LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VISUOMENĖS INFORMAVIMO ĮSTATYMO NR. I-1418 19 ir 341 STRAIPSNIų PAKEITIMO

įstATYMO PROJEKTO

 

2024-06-10 Nr. XIVP-3633(2)

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projekto 1 straipsnio pavadinime brauktinas skaičius ir žodis „10 dalies“.

2. Pastebėtina, kad projekto 2 straipsniu keičiamoje Visuomenės informavimo įstatymo 341 straipsnio 21 dalyje išdėstyta nauja norma,  lyginant ją su pirminiame projekte Nr. XIVP-3633 išdėstyta nauja norma, iš esmės nepasikeitė – vietoj nuostatos „Šis draudimas taikomas tol, kol Nacionalinio saugumo strategijoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos Seimo 2002 m. gegužės 28 d. nutarimu Nr. IX-907 „Dėl Nacionalinio saugumo strategijos patvirtinimo“, Rusijos Federacija ir (arba) Baltarusijos Respublika yra nurodytos kaip keliančios pavojų ir grėsmę Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui.“ įrašyta nuostata Šis draudimas taikomas, kai Nacionalinio saugumo strategijoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos Seimo 2002 m. gegužės 28 d. nutarimu Nr. IX-907 „Dėl Nacionalinio saugumo strategijos patvirtinimo“, Rusijos Federacija ir (arba) Baltarusijos Respublika yra nurodytos kaip keliančios pavojų ir grėsmę Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui.Atsižvelgiant į tai, laikomės Teisės departamento balandžio 16 d. išvadoje išdėstytos pozicijos, kad projekto 2 straipsniu keičiamoje Visuomenės informavimo įstatymo 341 straipsnio 21 dalyje nauja norma, nors ir konstruojama kaip tam tikra imperatyvaus įstatyminio draudimo taikymo taisyklė, tačiau savo esme tai yra ne kas kita, o keičiamo įstatymo 341 straipsnio 21 dalies galiojimą nustatanti norma. Projekte išdėstytos nuostatos esmė yra nustatyti, kad draudimas nebebus taikomas (t. y. draudimas faktiškai nebegalios), kai nebebus įstatyme numatytų aplinkybių. Pabrėžtina, kad siūlomas reguliavimas implikuoja tokią situaciją, kai įstatyminei nuostatai (341 straipsnio 21 daliai) toliau galiojant, jos taikymas bus negalimas, t. y. įstatyminės nuostatos galiojimas faktiškai būtų sustabdytas. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad Konstitucija neleidžia įstatymų leidėjui priimti įstatymų, kuriais sustabdomas galiojančių įstatymų galiojimas; kad tol, kol įstatymas galioja, jis turi būti taikomas; kad prireikus netaikyti įstatymo (jo dalių), turi būti pripažįstama, kad jis (jo dalys) neteko galios, o ne kad sustabdomas jo (jo dalių) galiojimas (Konstitucinio Teismo 2007 m. liepos 5 d. nutarimas).

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, manome, kad siūlomas projektas yra ydingas, o norint nustatyti tolesnį draudimo Lietuvos Respublikoje retransliuoti ir (ar) platinti internete Rusijos Federacijos ar Baltarusijos Respublikos įsteigtų, tiesiogiai ar netiesiogiai valdomų, kontroliuojamų ar finansuojamų subjektų radijo programas, televizijos programas ir (ar) atskiras programas, turėtų būti keičiama ne galiojančio Lietuvos Respublikos visuomenės informavimo įstatymo 341 straipsnio 21 dalis, kaip siūloma teikiamu projektu, bet Lietuvos Respublikos visuomenės informavimo įstatymo Nr. I-1418 341 straipsnio pakeitimo įstatymo Nr. XIV-1425, kurio pakeitimo projektas Nr. XIVP-3634 yra teikiamas kartu su aptariamu projektu,  3 straipsnis, nustatant jame vėlesnę šio įstatymo 2 straipsnio, kuriuo įstatymo 341 straipsnio 21 dalis pripažįstama netekusia galios,  įsigaliojimo datą.

                 3. Projekto 3 straipsnis dėstytinas taip: „Šio įstatymo 2 straipsnis įsigalioja 2024 m. spalio 1 d.“.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                   Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

 

 

 

E. Mušinskis, tel. (0 5)  209 6356, el. p. [email protected]

L. Schulte-Ebbert, tel. (0 5)  209 6055, el. p. liucija.schulteebbert@lrs.lt