LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Aplinkos apsaugos komitetas

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ATSINAUJINANČIŲ IŠTEKLIŲ ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. XI-1375 201 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-4972

 

2022-06-22  Nr. 107-P-23

Vilnius

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, komiteto nariai: Kasparas Adomaitis, Ligita Girskienė, Petras Gražulis, Linas Jonauskas, Tomas Tomilinas,  Romualdas Vaitkus, Justinas Urbanavičius, Arūnas Valinskas (pavaduojantis Agnę Bilotaitę).           

    Komiteto biuras: vedėja Birutė Pūtienė, patarėja Rasa Matusevičiūtė, padėjėja Vida Katinaitė.

    Kviestieji asmenys: Energetikos ministras Dainius Kreivys, viceministrė Daiva Garbaliauskaitė, patarėjai Lina Sveklaitė, Jevgenija Jankevič, Aurimas Salapėta, Elena Mačiulaitytė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos  Teisės departamentas 2020-06-30

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Įstatymo pavadinime žodis „įstatymas“ įrašytinas atskiros eilutės centre.

Atsižvelgti

Pritarti dėl Įstatymo projekto redakcinio patikslinimo, tačiau įvertinant Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. rugpjūčio 25 d. nutarimu Nr. 698 pateiktą išvadą, nepritarti įstatymo projektui.

 

2.

Seimo kanceliarijos  Teisės departamentas 2020-06-30

 

 

 

2. Projekto 1 straipsniu Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 201 straipsnio 2 dalies 4 punkte siūloma nustatyti, kad ,,gaminančio vartotojo per kaupimo laikotarpį suvartotos elektros energijos kiekį viršijantis į elektros tinklus patiektas elektros energijos kiekis į kitą kaupimo laikotarpį nėra perkeliamas, už šį kiekį energijos tiekėjas gaminančiam vartotojui kompensuoja taikant kaupimo laikotarpiu galiojusią vidutinę elektros energijos rinkos kainą Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos nustatyta tvarka“. Pagal galiojančio keičiamo įstatymo 201 straipsnio 2 dalies 4 punkte nustatytą teisinį reguliavimą už gaminančio vartotojo per kaupimo laikotarpį suvartotos elektros energijos kiekį viršijantį į elektros tinklus patiektą elektros energijos kiekį energijos tiekėjas gaminančiam vartotojui kompensuoja iš anksto tarpusavio sutartyse nustatyta tvarka ir sąlygomis. Taigi, pagal galiojantį teisinį reguliavimą už gaminančio vartotojo suvartotos elektros energijos kiekį viršijantį į elektros tinklus patiektą elektros energijos kiekį elektros energijos tiekėjas kompensuoja tarpusavio sutartyse nustatytomis sąlygomis ir tvarka. Iš projekte siūlomo nustatyti teisinio reguliavimo nėra aišku, ar, įsigaliojus įstatymui, jo nuostatos būtų taikomos tik naujiems elektros energiją gaminantiems vartotojams, kurie elektros energiją gaminančius įrenginius įsirengs po įstatymo įsigaliojimo, ar būtų įsiterpta į sutartinius santykius, tarp energiją gaminančių vartotojų ir elektros energijos tiekėjų atsiradusius iki įstatymo įsigaliojimo, ir naujos atsiskaitymo sąlygos būtų taikomos ir pastariesiems elektros energiją gaminantiems vartotojams. Svarstytina, ar projektą nereikėtų papildyti įstatymo taikymą reglamentuojančiomis nuostatomis, pašalinančiomis šį neaiškumą.

Be to, atkreipiame dėmesį, kad, priėmus įstatymą, galimai padidėtų energijos tiekėjų išlaidos apmokėti už elektros energiją gaminančių vartotojų jų poreikius viršijančios elektros energijos kiekį. Nėra aišku, kokią įtaką siūlomas teisinis reguliavimas gali turėti elektros energijos kainos buitiniams elektros energijos vartotojams dydžiui. Manytina, kad galutiniame rezultate tokias išlaidas padengtų pastarieji vartotojai, nes tokios išlaidos būtų įskaičiuotos į elektros energijos kainą.

Atsižvelgti

Žr. argumentus 1-oje pastaboje

3.

Seimo kanceliarijos  Teisės departamentas 2020-06-30

 

 

 

3. Projekto 2 straipsnio pavadinime reikėtų išbraukti žodžius ,,ir įgyvendinimas” arba šį straipsnį papildyti atskira struktūrine dalimi, kurioje būtų reglamentuojamas įstatymo įgyvendinimas.

Atsižvelgti

Žr. argumentus 1-oje pastaboje

4.

Seimo kanceliarijos  Teisės departamentas 2020-06-30

 

 

 

4. Keičiamo įstatymo 5 straipsnio 1 dalies 1 punkte nustatyta, kad Vyriausybė užtikrina, kad būtų pasiekti keičiamo įstatymo 1 straipsnio 4 ir 5 dalyse nustatyti keičiamo įstatymo uždaviniai. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar dėl teikiamo įstatymo projekto nereikėtų gauti Vyriausybės išvados.

Pritarti

Išvada gauta

5.

LR Teisingumo ministerijos ES teisės grupė 2020-06-19

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo Nr. XI-1375 201 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP‑4972 atitiktį Europos Sąjungos teisei, informuojame, kad pastabų neturime.

Atsižvegti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

UAB „Ignitis“  2020-07-02

 

 

 

 

UAB „Ignitis“ (toliau – Bendrovė), susipažinusi su Lietuvos Respublikos Seimo narių inicijuotu Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo Nr. XI-1375 201 straipsnio pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIIIP-4972 (toliau – Įstatymo projektas), teikia žemiau išdėstytas pastabas:

1.    Įstatymo projektu siūloma nustatyti, kad už gaminančio vartotojo per kaupimo laikotarpį suvartotą elektros energijos kiekį, viršijantį į elektros tinklus patiektą elektros energijos kiekį, būtų kompensuojama elektros energijos tiekėjui taikant kaupimo laikotarpiu galiojusią vidutinę elektros energijos rinkos kainą Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos nustatyta tvarka, tokiu būdu pakeičiant nuo š. m. gegužės 7 d. įsigaliojusią Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo (toliau – AIEĮ) nuostatą, pagal kurią numatyta galimybė gaminantiems vartotojams už nesunaudotą elektros energiją kompensuoti tarpusavio sutartyse nustatytomis sąlygomis ir tvarka bei nustatytos atskiros kompensavimo sąlygos garantinio tiekimo atveju.

Bendrovės nuomone, Įstatymo projektu siūlomas teisinis reguliavimas prieštarautų                      š. m. gegužės mėnesį Lietuvos Respublikos Seimo priimtomis Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymo pataisomis nustatytam ir jau pradėtam įgyvendinti elektros energijos rinkos liberalizavimo bei elektros energijos kainų dereguliavimo procesui, pagal kurį palaipsniui siekiama atsisakyti elektros energijos kainos reguliavimo vartotojams. Siūlomu Įstatymo projekto pakeitimu būtų grįžtama prie elektros energijos kainų reguliavimo įstatymo nuostatomis, tokiu būdu gaminantiems vartotojams prarandant galimybę patiems rinktis nepriklausomus elektros energijos tiekėjus pagal jų rinkoje siūlomas kainas ir sąlygas.

2.       Taip pat, Bendrovės nuomone, įgyvendinant Įstatymo projektu siūlomą pakeitimą ir atsisakant kompensavimo už nesunaudotą elektros energiją iš anksto tiekėjo ir gaminančio vartotojo sudaromos sutarties sąlygomis ir tvarka, būtų mažinama elektros energijos tiekėjų konkurencija, kadangi elektros energijos tiekėjai, sutartimis siūlydami kompensavimo mechanizmus už nesunaudotą elektros energiją gali konkuruoti ne tik elektros energijos kainomis, bet ir siūlydami palankesnes kompensavimo sąlygas ar alternatyvius kompensavimo būdus. Pakeitus naujai įsigaliojusį AIEĮ 201 straipsnio reguliavimą, būtų nukrypstama nuo konkurencijos skatinimo ir dereguliavimo tikslų įgyvendinimo.

3.       Kartu, atsižvelgiant į tai, kad skirtingų elektros energijos tiekėjų elektros energijos savikaina yra skirtinga, kompensavimo kainos suvienodinimas visiems elektros energijos tiekėjams, neatsižvelgiant į skirtingus elektros energijos tiekėjų patiriamus kaštus, būtų neteisingas tiek elektros energijos tiekėjų, tiek ir gaminančių vartotojų atžvilgiu, kas taip pat reikštų konkurencinės rinkos mažėjimą.

    Atsižvelgiant į aukščiau išdėstytas pastabas ir argumentus, Bendrovės nuomone,                          š. m. gegužės 7 d. įsigaliojusi AIEĮ 201  nuostata tinkamai įgyvendina dereguliavimo tikslus ir nėra diskriminuojanti gaminančius vartotojus, todėl siūlytume nekeisti šiuo metu galiojančio 201 straipsnio redakcijos ir joje esančio teisinio reguliavimo dėl kompensavimo mechanizmo gaminantiems vartotojams už nesunaudotą elektros energijos kiekį, paliekant galimybę už šį kiekį kompensuoti iš anksto sudarytų sutarčių sąlygomis (kurios yra, beje, viešos) ir tvarka bei garantinio tiekimo atveju kompensuoti atskira šioje nuostatoje numatyta tvarka.

Atsižvelgti

Siūloma nepritarti įstatymo projektui

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2021-08-25

 

 

 

 

2. Nepritarti Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo Nr. XI-1375 201 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-4972  (toliau – Projektas Nr. 2) dėl šių priežasčių:

2.1. Šiuo metu gaminančiam vartotojui už per kaupimo laikotarpį suvartotos elektros energijos kiekį viršijantį į elektros tinklus patiektą elektros energijos kiekį tiekėjas kompensuoja iš anksto tarpusavio sutartyse nustatyta tvarka. Kaip išimtis Įstatymo 201 straipsnio 2 dalies 4 punkte nustatyta, kad garantinio tiekimo atveju skirstymo tinklų operatoriaus pareiga yra kompensuoti gaminančiam vartotojui per kaupimo laikotarpį suvartotos elektros energijos kiekį viršijantį į elektros tinklus patiektą elektros energijos faktinį, bet ne didesnį kaip 5 procentų, pagamintos, bet per kaupimo laikotarpį nesuvartotos elektros energijos kiekį. Projekte Nr. 2 pateiktas pasiūlymas visais atvejais gaminančiam vartotojui kompensuoti visą per kaupimo laikotarpį suvartotos elektros energijos kiekį viršijantį į elektros tinklus patiektą elektros energijos kiekį, taikant kaupimo laikotarpiu galiojusią vidutinę elektros energijos rinkos kainą, sudarytų teisines prielaidas gaminantiems vartotojams įsirengti didesnės galios elektrines ir gaminti elektros energijos daugiau, nei suvartojama saviems poreikiams, užsitikrinti galimybę gauti už pagamintą elektros energiją atlygį, išvengti elektros energijos gamintojui keliamų reikalavimų ir išsaugoti gaminančių vartotojų veiklai taikomas veiklos sąlygas. Be to, įgyvendinant Europos Sąjungos teisės aktų reikalavimus, susijusius su elektros energijos rinkos liberalizavimu, siekiant skatinti vartotojus rinktis nepriklausomus elektros energijos tiekėjus ir užtikrinti konkurenciją tarp nepriklausomų elektros energijos tiekėjų, vartotojų, tarp jų ir gaminančių vartotojų, veiklos reglamentavimas ir veiklos sąlygos, kai vykdomas garantinis elektros energijos tiekimas, teisės aktuose nustatyti taip, kad garantinio elektros tiekimo paslauga būtų teikiama tik išskirtiniais atvejais, kai vartotojai nepasirenka nepriklausomo elektros energijos tiekėjo arba pasirinktas nepriklausomas tiekėjas nevykdo savo įsipareigojimo tiekti elektros energiją.

2.2. Nustačius siūlomą teisinį reglamentavimą, garantinio tiekimo atveju gaminančiam vartotojui už neatgautą elektros energiją būtų kompensuojama kaina, mažiau atitinkančia realią elektros energijos kainą rinkoje. Pagal šiuo metu galiojančios Elektros energiją gaminančių vartotojų naudojimosi elektros tinklais paslaugų kainos ir neatgautos elektros energijos kainos skaičiavimo metodikos, patvirtintos Tarybos 2021 m. vasario 12 d. nutarimu Nr. O3-212Dėl Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2015 m. liepos 17 d. nutarimo Nr. 03-435 „Dėl Elektros energiją gaminančių vartotojų naudojimosi elektros tinklais paslaugų kainos skaičiavimo metodikos patvirtinimo“ pakeitimo“, 24 punkto nuostatas, garantinio tiekimo atveju 1 kWh gaminančio vartotojo neatgautos elektros energijos kaina nustatoma kaip visų gaminančių vartotojų per praėjusį kaupimo laikotarpį į elektros tinklus patiektos elektros energijos kainos svertinis vidurkis, kurį apskaičiuojant naudojama elektros energijos kaina elektros energijos biržoje Lietuvos zonoje t valandą, t. y. tą valandą, kada elektros energija buvo patiekta. Todėl, lyginant su Tarybos nustatoma vidutine elektros energijos rinkos kaina, gaminančio vartotojo neatgautos elektros energijos kaina pagal dabartinį reguliavimą yra artimesnė realiai elektros energijos rinkos kainai.

2.3. Atsižvelgdama į Programos 159.2 papunktyje nurodytus siekius ir į Plano 6.3.3 ir 6.3.4 papunkčiuose nurodytus veiksmus, Energetikos ministerija vykdo konsultacijas su elektros energijos rinkos dalyviais dėl gaminančių vartotojų teisinio reguliavimo tobulinimo, finansinės paramos ir kainodaros sąlygų tobulinimo. Siekiant gerinti gaminančių vartotojų veiklos sąlygas ir užtikrinti kitų vartotojų nediskriminavimą, Energetikos ministerijos užsakymu bus atliktas kompleksinis teisės aktų nuostatų, reglamentuojančių gaminančių vartotojų veiklą, vertinimas. Remdamasi šio vertinimo rezultatais ir įvertinusi teisinio reguliavimo alternatyvas, Energetikos ministerija pateiks sisteminius pasiūlymus dėl gaminančių vartotojų veiklos tobulinimo.

Pritarti

 

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.

 

7. Komiteto sprendimas: Komitetas siūlo įstatymo projektą atmesti dėl šių priežasčių:

1. LR Vyriausybės 2021 m. rugpjūčio 25 d. nutarimu Nr. 698 siūloma nepritarti įstatymo projektui.

2. Šiuo metu Seime yra svarstomas naujas projektas Nr. XIVP-1571, kuriuo gaminančių vartotojų teisinio reguliavimo, finansinės paramos ir kainodaros sąlygas siūloma reglamentuoti kitaip.

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Aistė Gedvilienė.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                                             Aistė Gedvilienė

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja (ES) Rasa Liucija Matusevičiūtė