LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIETOS SAVIVALDOS ĮSTATYMO NR. I-533
3, 8, 12, 15, 17, 20, 21, 22, 26, 27, 29, 30, 32, 33, 34, 35, 63, 67 IR 68
STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2023-10-26 Nr. XIVP-3210

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projekto 3 straipsnio 3 dalyje išdėstytoje Vietos savivaldos įstatymo (toliau – ir keičiamas įstatymas) 12 straipsnio 4 dalyje siūloma nustatyti, kad savivaldybės tarybos narys į komandiruotę vyksta savivaldybės tarybos nustatyta tvarka. Diskutuotina, ar teisinis reguliavimas nebūtų aiškesnis, jeigu būtų pakeista ne Vietos savivaldos įstatymo 12 straipsnio 4 dalis, o šio įstatymo 15 straipsnis, ir jame būtų įtvirtinta savivaldybės tarybos kompetencija nustatyti savivaldybės tarybos narių siuntimo į komandiruotes tvarką (kurioje galėtų būti nustatyta ne tik tai, kas turėtų įgaliojimus priimti sprendimus dėl komandiruočių, bet ir ataskaitų už tarnybines komandiruotes teikimą, taip pat kitus šių komandiruočių aspektus).

2.    Projekto 6 straipsnyje išdėstytame keičiamo įstatymo 20 straipsnio 4 dalies 1 punkte vietoj žodžio „tarybinę“ įrašytinas žodis „tarnybinę“.

3.    Projekto 8 straipsnio 1 dalyje išdėstytos keičiamo įstatymo 22 straipsnio 1 dalies formuluotę siūlome pakeisti. Pagal Vietos savivaldos įstatymo 15 straipsnio 2 dalies 4 punktą savivaldybės taryba turi išimtinę kompetenciją sudaryti, be kita ko, savivaldybės tarybos komisijas. Šią kompetenciją savivaldybės taryba įgyvendina priimdama sprendimus (Vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnio 1 dalis, 22 straipsnio 3 dalis). Taigi visais atvejais savivaldybės tarybos komisijos sudaromos savivaldybės tarybos sprendimu, ir nėra svarbu, ar toks sprendimas priimamas pačios savivaldybės tarybos iniciatyva, ar mero siūlymu. Atsižvelgiant į tai, aptariama projekto nuostata galėtų būti išdėstyta, pavyzdžiui, taip: „Savivaldybės taryba savo iniciatyva arba mero siūlymu, išskyrus privalomai sudaromas Etikos komisiją ir Antikorupcijos komisiją, gali sudaryti nuolatines (tos kadencijos laikotarpiui) bei laikinąsias (atskiriems klausimams nagrinėti) komisijas.“

3.  Projekto 8 straipsnio 2 dalyje išdėstytoje keičiamo įstatymo 22 straipsnio 3 dalyje, nustatant reikalavimus Etikos komisijos ir Antikorupcijos komisijos sudarymui, pavartotą sąvoką „gyvenamųjų vietovių bendruomenių atstovai“ siekiant teisinio aiškumo reikėtų suvienodinti su kitoje šios dalies nuostatoje (taip pat keičiamo įstatymo 38 straipsnio 3 dalyje) vartojama sąvoka „gyvenamųjų vietovių bendruomenių atstovai – seniūnaičiai“, jeigu, kaip galima suprasti iš konteksto, visose šiose nuostatose kalbama apie tuos pačius asmenis. Kita vertus, iš projektu teikiamos nuostatos, kuria siūloma papildyti keičiamo įstatymo 22 straipsnio 3 dalį, neaišku, ar (kaip) gyvenamųjų vietovių bendruomenėms Etikos komisijoje ir Antikorupcijos komisijoje būtų atstovaujama tais atvejais, kai seniūnaitijos nebūtų sudarytos (žr. keičiamo įstatymo 38 straipsnio 1, 3 dalis).

4.    Projekto 10 straipsnio 1 dalyje siūloma keičiamo įstatymo 27 straipsnio 2 dalies 3 punkte nustatyti mero įgaliojimus, be kita ko, organizuoti savivaldybės biudžeto sudarymą. Diskutuotinas šios nuostatos santykis su keičiamo įstatymo 27 straipsnio 2 dalies 1 punktu, kuriame, be kita ko, nustatyta, kad meras sudaro savivaldybės biudžeto projektą.

5.    Diskutuotina, ar projekto 10 straipsnio 3 dalyje išdėstyto keičiamo įstatymo 27 straipsnio 2 dalies 23 punkto nuostata dėl mero įgaliojimų siųsti išvardytus asmenis į komandiruotes negalėtų būti išdėstyta lakoniškiau, pavyzdžiui taip: „siunčia šiuos asmenis į komandiruotes“.

6.    Projekto 11 straipsnio 1 dalyje išdėstytoje keičiamo įstatymo 29 straipsnio 2 dalyje siūlytume išbraukti perteklinę nuostatą „Atostogų metu meras neina mero pareigų“, nes tai nustatyta šio įstatymo 30 straipsnio 1 dalies 1 punkte. Be to, pati atostogų samprata suponuoja, kad tai yra laisvas nuo darbo laikas, taigi nėra teisinio poreikio keičiamo įstatymo 29 straipsnio 2 dalyje įtvirtinti nurodytos nuostatos.

7.    Projekto 14 straipsnio 2 dalyje išdėstytame keičiamo įstatymo 33 straipsnio 3 dalies 6 punkte taisytinas klaidingai įrašytas žodis „spendimų“.

8.    Projekto 15 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 34 straipsnio 6 dalies 11 punkto formuluotę siūlytume suderinti su projekto 10 straipsnio 4 dalyje išdėstyto keičiamo įstatymo 27 straipsnio 2 dalies 28 punkto ir projekto 12 straipsnio 2 dalyje išdėstytos keičiamo įstatymo 30 straipsnio 2 dalies nuostatų formuluotėmis ir vietoj žodžių „atlieka kitas <...> nustatytas funkcijas“ įrašyti žodžius „vykdo kitus <...> nustatytus įgaliojimus“.

9.    Projektas taisytinas vadovaujantis teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 (2021 m. lapkričio 18 d. įsakymo Nr. 1R-388 redakcija) patvirtintomis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis.

9.1. Projekto 2 straipsnyje turi būti išdėstytas visas keičiamo įstatymo 8 straipsnio 4 dalies tekstas, įskaitant šios dalies nuostatą „Nustatomas toks išrinkto savivaldybės tarybos nario priesaikos tekstas:“.

9.2. Projekto 10 straipsnio 4 dalyje ir 15 straipsnyje nurodant siūlomų pakeitimų esmę išbrauktini žodžiai „ir jį išdėstyti taip“.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

O. Buišienė, tel. +370 5 209 6160, el. p. [email protected]

V. Staugaitytė, tel. +370 5 209 6898, el. p. [email protected]