LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

GYVENTOJŲ PAJAMŲ MOKESČIO ĮSTATYMO NR. IX-1007 17 STRAIPSNIO

1 DALIES PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2024-09-23 Nr. XIVP-3451(2)

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1. Projekto aiškinamajame rašte yra nurodyta, kad Seime svarstomas Lietuvos Respublikos pensijų kaupimo įstatymo Nr. IX-1691 5 ir 6 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas (reg. Nr. XIVP-3029) bei kad priėmus šį projektą ir nepakeitus Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo nuostatų, susidarytų situacijos, kai gyventojams atsirastų reikšmingos mokestinės prievolės.  Atkreiptinas dėmesys, kad 2024 m. sausio 10 d. Lietuvos Respublikos Vyriausybė priėmė nutarimą Nr. 55 „Dėl Lietuvos Respublikos pensijų kaupimo įstatymo Nr. IX-1691 5 ir 6 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3029 ir Lietuvos Respublikos pelno mokesčio įstatymo Nr. IX-675 17 straipsnio pakeitimo ir papildymo 302 straipsniu įstatymo projekto Nr. XIVP-3030“, kuriame siūloma „Lietuvos Respublikos Seimui Projekto nesvarstyti, kol Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas nepriėmė nutarimo dėl Lietuvos Respublikos pensijų kaupimo įstatymo (toliau – Įstatymas) atitikties Lietuvos Respublikos Konstitucijai ir Lietuvos Respublikos Vyriausybė nepateikė Seimui pensijų kaupimo sistemą tobulinančių teisės aktų projektų“. Be to, pastebėtina, kad minėtajam Lietuvos Respublikos pensijų kaupimo įstatymo Nr. IX-1691 5 ir 6 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui (reg. Nr. XIVP-3029) Teisės departamentas yra pateikęs savo išvadą, kurioje pabrėžiama, jog „siekiant įstatymo projekto aiškinamajame rašte numatytų tikslų, keičiamas įstatymas ne tik turėtų būti pildomas viena nuostata, tačiau turėtų būti koreguojamas sistemiškai“. Atsižvelgus į tai, pabrėžtina, kad vertinti projektu siūlomus pakeitimus yra sudėtinga, nes jie turi būti vertinami kompleksiškai su minėtuoju Lietuvos Respublikos pensijų kaupimo įstatymo Nr. IX-1691 5 ir 6 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu (reg. Nr. XIVP-3029).

2. Projekto 1 straipsniu siūloma papildyti Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 17 straipsnio 1 dalį 162 punktu ir jame nustatyti, kad neapmokestinamosiomis pajamomis būtų laikomos „Pensijų fondų dalyvių vienkartinės išmokos pagal Lietuvos Respublikos pensijų kaupimo įstatymą“. Siūloma nuostata diskutuotina.

            Pažymėtina, jog keičiamo įstatymo 17 straipsnio 1 dalies 46 punkte nustatyta, kad neapmokestinamosiomis pajamomis laikoma „iš pensijų kaupimo bendrovės gauta pensijų išmoka pagal Pensijų kaupimo įstatymo arba kitų užsienio valstybių įstatymų, reglamentuojančių analogiškas pensijų kaupimo nuostatas“. Atsižvelgus į tai, laikytina, jog projektu teikiamas siūlymas yra perteklinis. Tuo atveju, jeigu projektu siekiama nustatyti, kad neapmokestinamosiomis pajamomis laikomos kitos iš pensijų kaupimo bendrovės gautos pensijų išmokos pagal Pensijų kaupimo įstatymo nuostatas, kurios nelaikomos neapmokestinamosiomis pajamomis pagal keičiamo įstatymo 17 straipsnio 1 dalies 46 punktą, manytina, jog projektu teikiamas siūlymas turėtų būti dėstomas keičiant keičiamo įstatymo 17 straipsnio 1 dalies 46 punktą. Priešingu atveju būtų neaiškus projektu teikiamo siūlymo ir keičiamo įstatymo 17 straipsnio 1 dalies 46 punkto santykis. Be to, projekte vartojama formuluotė „pensijų fondų dalyvių vienkartinė išmoka“ tikslintina atsižvelgus į Pensijų kaupimo įstatyme vartojamas sąvokas („vienkartinė pensijų išmoka“).

            3. Projekto nuostatos įsigaliotų kitą dieną po oficialaus paskelbimo, tačiau tai prieštarautų Teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 3 daliai bei Mokesčių administravimo įstatymo 3 straipsnio 3 daliai, pagal kurią Lietuvos Respublikos Seimas turi užtikrinti, kad Lietuvos Respublikos mokesčių įstatymai, nustatantys naują mokestį, naują mokesčio tarifą, mokesčio lengvatą, sankcijas už mokesčių įstatymų pažeidimus arba iš esmės pakeičiantys apmokestinimo tam tikru mokesčiu tvarką ar apmokestinimo teisinio reglamentavimo bei taikymo principus, įsigaliotų ne anksčiau kaip po šešių mėnesių nuo jų paskelbimo dienos. Pastebėtina, jog ši taisyklė netaikoma su atitinkamų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymu susijusiems Lietuvos Respublikos mokesčių įstatymų pakeitimams, jeigu šiais pakeitimais nėra sunkinama mokesčių mokėtojų padėtis. Taip pat atkreiptinas dėmesys į Biudžeto sandaros įstatymo 6 straipsnio 3 dalį, kuri numato, kad įstatymai ir kiti teisės aktai, darantys įtaką atitinkamų biudžetinių metų biudžeto pajamoms, asignavimams ir valstybės skolai, įsigalioja Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatyme nustatyta tvarka, bet priimami ne vėliau kaip tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymas. Atsižvelgus į tai, projektas pildytinas nuostatomis dėl jo įsigaliojimo, kuris neprieštarautų minėtoms įstatymų nuostatoms.

4. Atkreiptinas dėmesys, kad 2024 metų valstybės ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymu valstybės biudžeto pajamos iš gyventojų pajamų mokesčio jau yra patvirtintos, todėl dėl siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės kaip biudžeto vykdytojos nuomonė.

5. Siekiant teisinio aiškumo, projektas pildytinas nuostatomis dėl jo taikymo, aiškiai nustatant mokestinį laikotarpį, kurio pajamoms bus taikomas siūlomas teisinis reguliavimas. Be to, atsižvelgiant į tai, kad projekto aiškinamajame rašte yra nurodyta, jog Vyriausybė ar jos įgaliotos institucijos turėtų parengti reikalingus šio įstatymo įsigaliojimui poįstatyminius aktus, projektas pildytinas nuostatomis, kuriose turėtų būti suformuluotas pasiūlymas Vyriausybei ar jos įgaliotai institucijai parengti atitinkamus poįstatyminius teisės aktus.

6. Vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose, patvirtintose Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, nustatytais teisės technikos reikalavimais, projektas koreguotinas:

6.1. projekto pavadinime esanti formuluotė „1 DALIES“ brauktina kaip perteklinė;

6.2. projekto 1 straipsnio pakeitimo esmėje formuluotė „ir ją išdėstyti taip“ brauktina kaip perteklinė ir po to dėstytinas tik keičiamo įstatymo 17 straipsnio 1 dalies 162 punktas, o ne visa 1 dalis. Tuo pačiu pastebėtina, jog keičiamo įstatymo 17 straipsnio 1 dalis išdėstyta netinkamai – su netekusiais galios punktais, su keliomis tų pačių punktų redakcijomis ir redakcinėmis pastabomis.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

R. Dirgėlienė, tel. (0 5)  209 6350, el. p. [email protected]

A. Dulevičiūtė-Akimovienė, tel. (0 5)  209 6164, el. p. [email protected]