LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Aplinkos apsaugos komitetas

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS STATYBOS ĮSTATYMO NR. I-1240 28 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3895

 

2024-09-11 Nr. 107-P-34

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Kviestieji asmenys: komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, komiteto nariai: Kasparas Adomaitis, Aidas Gedvilas, Ligita Girskienė, Linas Jonauskas, Tomas Tomilinas, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus. Komiteto biuras: biuro vedėja Birutė Pūtienė, patarėjai: Evelina Bulotaitė, Jolita Jakučionytė, Rasa Liucija Matusevičiūtė, Aistrida Latvėnė, Audrius Želvys, padėjėja Vida Katinaitė. Kviestieji asmenys: aplinkos ministras Simonas Gentvilas, aplinkos viceministrė Giedrė Ričkutė; Aplinkos ministerijos atstovai: Žemės ir teritorijų planavimo politikos grupės vyresn. patarėja  Erika Giedraitienė, Erdvinių duomenų politikos grupės vyresn. patarėja  Jurgita Milieškaitė, Taršos prevencijos politikos grupės vyresn. patarėja Beata Vilimaitė Šilobritienė; Nacionalinės žemės tarnybos prie Aplinkos ministerijos direktorius Saulius Mickus, direktoriaus pavaduotojas Dovydas Petraška; VĮ Registrų centro atstovai: Registrų tvarkymo direktorius Kazys Maksvytis, Teisių registravimo centro vadovas Arnoldas Dzemyda; Lietuvos geodezininkų ir matininkų sąjungos pirmininkas Tomas Juozapavičius; UAB ,,Geometra“ vadovas Egidijus Stašelis; Nacionalinės žemės tarnybos darbuotojų profesinės sąjungos pirmininkas Audrius Gelžinis.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

(2024-06-07)

1

(28)

 

(1,

2)

 

(1,

2)

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Siekiant teisinio reguliavimo nuoseklumo bei projekto nuostatų suderinamumo, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto kadastro įstatymo Nr. VIII-1764 7, 8, 11, 12 ir 17 straipsnių pakeitimo įstatymo projekte reg. Nr. XIVP-3589 (toliau – projektas Nr. XIVP-3589) ir Lietuvos Respublikos žemės įstatymo Nr. I-446 22 straipsnio pakeitimo įstatymo projekte reg. Nr. XIVP-3590 (toliau – projektas Nr. XIVP-3590) siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą, teikiamo projekto 1 straipsnio 1 dalyje dėstomo Statybos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 28 straipsnio 1 dalies 1 punkte ir projekto 1 straipsnio 2 dalyje dėstomo keičiamo įstatymo 28 straipsnio 1 dalies 2 punkte vietoj nuostatos „aplinkos ministro nustatyta tvarka“ įrašytina nuostata „Vyriausybės įgaliotos institucijos nustatyta tvarka”.

 

Nepritarti.

Įstatymo projekte esanti formuluotė suderinta su įstatymų projektuose Nr. XIVP-3589(2) ir XIVP-3590(2) esančiomis formuluotėmis, kurie atitinkamai patobulinti atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Vyriausybės išvadoje esančius pasiūlymus šiems projektams.

1.2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

(2024-06-07)

3

 

 

 

 

 

 

2.    Atkreiptinas dėmesys, kad, kaip nurodyta projekto aiškinamajame rašte, teikiamas projektas yra susijęs su Seime registruotais projektais Nr. XIVP-3589 ir Nr. XIVP-3590, kuriuose numatyta, kad šie įstatymai įsigaliotų kitą dieną po įstatymų oficialaus paskelbimo Teisės aktų registre. Pagal projekto 2 straipsnį įstatymas įsigaliotų 2025 m. sausio 1 d. Siekiant teisinio reguliavimo suderinamumo, teikiamame projekte ir minėtuose projektuose reikėtų nustatyti vienodą įstatymų įsigaliojimo datą.

Pritarti.

 

1.3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

(2024-06-07)

3

 

 

 

3.    Projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad įstatymo inkorporavimui į teisinę sistemą reikės pakeisti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. balandžio 15 d. nutarimą Nr. 534 „Dėl Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto kadastro nuostatų patvirtinimo“. Atsižvelgiant į tai, įstatymo projekto 2 straipsnį reikėtų papildyti 2 dalimi, pasiūlant Vyriausybei, o pritarus šios išvados pirmajai pastabai, ir Vyriausybės įgaliotai institucijai iki įstatymo įsigaliojimo priimti įstatymo įgyvendinimui reikalingus teisės aktus. Ši dalis turėtų įsigalioti anksčiau nei visas įstatymas, todėl išlyga dėl jos įsigaliojimo turėtų būti nustatyta projekto 2 straipsnio 1 dalyje. Be to, atitinkamai reikėtų papildyti ir projekto 2 straipsnio pavadinimą.

Pritarti.

Žr. Komiteto patobulinto įstatymo projekto 3 straipsnį.

2.

Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė

(2024-06-18)

 

 

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS STATYBOS ĮSTATYMO NR. I-1240 28 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3895 ATITIKTIES EUROPOS SĄJUNGOS TEISEI 

             Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos statybos įstatymo Nr. I-1240 28 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3895 atitiktį Europos Sąjungos teisei pažymime, jog pastabų ir pasiūlymų neturime.

Atsižvelgti.

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narys Simonas Gentvilas

(2024-06-18)

2

(47)

 

(2,

3)

 

N

Argumentai:

Siūloma suderinant Statybos įstatymo 47 straipsnio 2 ir 3 dalies nuostatas su Aplinkos apsaugos įstatymo 19, 191 ir 192 straipsnių nuostatomis, nustatyti, kad Statybos įstatymo 47 straipsnio 2 ir 3 dalyse įrašyti apribojimai nebūtų taikomi leidimams, išduodamiems pagal Aplinkos apsaugos įstatymo 191 ir 192 straipsnius. Taršos integruotos prevencijos ir kontrolės (toliau – TIPK) leidimo ir taršos leidimo išdavimas gali užtrukti kelis mėnesius, todėl jie galėtų būti išduodami nepabaigus statinio, kuriame vykdytina ūkinė veikla, statybos, t. y. lygiagrečiai įgyvendinant šiuos procesus ir sutrumpinant laiką, per kurį išduodami visi ūkinės veiklos vykdymui reikalingi leidimai. Tikslai, kurių buvo siekiama nustatant, kad leidimai statiniuose vykdytinai ūkinei veiklai būtų išduodami tik užbaigus statinio statybą, TIPK leidimo ir taršos leidimo atvejais pasiekiami kitomis priemonėmis – prieš fiziniam ar juridiniam asmeniui pradedant eksploatuoti ūkinės veiklos objektą ir vykdyti ūkinę veiklą atliekamas patikrinimas prieš veiklos pradžią. Pradėti eksploatuoti ūkinės veiklos objektą ir (ar) vykdyti ūkinę veiklą galima tik aplinkos ministro įgaliotai institucijai įsitikinus ir priėmus sprendimą, kad ūkinės veiklos objektas atitinka Aplinkos apsaugos įstatymo 19 straipsnyje nustatytas sąlygas. Statinio statybos užbaigtumas yra vienas iš aspektų tikrinamų patikrinimo prieš veiklos pradžią metu.

Pažymėtina, kad tam tikrais atvejais dokumentas, patvirtinantis statybos užbaigimą gali būti gaunamas tik atlikus statinyje sumontuotų įrenginių (pvz., vėdinimo ar nuotekų tinklų) bandymus, tuo tarpu vadovaujantis 2010 m. lapkričio 24 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2010/75/ES dėl pramoninių išmetamų teršalų (taršos integruotos prevencijos ir kontrolės) 14 straipsnio 1f dalimi į leidimą turi būti įrašytos priemonės, nesusijusios su įprastinėmis eksploatacijos sąlygomis, pvz., su paleidimu ir sustabdymu, t. y. aplinkos apsaugos požiūriu minėtų bandymų, reikalingų gauti statinio statybos užbaigimą patvirtinantį dokumentą, atlikimui privalu turėti TIPK leidimo ar taršos leidimą ir bandomąjį paleidimą atlikti laikantis leidime nustatytų sąlygų.

Papildžius Statybos įstatymo 47 straipsnio 2 ir 3 dalį siūlomomis nuostatomis, bus užtikrintas Statybos ir Aplinkos apsaugos įstatymų suderinamumas, išvengiama atskirų įstatymų nuostatų teisinės kolizijos, o tikslai, kurių buvo siekiama pakeičiant Statybos įstatymo 47 straipsnio 2 ir 3 dalį pasiekiami įgyvendinant Aplinkos apsaugos įstatymo 19 straipsnyje nustatytą prievolę – prieš fiziniam ar juridiniam asmeniui pradedant eksploatuoti ūkinės veiklos objektą ir vykdyti ūkinę veiklą atlikti patikrinimą prieš veiklos pradžią.

 

Pasiūlymas:

Papildyti projektą nauju 2 straipsniu:

2 straipsnis. 47 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 47 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2. Pastatytą naują ypatingąjį ar neypatingąjį statinį (jo dalį) naudoti ir (ar) su fiziniais asmenimis sudaryti sandorius dėl patalpų, esančių gyvenamosios paskirties pastatuose (trijų ir daugiau butų (daugiabučiuose pastatuose), ar gyvenamosios paskirties patalpų, esančių kitų paskirčių pastatuose, nuosavybės teisės perleidimo kitiems naudotojams ir (ar) išduoti jame vykdytinos ūkinės veiklos leidimus, nurodytus Paslaugų įstatymo 2 straipsnio 6 dalyje, galima šio įstatymo 28 straipsnyje nustatyta tvarka užbaigus šių statinių (jų dalių) statybą. Šios dalies nuostatos neprivalomos statant vieno ir dviejų butų gyvenamuosius pastatus, tiesiant inžinerinius tinklus ir susisiekimo komunikacijas, išskyrus atvejus, kai yra sudaryta savivaldybės infrastruktūros plėtros sutartisŠios dalies nuostatos dėl vykdytinos ūkinės veiklos leidimų išdavimo netaikomos, kai išduodami Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatymo 191 ir 192 straipsniuose nurodyti leidimai.“

2. Pakeisti 47 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Rekonstruoto ypatingojo ar neypatingojo statinio naujas dalis pradėti naudoti ir (ar) sudaryti sandorius dėl naujose dalyse esančių gyvenamųjų patalpų perleidimo kitiems naudotojams ir (ar) išduoti jame vykdytinos ūkinės veiklos leidimus, nurodytus Paslaugų įstatymo 2 straipsnio 6 dalyje, galima šio įstatymo 28 straipsnyje nustatyta tvarka užbaigus šio statinio (jo dalies) statybą. Šios dalies nuostatos neprivalomos rekonstruojant gyvenamuosius pastatus, tiesiant inžinerinius tinklus ir susisiekimo komunikacijas, išskyrus atvejus, kai yra sudaryta savivaldybės infrastruktūros plėtros sutartis. Šios dalies nuostatos dėl vykdytinos ūkinės veiklos leidimų išdavimo netaikomos, kai išduodami Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatymo 191 ir 192 straipsniuose nurodyti leidimai.

 

Pritarti.

 

2.

Seimo narys Simonas Gentvilas

(2024-06-18)

3

 

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad siekiant išvengti atskirų įstatymų nuostatų teisinės kolizijos reikia kuo skubiau suderinti Statybos įstatymo 47 straipsnio 2 ir 3 dalies nuostatas su Aplinkos apsaugos įstatymo 19, 191 ir 192 straipsnių nuostatomis, siūloma nustatyti, kad šis pakeitimas įsigaliotų iš karto po jo priėmimo.

 

Pasiūlymas:

Papildyti projekto 2 straipsnį, kuris po papildymo nauju 2 straipsniu pernumeruojamas į 3 straipsnį:

„3 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas

Šis įstatymas išskyrus 2 straipsnį įsigalioja 2025 m. sausio 1 d.“

 

Pritarti

iš dalies.

Įstatymo projekto 3 straipsnį siūloma išdėstyti taip:

,,3 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

Šis įstatymas išskyrus 2 straipsnį įsigalioja 2025 m. sausio 1 d.

1. Šio įstatymo 1 straipsnis įsigalioja 2025 m. liepos 1 d.

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir aplinkos ministras iki 2025 m. birželio 30 d. priima šio įstatymo 1 straipsnio įgyvendinamuosius teisės aktus.“

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nepaskirta.

7. Komiteto sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.

8. Balsavimo rezultatai: už –4, prieš –0, susilaikė –3.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Aistė Gedvilienė.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepareikšta.

 

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                                           Aistė Gedvilienė

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja E. Bulotaitė