LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

APLINKOS APSAUGOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

DĖL GAUTŲ NAUJŲ PASTABŲ IR PASIŪLYMŲ DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS STATYBOS įstatymo Nr. I-1240

14, 27 ir 27(1) STRAIPSNIŲ pakeitimo ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2778(2)

 

 

2023-06-28 Nr. 107-P-23

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto nariai: Komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, pirmininko pavaduotojas Aidas Gedvilas, Kasparas Adomaitis, Andrius Vyšniauskas (pavaduojantis Agnę Bilotaitę), Ligita Girskienė, Petras Gražulis, Linas Jonauskas, Tomas Tomilinas, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus.

Kviestieji asmenys: aplinkos ministras Simonas Gentvilas, aplinkos viceministrė Monika Juodvalkė, aplinkos viceministrė Daiva Matusevičė.

 

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto / Komisijos sprendimas

Argumentai,

pagrindžiantys sprendimą

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-06-26

*

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1. Atsižvelgiant į tai, kad projektu keičiamas Statybos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 27(1) straipsnis, turėtų būti tikslinamas projektu keičiamo įstatymo pavadinimas.

Pritarti

Redakcinio pobūdžio pastaba.

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-06-26

2(27)

1(2)

 

 

2. Projekto 2 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 27 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad statybą leidžiančius dokumentus išduoda savivaldybės meras ar jo įgaliotas savivaldybės administracijos direktorius. Šios projekto nuostatos nėra aiškios santykyje su kitomis keičiamo įstatymo nuostatomis, pavyzdžiui, 27 straipsnio 4, 10, 18 dalių, 271 straipsnio 1 dalies 3, 4, 8 punktų nuostatomis, kuriose nustatyta, kad statybą leidžiantį dokumentą be savivaldybės mero gali išduoti ir savivaldybės mero įgaliotas savivaldybės administracijos valstybės tarnautojas. Siekiant įstatymo nuostatų suderinamumo, projektu reikėtų tikslinti ir minėtas keičiamo įstatymo nuostatas.

Be to, pažymėtina, kad pagal Vietos savivaldos įstatymo 34 straipsnį, savivaldybės administracijai vadovauja savivaldybės administracijos direktorius, kuris tiesiogiai ir asmeniškai merui atsako už įstatymų, įstatymų įgyvendinamųjų teisės aktų, Vyriausybės, savivaldybės tarybos, mero sprendimų įgyvendinimą savivaldybės teritorijoje jo kompetencijai priskirtais klausimais. Atsižvelgdami į tai, manome, kad meras tam tikrus įgaliojimus galėtų suteikti savivaldybės administracijos direktoriui, bet ne savivaldybės administracijos valstybės tarnautojui, nes kitaip būtų paneigtas savivaldybės administracijos direktoriaus, kaip jos vadovo, kuriam yra pavaldūs ir atskaitingi tos administracijos valstybės tarnautojai, vaidmuo. Pažymėtina, kad, įstatymo nuostatas taikant praktikoje, mero įgaliotas savivaldybės administracijos direktorius, kaip įstaigos vadovas, jam pavestoms funkcijoms atlikti galėtų pasitelkti sau pavaldžius savivaldybės administracijos valstybės tarnautojus, duodamas jiems atitinkamus su tų funkcijų atlikimu susijusius pavedimus. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar, siekiant suderinti keičiamo įstatymo nuostatas su Vietos savivaldos įstatymu, projektu neturėtų būti keičiami ir tie keičiamo įstatymo straipsniai, kuriuose vartojama netinkama formuluotė „savivaldybės meras ar jo įgaliotas savivaldybės administracijos valstybės tarnautojas“.

Atkreiptinas dėmesys, kad 2023 m. birželio 14 d. Seimo Aplinkos apsaugos komiteto, kaip pagrindinio komiteto, išvadoje Nr. 107-P-21 nutarta šiame punkte išdėstytai pastabai nepritarti bei nurodyta, kad „Aplinkos ministerija yra parengusi Lietuvos Respublikos Statybos įstatymo Nr. I-1240 1, 2, 3, 4, 11 1, 12, 14, 15, 17, 18, 22, 24, 26, 27, 271, 28, 33, 34, 40, 47, 49, 51 straipsnių, šeštojo skirsnio pavadinimo, 1 priedo pakeitimo ir įstatymo papildymo 11 2, 27 2 straipsniais įstatymo projektą (Nr. 23-7419), kuris šiuo metu yra redaguojamas pagal suinteresuotų institucijų pastabas, todėl atitinkamos nuostatos su Vietos savivaldos įstatymu bus suderintos šiuo projektu.“ Iš komiteto pateiktų argumentų nėra aišku, kada minėtas įstatymo projektas bus teikiamas Seimui svartyti ir kada numatoma šio įstatymo projekto preliminari priėmimo Seime data. Pažymėtina, kad tuo atveju jei minėto įstatymo projekto įstatymų leidybos procedūros Seime užtruktų ir Statybos įstatymo pagal šiame punkte išdėstytas pastabas patikslintos nuostatos neįsigaliotų 2024 m. sausio 1 d., nebūtų įgyvendintas teisėkūros sistemiškumo principas. Atsižvelgiant į tai, siūlytina tikslinti projekto nuostatas pagal šiame punkte išdėstytas pastabas.

Nepritarti

Argumentai:

Keičiamo Statybos įstatymo 27(1) straipsnio 2 dalies formuluotė suponuoja, kad statybą leidžiančius dokumentus, išskyrus Statybos įstatymo 27 straipsnio 3 dalyje ir kituose Lietuvos Respublikos įstatymuose nurodytus dokumentus, išduos savivaldybės meras ar jo įgaliotas savivaldybės administracijos direktorius. Pagal dabartinį reglamentavimą nurodytus dokumentus išduoda savivaldybės meras ar jo įgaliotas savivaldybės administracijos valstybės tarnautojas. Atkreiptinas dėmesys, kad savivaldybės per metus per specialią informacinę sistemą „Infostatyba“ išduoda apie 12 000 statybą leidžiančių dokumentų (Vilniaus miesto savivaldybė išduoda apie 2000  statybą leidžiančių dokumentų per metus) ir tai būtų per didelė našta savivaldybės administracijos direktoriui.

Atsižvelgiant į tai, siūloma palikti šiuo metu galiojantį teisinį reguliavimą, kai savivaldybės meras gali įgalioti bet kurį savivaldybės administracijos valstybės tarnautoją, taip nesiaurinant Statybą leidžiančius dokumentus galinčių išduoti subjektų rato ir nedidinant savivaldybės administracijos direktoriaus darbo krūvio, o paskirstant jį tarnautojams.

Taip pat siūloma pritarti Seimo narės A. Gedvilienės 2023-06-23 pateiktam pasiūlymui dėl šios nuostatos tobulinimo.

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-06-26

2

 

 

3

4,

5,

6

 

 

 

3. Siekiant įstatymų nuostatų suderinamumo ir atsižvelgiant į su teikiamu projektu susijusio Lietuvos Respublikos žemės įstatymo Nr. I-446 2, 7, 10, 11, 12, 13, 22, 27, 30, 34, 35, 37, 39, 40, 41, 43, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 301, 351, 352 ir 66 straipsniais įstatymo projekto Nr. XIVP-2765 (2) (toliau – projektas Nr. XIVP-2765(2)) 3 straipsniu keičiamo Žemės įstatymo 10 straipsnio nuostatas, projekto 2 straipsnio 4, 5 ir 6 dalimis keičiamo įstatymo 27 straipsnio 5 dalies 16 punkto, 13 dalies, 16 dalies 2 punkto bei projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 271 straipsnio 1 dalies 9 punkto nuostatų formuluotėje „atlyginimas už teisę statyti“ (atitinkamuose linksniuose) žodis „teisės“ (atitinkamuose linksniuose) keistinas žodžiu „galimybę“ (atitinkamuose linksniuose).

Be to, projekto 2 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 27 straipsnio 5 dalies 16 punkte reikėtų išbraukti žodžius „Lietuvos Respublikos“.

Pritarti

Redakcinio pobūdžio pastaba.

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto / Komisijos sprendimas

Argumentai,

pagrindžiantys sprendimą

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narė

Aistė Gedvilienė

2023-06-23

2(27)

1(2)

 

 

Argumentai: 

Statybos įstatymo Nr. I-1240 14 ir  27 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-2778(2) siūloma pakeisti 27 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Statybą leidžiančius dokumentus, išskyrus šio straipsnio 3 dalyje ir kituose Lietuvos Respublikos įstatymuose nurodytus dokumentus, išduoda savivaldybės meras ar jo įgaliotas savivaldybės administracijos direktorius. Jeigu statybą leidžiantis dokumentas išduodamas statyti ir (ar) rekonstruoti valstybinėje žemėje, kurią patikėjimo teise valdo savivaldybė, statybą leidžiančiame dokumente turi būti įrašytas mero ar jo įgalioto savivaldybės administracijos direktoriaus pritarimas įgyvendinti statinio projekte numatytus sprendinius. Kai išduodamas statybą leidžiantis dokumentas statyti laikinąjį statinį, jame įrašomas šio statinio naudojimo terminas. Laikinųjų statinių naudojimo termino nustatymo sąlygas ir tvarką nustato aplinkos ministras.“

Siūloma įstatymo formuluotė suponuoja, kad statybą leidžiančius dokumentus, išskyrus Statybos įstatymo 27 straipsnio 3 dalyje ir kituose Lietuvos Respublikos įstatymuose nurodytus dokumentus, išduos savivaldybės meras ar jo įgaliotas savivaldybės administracijos direktorius. Pagal dabartinį reglamentavimą nurodytus dokumentus išduoda savivaldybės meras ar jo įgaliotas savivaldybės administracijos valstybės tarnautojas. Atkreiptinas dėmesys, kad savivaldybės per metus per specialią informacinę sistemą „Infostatyba“ išduoda apie 12 000 statybą leidžiančių dokumentų (Vilniaus miesto savivaldybė išduoda apie 2000  statybą leidžiančių dokumentų per metus) ir tai būtų per didelė našta savivaldybės administracijos direktoriui. Atsižvelgiant į tai, siūlome palikti esamą reglamentavimą, kai savivaldybės meras gali įgalioti bet kurį savivaldybės administracijos valstybės tarnautoją taip nesiaurinant Statybą leidžiančius dokumentus galinčių išduoti subjektų rato ir nedidinant savivaldybės administracijos direktoriaus darbo krūvio, o paskirstant jį tarnautojams. Kartu siūlome patikslinti nuostatos dalį dėl valstybinės žemės patikėtinio pritarimo.

Pasiūlymo tikslas – palikti dabartinį reguliavimą ta apimtimi, kad Statybą leidžiančius dokumentus, išskyrus Statybos įstatymo 27 straipsnio 3 dalyje ir kituose Lietuvos Respublikos įstatymuose nurodytus dokumentus, išduoda savivaldybės meras ar jo įgaliotas savivaldybės administracijos valstybės tarnautojas.

Pasiūlymo esmėpalikti dabartinį reguliavimą ta apimtimi, kad Statybą leidžiančius dokumentus, išskyrus Statybos įstatymo 27 straipsnio 3 dalyje ir kituose Lietuvos Respublikos įstatymuose nurodytus dokumentus, išduoda savivaldybės meras ar jo įgaliotas savivaldybės administracijos valstybės tarnautojas. Pažymėtina, kad taip nebus siaurinamas statybą leidžiančius dokumentus galinčių išduoti subjektų ratas ir nebus didinamas savivaldybės administracijos direktoriaus darbo krūvis.

Pasiūlymas:

Pakeisti Statybos įstatymo 27 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Statybą leidžiančius dokumentus, išskyrus šio straipsnio 3 dalyje ir kituose Lietuvos Respublikos įstatymuose nurodytus dokumentus, išduoda savivaldybės meras ar jo įgaliotas savivaldybės administracijos valstybės tarnautojas. Jeigu statybą leidžiantis dokumentas išduodamas statyti ir (ar) rekonstruoti valstybinėje žemėje, kurią patikėjimo teise valdo savivaldybė, statybą leidžiančiame dokumente turi būti įrašytas savivaldybės, kaip valstybinės žemės patikėtinio, pritarimas įgyvendinti statinio projekte numatytus sprendinius. Kai išduodamas statybą leidžiantis dokumentas statyti laikinąjį statinį, jame nurodomas įrašomas šio statinio naudojimo terminas. Laikinųjų statinių naudojimo termino nustatymo sąlygas ir tvarką nustato aplinkos ministras.“

Pritarti

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

 

 

Komiteto pirmininkė                                                              (Parašas)                                                                                  Aistė Gedvilienė

           

 

 

 

 

Biuro patarėja Aistrida Latvėnė