1

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Žmogaus teisių komitetas

 

PAPILDOMO KOMITETO

I Š V A D O S 

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 487 STRAIPSNIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS

ĮSTATYMO PROJEKTO

  (XIIIP-4100)

 

2020 m. balandžio 29 d. Nr. 11

Vilnius

 

1.      Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Valerijus Simulik; Komiteto nariai Sergejus Jovaiša, Andrius Navickas, Mindaugas Puidokas, Kęstutis Smirnovas, Leonard Talmont, Gediminas Vasiliauskas, Komiteto biuro vedėja Jolanta Savickienė, patarėjos Eglė Lukšienė, Rūta Ragaliauskienė,  Kviestieji asmenys: Seimo nariai Julius Sabatauskas, Dovilė Šakalienė; Ministro Pirmininko patarėjas; Donatas Matuiza, Vyriausybės kanceliarijos Teisės grupės patarėjas;  Žygimantas Daukša, Viešojo valdymo grupės patarėjas Audrius Kasinskas, Lietuvos Respublikos generalinės prokuratūros Organizuotų nusikaltimų ir korupcijos tyrimo departamento vyriausiojo prokuroro pavaduotojas Rimvydas Valentukevičius, ir šio departamento prokurorė Eglė Matuizienė, Policijos departamento prie VRM vyriausiasis patarėjas Darius Urbonas, Nacionalinės teismų administracijos Teisės ir administravimo departamento Teisinio reguliavimo ir atstovavimo skyriaus teisininkė Jolanta Dudoravičiūtė, Teisės departamento Vyresnioji patarėja Viktorija Staugaitytė ir Viešosios teisės sk. patarėja Svetlana Zamara.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

 

 

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas

 

 

 

 

Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

 

 

1.1

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas

 

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, atkreipiame dėmesį į tai, kad pripažįstant netekusiu galios Administracinių nusižengimo kodekso 487 straipsnį kartu atitinkamai reikėtų pakoreguoti šio kodekso 589 straipsnio 49 punktą, kuriame yra nustatyti policijos pareigūnų įgaliojimai pradėti administracinių nusižengimų teiseną, atlikti tyrimą ir surašyti administracinių nusižengimų protokolus dėl šio kodekso 487 straipsnyje numatytų administracinių nusižengimų.

Pritarti

 

2.

Europos teisės departamentas

 

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 487 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo projekto Nr. XIIIP‑4100 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime.    

Atsižvelgti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:-.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:-.

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

 

Lietuvos Aukščiausiasis Teismas

 

 

 

<...> 4.Iš Projektų Nr. XIIIP-4099–4100 aiškinamojo rašto matyti, kad BK ir ANK pakeitimais yra siekiama sumažinti prostitucijos paklausą ir prostitucijai išnaudojamų asmenų skaičių, tačiau siūlomame BK 1473 straipsnyje yra kriminalizuojamas atlygintinas pasinaudojimas asmens seksualinėmis, o ne prostitucijos paslaugomis. Aktualu, kad ANK 487 straipsnyje, siūlomame panaikinti Projektu Nr. XIIIP-4100 taip pat nurodomas vertimasis būtent prostitucija ir atlygintinis naudojimasis prostitucijos paslaugomis.

 

Atsižvelgti

Siūlyti įvertinti ir  patikslinti pagrindiniam komitetui

 

Lietuvos apeliacinis teismas

2020-02-10

 

 

 

2019 m. lapkričio 27 d. Lietuvos apeliaciniame teisme buvo gautas Jūsų raštas, kuriuo prašėte pateikti pasiūlymus ir pastabas dėl Baudžiamojo kodekso papildymo 1473 straipsniu įstatymo projekto Nr. XIIIP-4099 ir Administracinių nusižengimų kodekso 487 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo projekto Nr. XIIIP-4100.

Atsakydami į Jūsų raštą informuojame, kad Lietuvos apeliacinio teismo teisėjai iš esmės pritaria įstatymo projekto autorių siekiui mažinti prostitucijos paklausą ir prostitucijai išnaudojamų asmenų skaičių, bet negali vienareikšmiškai pritarti pasirinktam būdui spręsti keliamą problemą. Iš esmės minėtais pakeitimais siūloma numatyti ne administracinę, o baudžiamąją atsakomybę už seksualinių paslaugų pirkimą (t. y. norima kriminalizuoti šią veiką) ir panaikinti administracinę atsakomybę už vertimąsi prostitucija. Tuo pačiu pastebėtina, kad įstatymo projekto autoriai nesiūlo atlygintinio naudojimosi asmens seksualinėmis paslaugomis vertinti kaip nusikaltimo, nes pagal pateiktą projektą tokia veika būtų laikoma baudžiamuoju nusižengimu. Manytina, kad vien seksualinių paslaugų pirkimo veikos perkėlimas iš Administracinių nusižengimų kodekso į Baudžiamąjį kodeksą nepadės pasiekti pagrindinio siūlomų pakeitimų tikslo, o tam tikrais aspektais tam gali ir pakenkti, nes toks reglamentavimas apsunkins seksualinių paslaugų pirkimo veikų tyrimą ir nagrinėjimą. Tai turės būti daroma pagal gerokai griežtesnes ir ilgesnes Baudžiamojo proceso kodekso procedūras, o tai visais atvejais prailgins laiką nuo tokių veikų padarymo iki asmens nubaudimo. Be to, daugeliu atveju asmeniui paskirta nuobauda bus tokia pati, kokia būtų paskirta pagal Administracinių nusižengimų kodeksą (tikėtina, kad sankcijoje numatyta arešto bausmė, kurios nenumato ANK, būtų skiriama tik retais ir išskirtiniais atvejais, esant pakartotinumui ir pan.).

Lietuvoje, kaip ir įstatymo projekto autorių minimose šalyse, kurios pasirinko taip vadinamą Šiaurės šalių kovos su prostitucija modelį, jau yra numatyta gana griežta atsakomybė už tikrai pavojingas veikas - t. y. BK 307 straipsnis, numatantis atsakomybę už pelnymąsi iš kito asmens prostitucijos, taip pat BK 308 straipsnis, numatantis baudžiamąją atsakomybę už asmens įtraukimą už prostituciją. Baudžiamosios atsakomybės numatymas už seksualinių paslaugų pirkimą visais be išimties atvejais, t. y. neapibrėžiant jokių šios veikos išskirtinį pavojingumą atspindinčių požymių, kai iš ties reikėtų spręsti siūlomos arešto bausmės skyrimo klausimą, be jau minėtų neigiamų tokio reglamentavimo padarinių aiškiai prieštarauja pastaruoju metu vykdomai valstybės politikai, kurios tikslas dekriminalizuoti mažiau pavojingas veikas. Svarstytina, ar siekiant projekto autorių akcentuojamų tikslų, nepakaktų peržiūrėti ANK 487 straipsnio nuostatų, diferencijuojant ir griežtinant atsakomybę už didesnio pavojingumo veikas, susijusias su seksualinių paslaugų pirkimu.

Abejonių kelia ir Projektų nuostatos, kuriomis besąlygiškai panaikinama net ir administracinė atsakomybė už vertimąsi prostitucija. Tokiu atveju net ir tie asmenys, kurie versis prostitucija aiškiai laisva valia, tą galės daryti nuolat, bus nebaudžiami, o vertimasis prostitucija iš esmės kaip veika bus legalizuota. Pažymėtina, kad galiojančio ANK 487 straipsnio redakcija (šio straipsnio 4 dalis) ir dabar numato, kad administracinėn atsakomybėn netraukiamas prostitucija vertęsis asmuo, kuris į prostituciją buvo įtrauktas būdamas materialiai, dėl tarnybos ar kitaip priklausomas arba įtrauktas į prostituciją panaudojant fizinę ar psichinę prievartą ar apgaulę, arba bet kokiu būdu įtrauktas į prostituciją būdamas nepilnametis ir (ar) nukentėjo nuo prekybos žmonėmis ir yra pripažintas nukentėjusiuoju baudžiamajame procese. Tokio „saugiklio“ numatymas įstatyme yra pakankama priemonė siekiant nuo bet kokios atsakomybės apsaugoti asmenis, kurie prostitucija verčiasi ne savo noru.

 

Nepritarti

Argumentai Vyriausybės išvadai

 

Generalinė prokuratūra

 

 

 

Iš dalies pritariame ANK projektui.

Pritariame ANK projekte pateiktam siūlymui panaikinti administracinę atsakomybę už vertimąsi prostitucija, nes ši priemonė mažintų prostitucija besiverčiančių asmenų pažeidžiamumą, sudarytų jiems sąlygas efektyviau ginti savo teises nukentėjus nuo seksualinės preivartos ar kitų nusikalstamų veikų, tačiau siūlome palikti administracinę atsakomybę seksualinių paslaugų pirkėjams (gali būti svarstomas sankcijos sugriežtinimo klausimas). Ši teisinė priemonė vertintina kaip pakankamai efektyvi ir proporcinga teisės pažeidimo pavojingumui.

Pritarti

 

 

Policijos departamentas prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos

 

 

 

Atsakydami į raštą, kuriame buvo prašoma pateikti pastabas ir pasiūlymus dėl Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso papildymo 1473 straipsniu įstatymo projekto Nr. XIIIP-4099 ir Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 487 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo projekto Nr. XIIIP-4100, informuojame, kad pritariame Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. vasario 5 d. nutarime Nr. 88 „Dėl Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso papildymo 1473 straipsniu įstatymo projekto Nr. XIIIP-4099 ir Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 487 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo projekto Nr. XIIIP-4100“ išdėstytoms priežastims, dėl kurių nepritariama minėtiems projektams.

Nepritarti

(Žr. Argumentus Vyriausybės išvadai)

1.

Nacionalinė teismų administracija

 

 

 

Administracinių nusižengimų kodekso 487 straipsnyje už vertimąsi prostitucija ir už atlygintinį naudojimąsi prostitucijos paslaugomis numatyta administracinė atsakomybė. Tačiau Įstatymų projektais siūloma atsisakyti administracinės atsakomybės už vertimąsi prostitucija ir už atlygintinį naudojimąsi prostitucijos paslaugomis, o baudžiamąją atsakomybę numatyti tik už atlygintinį naudojimąsi asmens seksualinėmis paslaugomis. Tai reiškia, kad, panaikinus administracinę atsakomybę, už vertimąsi apskritai nebūtų taikoma jokia teisinė atsakomybė, t. y. nebūtų jokio teisinio pagrindo laikyti šią veiklą neteisėta.

Įstatymų projektų aiškinamajame rašte nurodyta, kad sekso paslaugų kriminalizavimas ir administracinės atsakomybės už vertimąsi prostitucija panaikinimas yra svarbus siekiant sumažinti į prostituciją įtrauktų asmenų tolesnį viktimizavimą. Policijos departamento prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos duomenimis už vertimąsi prostituciją 2015-2019 laikotarpiu buvo nubausta 799 asmenys (iš jų pakartotinai padarę minėtą nusižengimą - 543), už atlygintiną naudojimąsi prostitucijos paslaugomis - 104 (iš jų pakartotinai padarę minėtą nusižengimą - 11). Tačiau manytina, kad administracinės atsakomybės taikymo trūkumai negali pagrįsti atitinkamos veikos kriminalizavimo poreikio. Siekiant nustatyti baudžiamąją atsakomybę už tam tikrus veiksmus ar neveikimą, būtina įvertinti ne tik siūlomos kriminalizuoti veikos pavojingumą, bet ir paplitimo mastą visuomenėje.

Nepritarti

 

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2020-01-20

 

 

 

<...> Šiuo metu pagal ANK 487 straipsnį tiek už vertimąsi prostitucija, tiek už atlygintinį naudojimąsi prostitucijos paslaugomis numatyta administracinė atsakomybė. Įstatymų projektais siūloma atsisakyti administracinės atsakomybės ir už vertimąsi prostitucija, ir už atlygintinį naudojimąsi prostitucijos paslaugomis, o baudžiamąją atsakomybę numatyti tik už atlygintinį naudojimąsi asmens seksualinėmis paslaugomis. Tai reiškia, kad už vertimąsi prostitucija, panaikinus administracinę atsakomybę, apskritai nebūtų taikoma jokia teisinė atsakomybė, t. y. nebūtų jokio teisinio pagrindo laikyti šią veiklą neteisėta, tačiau kartu prostitucijos paslaugų teikimas nebūtų ir teisiškai sureguliuota (įteisinta) veikla. Taip Įstatymų projektais sukuriamas teisinio reguliavimo esminis prieštaringumas, kai tam tikri veiksmai (vertimasis prostitucija) nebūtų draudžiami, bet ir nebūtų legalizuoti. Be to, siūlomas teisinis reguliavimas neatitinka pagrindinių Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnyje įtvirtintų teisėkūros principų, iš kurių vienas – aiškumo, reiškiantis, kad teisės aktuose nustatytas teisinis reguliavimas turi būti logiškas, nuoseklus, suprantamas ir nedviprasmiškas. Kartu būtų paneigta visuomenėje nusistovėjusių vertybių sistema, pagal kurią prostitucija iki šiol buvo traktuojama kaip veikla, kuri pažeidžia visuotinai priimtinas dorovės normas ir yra netoleruotina visuomenėje, t. y. taptų neaišku, ar dorovė kaip viena iš pamatinių visuomenės vertybių vis dar yra ginama ir saugoma įstatymo. Įsigaliojus Įstatymų projektams, visuomenė susidarytų klaidingą požiūrį, kad prostitucija pripažįstama legalia ir visuotinai priimtina elgesio norma, o tai sukeltų visiškai priešingas pasekmes nei tos, kurių siekiama administracinės atsakomybės už vertimąsi prostitucija panaikinimu.

Nepritarti

Sekso paslaugomis parsiduodančių asmenų socialinis pažeidžiamumas yra nustatytas mokslinėmis studijomis, jiems nustatoma ir dažniausiai taikoma  atsakomybė gilina jų pažeidžiamumą, menkina jų perspektyvą gyventi orų gyvenimą visuomenėje.

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: Pritarti įstatymo projektui ir komiteto išvadai

           

7. Balsavimo rezultatai: 4- už; 2- prieš; 1-susilaikė.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Kęstutis Smirnovas, Sergejus Jovaiša.

9. Komiteto narių atskiroji nuomonė:-.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                Valerijus Simulik

 

Komiteto biuro patarėja Eglė Lukšienė, 239 6809