1
LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Žmogaus teisių komitetas
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 487 STRAIPSNIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS
ĮSTATYMO PROJEKTO
(XIIIP-4100)
2020 m. balandžio 29 d. Nr. 11
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Valerijus Simulik; Komiteto nariai Sergejus Jovaiša, Andrius Navickas, Mindaugas Puidokas, Kęstutis Smirnovas, Leonard Talmont, Gediminas Vasiliauskas, Komiteto biuro vedėja Jolanta Savickienė, patarėjos Eglė Lukšienė, Rūta Ragaliauskienė, Kviestieji asmenys: Seimo nariai Julius Sabatauskas, Dovilė Šakalienė; Ministro Pirmininko patarėjas; Donatas Matuiza, Vyriausybės kanceliarijos Teisės grupės patarėjas; Žygimantas Daukša, Viešojo valdymo grupės patarėjas Audrius Kasinskas, Lietuvos Respublikos generalinės prokuratūros Organizuotų nusikaltimų ir korupcijos tyrimo departamento vyriausiojo prokuroro pavaduotojas Rimvydas Valentukevičius, ir šio departamento prokurorė Eglė Matuizienė, Policijos departamento prie VRM vyriausiasis patarėjas Darius Urbonas, Nacionalinės teismų administracijos Teisės ir administravimo departamento Teisinio reguliavimo ir atstovavimo skyriaus teisininkė Jolanta Dudoravičiūtė, Teisės departamento Vyresnioji patarėja Viktorija Staugaitytė ir Viešosios teisės sk. patarėja Svetlana Zamara.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
Str. |
Str. d. |
P. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
|
|
|
|
Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: |
|
|
1.1 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
|
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, atkreipiame dėmesį į tai, kad pripažįstant netekusiu galios Administracinių nusižengimo kodekso 487 straipsnį kartu atitinkamai reikėtų pakoreguoti šio kodekso 589 straipsnio 49 punktą, kuriame yra nustatyti policijos pareigūnų įgaliojimai pradėti administracinių nusižengimų teiseną, atlikti tyrimą ir surašyti administracinių nusižengimų protokolus dėl šio kodekso 487 straipsnyje numatytų administracinių nusižengimų. |
Pritarti |
|
2. |
Europos teisės departamentas
|
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 487 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo projekto Nr. XIIIP‑4100 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime. |
Atsižvelgti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:-.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:-.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
Str. |
Str. d. |
P. |
|||||
1 |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2020-01-20 |
|
|
|
<...> Šiuo metu pagal ANK 487 straipsnį tiek už vertimąsi prostitucija, tiek už atlygintinį naudojimąsi prostitucijos paslaugomis numatyta administracinė atsakomybė. Įstatymų projektais siūloma atsisakyti administracinės atsakomybės ir už vertimąsi prostitucija, ir už atlygintinį naudojimąsi prostitucijos paslaugomis, o baudžiamąją atsakomybę numatyti tik už atlygintinį naudojimąsi asmens seksualinėmis paslaugomis. Tai reiškia, kad už vertimąsi prostitucija, panaikinus administracinę atsakomybę, apskritai nebūtų taikoma jokia teisinė atsakomybė, t. y. nebūtų jokio teisinio pagrindo laikyti šią veiklą neteisėta, tačiau kartu prostitucijos paslaugų teikimas nebūtų ir teisiškai sureguliuota (įteisinta) veikla. Taip Įstatymų projektais sukuriamas teisinio reguliavimo esminis prieštaringumas, kai tam tikri veiksmai (vertimasis prostitucija) nebūtų draudžiami, bet ir nebūtų legalizuoti. Be to, siūlomas teisinis reguliavimas neatitinka pagrindinių Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnyje įtvirtintų teisėkūros principų, iš kurių vienas – aiškumo, reiškiantis, kad teisės aktuose nustatytas teisinis reguliavimas turi būti logiškas, nuoseklus, suprantamas ir nedviprasmiškas. Kartu būtų paneigta visuomenėje nusistovėjusių vertybių sistema, pagal kurią prostitucija iki šiol buvo traktuojama kaip veikla, kuri pažeidžia visuotinai priimtinas dorovės normas ir yra netoleruotina visuomenėje, t. y. taptų neaišku, ar dorovė kaip viena iš pamatinių visuomenės vertybių vis dar yra ginama ir saugoma įstatymo. Įsigaliojus Įstatymų projektams, visuomenė susidarytų klaidingą požiūrį, kad prostitucija pripažįstama legalia ir visuotinai priimtina elgesio norma, o tai sukeltų visiškai priešingas pasekmes nei tos, kurių siekiama administracinės atsakomybės už vertimąsi prostitucija panaikinimu. |
Nepritarti |
Sekso paslaugomis parsiduodančių asmenų socialinis pažeidžiamumas yra nustatytas mokslinėmis studijomis, jiems nustatoma ir dažniausiai taikoma atsakomybė gilina jų pažeidžiamumą, menkina jų perspektyvą gyventi orų gyvenimą visuomenėje. |
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
6.1. Sprendimas: Pritarti įstatymo projektui ir komiteto išvadai
7. Balsavimo rezultatai: 4- už; 2- prieš; 1-susilaikė.
8. Komiteto paskirti pranešėjai: Kęstutis Smirnovas, Sergejus Jovaiša.
9. Komiteto narių atskiroji nuomonė:-.
Komiteto pirmininkas Valerijus Simulik
Komiteto biuro patarėja Eglė Lukšienė, 239 6809