LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

teisės ir teisėtvarkos komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

DĖL GAUTŲ NAUJŲ PASTABŲ IR PASIŪLYMŲ DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 12, 211, 373, 374, 375, 376, 377, 378, 380, 381, 382, 421, 484, 576, 577, 579, 581, 584, 587, 588, 589, 594, 608, 609, 616, 617, 619, 620, 621, 627, 644, 666, 671, 673, 675, 676, 678 STRAIPSNIŲ IR PRIEDO PAKEITIMO, KODEKSO PAPILDYMO 4221, 5651, 5741 STRAIPSNIAIS IR 591, 677 STRAIPSNIŲ PRIPAŽINIMO NETEKUSIAIS GALIOS ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-1869(2)

 

2023-05-10 Nr. 102-P-20

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Irena Haase, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, komiteto nariai:
Arvydas Anušauskas, Aušrinę Armonaitę pavaduojantis Kasparas Adomaitis, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Vilius Semeška, Algirdas Stončaitis, Andrių Vyšniauską pavaduojantis Andrius Navickas.

Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjos: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, vyriausioji specialistė Aidena Bacevičienė, padėjėjos: Meilė Čeputienė, Rivena Zegerienė.

Teisingumo ministerijos Baudžiamosios justicijos grupės patarėja Sonata Gendvilaitė, Susisiekimo ministerijos Vandens ir geležinkelių transporto politikos grupės patarėja Monika Žilinskaitė-Veželienė.

 

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-05-02

4

(374)

 

(1)

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1. Projekto 4 straipsnyje dėstomo Administracinių nusižengimų kodekso (toliau - keičiamas kodeksas) 374 straipsnyje vartojamas terminas „tolimojo susisiekimo traukinys”, kurio turinys keičiamame kodekse nėra atskleistas. Pažymėtina, kad termino „tolimojo susisiekimo traukinys” samprata nėra atskleista ir Geležinkelių transporto kodekse. Šis terminas vartojamas Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatyme, bet jo turinys pastarajame įstatyme taip pat nėra atskleistas. Lieka neaišku, kokie konkrečiai (kokio ilgio) traukinių maršrutai Lietuvos Respublikos teritorijoje būtų laikomi tolimojo susisiekimo maršrutais (traukiniais). Konstitucinio Teismo oficialiojoje doktrinoje nurodoma, kad įstatymų leidėjas gali apibrėžti įstatymuose vartojamų sąvokų turinį, tačiau iš Konstitucijos, inter alia konstitucinio teisinės valstybės principo, kylantis reikalavimas paisyti teisės aktų hierarchijos suponuoja, kad įstatymuose vartojamų sąvokų turinys gali būti apibrėžiamas (inter alia aiškinamas) tik įstatymu, o ne žemesnės galios teisės aktu (Konstitucinio Teismo 2011 m. rugsėjo 28 d. nutarimas). Atsižvelgiant į tai, kas aukščiau išdėstyta bei siekiant išvengti galimo nevienodo termino „tolimojo susisiekimo traukinys” aiškinimo taikant keičiamo kodekso nuostatas, svarstytina, ar šis terminas neturėtų būti paaiškinamas keičiamame kodekse arba jo turinys atskleistas Geležinkelių transporto kodekse, teikiant atitinkamą pastarojo kodekso pakeitimo įstatymo projektą.

 

Pritarti iš dalies

Projekto nuostatos nekeistinos. Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo 19 str. 1 d. 4 p. yra nustatytas draudimas rūkyti „<...> visų rūšių viešajame transporte, išskyrus tolimojo susisiekimo traukinius, kuriuose turi būti numatyti atskiri vagonai nerūkantiesiems ir rūkantiesiems“.

Administracinių nusižengimų kodekse yra nustatoma atsakomybė už draudžiamas veikas, nustatytas minėtu specialiuoju įstatymu. Šiame įstatyme yra vartojamas „tolimojo susisiekimo traukinių“ terminas, toks terminas perkeliamas ir į ANK.

 

Atsižvelgiant į Teisės departamento pastabą, kad nėra apibrėžtos „tolimojo susisiekimo traukinių“ sąvokos (kuri iš esmės reikštų ,,keleivinis traukinys, vykstantis tarptautiniu maršrutu ar tranzitu“), atkreiptinas Susisiekimo ministerijos dėmesys, jog būtina išaiškinti šią sąvoką atitinkamame įstatyme.

Pasiūlymas:

Susisiekimo ministerijai siūlytina pateikti Geležinkelio transporto kodekse „tolimojo susisiekimo traukinių“ sąvokos išaiškinimą ir atitinkamai suderinti kitus teisės aktus - Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių įstatymo ir ANK nuostatas.

Balsavimo rezultatai: už – 9, prieš –0, susilaikė –0.

 

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-05-02

10

(381)

 

 

 

2. Projekto 10 straipsnyje dėstomo keičiamo kodekso 381 straipsnyje vartojamas terminas „geležinkelio statinys”, kurio turinys keičiamame kodekse nėra atskleistas. Taikant kodeksą ši nuostata gali būti nevienodai aiškinama. Pažymėtina, kad termino „geležinkelio statinys” samprata nėra atskleista ir Geležinkelių transporto kodekse. Tuo atveju, jeigu projekte turimi omenyje statiniai, kurie yra geležinkelių transporto infrastruktūros, kaip ji yra apibrėžta Geležinkelių transporto kodekso 2 straipsnio 9 dalyje, dalis, tai svarstytina, ar, siekiant aiškumo, projekto 10 straipsnyje dėstomo keičiamo kodekso 381 straipsnyje nuostatos „geležinkelio statinių” nereikėtų pakeisti nuostata „geležinkelio infrastruktūros statinių”.

 

Pritarti

Žodžių junginys ,,geležinkelio statinių naudojimo ir techninė priežiūra“ yra vartojamas Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto eismo saugos įstatymo 14 straipsnio 1 dalyje, o geležinkelio statiniai suprantami taip, kaip jie nurodyti Statybos techniniame reglamente STR 1.01.03:2017 „Statinių klasifikavimas“, patvirtintame Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2016 m. spalio 27 d. įsakymu Nr. D1-713 „Dėl statybos techninio reglamento STR 1.01.03:2017 „Statinių klasifikavimas“ patvirtinimo“, Statybos techniniame reglamente STR 1.01.08:2002 „Statinio statybos rūšys“, patvirtintame Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2002 m. gruodžio 5 d. įsakymu Nr. 622 „Dėl statybos techninio reglamento STR 1.01.08:2002 „Statinio statybos rūšys“ patvirtinimo“. Vis dėlto, nesant įstatymuose apibrėžties ,,geležinkelio statiniai“ patikslinimas „geležinkelių infrastruktūros statiniai“ yra priimtinas. Pasiūlymas:

Vietoj žodžių „geležinkelio statinių” rašytina „geležinkelių infrastruktūros statinių”.

Balsavimo rezultatai: už – 9, prieš –0, susilaikė –0.

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-05-02

44

 

 

 

3. Atkreipiame dėmesį, kad pagal projekto 16 straipsniu keičiamo kodekso 5741 straipsnio 3 dalyje siūlomą nustatyti naują teisinį reguliavimą administracinių nusižengimų teisenos duomenys elektronine forma Administracinių nusižengimų registre būtų tvarkomi vidaus reikalų ministro nustatyta tvarka. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projekto 44 straipsnį nereikėtų papildyti 3 dalimi, kurioje būtų reglamentuojamas įstatymo įgyvendinimas, pasiūlant vidaus reikalų ministrui iki įstatymo įsigaliojimo priimti įstatymą įgyvendinančius teisės aktus. Tokiu atveju atitinkamai reikėtų papildyti projekto 44 straipsnio pavadinimą. Projekto 44 straipsnio 3 dalis turėtų įsigalioti anksčiau nei visas įstatymas, todėl projekto 44 straipsnio 1 dalyje reikėtų nustatyti išimtį dėl projekto 44 straipsnio 3 dalies įsigaliojimo. Kartu atkreipiame dėmesį, kad projekto 42 straipsnyje dėstomo keičiamo kodekso 678 straipsnio 1 dalyje atsisakius nuostatos, kad policija vidaus reikalų ministro nustatyta tvarka vykdo nutarimus dėl baudos pakeitimo viešaisiais darbais, minėta vidaus reikalų ministro nustatyta tvarka turėtų būti keičiama atsižvelgiant į projekto 42 straipsnyje dėstomo keičiamo kodekso 678 straipsnio 1 dalyje siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą. Taigi, vidaus reikalų ministras iki įstatymo įsigaliojimo turėtų pakeisti ir antrąjį įstatymui įgyvendinantį reikalingą teisės aktą.

 

Pritarti

Pasiūlymas:

Projekto 44 straipsnis dėstytinas taip:

44 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio įstatymo 16, 18, 19, 20, 22, 23, 26, 27, 28 straipsnius, 29 straipsnio 2 ir 3 dalis, 42 straipsnį, įsigalioja 2023 m. gegužės 2 d. 2023 m. birželio 1 d.

2. Šio įstatymo 16, 18, 19, 20, 22, 23, 26, 27, 28 straipsniai, 29 straipsnio 2 ir 3 dalis, 42 straipsnis  įsigalioja 2024 m. sausio 1 d.

2. 3. Nutarimų administracinių nusižengimų bylose, priimtų iki 2015 m. liepos 1 d. pagal tuo metu galiojusį Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodeksą ir tebevykdomų šio įstatymo įsigaliojimo dieną, vykdymą, vadovaudamasi šio kodekso 672 straipsnio 3 dalimi, ne vėliau kaip per vienus metus nuo šio įstatymo įsigaliojimo nutraukia institucija, priėmusi nutarimą, o jeigu nutarimą priėmė teismas, – institucija, kurios pareigūnas surašė administracinio teisės pažeidimo protokolą.

4. Vidaus reikalų ministras iki 2023 m. gruodžio 31 d. priima šio įstatymo 16, 18, 19, 20, 22, 23, 26, 27, 28 straipsnių, 29 straipsnio 2 ir 3 dalies, 42 straipsnio įgyvendinamuosius teisės aktus.“

Balsavimo rezultatai: už – 9, prieš –0, susilaikė –0.

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-05-02

44

1

 

 

4. Projekto 44 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad šis įstatymas įsigalioja 2023 m. gegužės 2 d. Atsižvelgiant į teisės aktuose numatytų projekto svarstymo, priėmimo, pasirašymo bei promulgacijos procedūrų trukmę, projekto 44 straipsnio 1 dalyje reikėtų nustatyti vėlesnę įstatymo įsigaliojimo datą.

Pritarti

Pasiūlymas:

Siūlytina nustatyti viso įstatymo, išskyrus šiame straipsnyje nustatytas išimtis, įsigaliojimo datą 2023 m. birželio 1 d.

Balsavimo rezultatai: už – 9, prieš –0, susilaikė –0.

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                  (Parašas)                                                                      Irena Haase

 

 

Komiteto biuro patarėjos L.Zdanavičienė, M.Civilkienė