LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 12, 29, 208, 210, 211, 426, 450, 589, 611 STRAIPSNIŲ, PRIEDO PAKEITIMO IR KODEKSO PAPILDYMO 1883 IR 2172 STRAIPSNIAIS

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2022-10-19 Nr. XIVP-2135

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.    Projekto 3 straipsniu keičiamo Administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 1883 straipsnyje numatoma platformų operatorių administracinė atsakomybė už „Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatyme nustatytų reikalavimų nesilaikymą“. Atkreipiame dėmesį, jog pagal kartu teikiamo Mokesčių administravimo įstatymo Nr. IX-2112 2, 3, 12, 13, 25, 26, 32, 33, 38, 39, 401, 87, 88, 99, 1042, 126, 139, 140, 164 straipsnių, priedo pakeitimo ir Įstatymo papildymo 613 straipsniu įstatymo projekto Nr. XIVP-2133 nuostatas atitinkami reikalavimai, skirti platformų operatoriams, būtų nustatyti ne tik pastarajame projekte dėstomame Mokesčių administravimo įstatymo 613 straipsnyje, bet ir centrinio mokesčių administratoriaus tvirtinamuose poįstatyminiuose teisės aktuose. Atsižvelgiant į tai, projekto 3 straipsniu keičiamo ANK 1883 straipsnio dispozicija turėtų būti derinama su įstatymo projektu Nr. XIVP-2133.

2.    Projekto 4 straipsniu siūloma iš ANK 208 straipsnio 1-3 dalių išbraukti žodžius „kilnojamąsias kultūros vertybes ar antikvarinius daiktus“. Pacituoti žodžiai galiojančios redakcijos ANK 208 straipsnyje nustato išimtį, pagal kurią asmuo už išvardintų dalykų neteisėtą gabenimą per valstybės sieną nėra traukiamas administracinėn atsakomybėn. Projekto aiškinamajame rašte siūlomas pakeitimas argumentuojamas tuo, kad „Teisinė atsakomybė už kilnojamųjų kultūros vertybių ir antikvarinių daiktų kontrabandą, nepriklausomai nuo gabenamų daiktų vertės, buvo numatyta ankstesnėje Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso redakcijoje (galiojusioje iki 2003 m. sausio 8 d.), todėl administracinė teisinė atsakomybė už šių daiktų gabenimą nebuvo numatyta. Įsigaliojus naujai Baudžiamojo kodekso redakcijai, baudžiamoji teisinė atsakomybė už kontrabanda gabenamus daiktus numatyta tik tais atvejais, kai gabenamų daiktų vertė didesnė nei 250 minimalaus gyvenimo lygio dydžio (žr. Baudžiamojo kodekso 199 straipsnio „Kontrabanda“ nuostatas), o administracinė teisinė atsakomybė už kilnojamųjų kultūros vertybių ir antikvarinių daiktų kontrabandą taip ir liko nenustatyta. Dėl šių priežasčių ANK 208 straipsnio „Kontrabanda“ pakeitimu siūloma nustatyti administracinę atsakomybę už neteisėtą kilnojamųjų kultūros vertybių ir antikvarinių daiktų gabenimą. Asmenims būtų taikoma administracinė atsakomybė ir už mažesnės vertės kilnojamųjų kultūros vertybių ir antikvarinių daiktų kontrabandą, kas padėtų prevenciškai užkardyti šių vertybių gabenimą kontrabanda mažomis siuntomis“.

Įvertinę siūlomą pakeitimą ir jį pagrindžiančius aiškinamojo rašto teiginius, atkreipiame dėmesį, kad projekto rengėjai neteisingai aiškina teisinę atsakomybę už neteisėtą kilnojamųjų kultūros vertybių ir antikvarinių daiktų gabenimą nustatančias teisės aktų normas. Galiojančios redakcijos Baudžiamojo kodekso (toliau – BK) 199 straipsnio 3 dalyje įtvirtinta, kad „Tas, kas <...> neturėdamas leidimo per Lietuvos Respublikos valstybės sieną gabeno kilnojamąsias kultūros vertybes ar antikvarinius daiktus, baudžiamas <...>“. Kilnojamosios kultūros vertybės ir antikvariniai daiktai yra „specialūs“ kontrabandos dalykai (past. – kartu su narkotinėmis, psichotropinėmis medžiagomis ir t. t.), už kurių neteisėtą gabenimą per valstybės sieną baudžiamoji atsakomybė kyla nepriklausomai nuo to, kokia yra jų piniginė vertė. Tai, jog kilnojamųjų kultūros vertybių ir antikvarinių daiktų kontrabanda užtraukia baudžiamąją atsakomybę nepriklausomai nuo šių dalykų piniginės vertės, pripažįstama ir Lietuvos Aukščiausiojo Teismo praktikoje[[1]]. Dėl to projekto rengėjų teiginys, esą baudžiamoji atsakomybė už nurodytų dalykų neteisėtą gabenimą per valstybės sieną kyla tik tuo atveju, jeigu jų piniginė vertė didesnė nei 250 MGL, yra iš esmės klaidingas (past. – taip pat klaidingas ir teiginys, esą baudžiamoji atsakomybė kyla tik tada, kai per valstybės sieną neteisėtai gabenamų daiktų vertė viršija 250 MGL, - šiuo metu galiojančios redakcijos BK 199 straipsnio 1 dalyje minimali baudžiamosios atsakomybės riba „įprastinių“ kontrabandos dalykų atžvilgiu yra >150 MGL). Atitinkamai, siūlymas už projekto aiškinamajame rašte nurodytas veikas „nustatyti“ administracinę atsakomybę yra nesuderinamas su BK 199 straipsniu, kuriame atsakomybė už tokias veikas jau yra numatyta.

Taip pat pastebėtina, jog net ir išbraukus žodžius „kilnojamąsias kultūros vertybes ar antikvarinius daiktus“ iš ANK 208 straipsnio 1-3 dalių, asmenys atsakomybėn už neteisėtą šių dalykų gabenimą per valstybė sieną, nepriklausomai nuo jų piniginės vertės, vis tiek būtų traukiami ne pagal ANK 208 straipsnį, o pagal BK 199 straipsnio 3 dalį. Vertinamas projektas net teoriškai negali sudaryti teisinių prielaidų aptariamas „specialių“ daiktų kontrabandos rūšis kvalifikuoti kaip administracinį nusižengimą. Tam, kad 250 MGL vertės nesiekiančių kilnojamųjų kultūros vertybių ir antikvarinių daiktų kontrabanda galėtų būti traktuojama kaip administracinis nusižengimas, reikėtų keisti ne tik ANK 208 straipsnį, bet ir BK 199 straipsnį.

3.    Projekto 5 straipsniu keičiamo ANK 210 straipsnio 1 dalies formuluotėje „vykimas į kitą muitinės įstaigą ar kitą muitinės nustatytą vietą nesilaikant muitinės nurodyto maršruto ir kitų nurodymų“ žodis „ir“ keistinas žodžiu „ar“, kadangi vykimas į kitą muitinės įstaigą ar kitą muitinės nustatytą vietą nesilaikant muitinės nurodyto maršruto bei vykimas į šias vietas nesilaikant kitų nurodymų yra ne kumuliatyvūs, o alternatyvūs administracinio nusižengimo sudėties požymiai. Būtent toks teisinis reguliavimas būtų labiau suderinamas su nullum crimen sine lege certa principu, įpareigojančiu įstatymų leidėją teisės pažeidimų sudėtis dėstyti kaip įmanoma aiškiau ir tiksliau.

4.    Projekto 1 straipsniu keičiamo ANK 12 straipsnio 1 dalis ir projekto 10 straipsniu keičiamo ANK 589 straipsnio 40 punktas turėtų būti suderinti su šiuo metu galiojančia nurodytų ANK struktūrinių dalių redakcija.

 

 

 

Privatinės teisės skyriaus vyresnysis patarėjas,

laikinai atliekantis departamento direktoriaus funkcijas                                       Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

M. Masteikienė, tel. (8 5) 239 6843, el. p. milda.masteikiene@lrs.lt

S. Mikšys, tel. (8 5) 239 6891, el. p. simonas.miksys@lrs.lt



[1] Lietuvos Aukščiausiojo Teismo nutartis baudžiamojoje byloje Nr. 2K-7-60-788/2015.