PASIŪLYMAS 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS ĮSTAIGŲ ĮSTATYMO NR. I-1367 2, 10, 11, 151, 39 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 461 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-1302(2) 

 

 

2022-06-23

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

 

 

 

 

Argumentai:

Per pastaruosius tris dešimtmečius Lietuva investavo į pirminės sveikatos priežiūros (šeimos medicinos) sukūrimą. Tris dešimtmečius buvo vykdomi struktūriniai ir funkciniai pokyčiai sveikatos priežiūros sistemoje: rengiami šeimos gydytojai, slaugytojos ir kiti PSP komandos nariai, tobulintos jų kompetencijos, vykdyta PSP centrų plėtra, šeimos medicina įsitvirtino kaip akademinė disciplina, vaidinanti vis didesnį vaidmenį ne tik sveikatos sistemoje, bet ir medikų rengime apskritai. Šių trijų dešimtmečių įdirbio rezultatas - Lietuva ES ir Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos (EBPO) šalių kontekste vertinama kaip stiprią pirminę sveikatos priežiūrą turinti šalis, šeimos medicina sėkmingai reprezentuoja Lietuvą tarptautiniuose moksliniuose tyrimuose, pacientai iš visų sveikatos sistemos darbuotojų labiausiai pasitiki šeimos gydytojais.

Galimybių tobulinti tiek pirminę, tiek specializuotą sveikatos priežiūrą yra daug, tačiau moksliniai tyrimai ir kitų šalių praktika rodo, kad pirminės sveikatos priežiūros ir antrinės sveikatos priežiūros paslaugas (įskaitant stacionarines) teikiančių įstaigų jungimas nėra traktuojamas nei kaip pirminės sveikatos priežiūros stiprinimas, nei apskritai kaip sveikatos sistemos efektyvumo didinimas. Toks jungimas jokiose demokratinėse šalyse nėra taikomas, ir jokios tarptautinės organizacijos tokiam pasirinkimui nepritaria. Toks pasirinkimas ne tik prieštarauja Lietuvos nepriklausomybės pradžioje pasirinktai sveikatos priežiūros krypčiai, tačiau kelia didelių rizikų visam sveikatos sistemos tvarumui, medicinos darbuotojų garantijoms, prieštarauja pacientų pasirinkimo teisei, konkurencingumo tarp sveikatos priežiūros įstaigų principui.

 

Pasiūlymas:

1. Pakeisti Projekto 5 straipsnio, kuriuo siūloma pakeisti Įstatymo 39 straipsnį, 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

„4. Savivaldybės tarybos motyvuotu sprendimu ir konsultuodamosi su visų savivaldybėje veikiančių sveikatos priežiūros įstaigų atstovais:

1) šio straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose nurodyti LNSS savivaldybių asmens sveikatos priežiūros viešųjų įstaigų nomenklatūros subjektai jiems priklausančias teikti asmens sveikatos priežiūros paslaugas gali teikti kaip atskiri juridiniai asmenys arba kaip šio straipsnio 1 dalies 1 punkte nurodytų asmens sveikatos priežiūros viešųjų įstaigų padaliniai (filialai), arba

2) šio straipsnio 1 dalies 1 ir 3–6 punktuose nurodyti LNSS savivaldybių asmens sveikatos priežiūros viešųjų įstaigų nomenklatūros subjektai jiems priklausančias teikti asmens sveikatos priežiūros paslaugas gali teikti kaip atskiri juridiniai asmenys arba kaip šio straipsnio 1 dalies 2 punkte nurodytų asmens sveikatos priežiūros viešųjų įstaigų padaliniai (filialai), arba

3) šio straipsnio 1 dalies 1–6 ir 8 punktuose nurodyti LNSS savivaldybių asmens sveikatos priežiūros viešųjų įstaigų nomenklatūros subjektai jiems priklausančias teikti asmens sveikatos priežiūros paslaugas gali teikti kaip atskiri juridiniai asmenys arba kaip šio straipsnio 1 dalies 7 punkte nurodytų asmens sveikatos priežiūros viešųjų įstaigų padaliniai (filialai), arba

4) šio straipsnio 1 dalies 7 punkte nurodytiems LNSS savivaldybių asmens sveikatos priežiūros viešųjų įstaigų nomenklatūros subjektams priklausančios teikti asmens sveikatos priežiūros paslaugos atitinkamoje savivaldybės teritorijoje gali būti teikiamos sveikatos priežiūros įstaigų bendradarbiavimo sutarties, sudarytos tarp šio straipsnio 1 dalies 1–6 ir 8 punktuose nurodytos nomenklatūros subjektų, pagrindu ir pasitelkiant atitinkamas sveikatos centro paslaugų sąraše nurodytas asmens sveikatos priežiūros paslaugas teikiančias LNSS asmens sveikatos priežiūros įstaigas, kurių savininkė (dalininkė) nėra valstybė arba savivaldybė (toliau – privačios asmens sveikatos priežiūros įstaigos), ir kitus sveikatos centro paslaugų sąraše nurodytų paslaugų teikėjus.“

2.                    Atsisakyti Projekto 5 straipsnio, kuriuo siūloma pakeisti Įstatymo 39 straipsnį, 5 dalies, 6 dalį laikyti 5 dalimi:

„5. Šio straipsnio 4 dalies 4 punkte nurodytiems subjektams, privačioms asmens sveikatos priežiūros įstaigoms ir kitiems sveikatos centro paslaugų sąraše nurodytiems paslaugų teikėjams draudžiama atsisakyti sudaryti šio straipsnio 4 dalies 4 punkte nurodytą sveikatos priežiūros įstaigų bendradarbiavimo sutartį su norą sudaryti tokią sutartį pareiškusia ir toje savivaldybėje veiklą vykdančia LNSS asmens sveikatos priežiūros įstaiga (nepriklausomai nuo jos nuosavybės ar pavaldumo formos), kuri atitinka sveikatos centro paslaugų sąraše nurodytų atitinkamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų sveikatos apsaugos ministro pagal šio įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 3 punktą patvirtintus asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimo reikalavimus.“

3.                    Pakeisti Projekto 5 straipsnio, kuriuo siūloma pakeisti Įstatymo 39 straipsnį, 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

„6. Tik pPrivačių asmens sveikatos priežiūros įstaigų savivaldybės teritorijoje teikiamos asmens sveikatos priežiūros paslaugos gali būti laikomos atitinkančiomis savivaldybių sveikatos centrų teikiamas asmens sveikatos priežiūros paslaugas, jeigu privačios asmens sveikatos priežiūros įstaigos atitinkamos savivaldybės teritorijoje teikia visas sveikatos centro paslaugų sąraše nurodytas asmens sveikatos priežiūros paslaugas, šios paslaugos atitinka sveikatos centro paslaugų sąraše nurodytų atitinkamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų sveikatos apsaugos ministro pagal šio įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 3 punktą patvirtintus asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimo reikalavimus, dėl tokių paslaugų teikimo yra sudaryta sveikatos priežiūros įstaigų bendradarbiavimo sutartis su kitomis privačiomis asmens sveikatos priežiūros įstaigomis (jeigu paslaugą teikia daugiau negu viena įstaiga) ir sudarytos sveikatos priežiūros įstaigų bendradarbiavimo sutartys su sveikatos centro paslaugų sąraše nurodytų visuomenės sveikatos priežiūros ir kitų paslaugų teikėjais.“   

4.                    Pakeisti Projekto 6 straipsnio, kuriuo siūloma papildyti Įstatymą 461 straipsniu, 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Rekomenduojamą sSveikatos priežiūros įstaigų bendradarbiavimo sutarčių sudarymo tvarką nustato ir pavyzdines rekomendacines formas tvirtina sveikatos apsaugos ministras.“

5.                    Papildyti Projekto 6 straipsnį, kuriuo siūloma papildyti Įstatymą 461 straipsniu, 4 dalimi ir ją išdėstyti taip:

4. Sveikatos priežiūros įstaigų bendradarbiavimo sutartis nėra privaloma sveikatos priežiūros įstaigoms sudarant sutartis su teritorinėmis ligonių kasomis dėl sveikatos priežiūros paslaugų teikimo ir jų išlaidų apmokėjimo Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis pagal Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo 26 straipsnio nuostatas.

 

 


 

 

Teikia

Seimo nariai                                                                  Aurelijus Veryga

                                                                                       Remigijus Žemaitaitis

                                                                                       Rimantė Šalaševičiūtė