LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
KAIMO REIKALŲ KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO, MAISTO ŪKIO IR KAIMO
PLĖTROS ĮSTATYMO NR. IX-987 8 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-4260
2024-11-07
Nr. 110-P-35
Vilnius
1.
Komiteto posėdyje dalyvavo: Viktoras Pranckietis - Komiteto pirmininkas, Vidmantas Kanopa -
Komiteto pirmininko pavaduotojas, Komiteto nariai: Juozas Baublys, Jonas
Gudauskas, Vigilijus Jukna, Kęstutis Mažeika, Sergejus Jovaiša.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų
išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau –
pasiūlymai):
Eil.
Nr.
|
Pasiūlymo teikėjas, data
|
Siūloma keisti
|
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė
|
Argumentai,
pagrindžiantys nuomonę
|
str.
|
str. d.
|
p.
|
1.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2024-10-29)
|
1(8)
|
(41)
|
|
Įvertinę projekto atitiktį
Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos
taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Projekto 1 straipsniu Žemės
ūkio, maisto ir kaimo plėtros įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 8
straipsnio 41 dalyje siūloma nustatyti, kad „teikiant finansinę
paramą, sutuoktiniai yra laikomi susijusiais asmenimis“.
Siūlomas teisinis reguliavimas
svarstytinas šiais aspektais.
Pirma,
atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo pavadinimas yra „Paramos žemės
ūkiui, maisto ūkiui ir kaimo plėtrai administravimas“. Pažymėtina, kad
teikiamu įstatymo projektu nėra siūloma reglamentuoti paramos žemės ūkiui,
maisto ūkiui ir kaimo plėtrai administravimo, bet turimas tikslas pašalinti
teisės į paramos teikimą atsiradimą ribojančias sąlygas, susijusias su
galiojančiuose teisės aktuose nustatyta susijusių asmenų samprata. Taigi
projektu siūlomas teisinis reguliavimas nedera su keičiamo straipsnio
pavadinimu. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar neturėtų būti atitinkamai
keičiamas ne keičiamo įstatymo 8 straipsnis, bet 2 straipsnis.
|
Nepritarti
|
Žemės ūkio ministerija nesutinka su
1 pastabos 1 dalyje pateiktu siūlymu keisti Žemės ūkio, maisto ir kaimo
plėtros įstatymo 2 straipsnį, o ne 8 straipsnį, kadangi 2 straipsnyje
dėstomos sąvokos. Sąvokos įvedimas sietinas su jos vartojimu teisės akto
tekste ir negali būti savitikslis. Atsižvelgiant į tai, jog Įstatyme
susijusių asmenų sąvoka nėra vartojama, nėra poreikio ją apibrėžti 2
straipsnyje.
|
2.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
(2024-10-29)
|
1(8)
|
(41)
|
|
Antra,
projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad „Įstatymo projektu siekiama
numatyti, kad teikiant finansinę paramą susijusiais fiziniais asmenimis
laikomi tik sutuoktiniai. Toks reglamentavimas paskatins jaunus asmenis kurti
ūkius kaimo vietovėse bei pašalins galimą diskriminaciją dėl veiklos laisvės
artimais giminystės ryšiais susietiems asmenims, kaip tėvai, vaikai, broliai,
seserys“. Taigi projekto tikslas yra nustatyti, kad teikiant finansinę paramą
susijusiais asmenimis laikomi tik sutuoktiniai, tačiau vertinamojoje projekto
nuostatoje nėra nustatoma, kad susijusiais asmenimis, teikiant paramą,
laikomi vien tik sutuoktiniai. Atsižvelgiant į tai, vertinamoji
projekto nuostata neatitinka projekto aiškinamajame rašte nurodytų projekto
tikslų.
|
Pritarti
|
Komitetas siūlo pakeisti Įstatymo
projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 8 straipsnio 41 dalį, ir ją
išdėstyti taip:
„41. Teikiant finansinę
paramą, tik sutuoktiniai yra laikomi susijusiais asmenimis.“
|
3.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2024-10-29)
|
*
|
|
|
Trečia,
projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad „ES paramos administravimą
reglamentuojančių teisės aktų (Dirbtinai sukurtų sąlygų gauti paramą
metodikos) kontekste, giminystės ryšys (pvz., tėvo ir sūnaus) gali būti
vertinamas kaip „susijusių asmenų“ rizikos kriterijų detalizuojantis požymis,
kadangi teisės aktai aiškiai nedetalizuoja, kokiais ryšiais siejami asmenys
laikomi susijusiais asmenimis“. Atkreiptinas dėmesys, kad minėta Lietuvos
Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. lapkričio 27d. įsakymu Nr. 3D-889
patvirtinta „Dirbtinai sukurtų sąlygų gauti paramą metodika“ (toliau –
Metodika) nustato
tvarką, pagal kurią nustatomos dirbtinai sukurtos sąlygos paramai gauti pagal
Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemones ir Lietuvos žemės
ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 m. strateginio plano intervencines priemones.
Ši Metodika parengta
įgyvendinant įstatymus, Europos Sąjungos teisės aktus bei parengta
atsižvelgiant inter alia į 2003 m. gegužės 6 d. Europos Komisijos rekomendaciją Nr.
2003/361/EB dėl mikroįmonių, mažųjų ir vidutinių įmonių apibrėžimo, Standartą LST EN 31010:2010
„Rizikos valdymas. Rizikos vertinimo būdai“, 2013 m. rugsėjo 12 d. Europos
Teisingumo Teismo (toliau – ETT) sprendimą byloje Nr. C-434/12, 2014 m.
vasario 27 d. ETT sprendimą byloje Nr. C-110/13 bei ETT rekomendacijas dėl bylos
Nr. C-434/12 ir sprendimo Nr. C-110/13, ES audito institucijų ir kitų tarnybų
rekomendacijas dėl dirbtinai sukurtų sąlygų paramai gauti prevencijos bei
kontrolės. Taigi svarstytina, ar pavienio „susijusių fizinių asmenų“
kriterijaus – santuokos – įrašymas keičiamame įstatyme yra pakankamas
projekto aiškinamajame rašte nurodytam tikslui pasiekti ir sistemiškai dera
su teisiniu reguliavimu, kuriuo reglamentuojamas dirbtinai sukurtų sąlygų paramai
gauti nustatymas įgyvendinant nacionalinius ir Europos Sąjungos teisės aktus, Europos
Komisijos rekomendacijas ir Europos Teisingumo Teismo praktiką.
|
Atsižvelgti
|
Žemės ūkio ministerijos vertinimu 1
pastabos 3 dalyje išreikšta abejonė yra nepagrįsta, kadangi nustatant
dirbtinai sukurtas sąlygas paramai gauti ir toliau bus vertinama kriterijų
visuma, tačiau priimto Įstatymo projekto dėka, vertinant asmeninio ryšio
kriterijų, bus apsiribojama tik sutuoktiniais ir bus eliminuotas giminystės
ryšių vertinimas.
|
4.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
(2024-10-29)
|
|
|
N
|
2.Atkreiptinas dėmesys,
kad Metodikos 5.4. punkte yra apibrėžta sąvoka „susiję asmenys”, o 5.5. punkte
nurodoma, kad kitos Metodikoje vartojamos sąvokos apibrėžtos Lietuvos
Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatyme. Pažymėtina,
kad Metodikoje sąvoka „susiję asmenys” suprantama kiek kitaip nei teikiamame projekte dėstomo
keičiamo įstatymo 8 straipsnio 41 punkte. Todėl Metodikos
nuostatos turėtų būti suderintos su priimto įstatymo nuostatomis.
Atsižvelgiant į tai, iki įstatymo įsigaliojimo žemės ūkio ministras turėtų
pakeisti poįstatyminį aktą, kuriuo patvirtinta Metodika, jį suderinant su
siūlomu keičiamo įstatymo pakeitimu. Todėl projektą reikėtų papildyti atskiru
straipsniu, kurio vienoje struktūrinėje dalyje būtų nustatyta įstatymo
įsigaliojimo data, o kitoje – pasiūlymas žemės ūkio ministrui iki įstatymo įsigaliojimo
priimti įstatymui įgyvendinti reikalingą teisės aktą.
|
Pritarti
|
Komitetas siūlo papildyti Įstatymo
projektą 2 straipsniu ir jį išdėstyti taip:
„2 straipsnis. Įstatymo
įsigaliojimas ir įgyvendinimas
1. Šis įstatymas, išskyrus
šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2025 m. balandžio 1 d.
2. Žemės ūkio ministras iki
2025 m. kovo 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“
|
5.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
(2024-10-29)
|
*
|
|
|
3.Atsižvelgiant į
keičiamame įstatyme nustatytą Vyriausybės kompetenciją dėl teikiamo projekto
reikėtų gauti Vyriausybės išvadą.
|
Atsižvelgti
|
Pateikimo Seime metu pritarta pasiūlymui
svarstyti įstatymo projektą skubos tvarka ir nenuspręsta kreiptis į
Vyriausybę dėl išvados pateikimo.
|
6.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
(2024-10-29)
|
*
|
|
|
4.Atsižvelgiant į Teisėkūros
pagrindų įstatymo 16 straipsnio 1 dalies bei Korupcijos prevencijos įstatymo
8 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostatas, turėtų būti atliktas projekto
antikorupcinis vertinimas.
|
Atsižvelgti
|
Pateikimo Seime metu nenuspręsta kreiptis
į Specialiųjų tyrimų tarnybą (STT) dėl antikorupcinio vertinimo
atlikimo.
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų
suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5.
Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6.
Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nepaskirta.
7. Komiteto sprendimas ir
pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam Žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo
plėtros įstatymo Nr. IX-987 8 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr.
XIVP-4260(2) ir komiteto išvadoms.
8.
Balsavimo rezultatai: už – 7, prieš – 0, susilaikė – 0.
9. Komiteto paskirti
pranešėjai: Viktoras Pranckietis, Vidmantas Kanopa.
10.
Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas Nr. XIVP-4060(2),
jo lyginamasis variantas.
Komiteto
pirmininkas
Viktoras Pranckietis
Komiteto biuro
patarėja Donata Černiavskienė