AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

 VIETOS SAVIVALDOS ĮSTATYMO Nr. I-533 6 ir 7 STRAIPSNIų PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai:

 

Lietuvos Respublikos vietos savivaldos Nr. I-533 (toliau - įstatymas) 6 ir 7 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas (toliau - įstatymo projektas) rengiamas siekiant švietimo pagalbos sritį iš savarankiškųjų savivaldybės funkcijų perkelti į valstybines (valstybės perduotas savivaldybėms) funkcijas.

Pastaraisiais metais matomas švietimo pagalbos specialistų paklausos augimas – didėja specialiųjų ugdymo poreikių turinčių mokinių klasėse skaičius, šalies mokyklose ugdoma vis daugiau kitakalbių vaikų. Švietimo pagalba yra viena esminių visos švietimo sistemos funkcijų, padedančių mokiniui, mokytojui, šeimai ir mokyklai gauti reikiamą socialinę, psichologinę, informacinę pagalbą. Nors pagalbos švietimui poreikis auga, dėl nepakankamų lėšų savivaldybės yra priverstos mažinti švietimo pagalbos specialistų (savivaldybės bendrojo ugdymo mokyklų psichologų, socialinių pedagogų, specialiųjų pedagogų, logopedų, surdopedagogų, tiflopedagogų, mokytojų padėjėjų, bibliotekininkų) etatų skaičių. Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos duomenimis, 2017 m. 9 proc. bendrojo ugdymo mokyklų apskritai neturėjo jokio pagalbos mokiniui specialisto.

Šiuo metu pagalbos švietimui prieinamumas savivaldybėse yra netolygus – nevienodi savivaldybių finansiniai pajėgumai ir skirtingas savivaldybių požiūris bei supratimas apie pagalbą švietimui lemia skirtingo lygio tokių paslaugų savivaldybėse organizavimą ir prieinamumą. Savivaldybės, motyvuodamos tuo, jog nepakanka lėšų, neranda pakankamai vidinių resursų užtikrinti kokybiškas pagalbos švietimui paslaugas. Kiekvienam šalies vaikui ir mokiniui prieinama efektyvi švietimo pagalba, nepriklausant nuo to, kur gyvenama, turi būti valstybinio lygmens prerogatyva. Todėl Vyriausybė turėtų reglamentuoti švietimo pagalbos teikimo normatyvus ir kontroliuoti, kaip jų laikomasi.

Šiuo įstatymo projektu siekiama nustatyti, jog pagalbos švietimui sritis būtų valstybės deleguota savivaldybėms funkcija, savivaldybių biudžetams kasmet skiriant reikiamo dydžio valstybės biudžeto specialiąją tikslinę dotaciją.

 

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:

 

Įstatymo projekto rengėjas – Seimo narys Edmundas Pupinis.

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai:

 

Šiuo metu Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme švietimo pagalbos teikimo mokiniui, mokytojui, šeimai, mokyklai, vaiko minimaliosios priežiūros priemonių vykdymo organizavimas ir koordinavimas priskiriamas prie savarankiškųjų savivaldybių funkcijų.

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:

 

Projekte siūloma numatyti, kad švietimo pagalbos teikimo mokiniui, mokytojui, šeimai, mokyklai, vaiko minimaliosios priežiūros priemonių vykdymo organizavimas ir koordinavimas būtų priskirtas prie valstybinių (valstybės perduotų savivaldybėms) funkcijų.

Laukiami rezultatai: kokybiškesnės ir tolygesnės švietimo pagalbos paslaugos Lietuvos savivaldybėse, aiškesnis švietimo pagalbos funkcijos reglamentavimas, finansavimas ir kontrolė.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiamo atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:

 

Priėmus įstatymo projektą, neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6. Kokią įtaką įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:

 

Įstatymo įgyvendinimas korupcijai ir kriminogeninei situacijai įtakos neturės.

 

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:

 

Įstatymo projekte siūlomi pakeitimai verslo sąlygoms ir jo plėtrai įtakos neturės.

 

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus būtina pakeisti ar pripažinti netekusiais galio:

 

Priėmus įstatymo projektą, keisti teisės aktų nereikės.

 

9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:

 

Įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos reikalavimų ir atitinka bendrines lietuvių kalbos normas.

 

10. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus:

 

Įstatymo projektas neprieštarauja Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir atitinka Europos Sąjungos teisės aktus.

 

11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti:

 

Įstatymo projektui įgyvendinti naujų įstatymo projektų parengti nereikės.

 

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):

 

Šiuo metu švietimo pagalbos funkcijai iš valstybės biudžeto skiriama 56 milijonai eurų. Kad būtų išlaikytas Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos nustatytas rekomenduojamas švietimo pagalbos specialistų etatų skaičius, įstatymui įgyvendinti reikėtų papildomų 24 milijonų eurų.

 

13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:

 

Įstatymo projekto rengimo metu specialistų vertinimų ir išvadų negauta.

 

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:

 

Švietimo pagalba, savarankiškosios savivaldybių funkcijos, valstybinės funkcijos, švietimas.

 

16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:

 

Nėra.

 

 

 

Teikia

 

Seimo nariai                                                                                                    Edmundas Pupinis

Andrius Palionis

Arūnas Gumuliauskas

Valius Ąžuolas

Jonas Liesys

Vytautas Juozapaitis