psichologo paslaugas Lietuvoje pradžios momentas. Projekto 9 straipsnio, reglamentuojančio ES valstybių narių piliečių teisę laikinai ir kartais teikti psichologo paslaugas Lietuvoje, 2 dalyje nustatoma, kad nurodyti asmenys turi teisę laikinai teikti psichologines paslaugas Lietuvoje užsiregistravę Psichologų registre. Tačiau pagal Projekto 4 straipsnio 4 dalį įregistravimas registre patvirtinamas išduodant pažymėjimą, kuris pagal to paties straipsnio 6 dalį išduodamas per 15 darbo dienų. Iš siūlomo teisinio reguliavimo gali atrodyti, kad ES valstybės narės pilietis įgis teisę laikinai ir kartais teikti psichologo paslaugas Lietuvoje tik praėjus 15 darbo dienų terminui, t. y. gavus registracijos pažymėjimą.

Atkreipiame dėmesį, kad pagal 2005 m. rugsėjo 7 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2005/36/EB dėl profesinių kvalifikacijų pripažinimo 6 straipsnio a punktą (Lietuvos Respublikos reglamentuojamų profesinių kvalifikacijų pripažinimo įstatymo 8 straipsnio 1 punktas) priimančiosioms valstybėms narėms nustatyta pareiga kitoje valstybėje narėje įsisteigusius paslaugų teikėjus atleisti nuo leidimo gavimo ar registracijos. Tačiau valstybės narės gali numatyti automatinę laikinąją registraciją, jei tokia registracija niekaip neuždelsia ir neapsunkina paslaugų teikimo bei nesudaro papildomų išlaidų paslaugos teikėjui. Atsižvelgiant į tai, teisės teikti laikinai ir kartais psichologo paslaugas Lietuvoje pradžia neturėtų būti siejama su registracijos pažymėjimo išdavimo data, t. y. tokias paslaugas turėtų būti leidžiama teikti tik pateiktus dokumentus Psichologų registrui. Atitinkamai siūlytina tikslinti Projekto 9 straipsnio 2 dalį aiškiai nustatant laikino paslaugų teikimo pradžios momentą.

8. Projektu turėtų būti paskirta kompetentinga institucija, atsakinga už Projekto 10 straipsnio nuostatų įgyvendinimą (kvalifikacijos pripažinimas įsisteigiant Lietuvoje pagal Reglamentuojamų profesinių kvalifikacijų pripažinimo įstatymo III dalies I ir II skyrius).

9. Pažymėtina, kad Projekto 9 straipsnio 4 dalyje numatyta teisė, dokumentus teikti nuotoliniu būdu arba tiesiogiai, taip pat turėtų būti taikoma ir Projekto 10 straipsnio atveju, kaip tai nustatyta Direktyvos 57a straipsnyje (Reglamentuojamų profesinių kvalifikacijų pripažinimo įstatymo 65 straipsnis).

 

 

 

 

 

Direktoriaus pavaduotoja                                                                                              Rūta Krasuckaitė

 

 

 

 

 

 

 

 

Rūta Butvydytė, tel. 706 63 683, el. p. [email protected]