LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
TEISĖS DEPARTAMENTAS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ASMENS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS PRAKTIKOS ĮSTATYMO PROJEKTO
2020-06-25 Nr. XIIIP-4918(2)
Vilnius
Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas:
1. Atsižvelgiant į Mokslo ir studijų įstatyme įtvirtintą studijų sistemos sandarą ir aukštojo mokslo kvalifikacijų rūšis, švietimo, mokslo ir sporto ministro patvirtintą Studijų krypčių ir krypčių grupių, pagal kurias vyksta studijos aukštosiose mokyklose, sąrašą, siūlome tikslinti projekto 3 straipsnio nuostatas, nustatant, kad ne baigus atitinkamą studijų programą įgyjamas atitinkamos studijų krypties bakalauro ar profesinio bakalauro kvalifikacinis laipsnis, o kad atitinkamas bakalauro ar profesinio bakalauro kvalifikacinis laipsnis įgyjamas baigus tam tikros studijų krypties studijų programą, t y. šio straipsnio 1 dalis turėtų būti dėstoma taip: „Biomedicinos technologo profesinė kvalifikacija įgyjama kartu su sveikatos mokslų profesinio bakalauro kvalifikaciniu laipsniu baigus kolegines pirmosios pakopos medicinos technologijų studijų krypties biomedicininės diagnostikos studijas, arba kartu su gyvybės mokslų bakalauro kvalifikaciniu laipsniu baigus universitetines pirmosios pakopos biochemijos studijų krypties medicininės ir veterinarinės biochemijos studijas arba universitetines pirmosios pakopos genetikos studijų krypties medicininės ir veterinarinės genetikos studijas, arba įgijus jai lygiavertę aukštojo mokslo kvalifikaciją“. Analogiškai tikslintinos ir kitos šio straipsnio nuostatos.
2. Derinant projekto nuostatas tarpusavyje, projekto 3 straipsnio 4 dalies pirmasis sakinys dėstytinas taip: „Išplėstinės praktikos vaistininko profesinė kvalifikacija įgyjama vaistininkui baigus išplėstinės praktikos vaistininko neformaliojo švietimo programą mokslo ir studijų institucijoje, rengiančioje vaistininkus, ir gavus tai patvirtinantį šios institucijos išduotą pažymėjimą“. Taip pat siūlome vietoj žodžių „mokslo ir studijų institucijoje“ vartoti sąvoką „aukštojoje mokykloje“, nes kitos rūšies mokslo studijų institucijos – mokslinių tyrimų institutai, vaistininkų neruošia.
3. Projekto 3 straipsnio 6 ir 11 dalyse brauktini pertekliniai žodžiai „(pirminio ar tęstinio)“is reiktų patikslinti, atsižvelgiant į Profesinio mokymo įstatyme reglamentuojamą profesinio mokymo teikimą (ar tai formalusis, modulinis ar neformalusis profesinis mokymas).
4. Siekiant teisinio aiškumo, projekto 5 straipsnio 19 dalyje siūlome nurodyti, kad valstybės ir rinkliava imama ir už licencijos tikslinimą, pasikeitus licencijos turėtojo duomenims.
5. Projekto 6 straipsnio 3 dalyje po žodžių „gali kreiptis“ įrašytinas žodis „nedelsiant“.
6. Siekiant teisinio aiškumo, projekto 12 straipsnio 6 punkte siūlome nurodyti subjektus, įgaliotus tvirtinti asmens sveikatos priežiūros specialistų profesinės etikos principus bei prižiūrėti jų laikymąsi, tuo pačiu konstatuojant galimą principų pažeidimą, kuris yra vienas iš pagrindų stabdyti licencijos galiojimą, nes kituose Lietuvos Respublikos įstatymuose šių profesinės etikos principų tvirtinimas nėra numatytas.
7. Vertinant projekto 14 straipsnio 3 dalyje numatytą terminą - 2023 m. sausio 1 d., iki kurio dar nereikalinga licencija, svarstytinas šios datos pasirinkimo pagrįstumas. Pažymėtina, kad Seimo sveikatos reikalų komiteto 2020-06-17 išvadoje Nr. 111-P-20 nustatyta, kad projektu reglamentuojamiems specialistams ir šiuo metu yra keliami atitinkami profesinės kompetencijos reikalavimai, tik projektu dalis aukščiau nurodyto poįstatyminio reglamentavimo nuostatų, įskaitant profesinės kvalifikacijos įgijimą, perkeliama į įstatyminį reguliavimą, todėl keliamas klausimas dėl asmenų, kurie neturi ar neturės įstatyme nurodytos profesinės kvalifikacijos yra neaktualus, nes tokių asmenų nebus (jų vertimasis asmens sveikatos priežiūros veikla ir dabar būtų neteisėtas). Atsižvelgiant į tai, kad pereinamojo laikotarpio atitinkamai profesinei kvalifikacijai aukštosiose mokyklose ar profesinio mokymo įstaigose įgyti net ir nereiks, lieka neaišku, kodėl projekte nustatytas net 1,5 metų pereinamasis laikotarpis, per kurį asmens sveikatos priežiūros specialistai turėtų įgyti licenciją, t. y. nustatomas neproporcingas net pusantrų metų terminas tiesiog formaliai pateikti specialistų jau turimą profesinę kvalifikaciją liudijančius ir kitus reikalingus dokumentus licencijas išduodančiai institucijai.
Departamento direktorius Andrius Kabišaitis
E. Mušinskis, tel. (8 5) 239 6356 , el. p. [email protected]
D. Zebleckis, tel. (8 5) 239 6906, el. p. dainius.zebleckis@lrs.lt