LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

aplinkos apsaugos komitetas

 

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS LIETUVOS KARIUOMENĖS Tauragės KARINIo POLIGONo ir

LIETUVOS KARIUOMENĖS šilalės karinio poligono

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-4028

 

2024-10-02  Nr. 107-P-36

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, Komiteto nariai: Aidas Gedvilas, Kasparas Adomaitis, Ligita Girskienė, Linas Jonauskas, Tomas Tomilinas, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus.

Komiteto biuro vedėja Birutė Pūtienė, biuro patarėja Aistrida Latvėnė, biuro padėjėja Vida Katinaitė.

Kviestieji asmenys: Krašto apsaugos viceministras Renius Pleškys, Krašto apsaugos ministerijos (KAM) Teisės departamento direktorė Judita Nagienė, KAM Teisės departamento Įstaigų teisinės priežiūros skyriaus vedėja Jūratė Balaišytė – Lozorkevičienė, KAM Logistikos departamento Infrastruktūros valdymo skyriaus viešojo administravimo specialistė Jurgita Urbonaitė, Lietuvos Respublikos kariuomenės vado padėjėjas plk. Andrius Jagminas, aplinkos viceministras Kęstutis Šetkus, Aplinkos ministerijos (AM) Gamtos apsaugos politikos grupės vadovas Algirdas Klimavičius, AM Miškų politikos grupės vyresn. patarėjas Vytautas Martuzevičius, Tauragės rajono meras Dovydas Kaminskas ir vicemeras Donatas Dirginčius, pareiškėjai: Vilnius Kiniulis, Tauragės medžiotojų ir žvejų draugijos atstovas Kęstutis Balašaitis.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-07-18

1,

2

2

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1. Projekto 1 straipsnio 2 dalyje bei projekto 2 straipsnyje nurodyti įstatymų pavadinimai dėstytini abėcėlės tvarka.

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-07-18

7

3

1

2. Projekto 7 straipsnio 3 dalies 1 punkte nurodoma, kad „šio įstatymo 2 ir 5 prieduose nurodyti valstybinės žemės sklypai ir atskirais žemės sklypais nesuformuota valstybinė žemė perduodama patikėjimo teise valdyti, naudoti ir ja disponuoti Krašto apsaugos ministerijai. Šio įstatymo 2 ir 5 priede nurodytos valstybinės žemės sklypų dalys Projektus įgyvendinančiosios institucijos iniciatyva įregistruojamos Nekilnojamojo turto registre ir patikėjimo teise šios žemės sklypų dalys perduodamos Krašto apsaugos ministerijai. Atkreiptinas dėmesys, kad projektu teikiamo įstatymo 2 ir 5 prieduose yra nurodomi tiek žemės sklypai, tiek ir žemės sklypų dalys, todėl atitinkamai turėtų būti tikslinamos projekto 7 straipsnio 3 dalies 1 punkto pirmo ir antro sakinių formuluotės nurodant, kad patikėjimo teise Krašto apsaugos ministerijai perduodamos bei Nekilnojamojo turto registre įregistruojamos ne tik žemės sklypų dalys, bet ir žemės sklypai, nurodyti projektu teikiamo įstatymo 2 ir 5 prieduose.

Pritarti

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-07-18

7

3

6,

7

3. Tikslintinas projekto 7 straipsnio 3 dalies 6 punktas nurodant, kad Lietuvos kariuomenei patikėjimo teise perduodama ir iš Valstybinės reikšmės kelių sąrašo išbraukiama patikėjimo teise perduota valstybinės reikšmės kelio dalis, kaip tai nurodyta projekto 7 straipsnio 3 dalies 5 punkte, o ne visas valstybinės reikšmės kelias.

Pritarti iš dalies

Argumentai:

Atsižvelgiant į Lietuvos kariuomenės  poreikį bei siekį užtikrinti nepertraukiamą gyventojų susisiekimą su gyvenamomis teritorijomis, siūlo valstybinės reikšmės kelio neperduoti Lietuvos kariuomenei ir palikti jam valstybinės reikšmės kelio statusą.

Pasiūlymai:

1.       Projekto 7 straipsnio 3 dalies 5 punktą išdėstyti taip:

„5) poligonų teritorijose esanti esantys valstybei nuosavybės teise priklausanti priklausantys valstybinės reikšmės kelio dalis ir vietinės reikšmės keliai ir (ar) jų dalys perduodami Lietuvos kariuomenei patikėjimo teise valdyti, naudoti ir jais disponuoti. Patikėjimo teisė į perduodamą valstybės turtą atsiranda nuo turto valdytojo ir Lietuvos kariuomenės perdavimo–priėmimo akto pasirašymo dienos. Valstybinės reikšmės kelio dalis nurodoma šio įstatymo 7 priede. Valstybinės reikšmės kelio dalis ir vietinės Vietinės reikšmės keliai ir (ar) jų dalys ir kiti šį turtą identifikuojantys duomenys nurodomi perdavimo–priėmimo akte;“.

2.       Atsisakyti Projekto 7 straipsnio 3 dalies 6 punkto.

3.       Atsisakyti Projekto 7 priedo.

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-07-18

7,

10,

11,

12

3,

6,

1,

1,2

2,

4. Projekto 7 straipsnio 3 dalies 2 punkte, 10 straipsnio 6 dalyje, 11 straipsnio 1 dalyje, 12 straipsnio 1 ir 2 dalys esantis žodis „Projektą“ keistinas žodžiu „Projektus“.

Pritarti

 

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-07-18

11

1

 

5. Tikslintina projekto 11 straipsnio 1 dalis, vietoje „apygardos administracinio teismo“ įrašant „Regionų administracinio teismo“ pavadinimą.

Pritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Šilalės rajono Kreivių k. bendruomenės narė Raimundė Gečienė,

2024-08-26

G-2024-7047

*

 

 

Esame informuoti, kad yra ruošiamas įgyvendinimui Lietuvos Respublikos Lietuvos kariuomenės Tauragės karinio poligono ir Lietuvos kariuomenės Šilalės karinio poligono įstatymo projektas Nr. XIVP-4028. Susipažinę su teritorija žemėlapyje išsiaiškinome, jog poligono ribos Kreivių kaime atsiduria šalia mano sodybos ties 68 miško kvartalu. Kitų kaimynų ties 71 kvartalu. Šią sodybą, savo gimtinėje paveldėjau po neseniai mirusios Mamos mirties. Pastatus rekonstravome, atstatėme, sutvarkėme aplinką, kur kainavo nemažas investicijas. Tikėdamiesi ramaus ir švaraus gyvenimo su šeima regioniniame parke, planavome persikelti iš miesto nuolatiniam gyvenimui. Ir dabar ten didžiąją laiko dalį praleidžiame, nes yra sodas, daržas, gėlės, naminiai gyvūnai.

Aš pritariu krašto gynybai ir poligonų steigimui. Tačiau, yra prašymas atitraukti nuo gyvenamųjų sodybų miško kvartaluose 68, 69, 71 poligono ribas kiek toliau, bent už 1 km., o ne už 100 m kaip dabar planuojama.

Pritarti iš dalies

Atsižvelgiant į gyventojų prašymus, Šilalės karinio poligono teritorijos riba yra atitraukta nuo Kreivių kaimo sodybų daug didesniu atstumu, nei planuota anksčiau. Planuojama, kad atitraukta Šilalės karinio poligono teritorijos riba eis tarp Ringių miško 68, 69 ir 71, 72, 73  kvartalų einančia  kvartaline linija ir atstumas nuo gyvenamųjų sodybų bus apie 800 metrų.

2.

Sakalinės kaimo gyventojas Linas Metrikis, MTB Tauragė asociacijos pirmininkė Vaida Žalandauskienė, Tauragės medžiotojų klubo „Sakalas“ valdybos narys Paulius Kiliotaitis,

2024-08-28

G-2024-7089

 

*

 

 

Kaip jau kalbėjau per jūsų išvažiuojamąjį vizitą rugpjūčio 21 d. Tauragėjs, esame (rašau Skalinės kaimo gyventojų, MTB Tauragė ir Tauragės medžiotojų klubo „Sakalas“ vardu) susirūpinę dėl staigiamo Tauragės karinio poligono rytinės pusės ribų.

Iš pateikto žemėlapio visuomenei matyti, jog minėtoje rytų posėje būsimo poligono riba, kuri nubrėžta kelio, 400 metrų juosta, susiliečia su Viešvilės valstybiniu gamtiniu rezervatu. Ko pasekoje abi valstybinės svarbos teritorijos netenka savo apsaugos zonų, kurios yra numatyto ir atkerta patekimą į tolimesnį mišką bei apriboja susisiekimą su Viešvilės gyvenviete. Tas neįvyktų, jei riba tarp būsimo poligono ir Viešvilės VGR eitų kvartaline linija (kv. nr. 50/51, 56/57, 62/63, žymėjimas paimtas iš medžioklėtvarkos projekto). Šiuo atveju poligonas sumažėtų vos 70 ha plotu, o iš platesnės visuomenės, vietinės bendruomenės, taip pat ir medžiotojų nebūtų atimta galimybė pasinaudoti, kad ir nedidele, bet visvien maždaug 300 ha teritorija (kv. Nr. 57, 63, 66), kurioje be didesnių suvaržymų būtų galima grybauti, uogauti bei medžioti.

Prašome įsigilinti ir atsižvelgti į mūsų išsakytas pastabas. Neatmetame ir suinteresuotų asmenų parašų rinkimo galimybės.

Pritarti iš dalies

Atsižvelgiant į gyventojų pasiūlymą, būsimo karinio poligono teritorijos riba pakoreguota: ties VMU Jurbarko regioninio padalinio 72 ir 14 miško kvartalais, tokiu būdu sumažinant planuojamo Tauragės karinio poligono plotą 56 h.; atsisakoma Viešvilės rezervato buferinės rezervato zonos – 71 ha, poligono teritorijos riba nustatoma tarp miško kvartalų 56, 68 ir 57, 69 (iki 2022-12-31 buvo 50, 56 ir 51, 57) einančia kvartaline linija.

Siekiant neapriboti gyventojų susisiekimo su gyvenamosiomis teritorijomis, į Tauragės karinio poligono teritoriją nėra įtraukiamas valstybinės reikšmės kelias, o taip pat nustatomi kelio servitutai Sakalinės miške, Jūravos miške ir Jurbarko miške.

Poligonai nebus uždara karinė teritorija, todėl, kai nevyks mokymai, joje bus galima lankytis, grybauti ir uogauti (pagal 2000-05-12 LRV nutarimo Nr. 545 20.6 papunktį).

3.

Tauragės rajono Dauglaukio, Lapynų, Petkaičių, Skirgailų, Kuisių, Meižių, Balandiškių kaimų gyventojų kreipimasis

2024-09-06

G-2024-7300

*

 

 

<...>

„Siūlymai ir klausimai:

1) Mes manome kad 50 dienų per metus didesnio masto pratybų poligone gali ženkliai sutrikdyti kasdienį mūsų gyvenimą, nes jos turėtų vykti kiekvieną savaitę apvalius metus. Prašome aiškiau apibrėžti pratybų trukmę ir sezoniškumą, kad galėtume suderinti viešąjį gynybos interesą su privačiais darbo, ugdymo, gydymo, sveikatinimo, rekreacijos ir kitais gyvybiniais bei kasdieniniais gyvenimo poreikiais.

2) Kokias dar būdais ir priemonėmis (be informacinių stendų ir įspėjamųjų ženklų) rajono gyventojų bendruomenės bus informuojamos apie didesnio masto bei mažesnės apimties pratybas poligone?

3) Ar KAM informaciją apie pratybų pobūdį ir dažnumą galima laikyti teisinga ir neprieštaraujančia teisinei logikai, kadangi joje rašoma, kad gyventojai, norintys patekti į Šilinės mišką, joje galės poilsiauti, uogauti ir grybauti, tačiau kaip tai bus įgyvendinama praktiškai, jei poligone mažos apimties pratybos vyks nuolat?

4) Kadangi KAM informacijoje visuomenei rašoma, kad poligone gyventojai lankytis galės, klausiame, ar galės gyventojai lankytis Šilinės miške mažųjų pratybų metu, ar jiems bus saugu tame miške lankantis mažos apimties pratybų metu, ar lankytojams galės būti skiriamos baudos miško lankytojams mažos apimties pratybų metu atvykusiems į poligono teritoriją?

<...>

„Siūlymai:

1) Sutinkame, kad mirusių žmonių palaidojimo vietų nereikėtų įtraukti į poligono teritoriją. Kalbant apie gyvųjų poreikius, siekiame, kad būtų išlaikytas teisiškai pagarbus požiūris į gyventojų nuosavybę ir jų amžių, būtų išlaikytas saugus atstumas nuo poligono ribų iki gyventojų nuosavybėje esančių žemės sklypų ribų. Manome, kad gerbiant konstitucinę gyventojų teisę į privačią nuosavybę, reikėtų priimti sprendimus ir numatyti krašto apsaugos zonas, nesiribojančias su privačiais žmonių sklypais, kaip tai ketinama padaryti su Dunokų kapinių teritorija. Gyventi nuosavos žemės sklypuose pagal LR, savivaldybės nustatytus teisės aktus ir papildomai - pagal Krašto apsaugos ministerijos bei Lietuvos kariuomenės nustatytas taisykles mums būtų itin nepatogu ir nepriimtina, nes ne visi besiribojančių su būsimu poligonu žemės valdų savininkai turi prieigą prie interneto ar moka juo naudotis, kad be sunkumų galėtų derinti savo ūkinius reikalus su Krašto apsaugos ministerija ar kariuomene. Antra vertus, manome, kad Krašto apsaugos ministerija ir Lietuvos kariuomenė turi svarbesnių darbų, nei statybų, sodinių priežiūros, gyvulių ganymo, tvorų tvėrimo reikalų derinimas su poligono kaimynystėje gyvenančiais Lietuvos piliečiais.

2) Krašto apsaugos objektų zoną, tose vietose, kur ji ribojasi su gyventojų privačios žemės sklypais, patraukti į poligono pusę per visą jos plotį 100 metrų ir tokiu būdu išvengti perteklinių kontaktų su gyventojais dėl jų ūkinių reikalų derinimo su Lietuvos kariuomene ar KAM.“

<...>

„Klausimai:

1) Ar pakeista Šilinės miško žemės paskirtis į kitos paskirties žemę nebus pretekstu ją naudotis nekontroliuojamai ir netinkam ardyti miško paklotę, skruzdėlynus, vabzdžių ir gyvūnų buveines ir tokiu būdu pakenkti poligonui paimto miško bioįvairovei ir gamtos suform uotam landšaftui - Šilinės girios kopiniam miškui?

Informuojame, kad Dauglaukio kaimo gyventojų bendruomenė „Gimtinė" nuolat prižiūri Šilinės mišką, lankytojai susirenka šiukšles, bendruomenė drauge su miškininkais vykdo gyventojų švietimą ir miško gaisrų prevenciją, bendruomenė buvo išsireikalavusi draudimo miško paklotę ardantiems keturračiams važinėti ne miško keliais. Šilinės miškas yra neatsiejama dalis saugomos „Natūra 2000“ teritorijos Karšuvos girioje, Šilinės miško žemės plotas- 4473 ha, jam e 65 ha ekologiškai vertingų miško sklypų, 43,4 ha pelkinių pušynų, 8,4 ha natūralių miško pelkių, 14 saugomų augalų ir grybų rūšių, 20 kertinių buveinių, todėl, net pakeitus valstybinio miško statusą, poligone privalės išlikti miškas su jam taikom omis ES ir LR teisės aktuose numatytomis gamtos apsaugos priemonėmis ir jų kontrole.

 2) Kas vykdys poligonui valstybės perduoto miško apsaugos kontrolę, kaip bus vertinami ir atkuriami pažeistos gamtos plotai? KAM informuoja apie įsipareigojim ą po pratybų atstatyti pažeistus kelius ir pripažįsta gamtą žalojantį poligono poveikį, todėl turėtų aiškiai reglamentuoti ir pažeistos gamtos vertinim ą bei atkūrimo galim ybes. Vis dėl to, jei nebus atliktas poveikio aplinkai vertinimas, vargu bau bus įmanom a net sužinoti antropogeninio poveikio miško kraštovaizdžiui ir bioįvairovei faktus, o ir nebūtų teisinio precedento žalos miškui įvertinimui ir atlyginim ui, kai žalos išieškotojas yra valstybė ir viešas visuom enės interesas.

3) Siūlome LR Seimo Aplinkos apsaugos komitetui inicijuoti poveikio aplinkai vertinimo procedūras būsimų naujų poligonų teritorijoms iki poligono įstatymo priėmimo ir tuo būdu atlikti savo pareigą visuomenei, užtikrinant, kad valstybės gynimo ir gyventojų saugumo interesai būtų įvertinti kaip teisėti ir lygiaverčiai, optimaliai suderinti bei patenkinti, o gyventojam s nebūtų padaryta nepageidaujam a „gretutinė žala“ (collateral damage), kalbant kariškių terminais.“

<....>

„Klausimas:

Ar teise ir mokslu pagrįstas pažadas, kad lygiavertę sunaikintai ar pažeistai saugomą teritoriją realiai įmanoma įsteigti, taip pavyzdžiui kapinės, istorinės valstybės sienos riboženkliai arba per šimtmečius gamtos suformuoti saugomos bioįvairovės miškai su kopiniu reljefu, natūralios pelkės ir kitos natūralios gyvūnijos ir augalijos buveinės?

Siūlymas:

Jei būtų padaryta žala saugomoms teritorijoms, turi būti nedelsiant užtikrinamas LR ir ES teisės aktų numatytas padarytos žalos masto įvertinimas, po kurio sektų atitinkamos teisinės pasekmės, atsakomybė žalą padariusiam subjektui, tokiu atveju apie žalos atlyginimą spręstų teismas.“

<....>

„Klausimas:

1) Ar prie rajono vietinės reikšmės kelių, regioninio kelio, Dauglaukio kaime numatyta pastatyti informacinius stendus su išsamiai ir suprantamai parašytomis poligono taisyklėmis ir ribojimais?

2) Kokią kontaktinę informaciją ketinate skelbti informaciniuose stenduose? Manome, kad tą klausimą reikėtų derinti su visuomene.“

Pritarti iš dalies

Pritarti pasiūlymui „išimti“ Dunokų kapines iš poligono teritorijos.

Pritarti pasiūlymui atitraukti Tauragės karinio poligono ribas tolesniu nei 100 metrų atstumu nuo gyvenamųjų sodybų ir privačių žemės sklypų, kad gyventojams nereikėtų derinti  savo veiksmų ir gauti pritarimą dėl vykdomos ūkinės ir kitokio pobūdžio veiklos, kaip tai numatyta LR specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatyme.

Tauragės karinio poligono teritorijos riba atitraukta nuo Dunokų gyvenvietės ir ten esančių kapinių, pavienių gyvenamųjų sodybų bei rekreacinės teritorijos (planuojamo poligono plotas sumažėja 259 ha, 19 miško kvartalo dalis, 25 miško kvartalas, 26 miško kvartalo dalis, 27, miško kvartalo dalis ir 40 miško kvartalo dalis).

Tauragės karinio poligono teritorijoje žemės sklypų miškų ūkio paskirtis bus keičiama į kitos paskirties žemę, tačiau tai neturės įtakos miško naudmenų buvimui. Lietuvos kariuomenės poreikiai yra miškinga teritorija, skirta manevravimo vykdymui. Atsižvelgiant į tai, yra numatomi tik esamo miško retinimo (iki 15 % nuo bendro poligono teritorijos ploto) darbai karinių mokymų manevravimo tikslais.

Pasiūlymas:

1.             Papildyti Projekto 8 stripsnį nauja 6 dalimi:

„6. Poligonų teritorijose miško kirtimai, siekiant užtikrinti poligonų efektyvų naudojimą, negali viršyti 15 procentų poligono teritorijos bendro ploto.“

2.             Projekto 8 staripsnio 6 dalį laikyti 7 dalimi.

Dėl Šilinės miško, Karšuvos girios masyvo ir „Natura 2000” teritorijų: šių teritorijų statusas neatšaukiamas rengiamu įstatymu. Lietuvos kariuomenė bendradarbiauja su Valstybne saugomų teritorijų tarnyba ir su VĮ Valstybinių miškų urėdija, kurios yra sudariusios apsaugos sutartį dėl valstybiniuose miškuose saugotinų EB svarbos buveinių ir rūšių buveinių išsaugojimo, t.y. konkrečiai identifikavusios apsaugos tikslus. Pažymėtina, kad šie apaugos tikslai išsidėstę fragmentais ir neapima visos teritorijos, todėl nesunkiai gali būti apsaugoti nuo nepageidaujamo karinių pratybų poveikio tinkamai juos planuojant. Geografinė ir ekologinė informacija apie apsaugos tikslus yra perduota Lietuvos kariuomenei.

Pritarti informacinių stendų įrengimui, siekiant informuoti visuomenę apie lankymosi kariniame poligone sąlygas ir tvarką.

Atkreiptinas dėmesys į tai, kad pratybos ir mokymai yra planuojami metams į priekį ir planas tikslinamas kas ketvirtį. Atsižvelgiama į valstybines ir religines šventes – jų metu pratybos, darančios įtaką visuomenės veiklai, neplanuojamos. Karių karinis rengimas planuojamas įvairiomis metų, oro ir paros sąlygomis. Paprastai karių karinis rengimas vykdomas įprastos darbo dienos režimu, bet esant poreikiui organizuojamos ir tamsiojo paros meto pratybos. Apie visų planuojamų pratybų tęstinumą visuomenė yra informuojama pateikiant ateinančio mėnesio pratybų planus su nurodytu laiku toms savivaldybėms, kurių teritorijose yra kariniai poligonai. Savivaldybės savo ruožtu viešina informaciją įvairiomis informavimo priemonėmis (skelbia savivaldybės interneto svetainėje, skelbimų lentose, vietinėje spaudoje, per vietos radiją ir televiziją). Taip pat ši informacija skelbiama informaciniuose stenduose, esančiuose prie kelių, vedančių į karinio poligono teritoriją.

Dėl visų, įskaitant ir pačių asmenų saugumo mokymų ir pratybų metu nerekomenduojama lankytis poligono teritorijoje. Tačiau tais atvejais, kai vyks nedidelės apimties pratybos, kurios neapims veiksmų visoje planuojamo poligono teritorijoje, asmenų lankymasis nebus ribojamas ar draudžiamas.

Nepritarti pasiūlymui AAK inicijuoti poveikio aplinkai vertinimo procedūras dėl būsimų naujų poligonų teritorijų steigimo, nes tokio pobūdžio veiklos poveikis aplinkai nėra vertinamas pagal LR planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatymą.  

4.

Vilius Kiniulis

2024-08-22

G-2024-7000

*

 

 

Noriu patikslinti 2 klausimo formuluotę, kurią jūs ne taip supratote ar nenorite suprasti mano prašymo, cituoju jūsų atsakyma „Su Jūsų sklypu besiribojantys valstybinės miškų ūkio paskirties žemės sklypai bus paimti visuomenės poreikiams – Tauragės ir Šilalės kariniams poligonams įkurti, todėl nėra galimybės Jums suteikti kitą miškų ūkio paskirties sklypą greta Jūsų nuosavybės teise valdomo miškų ūkio žemės sklypo“ norimas miško ploto perkėlimas ne gerta esamo poligono teritorijos t.y. iškėlimas iš Ringių miško girininkijos teritorijos (poligono teritorijos) į kitą miško masyvą. Kaip pavyzdys man tinkamas miško masyvas Tauragės rajono savivaldybė (Mažonų seniūnija) Leoniškės miškas arba Tauragės miškas. Didžioji dalis Leoniškės ir Tauragės miško ploto priklauso Tauragės miškų urėdijai, pažymėta raudona linija. Aš kaip Lietuvos pilietis prašau lankstaus kompromisinio sprendimo iš Lietuvos vyiruasybės šiuo klausimu nes noriu turėti savo mišką o ne piniginę kompensaciją. Nes gavus piniginę kompensaciją, aš neturiu galimybės nusipirkti 10 km spinduliu nuo Mažonų kaimo privataus miško.

Nepritarti

Šiuo metu galiojantys įstatymai, reglamentuojantys žemės paėmimo visuomenės poreikiams sąlygas ir tvarką, kai žemė reikalinga ypatingos valstybinės svarbos projektui įgyvendinti (pvz. Lietuvos Respublikos Lietuvos kariuomenės Rūdninkų karinio poligono įstatymas ir Lietuvos Respublikos žemės paėmimo visuomenės poreikiams įgyvendinant ypatingos valstybinės svarbos projektus įstatymas), nenumato kitų atlyginimo būdų, tik pinigais, lygiavertis miško plotas negali būti suteiktas. Tokio reguliavimo tikslas – užtikrinti greitą ir efektyvią žemės paėmimo procedūrą tinkamai atlyginant už paimamą visuomenės poreikiams turtą. Atsižvelgiant į tai, kad Lietuvos Respublikos Lietuvos kariuomenės Tauragės karinio poligono ir Lietuvos kariuomenės Šilalės karinio poligono įstatymu taip pat siekiama pripažinti ypatingos valstybinės svarbos projektu Tauragės ir Šilalės karinių poligonų įkūrimą, ir to reikia skubiai, siekiant užtikrinti Lietuvos kariuomenės poreikius, todėl atlyginimo būdas – pinigais.

Miškų ūkio paskirties žemės sklypo vertė bus nustatoma atliekant individualų turto vertinimą, kurį atliks turto vertintojas.

Valstybinių miškų urėdijos valdomi miškų ūkio paskirties žemės sklypai priskirti valstybinės reikšmės miškų plotams ir pagal Miškų įstatymo 4 str. išimtine nuosavybės teise priklauso Lietuvos Respublikai. Lietuvos Respublikos žemės įstatymo 6 str. 2 dalyje nustatyta, kad Lietuvos valstybei išimtine nuosavybės teise priklausančios žemės įsigyti savivaldybių ar privačion nuosavybėn negalima.

5.

Tauragės medžiotojų ir žvejų draugija,

2024-09-24

G-2024-7796

*

 

 

Tauragės medžiotojų ir žvejų draugija (toliau tekste – Tauragės MŽD) informuoja, kad 2024 m. rugsėjo 23 d. Tauragės rajono savivaldybėje vyko susitikimas su Aplinkos ministerijos atstovais ir medžioklės plotų vienetų ribų sudarymo ir keitimo komisijos pirmininku ir nariais (toliau tekste – MPV komisija). Susitikimo tikslas aptarti medžioklės plotų vienetų ribų kompensavimą dėl karinio poligono steigimo Tauragės rajone.

Tauragės MŽD pabrėžia, kad karinio poligono įsteigimas Tauragės rajone – iš esmės pakeičia netgi 3 būrelių/klubų veiklą ir galima milžiniška žala būrelių/kubų tolimesnei veiklai. Norime pastebėti, kad vadovaujantis šiuo metu galiojančiais teisės aktais, kai iš medžioklės būrelio/klubo yra paimamas MPV, tuomet be viešo aukciono, jiems negali būti kompensuojami atitinkami plotai iš:

1.  Valstybinių Miškų Urėdijai priklausančių plotų;

2. Laisvų medžioklės plotų (neturintys naudotojo);

3. Mokslo ir mokymo medžioklės plotų.

Susirinkimo metu buvo prieita bendra išvada, kad būtina inicijuoti 2002 m. birželio 20 d. Lietuvos Respublikos Nr. IX-966 Medžioklės įstatymo 8 str. (Medžioklės plotų vienetų sudarymas ir jų ribų keitimas) pakeitimo projektą, būtent dėl medžioklės plotų vienetų kompensavimo, kuomet iš būrelių yra paimami MPV dėl valstybinės svarbos objektų vystymo - šiuo atveju Tauragės ir Šilalės karinių poligonų steigimo.

To pasekoje, 2024 m. rugsėjo 24 d. vyko išplėstinis MPV komisijos ir Tauragės MŽD medžioklės būrelių/klubų pirmininkų susirinkimas, kurio metu Tauragės MŽD būreliams/klubams atsižvelgiant į medžioklės plotų sumažėjimą steigiant karinį poligoną Tauragėje buvo pasiūlyta – MPV tolygiai išdalinti visiems rajono būreliams/klubams.

Tauragės MŽD būrelių/klubų pirmininkai vienbalsiai nesutinka keisti MPV ribų ir pabrėžia, kad karinio poligono steigimas apima 3 savivaldybių teritorijų ribas ir keisti MPV ribas tik vieno rajono ribose neįmanoma.

Atsižvelgiant į susidariusią situaciją, siūlome medžioklės plotų naudotojams netekusiems dalies ar viso medžioklės plotų vieneto Žemės paėmimo visuomenės poreikiams ar įgyvendinant ypatingos valstybinės svarbos projektus, įstatymo nustatyta tvarka atlikus žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūras, ypatingos valstybinės svarbos projektus įgyvendinančiosios institucijos siūlymu, kaip kompensaciją skirti medžioklės plotą:

1. neturintį naudotojo;

2. profesionalios medžioklės plotą;

3. mokslo ir mokymo medžioklės plotą

Šiam pasiūlymui įgyvendinti siūlome teikti Medžioklės įstatymo 8 str. (Medžioklės plotų vienetų sudarymas ir jų ribų keitimas) pakeitimo projektą.

Pritarti

Lietuvos Respublikos Medžioklės įstatymo 8, 10 ir 11  straipsnio pakeitimo įstatymo projektas yra parengtas ir užregistruotas (projekto Nr. XIVP-4189).

6.

Tauragės rajono Dauglaukio, Lapynų, Petkaičių, Skirgailų, Kuisių, Meižių,

Balandiškių kaimų gyventojų kreipimasis

2024-09-27

G-2024-7826

3,

8

 

 

   Dėkojame už suteiktą galimybę susipažinti su parengtu Tauragės ir Šilalės karinių poligonų įstatymo projektu XIVP-4028 ir Lietuvos Respublikos Seimo Kaimo reikalų komiteto ir Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto posėdžių, įvykusių 2024 m. rugsėjo 25 d., metu suteiktą galimybę teikti siūlymus dėl šio įstatymo projekto papildymo.

1)             Siūlome papildyti XIVP-4028 įstatymo projekto Antrojo skirsnio 3 str. 2 punktą, įrašant tekstą pastorintu šriftu: „ Šiuo įstatymu poligonų efektyvų naudojimą užtikrinančių inžinierinių statinių ir įrenginių statyba (įrengimas) ne poligonų teritorijose ir naujų saugomų teritorijų už poligonų teritorijų ribų įsteigimas kompensuojant poligonų teritorijų ribų nustatymo ir jų naudojimo neigiamą poveikį juose esančioms gamtos vertybėms ir  ūkinėms, ekonominėms veikloms, kurias poligonų teritorijose ir poligonų apsaugos zonų teritorijose vykdo civiliniai juridiniai ir fiziniai asmenys, pripažįstami ypatingos valstybinės svarbos krašto apsaugos srities projektais.“

2)              Siūlome papildyti XIVP-4028 įstatymo projekto Trečiojo skirsnio 8 str. 6 punktą įrašant tekstą pastorintu šriftu: Saugomų teritorijų įstatymą įgyvendinančios institucijos kartu su Projektus įgyvendinančiąja institucija stebi poligonų teritorijose esančių saugomų teritorijų būklę ir imasi veiksmų, kad neigiamas poveikis saugomoms teritorijoms, kurio neįmanoma išvengti dėl poligonų įkūrimo, jų statinių ir(ar) įrenginių statybos, poligonų teritorijų parengimo karinių mokymų ir pratybų veiklai ir šios veiklos vykdymo, būtų kompensuojamas įsteigiant lygiavertes saugomas teritorijas toje savivaldybėje, kurios teritorijoje buvo padarytas neigiamas poveikis saugomoms teritorijoms.“

Nepritarti

Dėl 1 siūlymo: ypatingos valstybinės svarbos projektus įgyvendinančios institucijos yra tiesiogiai susijusios tiek su projekto įgyvendinimu, tiek su jo finansavimu. Siūlymas poligonų teritorijose civilinių juridinių ir fizinių asmenų veiklą pripažinti kaip ypatingos valstybinės svarbos krašto apsaugos srities projektu yra nepagrįstas, nes poligonų teritorijose juridiniai ir fiziniai asmenys veiklos nevykdys.

Dėl siūlymo poligonų apsaugos zonų teritorijose civilinių juridinių ir fizinių asmenų veiklą pripažinti kaip ypatingos valstybinės svarbos krašto apsaugos srities projektu yra nepagrįstas, nes ypatingos valstybinės svarbos projektais pripažįstami energetikos infrastruktūros, transporto infrastruktūros ar krašto apsaugos sričių projektai, kuriuos teisės aktų nustatyta tvarka Lietuvos Respublikos Vyriausybės teikimu Lietuvos Respublikos Seimas pripažįsta valstybei ypač svarbiu ekonominiu ar strateginę reikšmę nacionaliniam saugumui turinčiu projektu, taip pat karinės infrastruktūros, reikalingos priimančiosios šalies paramai užtikrinti, pritaikymo ir (ar) sukūrimo projektu. Atsižvelgiant į tai, kad už poligono esančiose teritorijose kitų asmenų vykdoma veikla nebus ribojama ir nebus paimama žemė visuomenės poreikiams, kitaip tariant nebus įgyvendinamas joks valstybei svarbus projektas, todėl nėra pagrindo šias teritorjas pripažinti kaip ypatingos valstybinės svarbos projektais.

 

Dėl 2 siūlymo: Poligonų teritorijose saugomų teritorijų poreikis dėl jų perkėlimo vertinamas ir vykdomas Saugomų teritorijų įstatymo nustatyta tvarka (atsakinga institucija Valstybinė saugomų teritorijų tarnyba prie Aplinkos ministerijos). Pažymėtina, kad neretai saugomų teritorijų veikla yra suderinama su karinėse teritorijose vykdomomis veiklomis.

Be to, apsiribojimas savivaldybės administracinėmis ribomis labai apsunkintų galimybes kompensuoti lygiaverte saugoma teritorija. Galbūt tinkama teritorija pateks į dviejų savivaldybių ribas, galbūt tinkamesnė teritorija bus gretimoje savivaldybėje. Papildžius taip, kaip siūloma, net ir nedidelė naujai steigiamos saugomos teritorijos dalis negalėtų būti gretimoje savivaldybėje.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:     

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Šilalės rajono savivaldybės meras

2024-08-14

G-2024-6849,

2024-08-21

G-2024-6978

*

 

 

Susipažinę su Lietuvos Respublikos Lietuvos kariuomenės Tauragės karinio poligono ir Lietuvos kariuomenės Šilalės karinio poligono įstatymo projektu Nr. Nr. XIVP-4028, teikiame pastabas bei pasiūlymus:

1. Dėl pavadinimo – siūlome įvertinti, ar teritorija, kurioje numatytas poligonas, negali būti apibrėžta kaip mokymų laukas, skirtas taktinėms pratyboms;

2. Jeigu nėra galimybės įgyvendinti 1 punkte nurodyto pakeitimo, prašome Įstatyme aiškiai apibrėžti, kas yra lengvasis manevrinis poligonas ir aiškiai reglamentuoti, kad toks poligonas ateityje netaps kitokio pobūdžio kariuomenės zona. Įstatyme turi būti aiškiai apibrėžtas tokio poligono veiklos pobūdis, konkrečiai nurodant lengvojo manevrinio poligono statusą, galimų kirtimų maksimalias procentines ribas teritorijoje, patekimo į mišką rekreaciniais tikslias galimybes, susitarimus su medžiotojų būreliais. Įstatyme pasigendama užtikrinimo, kad nebus vykdomi neribojami miško kirtimai bei nevyks kovinis šaudymas (tik imitaciniai šoviniai bei sprogmenys); Įstatyme turi būti numatytas aiškus saugiklis, jog ateityje, norint keisti lengvojo manevrinio poligono pobūdį, ribas, leidimus ir kt.,  negali būti atlikti tik pakeitimai Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministerijos vienašališku sprendimu, o visi pakeitimai būtų galimi tik iš naujo suderinus su Šilalės rajono savivaldybe ir gyventojais bei dėl šių pakeitimų iš naujo būtų balsuojama Lietuvos Respublikos Seime.

3. Dėl teritorijos – atsižvelgiant į medžiotojų išsakytas pastabas, siūlome keisti numatyto poligono teritorijos ribas, t. y.  Ringių girininkijoje esančius miško kvartalus 68, 69, 71, 72, 73, 74, 75 neįtraukti į numatomo poligono teritoriją;

4. Išskirtinius, individualius klausimus su turinčiais privataus turto gyventojais ir medžiotojais dėl populiacijos balansavimo veiklos – svarstyti atskira tvarka ir rasti bendrą sprendimą.

Atsižvelgdami į tai, kad Lietuvos Respublikos Lietuvos kariuomenės Tauragės karinio poligono ir Lietuvos kariuomenės Šilalės karinio poligono įstatymo projektas Nr. Nr. XIVP-4028 yra aktualus Šilalės rajono savivaldybei bei rajono gyventojams, Šilalės rajono savivaldybės atstovai pageidauja dalyvauti tolimesniuose šio įstatymo projekto svarstymuose. Prašome informuoti, kada numatyti šio projekto svarstymai Nacionalinio saugumo ir gynybos, Kaimo reikalų bei Aplinkos apsaugos komitetuose.

Prašome, 2024-08-14 raštą Nr.T16-478 (2.20 Mr) ,,Dėl pastabų įstatymo projektui pateikimo‘‘, laikyti negaliojančiu.

Pritarti iš dalies

Iš dalies pritarti siūlymui apibrėžti poligono veiklos pobūdį, konkrečiai nurodant lengvojo manevrinio poligono statusą, galimų kirtimų maksimalias procentines ribas teritorijoje, patekimo į mišką rekreaciniais tikslias galimybes, susitarimus su medžiotojų būreliais.

Atsižvelgiant į tai, kad gyventojams nerimą daugiausiai kelia kiek ketinama išmiškinti planuojamų poligonų teritorijos, ar nebus poligonų teritorijose statomos šaudyklos, vykdomos nuolatinės kovinio šaudymo pratybos ir mokymai, siūlytina Projekte apibrėžti procentinį miško kirtimų dydį bei, kad poligonų teritorijose karių ir karinių vienetų mokymams ir pratyboms karinė technika ir ginklai naudojami tik su imitacinėmis priemonėmis.

Pasiūlymai:

1.     Papildyti Projekto 8 stripsnį nauja 6 dalimi:

„6. Poligonų teritorijose miško kirtimai, siekiant užtikrinti poligonų efektyvų naudojimą, negali viršyti 15 procentų poligono teritorijos bendro ploto.“

2. Projekto 7 staripsnio 6 dalį laikyti 7 dalimi.

1.       Papildyti Projekto 8 straipsnį 8 dalimi:

„8. Poligonų teritorijose karių ir karinių vienetų mokymams ir pratyboms karinė technika ir ginklai naudojami tik su imitacinėmis priemonėmis (imitaciniais šaudmenimis, pirotechninėmis, šviesos ir garso imitavimo, dūminėmis ir kitomis kovinės aplinkos imitavimo priemonėmis).“

 

Dėl pasiūlymų įstatyme konkrečiai apibrėžti būsimo poligono sąvoką, paskirtį ir jame galimos veiklos pobūdį, taip pat visų pokyčių derinimą su savivaldybėmis ir gyventojais - apsispręsti pagrindiniam Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetui.

 

Iš dalies pritarti gyventojų siūlymui pakoreguoti Šilalės karinio poligono teritorijos ribas pagal kvartalines linijas: „keisti numatyto poligono teritorijos ribas, t. y. Ringių girininkijoje esančius miško kvartalus 68, 69, 71, 72, 73, 74, 75 neįtraukti į numatomo poligono teritoriją“.  Siūlytina nustatyti, kad Šilalės karinio poligono teritorijos riba eis tarp Ringių miško 68, 69 ir 71, 72, 73 kvartalų einančia kvartaline linija.

 

Iš dalies pritarti siūlymui „išskirtinius, individualius klausimus su turinčiais privataus turto gyventojais ir medžiotojais dėl populiacijos balansavimo veiklos – svarstyti atskira tvarka ir rasti bendrą sprendimą.“

Siekiant karių ir pačių medžiotojų saugumo, vadovaujantis Lietuvos Respublikos medžioklės įstatymo 7 straipsnio 1 ir 2 dalimis bei Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000 m. gegužės 12 d. nutarimu Nr. 545 ,,Dėl Lietuvos kariuomenės karinių poligonų ir karinio mokymo teritorijų“ patvirtintų Lietuvos kariuomenės karinių poligonų ir karinio mokymo teritorijų valdymo ir naudojimo nuostatų 18 punktu, karinio poligono teritorija nėra laikoma medžioklės plotu. Galiojantis reglamentavimas (LRV 2000-05-12 nutarimas Nr. 545) nustato, kad poligono teritorijose gali būti vykdomi populiacijos gausos reguliavimo darbai. Lietuvos kariuomenė kartu su KAM yra parengusi bendradarbiavimo sutarties dėl populiacijos gausos reguliavimo darbų vykdymo poligonų teritorijose projektą, kurio nuostatos derintos susitikimų su suinteresuotu medžiotojų klubų/būrelių atstovais. Minėtos sutarties projekte medžiotojų klubas/būrelis (jo paskirti medžiotojų klubo/būrelio nariai, turintys teisę vykdyti medžiojamųjų gyvūnų populiacijos gausos reguliavimo darbus) įgyja teisę prioriteto tvarka poligono teritorijoje vykdyti medžiojamųjų gyvūnų populiacijos gausos reguliavimo darbus toje poligono teritorijoje, kurioje medžiotojų klubas/būrelis kaip medžioklės plotų naudotojas, iki šių medžioklės plotų panaikinimo, turėjo leidimą naudoti medžiojamųjų gyvūnų išteklius medžioklės plotų vienetuose. Atitinkamai, dalyvaujant medžiotojų klubų/būrelių atstovams, bendradarbiaujant su Aplinkos ministerija ir Aplinkos apsaugos departamentu, aptartas praktinis bendradarbiavimo sutarties nuostatų įgyvendinimas. Lietuvos kariuomenė yra suinteresuota tokių bendradarbiavimo sutarčių pasirašymu, siekdama užtikrinti pačių karių saugumą dėl galimų susidūrimų su laukiniais gyvūnais.

2.

Pagėgių savivaldybės meras,

2024-09-10

G-2024-7596

 

 

 

Matydami geopolitinę situaciją ir nedraugiškus kaimyninių šalių veiksmus Europoje, suprantame Lietuvos kariuomenės poreikį ir svarbiausią prioritetą – šalies ir mūsų visų saugumą, tačiau atsižvelgdami į tai, kad Tauragės regione steigiamas karinis poligonas ribojasi su Pagėgių savivaldybės teritorija, prašome įvertinti situaciją ir atsižvelgti į greta poligono gyvenančių Pagėgių savivaldybės Vilkyškių seniūnijos Aušgirių, Adomiškių ir Pagenaičių kaimų gyventojų siūlymus:

1.     Atsižvelgiant į šalia karinio poligono gyvenančių gyventojų saugumą dėl jame vykdomų veiklų, prašome įstatyme aiškiai apibrėžti, kas yra lengvasis manevrinis poligonas ir taip pat užtikrinti, kad šis poligonas ateityje nepavirs kitokio pobūdžio kariuomenės zona. Teisės akte turi būti aiškiai apibrėžtas veiklos pobūdis, nurodant konkretų lengvojo manevrinio poligono statusą.

2.     Jeigu bus nuspręsta nekeisti poligono teritorijos, prašome atidžiai įvertinti ir planuojamo poligono ribas pakoreguoti, kad jos būtų toliau nuo gyventojų sklypų (žr. žemėlapyje A arba B ir C variantai).

3.     Atsižvelgiant į tai, kad kariniams mokymams jau kurį laiką yra naudojamas vietinės reikšmės kelias Nr. PG2028 ir kiti miško keliai, prašome minėtą kelią ir kelius aplink poligono teritoriją tinkamai sutvarkyti.

4.     Dėl šiuo metu mokymams naudojamo vietinės reikšmės kelio Nr. PG2028 per Aušgirių k.,  vietos gyventojai susiduria su keliamų dulkių ir skleidžiamo garso problema, todėl prašome atidžiai įvertinti šią situaciją ir apsvarstyti galimybę išasfaltuoti šią vietinės reikšmės kelio 1.4 km. atkarpą.

5.     Galima numatyti, kad dėl šio poligono atsiradimo nuvertės privati žemė ir kitas gyventojų turtas, todėl prašome įvertinti gyventojų siūlymą ir, siekiant bendro kompromiso iš dalies padengiant patirtus nuostolius dėl turto nuvertėjimo, didinti išmokas ūkininkams už aplink poligoną esančias žemes. Taip pat prašome svarstyti galimybę didinti skiriamos paramos intensyvumą investiciniams projektams (šiuo metu yra finansuojamas 60-70 proc. rėmimas, todėl siūlome didinti dar 20 proc. rėmimą, kas turėtų sudaryti 80-90 proc.).

6.     Atsižvelgiant į tai, kad dėl poligono atsiradimo vietos ūkininkai patirs nuostolius vykdant įprastą ūkinę veiklą, prašome atidžiai apsvarstyti galimybę pakeisti žemės paskirtį iš mažo nepalankumo į didelio nepalankumo aplink poligoną esančioje teritorijoje, tokiu būdu iš dalies kompensuojant patiriamus nuostolius.

7.     Ūkininkams, kurių žemė yra užstatyta bankams, siūlome kompensuoti nuvertėjimo skirtumą (refinansuoti).

8.     Galima numatyti, kad dėl poligone vyksiančių veiklų nebeliks galimybės auginti gyvulių, todėl prašome įvertinti galimybę pakeisti žemės paskirtį iš gyvulininkystės į augalininkystės tokiu būdu suteikiant leidimą ūkininkams arti žemes.

9.     Prašome patvirtinti, kad kariniame poligone nebus šaudoma tikrais šaudmenimis.

10.   Skatinant žiedinę ekonomiką, esant poreikiui, siūlome su vietiniais ūkininkais sudaryti pirkimo-pardavimo sutartis ir apsvarstyti galimybę Lietuvos kariuomenei įsigyti jų užaugintą produkciją.

11.   Įvertinant tai, kad vietos gyventojai gyvena šalia karinio poligono ir dėl to jaučia nerimą, prašome apsvarstyti galimybę įrengti slėptuves vietos gyventojams.

12.   Prašome pateikti detalią Pagėgių savivaldybės teritorijos, besiribojančios su kariniu poligonu, schemą.

13.   Prieš tvirtinant šiuos siūlymus ir karinio poligono teritorijos ribų schemą prašome juos suderinti su Pagėgių savivaldybės meru ir gyventojais.

14.   Teisės akte turi būti numatyta, kad visi pakeitimai, susiję su lengvojo manevrinio poligono pobūdžiu, ribomis, leidimais ir kt., galimi tik iš naujo suderinus su Pagėgių savivaldybės meru ir gyventojais.

Pritarti iš dalies

Dėl klausimo Nr. 1:

Dėl pasiūlymo įstatyme konkrečiai apibrėžti būsimo poligono sąvoką, paskirtį ir jame galimos veiklos pobūdį, taip pat visų pokyčių derinimą su savivaldybėmis ir gyventojais - apsispręsti pagrindiniam Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetui.

 

Dėl klausimo Nr. 2

Pritarti pateiktam siūlymui dėl Tauragės karinio poligono teritorijos ribų patikslinimo, atitraukiant planuojamo įkurti poligono teritorijos ribas nuo gyvenamųjų teritorijų.

 

Dėl klausimų Nr. 3 ir Nr. 4: vietinės reikšmės kelių objektų, vedančių į krašto apsaugos sistemos objektus, arba  vietinės reikšmės kelių objektų, būtinų priimančiosios šalies paramos poreikiui užtikrinti, rekonstravimas (remontas, tvarkymas) gali būti finansuojami iš Kelių priežiūros ir plėtros programoje numatytų lėšų, taip pat Krašto apsaugos ministerijai skiriamų lėšų vietinės reikšmės keliams.

Esant poreikiui tvarkyti vietinės reikšmės kelių objektus, vedančius į krašto apsaugos sistemos objektus, jie tvarkomi pagal sudaromus prioritetus.

Svarbu pažymėti, kad karinių pratybų metu ir joms pasibaigus Lietuvos kariuomenė, pasitelkdama kariniuose poligonuose turimą inžinerinę karinę techniką, tvarko pažeistus žvyro dangos kelių ruožus, stengdamasi nesukelti nepatogumų vietos gyventojams.

 

Dėl klausimų Nr. 5, Nr. 6, Nr. 7 ir Nr. 8: vadovaujantis Lietuvos Respublikos specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 133 straipsnio 2 punktu, nustatoma krašto apsaugos objektų apsaugos zona, t. y. 100 m pločio žemės juosta nuo krašto apsaugos objekto (žemės sklypo ribos). Atsižvelgiant į tai, kad poligonų teritorijų ribos koreguojamos pagal gyventojų prašymus, atitraukiant poligonų teritorijų ribas nuo gyvenamųjų ir dalies kitų teritorijų daugiau nei 100 metrų, žemės ūkio ar kita veikla subjektams nebus ribojama.

Pažymėtina, kad žemės ūkio veikla nėra ribojama ir tais atvejais, kai patenka į 100 m pločio žemės juosta nuo krašto apsaugos objekto, tačiau reikalingas Krašto apsaugos ministerijos pritarimas dėl tam tikrų tikrų veiklų vykdymo. Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad žemės paskirtis keičiama pagal savivaldybių teritorijų bendruosius planus ir tai nėra šio įstatymo projekto reguliavimo dalykas.

Žemės ūkio paskirties žemės sklypo vertė nustatoma atsižvelgiant į žemės našumo balą, sklypo plotą, patekimą į žemės sklypą. Pažymėtina, kad nei vienas iš šių vertinamų duomenų nekinta.

Atsižvelgiant į tai, bei į tai, kad veikla nebus ribojama, teisinio pagrindo ūkininkams mokėti kompensacijas arba jas padidinti, inicijuoti žemės paskirčių keitimio procedūras ar numatyti kitas išimtines priemones interesų, kurie nėra pažeidžiami, užtikrinimui, nėra.

 

Dėl klausimo Nr. 9:

Pasiūlymas:

Papildyti Projekto 8 straipsnį 8 dalimi:

8. Poligonų teritorijose karių ir karinių vienetų mokymams ir pratyboms karinė technika ir ginklai naudojami tik su imitacinėmis priemonėmis (imitaciniais šaudmenimis, pirotechninėmis, šviesos ir garso imitavimo, dūminėmis ir kitomis kovinės aplinkos imitavimo priemonėmis).

 

Dėl klausimo Nr. 10: visi Lietuvos kariuomenės įsigijimai vykdomi Viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta tvarka. Atsižvelgiant į tai, prašymas sudaryti išimtines sąlygas vienai suinteresuotų asmenų grupei teikti produkciją viešąjąm subjektui pažeistų viešųjų pirkimų principus.

 

Dėl klausimo Nr. 11: karinių poligonų buvimas šalia gyvenamųjų teritorijų užtikrina tų pačių gyventojų saugumą. Atsižvelgiant į tai, abejonės dėl galimos grėsmės neturėtų būti keliamos. Atkreiptinas dėmesys, kad slėptuvių poreikį vertina kompetentingos institucijos, šiuo atveju Vidaus reikalų ministerija.

 

Dėl klausimo Nr. 12:

Detalios planuojamų įkurti karinių poligonų  teritorijų ribos pateikiamos teisės akto priedusoe.

Dėl klausimų Nr. 13 ir Nr. 14: įgyvendinant Valstybės gynimo tarybos nutarimą, Lietuvos kariuomenės Šilalės karinis poligonas ir Lietuvos kariuomenės Tauragės karinis poligonas bus įkuriami įstatymu, todėl savivaldybių, į kurias pateks steigiami kariniai poligonai, tarybų pritarimų nereikia. Gyventojų prašymai pateikti raštu bei žodžiu įstatymo projektų rengėjams buvo iš esmės įvertinti.

3.

Tauragės rajono savivaldybės meras

2024-09-24

G-2024-7721

*

 

 

2024 m. liepos 15 d. Tauragėje vyko susitikimas su Ministro Pirmininko patarėju Daliumi Krinicku, Krašto apsaugos ministerijos atstovais, Teisės departamento patarėja Judita Nagiene, Lietuvos kariuomenės, Aplinkos ministerijos atstovais bei Tauragės rajono savivaldybės gyventojais. Susitikimo metu buvo pristatyta situacija apie kuriamus poligonus Tauragės rajone, atsakyta į iš anksto ir susitikimo metu kilusius klausimus. Įvykus susitikimui, darytina išvada, kad tai, kas buvo pristatyta, nėra teisiškai reglamentuota pateiktame įstatymo projekte, todėl teikiame šiuos pasiūlymus:

1.     Atidžiai įvertinti kitą savivaldybės siūlomą teritoriją poligono steigimui, kurios planas Jums buvo pateiktas 2024 m. liepos 12 d. raštu Nr. 19-2672 „Dėl Tauragėje planuojamo įkurti poligono teritorijos“.

2.     Jei būtų nuspręsta nekeisti poligono teritorijos, prašome atidžiai ir atsakingai įvertinti Dauglaukio bendruomenės prašymą, kuriuo siūloma pakoreguoti planuojamo poligono ribas, kad jos būtų toliau nuo gyventojų sklypų ir į jas nepatektų rekreacinės teritorijos.

3.     Įstatyme turi būti tiksliai reglamentuota lengvojo manevrinio poligono sąvoka bei išdėstyti aiškūs poligono veikimo kriterijai ir sąlygos, kad ateityje pasirinkta teritorija nebūtų naudojama kitai paskirčiai ir netaptų kitokio pobūdžio kariuomenės zona. Teisės akte turi būti aiškiai apibrėžtas poligono veiklos pobūdis, veiklos intensyvumas, konkrečiai reglamentuotas lengvojo manevrinio poligono statusas, galimų kirtimų maksimalios procentinės ribos treritorijoje, kas užtikrintų, kad nebus vykdomi neriboti miško kirtimai, taip pat patekimo į mišką rekreaciniais tikslais galimybės bei galimi susitarimai su medžiotojų būreliais.

4.     Išskirtinius ir individualius klausimus su gyventojais, turinčiais privataus turto, ir medžiotojais, dėl populiacijos balansavimo veiklos, prašome svarstyti atskira tvarka ir taip rasti visiems tinkamus sprendimus. Prašome įvertinti galimybę privataus miško teritorijas, kurios patenka į planuojamas poligono ribas ne išpirkti, o kompensuoti natūra kitame Valstybės miško sklype.

5.     Parengtame teisės akte turi būti numatyta, kad ateityje, norint keisti lengvojo manevrinio poligono pobūdį, ribas, leidimus ir kt., visa tai negali būti vykdoma vienašališku Krašto apsaugos ministerijos sprendimu. Visi planuojami pakeitimai turi būti iš naujo suderinti su Tauragės rajono savivaldybe ir gyventojais bei iš naujo svarstomi Seime.

Pritarti iš dalies

Dėl klausimo Nr. 1:

alternatyvi teritorija karinio poligono įrengimui buvo apsvarstyta ir įvertinta projekto iniciatorių, nuspręsta nepritarti, nes teritorija neatitinka tam tikrų šiems objektams keliamų kriterijų (yra per arti kitos valstybės (sienos).

 

Dėl klausimo Nr. 2: Dauglaukio bendruomenės prašymas išnagrinėtas, atsižvelgiant į gyventojų prašymą, Tauragės karinio poligono teritorijos riba yra atitraukta nuo gyvenviečių, ten esančių kapinių, pavienių gyvenamųjų sodybų bei rekreacinių teritorijų.

 

Dėl klausimų Nr. 3 ir Nr. 4:

Iš dalies pritarti siūlymui apibrėžti poligono veiklos pobūdį, konkrečiai nurodant lengvojo manevrinio poligono statusą, galimų kirtimų maksimalias procentines ribas teritorijoje, patekimo į mišką rekreaciniais tikslias galimybes, susitarimus su medžiotojų būreliais.

 

Dėl klausimo Nr. 5:

Dėl pasiūlymo įstatyme konkrečiai apibrėžti būsimo poligono sąvoką, paskirtį ir jame galimos veiklos pobūdį, taip pat visų pokyčių derinimą su savivaldybėmis ir gyventojais - apsispręsti pagrindiniam Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetui.

 

 

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui ir siūlyti pagrindiniam Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetui jį patobulinti pagal gautas pastabas ir pasiūlymus, kuriems pritarė Komitetas.

6.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Aplinkos apsaugos komitetas,

2024-10-02

 

 

 

Argumentai:

Iniciatoriai informavo, jog į Projektą neįrašytų Šilalės karinio poligono teritorijoje esančių dviejų sodybų savininkai patvirtino sutinkantys parduoti nekilnojamąjį turtą. Iniciatoriui atlikus turto vertinimo procedūras, savininkų ir turto vertintojo ataskaitose nustatyta turto vertė iš esmės sutampa. Atsižvelgiant į tai, tikslinga šias dvi sodybas įtraukti į Projektą, kaip visuomenės poreikiams paimamą turtą.

Siūlymas:

Papildyti Projekto 6 priedą dviem privačios žemės sklypais, patenkančiais į Šilalės karinio poligono teritoriją.

Pritarti

 

 

7. Balsavimo rezultatai: už – 6, prieš – nėra, susilaikė – 1.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Aistė Gedvilienė.

 

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                           (Parašas)                                                                      Aistė Gedvilienė

 

 

 

 

Apinkos apsaugos komiteto biuro patarėja

Aistrida Latvėnė