LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

KAIMO REIKALŲ KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO, MAISTO ŪKIO IR KAIMO PLĖTROS ĮSTATYMO NR. IX-987 8 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-4260

 

2024-11-07 Nr. 110-P-35

Vilnius

 

1.      Komiteto posėdyje dalyvavo: Viktoras Pranckietis - Komiteto pirmininkas, Vidmantas Kanopa - Komiteto pirmininko pavaduotojas, Komiteto nariai: Juozas Baublys, Jonas Gudauskas, Vigilijus Jukna, Kęstutis Mažeika, Sergejus Jovaiša.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

             Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto  nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2024-10-29)

 

1(8)

(41)

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1. Projekto 1 straipsniu Žemės ūkio, maisto ir kaimo plėtros įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 8 straipsnio 41 dalyje siūloma nustatyti, kad „teikiant finansinę paramą, sutuoktiniai yra laikomi susijusiais asmenimis“.

Siūlomas teisinis reguliavimas svarstytinas šiais aspektais.

Pirma, atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo pavadinimas yra „Paramos žemės ūkiui, maisto ūkiui ir kaimo plėtrai administravimas“. Pažymėtina, kad teikiamu įstatymo projektu nėra siūloma reglamentuoti paramos žemės ūkiui, maisto ūkiui ir kaimo plėtrai administravimo, bet turimas tikslas pašalinti teisės į paramos teikimą atsiradimą ribojančias sąlygas, susijusias su galiojančiuose teisės aktuose nustatyta susijusių asmenų samprata. Taigi projektu siūlomas teisinis reguliavimas nedera su keičiamo straipsnio pavadinimu. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar neturėtų būti atitinkamai keičiamas ne keičiamo įstatymo 8 straipsnis, bet 2 straipsnis.  

Nepritarti

Žemės ūkio ministerija nesutinka su 1 pastabos 1 dalyje pateiktu siūlymu keisti Žemės ūkio, maisto ir kaimo plėtros įstatymo 2 straipsnį, o ne 8 straipsnį, kadangi 2 straipsnyje dėstomos sąvokos. Sąvokos įvedimas sietinas su jos vartojimu teisės akto tekste ir negali būti savitikslis. Atsižvelgiant į tai, jog Įstatyme susijusių asmenų sąvoka nėra vartojama, nėra poreikio ją apibrėžti 2 straipsnyje.

2.

 

 

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2024-10-29)

1(8)

 

(41)

 

 

Antra, projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad „Įstatymo projektu siekiama numatyti, kad teikiant finansinę paramą susijusiais fiziniais asmenimis laikomi tik sutuoktiniai. Toks reglamentavimas paskatins jaunus asmenis kurti ūkius kaimo vietovėse bei pašalins galimą diskriminaciją dėl veiklos laisvės artimais giminystės ryšiais susietiems asmenims, kaip tėvai, vaikai, broliai, seserys“. Taigi projekto tikslas yra nustatyti, kad teikiant finansinę paramą susijusiais asmenimis laikomi tik sutuoktiniai, tačiau vertinamojoje projekto nuostatoje nėra nustatoma, kad susijusiais asmenimis, teikiant paramą, laikomi vien tik sutuoktiniai. Atsižvelgiant į tai, vertinamoji projekto nuostata neatitinka projekto aiškinamajame rašte nurodytų projekto tikslų.

Pritarti

Komitetas siūlo pakeisti Įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 8 straipsnio 41 dalį, ir ją išdėstyti taip:

„41. Teikiant finansinę paramą, tik sutuoktiniai yra laikomi susijusiais asmenimis.“

 

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2024-10-29)

*

 

 

Trečia, projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad „ES paramos administravimą reglamentuojančių teisės aktų (Dirbtinai sukurtų sąlygų gauti paramą metodikos) kontekste, giminystės ryšys (pvz., tėvo ir sūnaus) gali būti vertinamas kaip „susijusių asmenų“ rizikos kriterijų detalizuojantis požymis, kadangi teisės aktai aiškiai nedetalizuoja, kokiais ryšiais siejami asmenys laikomi susijusiais asmenimis“. Atkreiptinas dėmesys, kad minėta Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. lapkričio 27d. įsakymu Nr. 3D-889 patvirtinta „Dirbtinai sukurtų sąlygų gauti paramą metodika“ (toliau – Metodika) nustato tvarką, pagal kurią nustatomos dirbtinai sukurtos sąlygos paramai gauti pagal Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemones ir Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 m. strateginio plano intervencines priemones. Ši Metodika parengta įgyvendinant įstatymus, Europos Sąjungos teisės aktus bei parengta atsižvelgiant inter alia į 2003 m. gegužės 6 d. Europos Komisijos rekomendaciją Nr. 2003/361/EB dėl mikroįmonių, mažųjų ir vidutinių įmonių apibrėžimo, Standartą LST EN 31010:2010 „Rizikos valdymas. Rizikos vertinimo būdai“, 2013 m. rugsėjo 12 d. Europos Teisingumo Teismo (toliau – ETT) sprendimą byloje Nr. C-434/12, 2014 m. vasario 27 d. ETT sprendimą byloje Nr. C-110/13 bei ETT rekomendacijas dėl bylos Nr. C-434/12 ir sprendimo Nr. C-110/13, ES audito institucijų ir kitų tarnybų rekomendacijas dėl dirbtinai sukurtų sąlygų paramai gauti prevencijos bei kontrolės. Taigi svarstytina, ar pavienio „susijusių fizinių asmenų“ kriterijaus – santuokos – įrašymas keičiamame įstatyme yra pakankamas projekto aiškinamajame rašte nurodytam tikslui pasiekti ir sistemiškai dera su teisiniu reguliavimu, kuriuo reglamentuojamas dirbtinai sukurtų sąlygų paramai gauti nustatymas įgyvendinant nacionalinius ir Europos Sąjungos teisės aktus, Europos Komisijos rekomendacijas ir Europos Teisingumo Teismo praktiką.

Atsižvelgti

Žemės ūkio ministerijos vertinimu 1 pastabos 3 dalyje išreikšta abejonė yra nepagrįsta, kadangi nustatant dirbtinai sukurtas sąlygas paramai gauti ir toliau bus vertinama kriterijų visuma, tačiau priimto Įstatymo projekto dėka, vertinant asmeninio ryšio kriterijų, bus apsiribojama tik sutuoktiniais ir bus eliminuotas giminystės ryšių vertinimas.

 

4.

 

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2024-10-29)

 

 

N

 2.Atkreiptinas dėmesys, kad Metodikos 5.4. punkte yra apibrėžta sąvoka susiję asmenys”, o 5.5. punkte nurodoma, kad kitos Metodikoje vartojamos sąvokos apibrėžtos Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatyme. Pažymėtina, kad Metodikoje sąvoka susiję asmenys” suprantama kiek kitaip nei teikiamame projekte dėstomo keičiamo įstatymo 8 straipsnio 41 punkte. Todėl Metodikos nuostatos turėtų būti suderintos su priimto įstatymo nuostatomis. Atsižvelgiant į tai, iki įstatymo įsigaliojimo žemės ūkio ministras turėtų pakeisti poįstatyminį aktą, kuriuo patvirtinta Metodika, jį suderinant su siūlomu keičiamo įstatymo pakeitimu. Todėl projektą reikėtų papildyti atskiru straipsniu, kurio vienoje struktūrinėje dalyje būtų nustatyta įstatymo įsigaliojimo data, o kitoje – pasiūlymas žemės ūkio ministrui iki įstatymo įsigaliojimo priimti įstatymui įgyvendinti reikalingą teisės aktą.

 

Pritarti

Komitetas siūlo papildyti Įstatymo projektą 2 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

„2 straipsnis.  Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2025 m. balandžio 1 d.

2. Žemės ūkio ministras iki 2025 m. kovo 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“

 

 

5.

 

 

 

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2024-10-29)

*

 

 

3.Atsižvelgiant į keičiamame įstatyme nustatytą Vyriausybės kompetenciją dėl teikiamo projekto reikėtų gauti Vyriausybės išvadą.

Atsižvelgti

Pateikimo Seime metu pritarta pasiūlymui svarstyti įstatymo projektą skubos tvarka ir nenuspręsta kreiptis į Vyriausybę dėl išvados pateikimo.

6.

 

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2024-10-29)

*

 

 

4.Atsižvelgiant į Teisėkūros pagrindų įstatymo 16 straipsnio 1 dalies bei Korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostatas, turėtų būti atliktas projekto antikorupcinis vertinimas.

 

Atsižvelgti

Pateikimo Seime metu nenuspręsta kreiptis į Specialiųjų tyrimų tarnybą (STT) dėl antikorupcinio vertinimo atlikimo.

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nepaskirta.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam Žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatymo Nr. IX-987 8 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-4260(2) ir komiteto išvadoms.

8. Balsavimo rezultatai: už – 7, prieš – 0, susilaikė – 0.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Viktoras Pranckietis, Vidmantas Kanopa.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas Nr. XIVP-4060(2), jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                                Viktoras Pranckietis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Donata Černiavskienė