LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO, MAISTO ŪKIO IR KAIMO PLĖTROS ĮSTATYMO NR. IX-987 2, 3, 4, 8, 10 IR 13 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
2024-11-11 Nr. XIVP-4089(2)
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šią pastabą.
Projekto 3 straipsnio 3 dalimi siūloma papildyti Žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 4 straipsnį 32 dalimi ir nustatyti, kad Vytauto Didžiojo universitetas vykdo žemės ūkio naudmenų dirvožemio agrocheminių savybių tyrimus žemės ūkio ministro nustatyta tvarka bei užtikrina informacijos perdavimą į Žemės išteklių stebėsenos informacinę sistemą. Projektu siūloma nuostata diskutuotina šiais aspektais.
Pirma, 2024 m. spalio 23 d. pagrindinio Kaimo reikalų komiteto išvadoje Nr. 110-P-32 (toliau – Komiteto išvada) nurodoma, kad šiuo metu įstatymu nėra paskirtos institucijos, kuriai būtų pavesta atlikti žemės ūkio naudmenų dirvožemio agrocheminių savybių tyrimus ir nuo 2021 m. dirvožemio agrocheminių savybių stebėjimo tyrimai perkami vykdant viešuosius pirkimus. Komiteto išvadoje taip pat pažymima, kad kasmet vykdant viešuosius pirkimus dėl dirvožemio agrocheminių savybių stebėjimo, paraiškas pateikdavo ir viešuosius pirkimus laimėdavo tik Lietuvos agrarinių ir miškų mokslo centro Agrocheminių tyrimų laboratorija. Kadangi planuojama, kad ši laboratorija bus perduota Vytauto Didžiojo universitetui, įstatymo projektu dirvožemio agrocheminių savybių tyrimų funkcijos yra priskiriamos Vytauto Didžiojo universitetui.
Atkreiptinas dėmesys, kad iš projektu siūlomo teisinio reguliavimo nėra aišku, kodėl dirvožemio agrocheminių savybių tyrimas, kuris vadovaujantis galiojančiu teisiniu reguliavimu yra laikomas viešųjų pirkimų objektu (perkama paslauga), projekto nuostatomis yra priskiriamas konkretaus subjekto funkcijai. Pažymėtina, kad viešųjų pirkimų tikslas yra užtikrinti, kad visi juridiniai ar fiziniai asmenys turėtų lygias galimybes parduoti savo prekes, paslaugas ar darbus valstybei, o valstybė galėtų racionaliai ir efektyviai panaudoti biudžeto lėšas skirtas reikiamų prekių ir paslaugų įsigijimui. Tai, jog tam tikrą laikotarpį viešuosiuose pirkimuose dalyvaudavo tik vienas subjektas nereiškia, kad šias paslaugas teikiančių subjektų ateityje negali atsirasti daugiau. Atsižvelgiant į tai, svarstytinas viešojo pirkimo objekto – dirvožemio agrocheminių savybių tyrimo paslaugos – priskyrimo tam tikro subjekto funkcijai pagrįstumas.
Antra, kaip nurodoma Komiteto išvadoje, dirvožemio agrocheminių savybių tyrimus šiuo metu atlieka ne Vytauto Didžiojo universitetas, o Lietuvos agrarinių ir miškų mokslo centro Agrocheminių tyrimų laboratorija. Taigi projektu siūloma žemės ūkio naudmenų dirvožemio agrocheminių savybių tyrimus pavesti vykdyti subjektui, kuris šios funkcijos atlikti neturi techninių galimybių. Pažymėtina, kad toks teisinis reguliavimas, kai tam tikros funkcijos pavedimas yra grindžiamas prielaida, jog ateityje subjektas ją galės tinkamai įgyvendinti, yra ydingas.
Trečia, Komiteto išvadoje dirvožemio agrocheminių savybių tyrimų funkcijų priskyrimas Vytauto Didžiojo universitetui yra grindžiamas įsipareigojimais pagal Europos Sąjungos teisę, tačiau pastebėtina, kad Komiteto išvadoje minimi Europos Parlamento ir Tarybos direktyva dėl dirvožemio stebėsenos ir atsparumo bei Reglamentas dėl Europos Sąjungos savanoriškos anglies dioksido absorbentų sertifikavimo sistemos dar yra tik derinimo stadijoje ir nesukuria Komiteto išvadoje nurodyto teisinio įpareigojimo valstybėms narėms.
Atsižvelgiant į išdėstytus argumentus, siūlytina atsisakyti projekto 3 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 4 straipsnio 32 dalies nuostatų.
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
M. Masteikienė, tel. (0 5) 209 6843, el. p. [email protected]
S. Švedas, tel. (0 5) 209 6165, el. p. saulius.svedas@lrs.lt