LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Aplinkos apsaugos komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ATSINAUJINANČIŲ IŠTEKLIŲ ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. XI-1375 201 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-4972
2022-06-22 Nr. 107-P-23
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, komiteto nariai: Kasparas Adomaitis, Ligita Girskienė, Petras Gražulis, Linas Jonauskas, Tomas Tomilinas, Romualdas Vaitkus, Justinas Urbanavičius, Arūnas Valinskas (pavaduojantis Agnę Bilotaitę).
Komiteto biuras: vedėja Birutė Pūtienė, patarėja Rasa Matusevičiūtė, padėjėja Vida Katinaitė.
Kviestieji asmenys: Energetikos ministras Dainius Kreivys, viceministrė Daiva Garbaliauskaitė, patarėjai Lina Sveklaitė, Jevgenija Jankevič, Aurimas Salapėta, Elena Mačiulaitytė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2020-06-30 |
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Įstatymo pavadinime žodis „įstatymas“ įrašytinas atskiros eilutės centre. |
Atsižvelgti |
Pritarti dėl Įstatymo projekto redakcinio patikslinimo, tačiau įvertinant Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. rugpjūčio 25 d. nutarimu Nr. 698 pateiktą išvadą, nepritarti įstatymo projektui.
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2020-06-30 |
|
|
|
2. Projekto 1 straipsniu Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 201 straipsnio 2 dalies 4 punkte siūloma nustatyti, kad ,,gaminančio vartotojo per kaupimo laikotarpį suvartotos elektros energijos kiekį viršijantis į elektros tinklus patiektas elektros energijos kiekis į kitą kaupimo laikotarpį nėra perkeliamas, už šį kiekį energijos tiekėjas gaminančiam vartotojui kompensuoja taikant kaupimo laikotarpiu galiojusią vidutinę elektros energijos rinkos kainą Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos nustatyta tvarka“. Pagal galiojančio keičiamo įstatymo 201 straipsnio 2 dalies 4 punkte nustatytą teisinį reguliavimą už gaminančio vartotojo per kaupimo laikotarpį suvartotos elektros energijos kiekį viršijantį į elektros tinklus patiektą elektros energijos kiekį energijos tiekėjas gaminančiam vartotojui kompensuoja iš anksto tarpusavio sutartyse nustatyta tvarka ir sąlygomis. Taigi, pagal galiojantį teisinį reguliavimą už gaminančio vartotojo suvartotos elektros energijos kiekį viršijantį į elektros tinklus patiektą elektros energijos kiekį elektros energijos tiekėjas kompensuoja tarpusavio sutartyse nustatytomis sąlygomis ir tvarka. Iš projekte siūlomo nustatyti teisinio reguliavimo nėra aišku, ar, įsigaliojus įstatymui, jo nuostatos būtų taikomos tik naujiems elektros energiją gaminantiems vartotojams, kurie elektros energiją gaminančius įrenginius įsirengs po įstatymo įsigaliojimo, ar būtų įsiterpta į sutartinius santykius, tarp energiją gaminančių vartotojų ir elektros energijos tiekėjų atsiradusius iki įstatymo įsigaliojimo, ir naujos atsiskaitymo sąlygos būtų taikomos ir pastariesiems elektros energiją gaminantiems vartotojams. Svarstytina, ar projektą nereikėtų papildyti įstatymo taikymą reglamentuojančiomis nuostatomis, pašalinančiomis šį neaiškumą. Be to, atkreipiame dėmesį, kad, priėmus įstatymą, galimai padidėtų energijos tiekėjų išlaidos apmokėti už elektros energiją gaminančių vartotojų jų poreikius viršijančios elektros energijos kiekį. Nėra aišku, kokią įtaką siūlomas teisinis reguliavimas gali turėti elektros energijos kainos buitiniams elektros energijos vartotojams dydžiui. Manytina, kad galutiniame rezultate tokias išlaidas padengtų pastarieji vartotojai, nes tokios išlaidos būtų įskaičiuotos į elektros energijos kainą. |
Atsižvelgti |
Žr. argumentus 1-oje pastaboje |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2020-06-30 |
|
|
|
3. Projekto 2 straipsnio pavadinime reikėtų išbraukti žodžius ,,ir įgyvendinimas” arba šį straipsnį papildyti atskira struktūrine dalimi, kurioje būtų reglamentuojamas įstatymo įgyvendinimas. |
Atsižvelgti |
Žr. argumentus 1-oje pastaboje |
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2020-06-30 |
|
|
|
4. Keičiamo įstatymo 5 straipsnio 1 dalies 1 punkte nustatyta, kad Vyriausybė užtikrina, kad būtų pasiekti keičiamo įstatymo 1 straipsnio 4 ir 5 dalyse nustatyti keičiamo įstatymo uždaviniai. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar dėl teikiamo įstatymo projekto nereikėtų gauti Vyriausybės išvados. |
Pritarti |
Išvada gauta |
5. |
LR Teisingumo ministerijos ES teisės grupė 2020-06-19 |
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo Nr. XI-1375 201 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP‑4972 atitiktį Europos Sąjungos teisei, informuojame, kad pastabų neturime. |
Atsižvegti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
UAB „Ignitis“ 2020-07-02
|
|
|
|
UAB „Ignitis“ (toliau – Bendrovė), susipažinusi su Lietuvos Respublikos Seimo narių inicijuotu Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo Nr. XI-1375 201 straipsnio pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIIIP-4972 (toliau – Įstatymo projektas), teikia žemiau išdėstytas pastabas: 1. Įstatymo projektu siūloma nustatyti, kad už gaminančio vartotojo per kaupimo laikotarpį suvartotą elektros energijos kiekį, viršijantį į elektros tinklus patiektą elektros energijos kiekį, būtų kompensuojama elektros energijos tiekėjui taikant kaupimo laikotarpiu galiojusią vidutinę elektros energijos rinkos kainą Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos nustatyta tvarka, tokiu būdu pakeičiant nuo š. m. gegužės 7 d. įsigaliojusią Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo (toliau – AIEĮ) nuostatą, pagal kurią numatyta galimybė gaminantiems vartotojams už nesunaudotą elektros energiją kompensuoti tarpusavio sutartyse nustatytomis sąlygomis ir tvarka bei nustatytos atskiros kompensavimo sąlygos garantinio tiekimo atveju. Bendrovės nuomone, Įstatymo projektu siūlomas teisinis reguliavimas prieštarautų š. m. gegužės mėnesį Lietuvos Respublikos Seimo priimtomis Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymo pataisomis nustatytam ir jau pradėtam įgyvendinti elektros energijos rinkos liberalizavimo bei elektros energijos kainų dereguliavimo procesui, pagal kurį palaipsniui siekiama atsisakyti elektros energijos kainos reguliavimo vartotojams. Siūlomu Įstatymo projekto pakeitimu būtų grįžtama prie elektros energijos kainų reguliavimo įstatymo nuostatomis, tokiu būdu gaminantiems vartotojams prarandant galimybę patiems rinktis nepriklausomus elektros energijos tiekėjus pagal jų rinkoje siūlomas kainas ir sąlygas. 2. Taip pat, Bendrovės nuomone, įgyvendinant Įstatymo projektu siūlomą pakeitimą ir atsisakant kompensavimo už nesunaudotą elektros energiją iš anksto tiekėjo ir gaminančio vartotojo sudaromos sutarties sąlygomis ir tvarka, būtų mažinama elektros energijos tiekėjų konkurencija, kadangi elektros energijos tiekėjai, sutartimis siūlydami kompensavimo mechanizmus už nesunaudotą elektros energiją gali konkuruoti ne tik elektros energijos kainomis, bet ir siūlydami palankesnes kompensavimo sąlygas ar alternatyvius kompensavimo būdus. Pakeitus naujai įsigaliojusį AIEĮ 201 straipsnio reguliavimą, būtų nukrypstama nuo konkurencijos skatinimo ir dereguliavimo tikslų įgyvendinimo. 3. Kartu, atsižvelgiant į tai, kad skirtingų elektros energijos tiekėjų elektros energijos savikaina yra skirtinga, kompensavimo kainos suvienodinimas visiems elektros energijos tiekėjams, neatsižvelgiant į skirtingus elektros energijos tiekėjų patiriamus kaštus, būtų neteisingas tiek elektros energijos tiekėjų, tiek ir gaminančių vartotojų atžvilgiu, kas taip pat reikštų konkurencinės rinkos mažėjimą. Atsižvelgiant į aukščiau išdėstytas pastabas ir argumentus, Bendrovės nuomone, š. m. gegužės 7 d. įsigaliojusi AIEĮ 201 nuostata tinkamai įgyvendina dereguliavimo tikslus ir nėra diskriminuojanti gaminančius vartotojus, todėl siūlytume nekeisti šiuo metu galiojančio 201 straipsnio redakcijos ir joje esančio teisinio reguliavimo dėl kompensavimo mechanizmo gaminantiems vartotojams už nesunaudotą elektros energijos kiekį, paliekant galimybę už šį kiekį kompensuoti iš anksto sudarytų sutarčių sąlygomis (kurios yra, beje, viešos) ir tvarka bei garantinio tiekimo atveju kompensuoti atskira šioje nuostatoje numatyta tvarka. |
Atsižvelgti |
Siūloma nepritarti įstatymo projektui |
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.
7. Komiteto sprendimas: Komitetas siūlo įstatymo projektą atmesti dėl šių priežasčių:
1. LR Vyriausybės 2021 m. rugpjūčio 25 d. nutarimu Nr. 698 siūloma nepritarti įstatymo projektui.
2. Šiuo metu Seime yra svarstomas naujas projektas Nr. XIVP-1571, kuriuo gaminančių vartotojų teisinio reguliavimo, finansinės paramos ir kainodaros sąlygas siūloma reglamentuoti kitaip.
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Aistė Gedvilienė.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
Komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė
Komiteto biuro patarėja (ES) Rasa Liucija Matusevičiūtė