2019-11-07
(data)
PASIŪLYMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KREDITO UNIJŲ ĮSTATYMO NR. I-796 14 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
Nr. XIIIP-3364
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
||
Str. |
Str. d. |
P. |
|
1 |
|
|
Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad Stabilizacijos fondas yra apibrėžtas tik Centrinių kredito unijų įstatyme ir visiškai nėra minimas Kredito unijų įstatyme bei siekiant Kredito unijų įstatymo suderinamumo su Centrinių kredito unijų įstatymu bei įnešti daugiau aiškumo ir skaidrumo į Kredito unijų įstatymą, siūlome papildyti Kredito unijų įstatymo 4 straipsnį, jame įdedant papildomą punktą, nurodantį, kad įmokos į stabilizacijos fondą yra privalomos kredito unijoms.
Pasiūlymas: 1. Papildyti įstatymo projektą 1 straipsniu ir jį išdėstyti taip: „1 straipsnis. 4 straipsnio pakeitimas Papildyti 4 straipsnį 6 dalimi: „6. Įmokos į stabilizacijos fondą, kaip tai apibrėžta Centrinių kredito unijų įstatymo 26 straipsnyje, yra privalomos įmokos kredito unijoms.“ 2. Projekto 1 ir 2 straipsnius laikyti 2 ir 3 straipsniais. |
2 |
|
|
Argumentai: Kredito unijų įstatymas iš esmės numato labai siaurą klientų sąrašą, iš kurių galima būtų priimti indėlius ir kitas grąžintinas lėšas. Pastebėtina, jog praktikoje kredito unijos sulaukia paklausimų iš antstolių, notarų ar advokatų, ar pastarieji galėtų tapti kredito unijų klientais ir iš jų galėtų būti priimti indėliai ir kitos grąžintinos lėšos, jiems netampant kredito unijos nariais. Siūlytina išplėsti kredito unijų klientų ratą ir papildyti įstatymą nuostatomis, kurios leistų kredito unijoms priimti lėšas iš notarų, antstolių ir advokatų. Pasiūlymas: 1. Papildyti įstatymo projektą 2 straipsniu ir jį išdėstyti taip: „2 straipsnis. 5 straipsnio pakeitimas Pakeisti 5 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip: „6. Be šio straipsnio 4 dalyje nurodytų asmenų, indėlius ir kitas grąžintinas lėšas kredito unija turi teisę priimti ir iš Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų, jeigu tai numatyta kredito unijų steigimo dokumentuose, Lietuvos Respublikoje įsteigtų asociacijų, religinių bendruomenių ir bendrijų, profesinių sąjungų organizacijų, labdaros ir paramos fondų, tarptautinių ar užsienio valstybių labdaros ir paramos fondų, advokatų, notarų, antstolių, kredito unijos narių steigiamų juridinių asmenų, kurie gali būti kredito unijos asocijuotais nariais pagal šio įstatymo 10 straipsnio 4 dalyje nurodytus reikalavimus, taip pat Lietuvos Respublikos civilinio kodekso nustatyta tvarka iš kredito unijos narių nepilnamečių vaikų (įvaikių) ar globojamų vaikų, jeigu bent vienas iš tėvų (įtėvių) ar globėjų (rūpintojų) yra kredito unijos narys“. 2. Projekto 2 ir 3 straipsnius laikyti 3 ir 4 straipsniais. |
4 |
|
|
Argumentai: Kredito unijų įstatyme yra numatyta, kad apie šaukiamą eilinį visuotinį narių susirinkimą (toliau – VNS) valdyba privalo ne vėliau kaip prieš 20 dienų iki susirinkimo dienos, be įstatuose nurodytų informavimo būdų, paskelbti kredito unijos interneto svetainėje (jeigu ją kredito unija turi), paskelbti centrinės kredito unijos, kurios nare yra kredito unija, interneto svetainėje ir pranešti kredito unijos nariams raštu vienu iš šių būdų: asmeniškai, paštu ar elektroninių ryšių priemonėmis (elektroniniu paštu, trumpąja (SMS) žinute ar per elektroninės bankininkystės sistemas). Manytina, jog toks sudėtingas informavimas yra perteklinis ir taupant kredito unijų finansinius bei administracinius kaštus, užtektų paskelbimo viešuoju, visiems prieinamu būdu – unijos internetinėje svetainėje, centrinės kredito unijos, kurios nare yra kredito unija, interneto svetainėje ar viešų pranešimų Registrų centro elektroniniame leidinyje arba per elektronines bankininkystės sistemas. Siuntimas SMS neužtikrina narių dalyvavimo VNS, be to, kredito unijos dėl tokio informavimo patiria papildomus kaštus, kuriuos galėtų skirti darbuotojų mokymams, motyvavimui ar kitoms kredito unijos reikmės.
Pasiūlymas: 1. Papildyti įstatymo projektą 4 straipsniu ir jį išdėstyti taip: „4 straipsnis. 21 straipsnio pakeitimas Pakeisti 21 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Eilinį visuotinį narių susirinkimą šaukia
kredito unijos valdyba kasmet ne vėliau kaip per 4 mėnesius nuo finansinių
metų pabaigos. Apie šaukiamą eilinį visuotinį narių susirinkimą kredito
unijos valdyba privalo ne vėliau kaip prieš 20 dienų iki susirinkimo dienos,
be įstatuose nurodytų informavimo būdų, paskelbti kredito unijos interneto
svetainėje (jeigu ją kredito unija turi), paskelbti centrinės kredito unijos,
kurios nare yra kredito unija, interneto svetainėje, paskelbti
regioninėje spaudoje ir
pranešti kredito unijos nariams 2. Projekto 4 straipsnį laikyti 5 straipsniu. |
5 |
|
|
Argumentai: Kredito unijos teikia finansines paslaugas fiziniams ir juridiniams asmenims, atitinkantiems Įstatymo 10 straipsnio reikalavimus. Praktikoje dažnai susiklosto situacija, kai asmenys, siekiantys tapti kredito unijos nariais, nori pradėti naudotis kredito unijos teikiamomis finansinėmis paslaugomis tą pačią dieną. Vienos kredito unijos, siekdamos užtikrinti kuo operatyvesnį naujų narių priėmimą, organizuoja kredito unijos valdybos posėdžius kiekvieną dieną. Toks kredito unijos narių priėmimo modelis yra didelė administracinė našta mažoms kredito unijoms, kuriose dirba nedidelis darbuotojų skaičius. Kitos kredito unijos organizuoja valdybos posėdžius ne kiekvieną dieną, tačiau toks pasirinktas modelis nėra palankus asmenims, siekiantiems tapti kredito unijos nariais. Kredito unijos, atsižvelgdamos į tai, kad naujus narius į kredito uniją priima kredito unijos valdyba, kaip tai numato Įstatymo 25 straipsnio 3 dalies 1 punkte, neturi galimybės operatyviai priimti naujus narius į kredito uniją arba ši galimybė yra labai apsunkinta. Pasiūlymas: 1. Papildyti įstatymo projektą 5 straipsniu ir jį išdėstyti taip: „5 straipsnis. 25 straipsnio pakeitimas Pakeisti 25 straipsnio 3 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip: „1) priima naujus narius į kredito uniją, sprendžia narystės kredito unijoje pasibaigimo klausimus, išskyrus klausimus dėl nario pašalinimo. Valdyba gali pavesti administracijos vadovui priimti naujus narius fizinius asmenis į kredito uniją.“ 2. Projekto 5 straipsnį laikyti 6 straipsniu. |
6 |
|
|
Argumentai: Siekiama atkreipti dėmesį, kad kredito unijos specialistų kompetencijos ir funkcijos apibrėžiamos specialistų pareiginiuose nuostatuose, kuriuos tvirtina ne VNS, o būtent administracijos vadovas. Todėl nėra tikslinga išskirti rizikos vertinimo specialistą ir jo kompetenciją bei funkcijas įtvirtinti VNS dokumentuose. Tokie VNS tvirtinami dokumentai, kuriuose, remiantis šiuo metu galiojančia įstatymo redakcija, galėtų būti reglamentuotos išimtinai rizikos vertinimo specialisto kompetencija ir funkcijos, galėtų būti įstatai arba pareiginiai nuostatai. Pažymėtina, tai yra papildoma administracinė bei finansinė našta kredito unijai: VNS sušaukimas, iš naujo tvirtinami kredito unijos įstatai, jų registracija ir pan. Siūlytina, kad tai galėtų atlikti administracijos vadovas, patvirtindamas rizikos vertinimo specialisto pareiginius nuostatus, juose atitinkamai numatant kompetenciją ir funkcijas, kaip ir kitų kredito unijos specialistų. Pasiūlymas: 1. Papildyti įstatymo projektą 6 straipsniu ir jį išdėstyti taip: „6 straipsnis. 29 straipsnio pakeitimas Pakeisti 29 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: „3. Kai kredito unijos turtas pasiekia 15 000 000
eurų arba daugiau, kredito unija privalo turėti bent vieną rizikos vertinimo
specialistą, kurio kompetencija ir funkcijos nustatytos kredito unijos
įstatuose ir (arba) kituose kredito unijos 2. Projekto 6 straipsnį laikyti 7 straipsniu. |
|
|
|
Argumentai: Atsižvelgiant į papildomai į įstatymo projektą įtrauktus straipsnius, siūlytina keisti projekto pavadinimą.
Pasiūlymas: Pakeisti projekto pavadinimą ir jį išdėstyti taip: “LIETUVOS RESPUBLIKOS KREDITO UNIJŲ ĮSTATYMO NR. I-796 4, 5, 14,
21, 25 IR 29 STRAIPSNIŲ |
Teikia
Seimo nariai: (Parašas) Valius Ąžuolas
Andrius Palionis