PASIŪLYMAS

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ATSINAUJINANČIŲ IŠTEKLIŲ
ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. XI-1375 22 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMo projekto nr. xivp-3901(2)

 

2024-07-11

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

1

1

 

Argumentai:

Seimo Ekonomikos komitetas (toliau – Komitetas) 2024-06-26 apsvarstė Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo Nr. XI-1375 22 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą
Nr. XIVP-3901 (toliau – projektas).

 

Po projekto svarstymo Komitete, t.y. 2024-06-27, buvo gautos Specialiųjų tyrimų tarnybos pastabos projektui. Atsižvelgiant į tai, kad po svarstymo Komitete gali būti svarstomi įstatymų leidybos iniciatyvos teisęs turinčių asmenų pasiūlymai projektui, pakartotinai teikiu apsvarstyti Komitetui Specialiųjų tyrimų tarnybos pastabas, Reg. Nr. G-2024-5751:

 

Pasiūlymai: 

„ANTIKORUPCINIO VERTINIMO IŠVADA DĖL ATSINAUJINANČIŲ IŠTEKLIŲ ENERgeTIKOS STATYMO PAKEITIMO PROJEKTO NR. XIVP-3901

 

Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba (toliau – Specialiųjų tyrimų tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 5 dalies 2, 4 ir 5 punktų nuostatomis, atliko Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo Nr. XI-1375 22 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3901 [1] (toliau – Projektas) antikorupcinį vertinimą.

Atlikus Projekto antikorupcinį vertinimą nustatyta:

1.    Kritinės antikorupcinės pastabos ir pasiūlymai:

Projektu siūlomas konkurso dalyvių registracijos termino pratęsimo teisinis reglamentavimas dėl nuostatų konkurencijos neužtikrina skaidraus konkurso proceso bei sudaro sąlygas konkurso dalyviams dar nesibaigus konkurso registracijos terminui sužinoti konkurso dalyvių skaičių

Projekto 1 straipsnio 1 dalimi siūloma pakeisti įstatymo 22 straipsnio 9 dalį nustatant, kad šiuo metu įstatyme nustatytas 90 kalendorinių dienų konkurso dalyvių registracijos terminas turi būti pratęsiamas 30 kalendorinių dienų, jeigu dalyvauti konkurse užsiregistruoja mažiau, kaip du dalyviai.

Specialiųjų tyrimų tarnybos vertinimu, ši nuostata laikytina ydinga antikorupciniu požiūriu, kadangi neužtikrina skaidraus organizuojamo konkurso naudoti jūrinę teritoriją atsinaujinančių išteklių energiją naudojančių elektrinių plėtrai proceso, todėl svarstytina šiais aspektais:

1)  Pagal Projektu siūlomą teisinį reglamentavimą, atsižvelgiant į konkurso sąlygų specifiškumą ir dėl šios priežasties mažą galimų konkurso dalyvių kiekį, bei iki šiol organizuotų analogiškų konkursų praktiką, egzistuoja didelė tikimybė, kad per pirmas 90 dienų konkurse užsiregistruos dalyvauti tik vienas konkurso dalyvis, kuris dėl siūlomo naujo teisinio reglamentavimo pratęsus konkurso dalyvių registracijos terminą 30 kalendorinių dienų žinos, kad yra vienintelis konkurso dalyvis, todėl kaip vienintelis konkurso dalyvis įgytų derybinį pranašumą prieš konkurso organizatorių – valstybę dėl galimybės reikalauti maksimalios skatinimo pagamintai elektros energijai apimties.

2)  Pagal Projekto 1 straipsnio 2 dalimi siūlomą įstatymo 22 straipsnio 10 dalies pakeitimą, kad konkursas laikomas neįvykusiu, kai dalyvauti konkurse, įskaitant per pratęstą konkurso dalyvių registracijos terminą, neužsiregistruoja nė vienas dalyvis, darytina išvada, kad konkursas būtų laikomas įvykusiu, jeigu būtų užsiregistravęs nors vienas dalyvis. Atsižvelgiant į šią nuostatą per pirmas 90 kalendorinių dienų užsiregistravus vienam dalyviui konkursas turėtų būti laikomas įvykusiu ir turėtų būti pradėti vertinti vienintelio konkurso dalyvio pateikti dokumentai, tačiau tokiu atveju lieka neaiškus konkurso registracijos termino pratęsimo dar 30 kalendorinių dienų pagrindas, kuris galimai pažeistų vienintelio konkurso dalyvio lūkestį būti pripažintam konkurso laimėtoju ir galėtų būti ginčijamas teismine tvarka. Esant prieštaravimui tarp šių Projekto nuostatų, taip pat lieka neaišku, kodėl konkurso dalyvių registracijos terminas nebūtų tęsiamas, jeigu per pirmas 90 kalendorinių dienų neužsiregistravus nei vienam dalyviui, o per pratęstą 30 dienų terminą, užsiregistravus tik vienam dalyviui, konkurso dalyvių registracijos terminas nebebūtų tęsiamas.

Prieštaravimai tarp Projekto nuostatų reglamentuojančių konkurso organizavimo procedūras bei galimybė pagal teisiniu reglamentavimu sudarytas sąlygas konkurso dalyviui iš anksto žinoti ar jis turi konkurentų konkurse, neužtikrina skaidraus konkurso proceso bei esminio konkurso rungimosi principo laikymosi, kad valstybei, o tuo pačiu ir eiliniams elektros energijos naudotojams, būtų užtikrinta palankiausia paslaugos kaina.

Atsižvelgiant į šiuos argumentus, siūlome svarstyti galimybę tobulinti Projektu siūlomą teisinį reglamentavimą ir atsisakyti konkurso dalyvių registracijos termino pratęsimo, o turint informaciją, kad šiuo metu nustatyto konkurso dalyvių registracijos termino nepakanka, numatyti jį ilgesnį, pavyzdžiui 120 kalendorinių dienų, ar kitą racionalų terminą, kurio pakaktų reikalingiems dalyvauti konkurse dokumentams pateikti.

2.   Kitų antikorupcinių pastabų ir pasiūlymų neteikiame.

3.   Kitų pastabų ir pasiūlymų neteikiame.

Atlikę antikorupcinį vertinimą nustatėme, kad Projektu siūlomas konkurso dalyvių registracijos termino pratęsimo teisinis reglamentavimas dėl nuostatų konkurencijos neužtikrina skaidraus konkurso proceso bei sudaro sąlygas konkurso dalyviams dar nesibaigus konkurso registracijos terminui sužinoti konkurso dalyvių skaičių, todėl atsižvelgdami į antikorupcinio vertinimo metu nustatytus teisinio reglamentavimo trūkumus ir pateiktus argumentus, siūlome tobulinti teisinį reglamentavimą pagal pateiktas pastabas ir pasiūlymus.“

 

 

Teikia:

Seimo narys                                                                                                          Kazys Starkevičius



[1] Prieiga internete: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAP/de5cc690232c11efb121d2fe3a0eff27?positionInSearchResults=1&searchModelUUID=ffd2ebe0-9c0c-41d9-b1eb-39973602dd0f