LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

Darbo kodekso 115 ir 122 straipsnių PAKEITIMO
ĮSTATYMO
PROJEKTO

 

2023-04-11 Nr. XIVP-2605

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projekto 1 straipsniu keičiamo Darbo kodekso 115 straipsnio 1 ir 3 dalyse siūlomas reguliavimas dėl suminės darbo laiko apskaitos įvedimo tik nepertraukiamai veikiančiose įmonėse ir siūlomos darbo laiko normos – keturiasdešimt aštuonių valandų per kiekvieną septynių dienų laikotarpį, dirbant suminės darbo laiko apskaitos režimu, svarstytinas.

                   Pažymėtina, kad suminė darbo laiko apskaita yra taikoma, kai darbo krūvis darbovietėje svyruoja ir yra nepastovus arba tokio darbo laiko režimo poreikį lemia darbuotojų atliekamų funkcijų esmė – dirbdamas tokiu režimu, darbuotojas darbo pareigas atlieka tuo metu, kada jos yra reikalingos, ir nedirba tuomet, kai tokio poreikio nėra. Esant suminei darbo laiko apskaitai, tai, koks yra darbuotojo darbo laiko režimas, taip pat kokios yra darbuotojo poilsio dienos, nustatoma pagal darbo grafiką. Todėl projektu nustačius siūlomą reguliavimą, liktų neaiškus suminės darbo laiko apskaitos reguliavimo ypatumas, nes dirbant kitais darbo laiko režimais (Darbo kodekso 113 straipsnio 2 dalis) būtų taikomos Darbo kodekso 114 straipsnio 1 punkto nuostatos, kurios nustato maksimalų vidutinį keturiasdešimt aštuonių per kiekvieną septynių dienų laikotarpį darbo laiką (,,vidutiniškai“ reiškia, kad septynių dienų darbo valandų skaičius turi būti apskaičiuojamas sudėjus kelių savaičių darbo valandų skaičių ir padalijus iš savaičių skaičiaus. Tad vieną laikotarpį (savaitę) gali būti dirbama, pavyzdžiui, 52 valandas, o kitą – jau 44 valandas, tuo tarpu pagal projekte siūlomą reguliavimą, esant suminei darbo laiko apskaitai visais atvejais darbo valandų skaičius per savaitę neturėtų būti didesnis kaip 48 valandos).

                   Projekto aiškinamajame rašte siūlomas pakeitimas argumentuojamas tuo, kad tokiu būdu siekiama apsaugoti ne tik transporto sektoriuje dirbančių darbuotojų sveikatą, bet ir eismo dalyvių saugumą. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad Darbo kodekso 121 straipsnis (lex specialis) nustato darbo laiko režimo ypatumus ekonominės veiklos srityse, konkrečiai, kad transporto srityje maksimaliojo darbo laiko reikalavimai ir minimaliojo poilsio laiko reikalavimai, darbo laiko režimo ir darbo apskaitos taisyklės gali skirtis nuo šio kodekso nustatytų normų. Darbo laiko ir poilsio laiko ypatumus šiose veiklos srityse nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar kolektyvinės sutartys. Darbo laiko ir poilsio laiko ypatumų ekonominės veiklos srityse aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2017 m. birželio 28 d. nutarimu Nr. 534, 2.4 punkte numatyta, kad turi būti nustatytas pakankamas poilsis, išreikštas laiko vienetais, kad būtų galima užtikrinti, jog dirbdami darbuotojai dėl nuovargio nesusižeis patys, nepakenks savo sveikatai, nesužalos savo bendradarbių ar kitų asmenų. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar siūlomas teisinis reguliavimas atitinka teisėkūros tikslingumo ir proporcingumo principus. Teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 1 punkte nustatyta, kad tikslingumo principas reiškia, kad teisės akto projektas turi būti rengiamas ir teisės aktas priimamas tik tuo atveju, kai siekiamų tikslų negalima pasiekti kitomis priemonėmis.

2.    Atsižvelgiant į Darbo kodekso 21 straipsnio 4 dalyje nurodytus darbdavio veiklą vykdančius struktūrinius organizacinius darinius (filialus, atstovybes ar kitus struktūrinius, gamybinius, prekybinius ar kitos veiklos padalinius), siūlome atitinkami patikslinti projekto 1 straipsniu keičiamo Darbo kodekso 115 straipsnio 1 dalį.

3.    Tikslintina projekto 2 straipsnio pakeitimo esmė, kadangi šiuo straipsniu yra keičiamas ne Darbo kodekso 122 straipsnio 3 dalies 3 punktas, o šio straipsnio 2 dalies 3 punktas.

4.    Atsižvelgiant į tai, kad siūlomas teisinis reguliavimas gali turėti įtakos tiek darbuotojų, tiek darbdavių teisėms ir pareigoms, įstatymo projektą reikėtų derinti su Trišale taryba.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

 

J. Raškauskaitė, tel. (8 5) 239 6842, el. p. [email protected]

I. Šambaraitė, tel. (8 5) 239 6850, el. p. [email protected]