image001

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTERIJA

 

Biudžetinė įstaiga, Gedimino pr. 30, 01104 Vilnius,

mob. tel. 8 600 38 904, el. p. [email protected], https://tm.lrv.lt.

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188604955

 

 

2022-05- Nr.

Į 2022-04-19 Nr. S-2022-1577-XIVP-1496

 

 

Lietuvos Respublikos Seimui

 

 

 

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TAM TIKRŲ DOPINGO MEDŽIAGŲ KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. XII-1672 2 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO projekto Nr. XIVP-1496 atitikties Europos Sąjungos teisei

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos tam tikrų dopingo medžiagų kontrolės įstatymo Nr. XII-1672 2 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-1496 (toliau – Projektas) atitiktį Europos Sąjungos teisei, teikiame pastabų ir pasiūlymų.

Projektu siekiama Lietuvos Respublikos tam tikrų dopingo medžiagų kontrolės įstatymą (toliau – Įstatymas) papildyti, įtraukiant papildomas (naujas) medžiagas. Vertinant Projekte siūlomus pakeitimus pažymėtina, kad iš esmės Projekte siūlomas papildomų (naujų) medžiagų įtraukimas yra šių medžiagų (kaip prekių (gaminių)) apyvartos ribojimas, galintis riboti laisvą prekių judėjimą Europos Sąjungoje.

Pažymėtina, kad Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo (toliau – SESV) 34 straipsnyje įtvirtinta, kad [t]arp valstybių narių uždraudžiami kiekybiniai importo apribojimai ir visos lygiaverčio poveikio priemonės. Vadovaujantis nusistovėjusia Europos Sąjungos Teisingumo Teismo (toliau – ESTT) praktika visos valstybių narių priimtos prekybos taisyklės, galinčios tiesiogiai ar netiesiogiai, faktiškai ar potencialiai apriboti Bendrijos vidaus prekybą, laikomos kiekybiniams apribojimams lygiaverčio poveikio priemonėmis.[1] Netgi jeigu priemonės tikslas ar poveikis nėra traktuoti kitų valstybių narių gaminius mažiau palankiai, ji patenka į kiekybiniam apribojimui lygiavertės priemonės sąvoką, kaip tai suprantama pagal SESV 34 straipsnį, jeigu priemonė trukdo patekti į valstybės narės rinką prekėms, kurių kilmės šalis yra kitos valstybės narės.[2] Vis dėlto, atkreiptinas dėmesys, kad kiekybiniams importo apribojimams lygiaverčio poveikio priemonės gali būti pateisinamos SESV 36 straipsnio pagrindu, jeigu tokiais apribojimais siekiama visuomenės dorovės, viešosios tvarkos arba visuomenės saugumo, žmonių, gyvūnų ar augalų sveikatos bei gyvybės apsaugos, nacionalinių meno, istorijos ar archeologijos vertybių apsaugos bei pramoninės ir komercinės nuosavybės apsaugos sumetimais.

Projekto aiškinamajame rašte nurodomi ir pateikiami siūlomus ribojimus pagrindžiantys motyvai, įrodantys visuomenės interesą. Šiame kontekste akcentuotina, kad prekių (gaminių) ribojimas gali būti laikomas pagrįstu, tačiau Projektą siūlytina notifikuoti Europos Komisijai, kaip nacionalinės teisės aktą, nustatantį techninį reglamentavimą. Notifikavimas vykdomas pagal 2015 m. rugsėjo 9 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvoje (ES) 2015/1535, kuria nustatoma informacijos apie techninius reglamentus ir informacinės visuomenės paslaugų taisykles teikimo tvarka, ir ją įgyvendinančiame Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2016 m. rugsėjo 28 d. nutarime Nr. 957 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. gegužės 20 d. nutarimo Nr. 617 „Dėl Keitimosi informacija apie standartus, techninius reglamentus ir atitikties įvertinimo procedūras taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo“ nustatytas taisykles, o Projekto priėmimas turėtų būti atidėtas trims mėnesiams, kad Europos Komisija ir kitos valstybės narės galėtų tinkamai susipažinti su siūlomu reglamentavimu bei, esant poreikiui, pateikti nuomonę. Svarbu pažymėti, jog ESTT savo praktikoje yra išaiškinęs, kad techninis reglamentas negali būti taikomas, kol apie jį nepranešta arba, nors apie jį pranešta, tačiau jis buvo patvirtintas ir įvykdytas prieš pasibaigiant nustatytam trijų mėnesių atidėjimo laikotarpiui (1996 m. balandžio 30 d. sprendimas byloje CIA-Security International, C-194/94; 2000 m. rugsėjo 26 d. sprendimas byloje Unilever, C-443/98, 2015 m. liepos 16 d. sprendimas byloje UNIC ir Uni.co.pel, C-95/14). Atitinkamai, remdamiesi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi, siūlytume dėl šio Projekto taip pat gauti ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės išvadą.

 

 

 

 

Teisingumo ministrė                                                                                               Evelina Dobrovolska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Indrė Gaisrytė, 8 (671) 85510, el. p. [email protected]

 



[1] ESTT sprendimas byloje C-8/74, Dassonville [1974] ECLI:EU:C:1974:82, para. 5. 

[2] ESTT sprendimas byloje C-428/12, Komisija prieš Ispaniją [2014], ECLI:EU:C:2014:218, para. 29.