LIETUVOS RESPUBLIKOS

FINANSINIŲ ATASKAITŲ AUDITO ĮSTATYMO NR. VIII-1227 2, 10 IR 20 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO Nr. XIV-2547 PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS ĮSTATYMO IR KREDITO UNIJŲ ĮSTATYMO Nr. I-796 18, 22, 24, 26, 50, ir 51 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTŲ

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

 

1. Teisės aktų projektų rengimą paskatinusios priežastys, parengtų projektų tikslai ir uždaviniai

2024 m. gegužės 9 d. Seime pateiktas Įmonių ir įmonių grupių atskaitomybės įstatymo projektas Nr. XIVP-3675 ir jį lydintieji įstatymų projektai Nr. XIVP-3676 – XIVP-3690 (toliau kartu – įstatymų projektų paketas). Įvertinus įstatymų projektų paketu siūlomą teisinį reglamentavimą, siekiant teisės aktų suderinamumo, turi būti pateikti ir kiti susiję teisės aktų projektai:

1. Atsižvelgiant į tai, kad Finansinių ataskaitų audito įstatymo Nr. VIII-1227 pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3676 1 straipsniu keičiamas įstatymas yra dėstomas nauja redakcija, o jo nuostatos įsigalios 2024 m. liepos 1 d., kartu turi būti teikiamas ir Finansinių ataskaitų audito įstatymo Nr. VIII-1227 2, 10 ir 20 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. XIV-2547 pripažinimo netekusiu galios įstatymo projektas.

2. Finansinių ataskaitų audito įstatymo Nr. VIII-1227 pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-3676 siūloma įtvirtinti bendrą finansinių ataskaitų audito reikalavimą visiems juridiniams asmenims, privalantiems sudaryti finansines ataskaitas ir atitinkantiems minėtame įstatyme nustatytus kriterijus.

Pažymėtina, kad minėtu įstatymų projektų paketu nėra keičiamas Kredito unijų įstatymas. Dėl to pritarus Finansinių ataskaitų audito įstatymo Nr. VIII-1227 pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-3676, tačiau nepakeitus Kredito unijų įstatymo, kredito unijos taip pat turėtų atlikti metinį finansinių ataskaitų auditą. Toks reguliavimas nedera su įstatymų leidėjo priimtu ir galiojančiu reglamentavimu, pagal kurį kredito unijos turi priklausyti centrinėms kredito unijoms, kuriose atliekamas visos centrinių kredito unijų grupės metinio finansinių ataskaitų rinkinio auditas.

Atsižvelgiant į tai, kad įstatymų projektų paketas įgyvendinant Bendrovių tvarumo atskaitomybės direktyvos nuostatas turi įsigalioti 2024 m. liepos 1 d., derinant įstatymų projektų paketu siūlomą reglamentavimą su galiojančiais teisės aktais, turi būti parengtas ir Kredito unijų įstatymo pakeitimo įstatymo projektas.

Kredito unijų įstatymo Nr. I-796 18, 22, 24, 26, 50, ir 51 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas (toliau – Kredito unijų įstatymo projektas), Finansinių ataskaitų audito įstatymo Nr. VIII-1227 2, 10 ir 20 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. XIV-2547 pripažinimo netekusiu galios įstatymo ir Kredito unijų įstatymo projektai (toliau kartu – įstatymų projektai).

 

2. Įstatymų projektų iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai

Įstatymų projektus parengė Audito komiteto pirmininkas Zigmantas Balčytis.

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymų projektuose aptarti teisiniai santykiai:

Galiojantis Kredito unijų įstatymas nustato, kad kredito unijos neturi pareigos atlikti metinių finansinių ataskaitų audito (tokia pareiga kredito unijoms buvo panaikinta pripažinus netekusiais galios Kredito unijų įstatymo 52 ir 53 straipsnius). Toks reguliavimas numatytas dėl to, kad įvykus kredito unijų reformai, Lietuvoje visoms kredito unijoms kilo pareiga tapti centrinių kredito unijų narėmis ir centrinės kredito unijos, vadovaudamosi Centrinių kredito unijų įstatymo 43 straipsnio 1 dalimi, turi pareigą organizuoti centrinės kredito unijos finansinės grupės metinių finansinių ataskaitų rinkinių audito atlikimą.

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Kredito unijų įstatymo projektu siūloma nustatyti, kad Finansinių ataskaitų audito ir kitų užtikrinimo paslaugų įstatymo nuostatos, reglamentuojančios reikalavimus juridiniams asmenims dėl finansinių ataskaitų audito atlikimo, kredito unijoms netaikomos. Kredito unijos kaip centrinės kredito unijos narės metinių finansinių ataskaitų rinkinių auditui taikomas Centrinių kredito unijų įstatymas. Siūlomas pakeitimas leistų ir toliau užtikrinti vieningą, efektyvų, patikimą kredito unijų metinį finansinių ataskaitų audito atlikimą centrinių kredito unijų lygmeniu.

Atsižvelgiant į tai parengtas Kredito unijų įstatymo projektas, kuriuo papildomas įstatymo 51 straipsnis 7 dalimi. Kitų straipsnių pakeitimais:

-       siekiama patikslinti nuostatas, susijusias su nuo 2019 m. birželio 1 d. įsigaliojusiomis Kredito unijų įstatymo pataisomis, kuriomis buvo panaikinta pareiga atlikti atskirų kredito unijų finansinių ataskaitų rinkinių auditą;

-       patikslinami Kredito unijų įstatymo 24 straipsnio 7 dalis, 26 straipsnio 1, 5 ir 6 dalys, taip pat 50 straipsnio 1 dalis atsižvelgiant į priimtą Finansinės apskaitos įstatymą, pakeitusį Buhalterinės apskaitos įstatymą.

Atkreiptinas dėmesys, kad Kredito unijų įstatymo 24 straipsnio 7 dalyje nustatyta stebėtojų tarybos teisė pasikviesti auditorių (audito įmonę) įvertinti finansinę apskaitą ir finansines ataskaitas. Siūloma šią galimybė stebėtojų tarybai kaip priežiūros organui išlaikyti kaip papildomą saugiklį, kuriuo galima pasinaudoti siekiant užtikrinti finansinės informacijos patikimumą ir kokybę, esant tam tikroms aplinkybėms, pvz., atliekant kredito unijų pertvarką ar pan. Pažymėtina, kad praktikoje šia teise yra naudojamasi.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant Įstatymų projektus toks vertinimas turi būti atliktas ir jų rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimtų įstatymų pakeitimų pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Priėmus įstatymų projektus neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6. Įstatymų įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai

Įstatymų projektai kriminogeninei situacijai ir korupcijai neigiamos įtakos neturės.

 

7. Įstatymų įgyvendinimo įtaka verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Įstatymų projektai verslo sąlygoms ir jo plėtrai įtakos neturės. Priešingai gi, nepriėmus Kredito unijų įstatymo projektu siūlomų pakeitimų susidarys situacija, kai atskiros kredito unijos, esančios centrinės kredito unijos narėmis, būtų audituojamos du kartus (t. y. kredito unija audituojama ir kaip centrinės kredito unijos finansinės grupės narė, ir kaip individuali kredito unija).

 

8. Ar įstatymų projektai neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams

Įstatymų projektais siūlomos nuostatos neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams.

 

9. Įstatymų inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:

Priėmus įstatymų projektus, kitų teisės aktų keisti nereikės.

 

10. Įstatymų projektų rengimas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos ir Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, įstatymų projektų sąvokų ir jas įvardijančių terminų įvertinimas Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Įstatymų projektai parengti laikantis Valstybinės kalbos įstatymo, Teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimų.

 

11. Įstatymų projektų atitiktis Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisei

Įstatymų projektai neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių konvencijos nuostatoms bei Europos Sąjungos teisei.

 

12. Įstatymams įgyvendinti reikalingi įgyvendinamieji teisės aktai – kas ir kada juos turėtų priimti

Įstatymų projektams įgyvendinti nereikalingi įgyvendinamieji teisės aktai.

 

13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymų projektams įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)

Įstatymų projektų nuostatoms įgyvendinti papildomų valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondo lėšų nereikės.

 

14. Įstatymų projektų rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Įstatymų projektai suderinti su Lietuvos Respublikos finansų ministerija, atsižvelgta į Lietuvos centrinės kredito unijos 2024 m. gegužės 10 d. raštu Nr. G-2024-4402 pateiktus pasiūlymus. Taip pat atsižvelgta į Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabą pateiktą dėl Finansinių ataskaitų audito įstatymo Nr. VIII-1227 pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3676.

 

15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia įstatymų projektams įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis

Reikšminių žodžių įstatymų projektuose nėra.

 

16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

Nėra.

––––––––––––––––