LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS TARNYBOS ĮSTATYMO NR. VIII-1316 (TOLIAU – VTĮ) 1 PRIEDO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO (TOLIAU – ĮSTATYMO PROJEKTAS) AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

1. Įstatymų projektų rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai

Teikiamas Įstatymo projektas yra Neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo Nr. I-2044 papildymo 16(1) straipsniu įstatymo projekto (reg. XIVP-1273) (toliau – NSIĮ pakeitimo projektas) lydintysis įstatymo projektas.

NSIĮ pakeitimo projektu ir jį lydinčiuoju VTĮ įstatymo projektu siekiama įtvirtinti neįgaliųjų reikalų koordinatoriaus (toliau - Koordinatorius) pareigybę kiekvienoje savivaldybėje. NSIĮ pakeitimo projektu siūloma nustatyti, kad Koordinatorius yra savivaldybės administracijos valstybės tarnautojas. Kadangi Valstybės tarnybos įstatymo 1 priede nėra numatytos savivaldybės Koordinatoriaus pareigybės ir lieka neaišku, kokiai valstybės tarnautojų pareigybių grupei būtų priskirta ši pareigybė (praktikoje galėtų susidaryti situacija, kai skirtingose savivaldybėse analogiška pareigybė būtų priskiriama skirtingoms pareigybių grupėms, o asmenys, vykdantys identiškas funkcijas, gautų skirtingą apmokėjimą), teikiamas VTĮ pakeitimo projektas. 

Koordinatoriaus pareigas einančiam asmeniui reikia turėtų pakankamas administracines, vadybos ir teisines kompetencijas, gebėti tinkamai taikyti teisės aktus, koordinuoti skirtingų savivaldybės administracijos padalinių ir institucijų/įstaigų darbą, todėl Koordinatoriaus pareigos turėtų būti priskirtos ne žemesniam, kaip A lygiui 11,5 kategorijai pagal Lietuvos valstybės tarnybos įstatymą.

 

2. Įstatymų projektų iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:

Įstatymų projektus parengė Lietuvos Respublikos Seimo narė, Seimo Neįgaliųjų teisių komisijos pirmininkė Monika Ošmianskienė.    

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai:

 

VTĮ šiuo metu Koordinatoriaus pareigybė nėra numatyta ir jai nėra priskirtas pareiginės algos koeficientas.

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:

VTĮ įstatymo projektu siūloma papildyti Valstybės tarnybos įstatymo 1 priedo 6 punktą Koordinatoriaus pareigybe.

Koordinatoriaus pareigybė kiekvienoje savivaldybėje leis pagerinti neįgaliųjų socialinės integracijos padėtį, koordinuoti efektyvią, savalaikę ir tikslinę pagalbą žmonėms su negalia. 

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant Įstatymų projektus toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimtų Įstatymų pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:

Neigiamų pasekmių nenumatoma. 

 

6. Kokią įtaką priimti įstatymai turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:

Priimti Įstatymai neigiamos įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijos rizikai neturės.  

 

7. Kaip Įstatymų įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:

Įstatymų įgyvendinimas neigiamos įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai neturės.   

 

8. Ar Įstatymų projektai neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams:

Neprieštarauja. Įstatymų projektais siekiama Jungtinių Tautų neįgaliųjų teisių konvencijos, Europos Komisijos 2021–2030 m. neįgaliųjų teisių strategijos ir kitų teisės aktų, reglamentuojančių neįgaliųjų teisių ir teisėtų interesų užtikrinimą, sklandesnio ir efektyvesnio įgyvendinimo. 

 

9. Įstatymų inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:

Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijai reikės parengti savivaldybės neįgaliųjų reikalų koordinatoriaus pareigybės aprašymą.     

 

10. Ar Įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o Įstatymų projektų sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:

Įstatymų projektai parengti laikantis Valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas. Įstatymų projektuose nėra vartojama naujai apibrėžtų sąvokų.    

 

11. Ar Įstatymų projektai atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus:

Įstatymų projektai neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos dokumentams.     

 

12. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti:

Priėmus Įstatymų projektus, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija turės parengti savivaldybės neįgaliųjų reikalų koordinatoriaus pareigybės aprašymą.   

 

13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks Įstatymams įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):

Manoma, kad savivaldybių biudžetams Koordinatoriaus pareigybė per metus iš viso savivaldybėms bendrai kainuotų apie 1.500.000 EUR. Tokie skaičiavimai atlikti remiantis tuo, jog Lietuvos Respublikoje yra 60 savivaldybių, taigi būtų 60 neįgaliųjų reikalų koordinatorių pareigybių. Vieno neįgaliųjų reikalų koordinatoriaus darbo užmokestis neatskaičius mokesčių galėtų sudaryti maždaug 2.000 EUR. Kitų ženklių papildomų išlaidų savivaldybės patirti neturėtų, nes neįgaliųjų reikalų koordinatoriui nebus reikalingos papildomos patalpos, darbo funkcijas jis atliks savivaldybių administracijų patalpose. 

 

14. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:

Rengiant Įstatymų projektus specialistų vertinimų ir išvadų negauta.   

 

15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiems projektams įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis: 

Savivaldybės administracija, Neįgaliųjų reikalų koordinatorius.

 

16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:

Nėra.     

 

Teikia             

Lietuvos Respublikos Seimo narė                              Parašas                        Monika Ošmianskienė