LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
TEISĖS DEPARTAMENTAS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS STATYBOS ĮSTATYMO NR. I-1240 1, 2, 3, 4, 5, 6, 111, 12, 14, 15, 17, 18, 22, 24, 26, 27, 271, 28, 34, 37, 39, 47, 49, 51, 521, 53, 55, 56, 57, 59 STRAIPSNIŲ, ŠEŠTOJO SKIRSNIO PAVADINIMO, 1 PRIEDO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 112, 272, 68 STRAIPSNIAIS ĮSTATYMO NR. XIV-2413 3, 4, 9, 15, 18, 20, 21, 22, 27, 30, 34 IR 37 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO NR. XIV- 2522 37 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
2024-06-03 Nr. XIVP-3840
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Siekiant pakeisti Lietuvos Respublikos statybos įstatymo Nr. I-1240 1, 2, 3, 4, 5, 6, 111, 12, 14, 15, 17, 18, 22, 24, 26, 27, 271, 28, 34, 37, 39, 47, 49, 51, 521, 53, 55, 56, 57, 59 straipsnių, šeštojo skirsnio pavadinimo, 1 priedo pakeitimo ir įstatymo papildymo 112, 272, 68 straipsniais įstatymo Nr. XIV-2413 (toliau - įstatymas Nr. XIV-2413) 37 straipsnį, projektu reikėtų keisti, būtent, įstatymą Nr. XIV-2413, o ne šį įstatymą, keičiantį Lietuvos Respublikos statybos įstatymo Nr. I-1240 1, 2, 3, 4, 5, 6, 111, 12, 14, 15, 17, 18, 22, 24, 26, 27, 271, 28, 34, 37, 39, 47, 49, 51, 521, 53, 55, 56, 57, 59 straipsnių, šeštojo skirsnio pavadinimo, 1 priedo pakeitimo ir įstatymo papildymo 112, 272, 68 straipsniais įstatymo Nr. XIV-2413 3, 4, 9, 15, 18, 20, 21, 22, 27, 30, 34 ir 37 straipsnių pakeitimo įstatymą Nr. XIVP-2522.
2. Projekto 1 straipsnyje dėstomo įstatymo Nr. XIV-2413 (toliau – keičiamas įstatymas) 37 straipsnio 6 dalyje siūloma nustatyti, kad šioje dalyje nurodytos keičiamo įstatymo straipsnių dalys įsigalioja ne 2024 m. lapkričio 1 d., kaip yra nustatyta keičiamo įstatymo 37 straipsnyje, bet 2025 m. liepos 1 d. Taigi, projektu siūloma pavėlinti projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 37 straipsnio 6 dalyje nurodytų keičiamo įstatymo straipsnių dalių įsigaliojimą. Atkreiptinas dėmesys, kad projektu keičiamas įstatymas buvo priimtas tik 2023 m. gruodžio 19 d. Be to, 2024 m. kovo 28 d. keičiamo įstatymo 37 straipsnis buvo pakeistas paankstinant kai kurių keičiamo įstatymo straipsnių, jo dalių įsigaliojimą nuo 2024 m. gegužės 1 d. Vertinant projektu siūlomą teisinį reguliavimą, pažymėtina, kad konstitucinis teisinės valstybės principas suponuoja įvairius reikalavimus įstatymų leidėjui, kitiems teisėkūros subjektams. Vienas iš tokių reikalavimų yra tai, kad teisinis reguliavimas turi būti santykinai stabilus, jog teisinių santykių subjektai galėtų savo elgesį orientuoti pagal teisės reikalavimus (Konstitucinio Teismo 2004 m. gruodžio 13 d., 2013 m. vasario 15 d. nutarimai). Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos svarstytinos aukščiau nurodytu aspektu. Be to, reikėtų įvertinti, ar pavėlinus kai kurių keičiamo įstatymo straipsnių dalių įsigaliojimą, keičiamame įstatyme nustatytas teisinis reguliavimas, įsigaliosiantis 2024 m. lapkričio 1 d., išlieka darnus ir tarpusavyje derantis.
3. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 37 straipsnio 6 dalyje, be kita ko, siūloma nustatyti, kad keičiamo įstatymo 12 straipsnio 6 dalis, 22 straipsnio 1 dalis įsigalioja 2025 m. liepos 1 d. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal keičiamo įstatymo 37 straipsnio 5 dalį minėtos įstatymo nuostatos įsigaliojo 2024 m. gegužės 1 d. Pažymėtina, kad projektu vėlinti jau galiojančių įstatymo nuostatų įsigaliojimo datą nėra galima, todėl aptariamų projekto nuostatų reikėtų atsisakyti. Jeigu pastabai būtų nepritarta, tai, atkreiptinas dėmesys, kad Konstitucijos 7 straipsnio 2 dalyje nustatyta: „Galioja tik paskelbti įstatymai.“ Aiškindamas šią Konstitucijos nuostatą, Konstitucinis Teismas savo nutarimuose ne kartą konstatavo, kad Konstitucijos 7 straipsnio 2 dalyje atsispindi teisės principas, jog paskelbti įstatymai galioja į ateitį ir neturi grįžtamosios galios (lex retro non agit). Taigi įstatymai taikomi tiems faktams ir pasekmėms, kurios atsiranda po šių įstatymų įsigaliojimo. Reikalavimas, kad paskelbti įstatymai galiotų į ateitį ir neturėtų grįžtamosios galios – svarbi teisinio tikrumo prielaida, esminis teisės viešpatavimo, teisinės valstybės elementas (Konstitucinio Teismo 2001 m. sausio 11 d., 2003 m. rugsėjo 30 d. nutarimai). Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos galėtų būti vertinamos kaip neatitinkančios Konstitucijos 7 straipsnio 2 dalies nuostatų.
4. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 37 straipsnio 6 dalyje nuoroda „22 straipsnio 1, 5, 8 dalys“ toje apimtyje, kurioje nurodoma 22 straipsnio 8 dalis, nėra aiški, nes keičiamo įstatymo 22 straipsnis turi tik šešias struktūrines dalis. Projekto nuostata atitinkamai tikslintina.
5. Atsižvelgiant į Statybos įstatyme nustatytą Vyriausybės kompetenciją, manytina, kad dėl teikiamo projekto reikėtų gauti Vyriausybės išvadą.
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
N. Azguridienė, tel. (0 5) 209 6546, el. p. [email protected]
S. Švedas, tel. (0 5) 209 6165, el. p. [email protected]