IŠVADA

DĖL KORUPCIJOS PASIREIŠKIMO TIKIMYBĖS

 

2016 m. lapkričio 23 d.

Radviliškis

 

Vadovaujantis Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 6 straipsnio 2 dalimi, 16 straipsnio 2 dalies 2 punktu, 3 dalimi, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. spalio 8 d. nutarimu Nr. 1601 „Dėl korupcijos rizikos analizės atlikimo tvarkos patvirtinimo“ patvirtinta Korupcijos rizikos analizės atlikimo tvarka, Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos direktoriaus 2011 m. gegužės 13 d. įsakymu Nr. 2-170 „Dėl valstybės ar savivaldybės įstaigų veiklos sričių, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė, nustatymo rekomendacijų patvirtinimo“ patvirtintomis Valstybės ar savivaldybės įstaigų veiklos sričių, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė, nustatymo rekomendacijomis, 2016 m. III ketvirtį Radviliškio rajono savivaldybėje atliktas korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymas.

Vadovaujantis Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 6 straipsnio 3 dalimi bei atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos 2016 m. birželio 30 d. raštą „Dėl korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymo savivaldybėse 2016 metais“, korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymas pasirinktinai atliktas Radviliškio rajono savivaldybės paramos viešiesiems ir privatiems juridiniams asmenims pagal kultūros ir sporto rėmimo programas teikimo ir paramos tinkamo įgyvendinimo kontrolės srityje.

Analizuotas 2016 m. sausio 1 d. - 2016 m. spalio 1 d. laikotarpis.

Korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymą atliko Radviliškio rajono savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojas, atsakingas už korupcijos prevenciją ir jos kontrolę įstaigoje, naudojant dokumentų analizės, lyginamąjį bei žodinės apklausos metodus.

Įvertinus aukščiau nurodytas Radviliškio rajono savivaldybės veiklos sritis, vadovaujantis korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymo metu gautais rezultatais, išvadoje suformuluoti siūlymai nustatytiems korupcijos rizikos veiksniams valdyti ir pašalinti.

Atlikus analizę nustatyta, kad:

1.         Formuojant bei vykdant kūno kultūros ir sporto politiką Radviliškio rajono savivaldybėje, paramos pagal kūno kultūros ir sporto programas teikimo, t. y. sprendimų priėmimo, veiklos vykdymo ir lėšų naudojimo kontrolės procedūra neišsami, neužtikrinamas paramos teikimo skaidrumas ir objektyvumas.

Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo (toliau – Vietos savivaldos įstatymas) 5 str. 1 d. 1 p. nustatyta, kad pagal sprendimų priėmimo laisvę savivaldybės savarankiškosios funkcijos atliekamos pagal Konstitucijos ir įstatymų suteiktą kompetenciją, įsipareigojimus bendruomenei ir šios interesais. Įgyvendindamos šias funkcijas, savivaldybės turi Konstitucijos ir įstatymų nustatytą sprendimų iniciatyvos, jų priėmimo ir įgyvendinimo laisvę ir yra atsakingos už savarankiškųjų funkcijų atlikimą. Įgyvendinant šias funkcijas, savivaldybių veiklą saisto įstatymų nustatyti reikalavimai ir tvarka, kuri, kai tai numatyta įstatymuose, nustatoma ir kituose teisės aktuose.

Vietos savivaldos įstatymo 6 str. 1 d. 29 p. nustatyta savarankiškoji savivaldybių funkcija – kūno kultūros ir sporto plėtojimas, gyventojų poilsio organizavimas.

Lietuvos Respublikos kūno kultūros ir sporto įstatymo 12 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad Savivaldybių tarybos savo nustatyta tvarka gali finansuoti sportininkų ugdymo centrų, sporto klubų ir kitų nevyriausybinių teritorijoje veikiančių sporto organizacijų, neatliekančių viešojo administravimo funkcijų, veiklą.

Radviliškio rajono savivaldybės taryba 2015 m. gruodžio 17 d. sprendimu Nr. T-156 „Dėl Radviliškio rajono savivaldybės kūno kultūros ir sporto programų, projektų dalinio finansavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ patvirtino Radviliškio rajono savivaldybės kūno kultūros ir sporto programų, projektų dalinio finansavimo tvarkos aprašą (toliau – Aprašas)[1], kuriuo nustatė sporto klubų dalinio finansavimo iš Radviliškio rajono savivaldybės biudžeto tvarką.

Aprašo 6 punkte nustatyta, kad sporto programų, projektų paraiškos priimamos Radviliškio rajono savivaldybės administracijos Švietimo, kultūros ir sporto skyriuje <...>, o 31 punkte nustatyta, kad įgyvendinant Sporto programą, projektą, veiklos ataskaita per 10 dienų pateikiama Savivaldybės administracijos Švietimo, kultūros ir sporto skyriui.

Minėtų nuostatų analizė leidžia daryti išvadą, kad sporto programos, projekto paraiškos priėmimo ir programos ar projekto įgyvendinimo kontrolės funkcija priskirta tam pačiam subjektui. Reikalavimas atvykti ir teikti paraišką Švietimo, kultūros ir sporto skyriui, t. y. asmeninio susitikimo ir bendravimo procedūra didina korupcijos pasireiškimo tikimybę paraiškos priėmimo ir veiklos kontrolės stadijose sukuriant sąlygas pažeisti svarbiausius valstybės tarnautojų veiklos etikos principus.

Aprašo 8 punkte nustatyta, kad sporto klubas gali teikti po  vieną  paraišką daliniam Sporto programos, projekto finansavimui 13.1. ir 13.2. punktuose aprašytiems prioritetams įgyvendinti.

Aprašo 13 punkte nustatyti du prioritetai:

1)        sportinio meistriškumo ugdymas bei dalyvavimas Lietuvos ar savivaldybės atskirų sporto šakų rinktinėse, sportininkų pasirengimas ir dalyvavimas Olimpinėse žaidynėse, Pasaulio, Europos, Baltijos šalių, Respublikos čempionatuose ar Taurės varžybose, ankstesnių metų pasiekimai;

2)        sporto klubų veiklos, orientuotos į masinį sportą, sporto renginių įvairovę, neįgaliųjų sportą ir sveikatingumą, sporto šakų plėtotę, naujų sporto klubų kūrimąsi, tarptautinių, šalies bei rajono sporto varžybų ir renginių organizavimą rajone.

Aprašo 17 punkte nustatyti sporto programos, projekto vertinimo kriterijai.

Radviliškio rajono savivaldybės kūno kultūros ir sporto programų, projektų dalinio finansavimo vertinimo anketoje (toliau – vertinimo anketa) nustatytas vertinimo kriterijus Nr. 1, kuriuo nustatyta, kad vertinama projekto atitiktis nustatytiems prioritetams bei pateikiama nuoroda į Aprašo 17 punktą.

Nurodyta vertinimo anketos nuostata sudaro sąlygas aiškinti ir taikyti Aprašą dviprasmiškai, t. y. neaišku, ar pagal vertinimo kriterijų Nr. 1 vertinama paraiškos atitiktis prioritetams, nustatytiems Aprašo 13 punkte, ar vertinama paraiškos atitiktis Aprašo 17 punkte nustatytiems vertinimo kriterijams.

Radviliškio rajono savivaldybės kūno kultūros ir sporto programų, projektų dalinio finansavimo tvarkos aprašo 2 priede pateikti sporto programų, projektų dalinio finansavimo limitai, t. y. reglamentuotas maksimalios finansavimo sumos skyrimas. Aprašu nereglamentuota lėšų dydžio vertinamai programai ar projektui finansuoti nustatymo tvarka, todėl tai sudaro sąlygas priimti neobjektyvų, šališką sprendimą, pažeidžiant pareiškėjų lygiateisiškumo principą.

Aprašo 6, 19 ir 34 punktais reglamentuota informacijos, susijusios su kūno kultūros ir sporto programų, projektų daliniu finansavimu, viešinimo tvarka, t. y. skelbimas dalyvauti konkurse, Aprašas bei finansavimą gavę pareiškėjai turi būti skelbiami Radviliškio rajono savivaldybės ir Radviliškio rajono savivaldybės švietimo ir sporto paslaugų centro Sporto skyriaus interneto svetainėse www.radviliskis.lt., www.radviliskiosc.lt.

Korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymo metu nustatyta, kad konkursas teikti paraiškas finansavimui gauti bei Aprašas paskelbti tik savivaldybės interneto svetainėje, Administracijos direktoriaus įsakymas dėl lėšų sporto programų, projektų daliniam finansavimui skyrimo neviešintas[2].

Darytina išvada, kad Aprašo nuostatos, reglamentuojančios informacijos viešinimą įgyvendinamos netinkamai. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad Apraše nenustatytas kitos aktualios informacijos viešinimo privalomumas ir viešinimo tvarka (informacija apie komisijos sudėtį ir jos veiklą, komisijos protokolai, programų, projektų vertinimo anketos). Tokia reglamentacija neužtikrina paramą teikiančio subjekto viešumo ir skaidrumo.

Aprašo 22 punkte nustatytas atvejis kai sprendžiant dėl paramos teikimo gali būti taikoma  išimtis - konkurso metu nepaskirstytos lėšos per metus gali būti panaudojamos rajono sportininkams, atstovaujantiems rajonui šalyje ir užsienyje remti bei kitoms sporto propagavimo vystymo reikmėms, kurių  negalima numatyti sudarant ir tvirtinant Sporto programų, projektų dalinio finansavimo biudžetą.

Apraše nenustatyti prašymo turinio ir formos reikalavimai, nenustatyti sprendimų priėmimo kriterijai, galimos finansuoti sumos maksimalus dydis, jo nustatymo kriterijai ir lėšų skyrimo tvarka.

Manytina, kad tokia reglamentacija sudaro išskirtines ir nevienodas sąlygas subjektams, su kuriais susijęs tikslinis finansavimas savivaldybės biudžeto lėšomis, bei sąlygas priimti neobjektyvų, šališką sprendimą, pažeidžiant pareiškėjų lygiateisiškumo principą.

Ydinga Aprašo 26 punkte įtvirtinta nuostata, pagal kurią už Sporto programoje, projekte ir Sutartyje numatytų priemonių įgyvendinimą, lėšų tikslingą panaudojimą ir veiklos kontrolę atsako Sporto klubas. Manytina, kad subjektas, gavęs finansavimą, būdamas atskaitingas lėšas skyrusiai institucijai,  negali vykdyti savo paties veiklos kontrolės.

Aprašo 28 punkte įtvirtinta galimybė Švietimo, kultūros ir sporto skyriui prašyti teikti informaciją apie vykdomą veiklą pagal finansuotą programą ar projektą. Apraše nereglamentuota kokiais atvejais, terminais ir tvarka taikoma informacijos teikimo procedūra.

Nurodyta nuostata, suteikianti Savivaldybės administracijos struktūriniam padaliniui veiksmų laisvę, t. y. teisę veikti savo nuožiūra, sudaro sąlygas nepagrįstai didinti administracinę naštą pareiškėjui, vilkinti lėšų pervedimo procedūrą ar kitaip apsunkinti, ar palengvinti paramos gavimo ir naudojimo procedūrą.

Aprašo 29 punkte nustatyta, kad sporto klubo dalinis finansavimas yra stabdomas Radviliškio rajono savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu išaiškėjus, kad lėšos naudojamos ne pagal paskirtį ir pažeidžiami Savivaldybės biudžeto sudarymo ir vykdymo tvarkos reikalavimai. Apraše nustatyta netinkamos veiklos vykdymo ir netinkamo lėšų naudojimo neigiama pasekmė – finansavimo sustabdymas. Sistemiškai vertinant Aprašo nuostatas, reglamentuojančias kontrolės vykdymą, nėra aišku, koks subjektas įgaliotas koordinuoti, kontroliuoti veiklos vykdymą ir kokia pažeidimų netinkamos veiklos vykdymo ir netinkamo lėšų naudojimo fiksavimo bei „sankcijų“ taikymo tvarka.

2.         Kolegialaus subjekto – kūno kultūros ir sporto programų, projektų vertinimo komisijos funkcijos, uždaviniai, darbo ir sprendimų priėmimo tvarka bei atsakomybė nėra išsamiai reglamentuoti.

Aprašo 10-12 punktuose nustatyti vertinimo komisijos sudėčiai keliami reikalavimai, nustatyta sprendimų priėmimo tvarka ir jų teisinė galia. Iš nurodytų nuostatų matyti, kad yra nustatytas konkretus narių skaičius, t. y. vertinimo komisiją sudaro 6 nariai, nustatyta narių proporcija: Savivaldybės mero siūlymu vertinimo komisijos narios pareigas atlieka du Savivaldybės tarybos nariai, kitus narius skiria Administracijos direktorius. Komisija priima rekomendacinio pobūdžio sprendimus, sprendimų priėmimo terminas – 15 darbo dienų patvirtinus Savivaldybės einamųjų metų biudžetą.

Radviliškio rajono savivaldybės administracijos direktorius 2016 m. sausio 21 d. įsakymu Nr. A-70-(8.2) „Dėl Radviliškio rajono savivaldybės kūno kultūros ir sporto programų, projektų dalinio finansavimo komisijos patvirtinimo“ sudarė Radviliškio rajono savivaldybės kūno kultūros ir sporto programų, projektų dalinio finansavimo komisiją (toliau – Komisija).

Komisiją sudaro pirmininkas, sekretorius ir 4 komisijos nariai.

Vadovaujantis Aprašo 11 punktu, kuriame nustatyta, kad balsams pasiskirsčius po lygiai, lemia komisijos pirmininko balsas, įvertinus Komisijos 2016 m. kovo 1 d. protokole Nr. 1 (toliau – Protokolas) užfiksuotus Komisijos narių siūlymus dėl lėšų skyrimo neginčytina, kad Komisijos primininkas turi balsavimo teisę, tačiau iš protokolo matyti, kad nebalsavo  Komisijos sekretoriaus funkcijas atliekantis asmuo, nors jis posėdyje dalyvavo.

Apraše nenustatyta Komisijos kadencijų trukmė, narių rotacija, teisės ir pareigos, Komisijos narių individuali atsakomybė, nereglamentuota Komisijos narių nusišalinimo (nušalinimo) procedūra galimo viešųjų ir privačių interesų konflikto atveju.

Apraše nereglamentuotas informacijos, susijusios su Komisijos veikla (pvz.: Komisijos sudėtis, vertinimo rezultatai, protokolai), viešinimas.

Korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymo metu įvertinus Komisijos Protokolą nėra aišku, kokiais kriterijais ar metodika vadovaudamasi Komisija ir jos nariai teikė siūlymus skirti finansavimą konkrečioms programoms ir projektams, bei siūlymus skirti konkrečias finansavimo sumas.

Įvertinus Aprašo nuostatas, reglamentuojančias Komisijos veiklą, aukščiau nurodytus Administracijos direktoriaus įsakymą ir Protokolą, matyti, kad Aprašo nuostatos dėl komisijos narių skaičiaus įgyvendintos netinkamai, neišsami reglamentacija neužtikrina kolegialaus subjekto veiklos objektyvumo, sukuria sąlygas priimti nepagrįstus, subjektyvaus pobūdžio sprendimus bei sudaro sąlygas piktnaudžiauti.

Pastebėtina, kad nenustatyti galutinio sprendimo, t. y. tenkinti ar netenkinti pareiškėjo prašymą, terminai. Tikėtina, kad nenustačius asmenų prašymų nagrinėjimo tvarkos, sukuriamos sąlygos sprendimų vilkinimui, kitoms piktnaudžiavimo, biurokratizmo formoms pasireikšti.

Atlikus analizę darytina išvada, kad korupcijos pasireiškimo tikimybė Radviliškio rajono savivaldybės paramos viešiesiems ir privatiems juridiniams asmenims pagal kultūros ir sporto rėmimo programas teikimo ir paramos tinkamo įgyvendinimo kontrolės srityje egzistuoja.

Siekiant pašalinti, valdyti nustatytus korupcijos rizikos veiksnius, užtikrinti skaidrią ir pagrįstą paramos viešiesiems ir privatiems juridiniams asmenims pagal kultūros ir sporto rėmimo programas teikimo ir paramos tinkamo įgyvendinimo kontrolės procedūrą, Radviliškio rajono savivaldybės administracijos direktoriui siūlau:

1.         Atsižvelgiant į šioje išvadoje nustatytus korupcijos rizikos veiksnius, inicijuoti Radviliškio rajono savivaldybės kūno kultūros ir sporto programų, projektų dalinio finansavimo tvarkos aprašo, patvirtinto Radviliškio rajono savivaldybės tarybos 2015 m. gruodžio 17 d. sprendimu Nr. T-156 „Dėl Radviliškio rajono savivaldybės kūno kultūros ir sporto programų, projektų dalinio finansavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ nuostatų pakeitimą;

2.         Paskirti asmenį, kuris:

2.1.   Būtų atsakingas už Radviliškio rajono savivaldybės paramos viešiesiems ir privatiems juridiniams asmenims pagal kultūros ir sporto rėmimo programas teikimą ir paramos tinkamo įgyvendinimo kontrolę;

2.2.   Užtikrintų Radviliškio rajono savivaldybės, Savivaldybės administracijos ir Radviliškio rajono savivaldybės švietimo ir sporto paslaugų centro bendradarbiavimą, koordinuotų Centro Sporto skyriaus įpareigojimų vykdymą.

 

PRIDEDAMA:

 

1.         Radviliškio rajono savivaldybės tarybos 2015 m. gruodžio 17 d. sprendimo Nr. T-156 „Dėl Radviliškio rajono savivaldybės kūno kultūros ir sporto programų, projektų dalinio finansavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ kopija, 1 egz., 10 lapų;

2.         Radviliškio rajono savivaldybės kūno kultūros ir sporto programų, projektų dalinio finansavimo anketos kopija, 1 egz., 1 lapas;

3.         Radviliškio rajono savivaldybės tarybos nario Jono Povilaičio 2016 m. sausio 20 d. sutikimo kopija, 1 egz., 1 lapas;

4.         Radviliškio rajono savivaldybės tarybos nario Eduardo Martynkino 2016 m. sausio 20 d. sutikimo kopija, 1 egz., 1 lapas;

5.         Radviliškio rajono savivaldybės mero 2016 m. sausio 20 d. potvarkio Nr. M-8-(2.5) „Dėl asmenų delegavimo“ kopija, 1 egz., 1 lapas;

6.         Radviliškio rajono savivaldybės administracijos direktoriaus 2016 m. sausio 21 d. Nr. A-70-(8.2) „Dėl Radviliškio rajono savivaldybės kūno kultūros ir sporto programų, projektų dalinio finansavimo komisijos patvirtinimo“ kopija, 1 egz., 1 lapas;

7.         Radviliškio rajono savivaldybės kūno kultūros ir sporto programos projektų finansavimo komisijos 2016 m. kovo 1 d. protokolo Nr. 1 kopija, 1 egz., 3 lapai;

8.         Radviliškio rajono savivaldybės administracijos direktoriaus 2016 m. kovo 1 d. įsakymo Nr. A-234-(8.2) „Dėl lėšų skyrimo Radviliškio rajono savivaldybės kūno kultūros ir sporto programų, projektų vykdytojams“ kopija, 1 egz., 1 lapas.

 

 

 

Savivaldybės meras

 

Antanas Čepononis

 



[1] Prieiga internete http://www.lrs.lt/pls/proj/dokpaieska.showdoc_l?p_id=1105546&p_org=339&p_fix=y&p_gov=n.

[2] Prieiga internete http://www.radviliskis.lt/Sportas1196980.