LIETUVOS RESPUBLIKOS
SAUGOMŲ TERITORIJŲ ĮSTATYMO NR. I-301 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO AIŠKINAMASIS RAŠTAS
1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai
Lietuvos Respublikos saugomų teritorijų įstatymo Nr. I-301 pakeitimo projektu (toliau-Projektas ) siekiama nustatyti aiškius kriterijus, kuriais remiantis nustatomas buvusios sodybos faktas ir vieta saugomose teritorijose.
Saugomų teritorijų įstatymo 2 straipsnio 52 dalyje nurodoma, kad buvusi sodyba tai vieta, kurioje faktiškai buvo teisėtai pastatytas gyvenamosios paskirties pastatas, tačiau jis neišliko. Jo buvimo faktas nustatomas pagal valstybės archyvuose saugomus kartografinius dokumentus arba nesant išlikusių dokumentų, juridinis faktas - teismo keliu. Teisės aktuose nurodomi trys savarankiški būdai, kaip yra patvirtinamas buvusios sodybos faktas, suteikiantis teisę statyti saugomose teritorijose: 1) statinių ir (ar) sodų fizinių liekanų buvimas; 2) tos teritorijos planai, žemėlapiai ir panašūs dokumentai, kuriuose pažymėta buvusi sodyba. Sodybos buvimo faktas, kaip suteikiantis galimybę vykdyti statybas draustinio teritorijoje, gali būti patvirtintas vienu iš nurodytų trijų būdų.
Sodybos buvimo juridinę reikšmę turinčio fakto nustatymas teismo sprendimu, kai nėra išlikę nei archyvinių, nei grafinių sodybos buvimo dokumentų pagal Civilinio proceso kodekso 445 straipsnį galimas tik tada, kai pareiškėjas negali kitokia tvarka gauti tuos faktus patvirtinančių reikiamų dokumentų arba kai negalima atkurti prarastų dokumentų. Vadovaujantis šia ir kitomis CPK XXVI skyriaus, reglamentuojančio juridinio fakto nustatymą, nuostatomis, kad juridinę reikšmę turinčius faktus teismas gali nustatyti, kai yra šios aplinkybės: 1) prašomas nustatyti faktas turi būti juridinis; 2) pareiškėjas neturi dokumentų, patvirtinančių tą juridinę reikšmę turintį faktą; 3) pareiškėjas negali gauti kitokia, t. y. ne teismo, tvarka dokumentų, patvirtinančių atitinkamą juridinę reikšmę turintį faktą arba negali ne teismo tvarka atkurti prarastų dokumentų, patvirtinančių juridinę reikšmę turintį faktą. Teismui, priimant sprendimą dėl buvusios sodybos fakto ir vietos nustatymo ne visada pakanka turimos informacijos ar fizinių asmenų liudijimo. Todėl šiame procese turėtų dalyvauti iš ekspertų sudaryta komisija, kurios veikla būtų reglamentuota teisės aktais.
2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai
Saugomų teritorijų įstatymo projekto iniciatorius – Lietuvos Respublikos Seimo narys:
Kęstutis Bacvinka
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai
Šiuo metu buvusios sodybos faktas ir vieta saugomose teritorijose nustatoma pagal statinių ir (ar) sodų fizinių liekanų buvimą, tos teritorijos planus, žemėlapius ir panašius dokumentus, kuriuose pažymėta buvusi sodyba. Jei nėra išlikę nei archyvinių, nei grafinių sodybos buvimo dokumentų, tai sodybos buvimo juridinę reikšmę turintis faktas nustatomas teismo sprendimu.
4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų
rezultatų laukiama
Projektu siūloma nustatyti aiškesnį reglamentavimą priimant sprendimą dėl buvusios sodybos saugomose teritorijose fakto ir vietos nustatymo.
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant
įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta
Priėmus įstatymo projektą, neigiamų pasekmių nenumatoma.
6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai
Priimtas įstatymas įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai neturės.
Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai
Priėmus Įstatymo projektą bus sudarytos palankesnės sąlygos įgyvendinti projektus išvengiant konfliktinių situacijų ir nestabdant projekto įgyvendinimo.
7. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios
Priėmus Įstatymo projektą, reikės pakeisti kai kuriuos buvusios sodybos nustatymo tvarkos reglamentuojančius teisės aktus
8. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka
Įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos įstatymo, Teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimų. Įstatymo projekte nėra įtvirtinta naujų sąvokų ir jas įvardijančių terminų.
9. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus
Įstatymo projektas neprieštarauja Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos bei Europos Sąjungos dokumentų nuostatoms.
10. Ar įstatymų projektai atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus
Įstatymo projektas neprieštarauja Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisei.
11. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymams įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)
Papildomų lėšų įstatymui įgyvendinti neprireiks.
13. Įstatymų projektų rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados
Specialistų vertinimų ir išvadų gauta nebuvo.
14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia projektams įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis
Reikšminiai įstatymo projekto žodžiai, kurių reikia įstatymo projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos žodyną Eurovoc, yra „buvusi sodyba“, „saugomos teritorijos“.
15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai
Nėra.
Teikia Seimo narys Kęstutis Bacvinka