LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Biudžeto ir finansų komitetas

 

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS NOTARIATO ĮSTATYMO NR. I-2882 26 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-1470

2022-06-08  Nr. 109-P-29

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Biudžeto ir finansų komiteto nariai: Mykolas Majauskas, Algirdas Butkevičius, Liudas Jonaitis, Antanas Čepononis, Matas Maldeikis, Vytautas Gapšys, Simonas Gentvilas Andrius Palionis.

Biudžeto ir finansų komiteto biuras: patarėjai: Alina Brazdilienė, Greta Genelienė, Mindaugas Pečiulis, vyr.specialistė Audronė Čekanavičienė,  padėjėja Jolanta Matiliauskienė, Danguolė Zabulėnienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento

2022-03-29 išvada Nr. XIVP-1470

 

 

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, pastabų neturime.

Pritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Teisėjų taryba, 2022-05-16

 

 

 

 

 

 

Teisėjų taryba gavo Lietuvos Respublikos Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto pateiktus derinti įstatymų projektus: Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 3.142, 3.143 ir 4.197 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-1466; Lietuvos Respublikos aviacijos įstatymo Nr. VIII-2066 24 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-1467; Lietuvos Respublikos civilinės būklės aktų registravimo įstatymo Nr. XII-2111 4 ir 13 straipsnių pakeitimo bei 16 ir 17 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo projektą Nr. XIVP-1468; Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso (toliau – CPK) 482 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-1469; Lietuvos Respublikos notariato įstatymo Nr. I-2882 26 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-1470 (toliau – Notariato įstatymo pakeitimo projektas); Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo Nr. VIII-729 10 ir 12 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-1471 (toliau – Įstatymų projektai). Teisėjų taryba, susipažinusi su Įstatymų projektais, informuoja, kad iš esmės Įstatymų projektams pritaria ir teikia pastabas dėl siūlomo teisinio reguliavimo tobulinimo.

Notariato įstatymo pakeitimo projektu siūloma atsisakyti notarų atliekamo dokumentų vertimo iš vienos kalbos į kitą tikrumo paliudijimo. Įstatymų projektų aiškinamajame rašte nurodoma, jog „pagal šiuo metu nustatytą teisinį reguliavimą vertimų veiklą vykdančių subjektų veikla nepriskiriama prie reglamentuojamų profesijų sąrašo, taigi yra nereguliuojama specialiais teisės aktais, taip pat teisės aktai nenustato vertimų iš vienos kalbos į kitą tvirtinimo tvarkos, reikalavimų vertimo formai ir neapibrėžia, koks asmuo laikomas vertėju. <...> Notarai paprastai neturi filologinio išsilavinimo ar vertėjų kvalifikaciją liudijančių dokumentų, todėl abejotina dėl tinkamo vertimo paliudijimo. <...> pagal susiklosčiusią praktiką, asmeniui, atlikusiam vertimą, notaras, vadovaudamasis Notariato įstatymo 26 straipsnio 1 dalies 5 punktu, paliudija jo parašo tikrumą. <...> notaras nevertina vertimo teisingumo ir neprisiima atsakomybės už jį.“

Teisėjų taryba sutinka, kad Notariato įstatymo 26 straipsnio 1 dalies 6 punkte reglamentuotas notaro atliekamas dokumentų vertimo iš vienos kalbos į kitą tikrumo liudijimas iš esmės yra perteklinis veiksmas, ne visais atvejais atitinkantis notaro kompetenciją, tačiau pažymi, kad CPK numato teismui teikiamų dokumentų, kai jie turi būti išversti, privalomą vertimų patvirtinimą įstatymų nustatyta tvarka (CPK 113 straipsnio 3 dalis, 198 straipsnio 2 dalis, 482 straipsnio 2 dalis, 811 straipsnio 2 dalis).

Atsižvelgiant į tai, jog vertėjų veikla nėra reguliuojama specialiais teisės aktais, taip pat į tai, jog Lietuvos Respublikos įstatymai nenustato vertimo teisingumo patvirtinimo tvarkos, svarstytina, ar siūlomu teisiniu reguliavimu būtų įgyvendintas Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 7 punkte įtvirtintas sistemiškumo principas, kadangi, pripažinus netekusiu galios Notariato įstatymo 26 straipsnio 1 dalies 6 punktą, įstatymu nebūtų numatyta vertimo patvirtinimo, reikalaujamo CPK nuostatomis, tvarka. Pažymėtina, kad, nors Notariato įstatymo 26 straipsnio 1 dalies 5 punkte nustatyta, jog notaras liudija parašo dokumentuose tikrumą, šis veiksmas neapima vertimo teisingumo patvirtinimo. Įvertinant Notariato įstatymo pakeitimo projektu teikiamą siūlymą atsisakyti notaro dokumentų vertimo tikrumo liudijimo, siūlytina pakoreguoti CPK nuostatas, pagal kurias dalyvaujantys byloje asmenys teismui privalo pateikti įstatymų nustatyta tvarka patvirtintus dokumentų vertimus.

Spręsti pagrindiniame komitete

 

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui.

6.2. Pasiūlymai: nėra.

7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: M. Majauskas, A. Čepononis, V. Gapšys.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                     Mykolas Majauskas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biuro patarėja G. Genelienė